Ik ben inmiddels een aantal Nederlandse webshops tegen gekomen die mij na het plaatsen van een bestelling en het aannemen van mijn geld een zogenaamde "ontvangstbevestiging" opsturen. Enkele minuten tot enkele uren later volgt dan een definitieve "orderbevestiging".
Het lijkt er op dat er dus iets van een handmatige stap in het orderproces zit waarbij een medewerker de order nog moet accorderen. Tot nu toe heb ik daar geen problemen mee gehad, maar nu is een van mijn orders tijdens deze stap gesneuveld. Ik ben per e-mail op de hoogte gebracht dat mijn bestelling geannuleerd is (zonder verdere opgaaf van reden) en het geld teruggestort zal worden.
Hier was ik nogal verbaasd over, want door het aannemen van mijn bestelling én betaling zijn we mijns inziens namelijk direct een overeenkomst aangegaan.
Ik ben aldus benieuwd naar het volgende:
1. Mag de Nederlandse webwinkel mijn bestelling annuleren en zo ja hoe/waarom?
Mijn gevoel zegt namelijk van niet, maar wat weet ik er nu van
Daaropvolgend dan vanuit nieuwsgierigheid:
2. Als een Nederlandse webwinkel dit "recht" opneemt in hun algemene voorwaarden, mogen ze het dan wel doen?
Ik vraag hier op door omdat ik een soortgelijke situatie heb meegemaakt met een Duitse webshop, maar die leggen het heel duidelijk uit in hun algemene voorwaarden. Tevens is dat Duitsland en niet Nederland. Zie onderstaande toelichting voor de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse shop.
Ben benieuwd of iemand hier verstand van heeft. Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoord
Toelichting
- Het product is online met iDEAL betaald in een Nederlandse webwinkel
- Er is een bevestiging ontvangen
- De bestelling is per mail geannuleerd en het geld wordt volgens de mail teruggestort
- Het product was en is bij de betreffende winkel en anderen direct uit eigen voorraad leverbaar
Het gaat dus niet om:
1. De bekende en breed uitgemeten MediaMarkt iMac van 2000 euro die voor een paar euro te koop stond waarvan je redelijkerwijs zou moeten weten dat het niet klopt
2. Een schaars artikel waarvan diverse winkels een limiet per klant opleggen zoals een videokaart of console
Het gaat om een goed leverbaar en niet schaars artikel zonder limiet. Het staat namelijk terwijl ik dit topic plaats bij meer dan 5 andere bekende winkels voor ongeveer 10% meer geld te koop en allen binnen 24 uur of uiterlijk 2-3 werkdagen leverbaar.
In de bestelbevestiging van de winkel staat:
In de bestelbevestiging van de Duitse Shop staat: (auf Deutsch dan, maar even Google Translated)
Het lijkt er op dat er dus iets van een handmatige stap in het orderproces zit waarbij een medewerker de order nog moet accorderen. Tot nu toe heb ik daar geen problemen mee gehad, maar nu is een van mijn orders tijdens deze stap gesneuveld. Ik ben per e-mail op de hoogte gebracht dat mijn bestelling geannuleerd is (zonder verdere opgaaf van reden) en het geld teruggestort zal worden.
Hier was ik nogal verbaasd over, want door het aannemen van mijn bestelling én betaling zijn we mijns inziens namelijk direct een overeenkomst aangegaan.
Ik ben aldus benieuwd naar het volgende:
1. Mag de Nederlandse webwinkel mijn bestelling annuleren en zo ja hoe/waarom?
Mijn gevoel zegt namelijk van niet, maar wat weet ik er nu van
Daaropvolgend dan vanuit nieuwsgierigheid:
2. Als een Nederlandse webwinkel dit "recht" opneemt in hun algemene voorwaarden, mogen ze het dan wel doen?
Ik vraag hier op door omdat ik een soortgelijke situatie heb meegemaakt met een Duitse webshop, maar die leggen het heel duidelijk uit in hun algemene voorwaarden. Tevens is dat Duitsland en niet Nederland. Zie onderstaande toelichting voor de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse shop.
Ben benieuwd of iemand hier verstand van heeft. Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoord
Toelichting
- Het product is online met iDEAL betaald in een Nederlandse webwinkel
- Er is een bevestiging ontvangen
- De bestelling is per mail geannuleerd en het geld wordt volgens de mail teruggestort
- Het product was en is bij de betreffende winkel en anderen direct uit eigen voorraad leverbaar
Het gaat dus niet om:
1. De bekende en breed uitgemeten MediaMarkt iMac van 2000 euro die voor een paar euro te koop stond waarvan je redelijkerwijs zou moeten weten dat het niet klopt
2. Een schaars artikel waarvan diverse winkels een limiet per klant opleggen zoals een videokaart of console
Het gaat om een goed leverbaar en niet schaars artikel zonder limiet. Het staat namelijk terwijl ik dit topic plaats bij meer dan 5 andere bekende winkels voor ongeveer 10% meer geld te koop en allen binnen 24 uur of uiterlijk 2-3 werkdagen leverbaar.
In de bestelbevestiging van de winkel staat:
Bij de winkel staat in de Algemene Voorwaarden:Hartelijk dank voor je bestelling.
Met deze e-mail willen we je laten weten dat je bestelling is ontvangen, controleer de onderstaande gegevens goed.
De status van je bestelling kun je hier volgen. Wanneer je de bestelling wilt wijzigen, neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice.
De koopovereenkomst is bereikt als je de orderbevestiging van ons hebt ontvangen.
De internet bestelcode horende bij jouw bestelling is: X. Indien je vragen hebt over je bestelling, zal onze klantenservice je vragen om deze referentie.
We wensen je alvast veel plezier met je bestelling!
Dit vind ik onduidelijk. Het deed mij denken aan de behoorlijk klare taal in de voorwaarden en mail van een Duitse webwinkel waar ik ook wel eens wat hebt besteld en mijn order ook werd geannuleerd.4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
In de bestelbevestiging van de Duitse Shop staat: (auf Deutsch dan, maar even Google Translated)
En in hun algemene voorwaarden staat het volgende:Note on the order:
This order confirmation is not yet an acceptance of the offer to conclude a purchase contract. The purchase contract is only concluded when we send you a separate order confirmation or deliver the goods to you. A purchase contract is only concluded for products that are listed in the order confirmation.
§ 2 conclusion of contract
2. The presentation of the goods in the online shop is not a legally binding offer, but an invitation to order. By ordering the desired goods via the Internet, telephone or email, the customer makes a binding offer to conclude a purchase contract with <X> . When ordering via the online shop, the customer submits a binding offer to conclude a purchase contract for the product in question as soon as he has entered all the information requested and clicked the “Buy now” button in the last step.
3. <X> sends a confirmation of the content of the offer immediately after receipt of an offer, which does not, however, constitute an acceptance. <X> is entitled to accept the customer's offer within 5 calendar days by sending an order confirmation to the customer. The contract is concluded upon receipt of the order confirmation.
4. The order confirmation will be sent by email. If <X> does not know the customer's e-mail address at which e-mails can be delivered, the order confirmation will be sent together with the goods. If <X> has not accepted the customer's offer within 5 days, the offer is deemed to have been rejected. No sales contract is concluded for products that are not listed in the order confirmation.
6. If the customer orders goods that are only marked with the note "Pre-order now" in the online shop, a binding purchase contract is concluded between the customer and <X> as soon as <X> accepts the customer's contract offer in accordance with the above provisions. In such a case, however, the customer has the right to cancel the contract free of charge by making a corresponding declaration to <X> as long as the customer has not yet received any information about the shipment of the goods to him or the pre-ordered goods. Any existing statutory right of withdrawal for consumers remains unaffected.
7. If an end customer orders goods in more than the usual amount, <X> reserves the right not to accept a corresponding contract offer and to refuse the delivery.
11. Any use of our online shop with the use of automation software (bots), hacks or other software not approved by us and therefore impermissible (including from third-party providers) that changes the shopping experience in the online shop is prohibited. This applies in particular when orders are placed using bots. Violations of this prohibition may be prosecuted. We also reserve the right to claim damages. We hereby revoke declarations of acceptance or order confirmations that we mistakenly (automatically) send after receipt of an order using such inadmissible software or bots, which is why they are not effective.