Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

10 x JA-Solar 495 op een drie fase omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-11 13:40
Ik wil graag 10 x JA Solar JAM66S-30-495-MR op mijn dak leggen. Ik heb de panelen al besteld.
Ik heb een 3 x 25A aansluiting.
Nu heb ik een GROWATT-MOD-5000TL3-X besteld, maar zit nu te denken dat ik daar meer dan 10 panelen op moet aansluiten?
Moet ik een andere omvormer gaan bestellen?
Of moet ik er twee panelen bij bestellen?
Of gaat dit wel?

[ Voor 9% gewijzigd door prijsstunt op 08-09-2021 21:39 . Reden: aanvulling ]

Alle reacties

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom denk je dat?

Post eens de resultaten uit sunny design.

• prijsstunt
Had ik nog niet gedaan, ga ik nu proberen

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Voor een 3 fasen omvormer is de spanning een beetje laag. Het zal je misschien een procentje opbrengst kosten?
-maar werken doet het wel.

[ Voor 11% gewijzigd door RvV op 08-09-2021 22:06 ]

Y'24

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Liggen ze in 1 vlak?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• prijsstunt
Ja, ze liggen allemaal in één lijn op één vlak. Ik heb ruimte zat, dus zou er twee bij kunnen leggen, maar ik gebruik dit pand niet veel en verbruik zelf maar 2000kwh, dus hoef niet zo heel veel produktie te hebben.
Dit is een bedrijfshal met stalen dak, als ik ze zelf leg heb ik ze volgens mij in een jaar of drie terugverdiend.

Met een sunny omvormer zouden dit de resultaten zijn:

Totaal aantal PV-panelen 10
Piekvermogen 4,95 kWp
Aantal PV-omvormers 1
Nominaal AC-vermogen van PV-omvormers 5,00 kW
Werkelijk AC-vermogen 5,00 kW
Verhouding werkelijk vermogen 101 %
Jaarlijkse energieopbrengst 4.495 kWh
Energierendementsfactor 99,9 %
Performance ratio 85,3 %
Spec. energieopbrengst 908 kWh/kWp
Leidingverliezen (in % van PV-energie) ---
Asymmetrische belasting 0,00 VA
CO₂-reductie na 20 jaar 30 t

PV-generatoren:
10 x Shanghai JA Solar Technology Co. Ltd. JAM66S30-495/MR (1000V) (Gebouw 1: Oppervlak 1 (Zuidwest))
Azimut: 28 °, Helling: 22 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 4,95 kWp
PV-omvormer: 1 x STP5.0-3AV-40

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Dat gaat wel werken.
Als je er 2 panelen bij besteld zal het voltage iets gunstiger worden. De kosten voor de omvormer blijven gelijk dus ook die 2 panelen verdien je wel weer terug met de huidige 0.12 euro / kWh terugleververgoeding.
Verbruik je overigens nog gas in dat pand?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ook geen schaduw?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Terugsturen die omvormer. Ik zou het hele dak volleggen tot aan je grens van je aansluiting (circa 30 kWp)

Meestal kiezen mensen een omvormer met iets van 80% vermogen van STC op zuid. Met 5080 Wp op zuid en een 4200W omvormer haal ik 5757 kWh per jaar. Als je de omvormer wilt houden zou ik er nog 8 panelen bijleggen voor een optimale spanning op een hete dag.

4950 Wp kan ook makkelijk op een 1-fase omvormer 4200W of wellicht zelfs 3600W. Zie SMA Sunny Design voor piekverliezen.

De keuze is reuze, maar ik zou het dak vol leggen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 09-09-2021 06:47 ]

• prijsstunt
Panelen zijn 160 per stuk, plus euro of tien montagemateriaal, dus 340 euro voor 2 extra panelen.
Terugleververgoeding bij pure energy 9,5 cent ex btw. Maar ik neem aan dat je zakelijk gewoon inkomstenbelasting betaald over de opbrengst? Ik heb een eenmanszaak. Dus bij 50% belasting netto denk ik maar 4,25 cent opbrengst per kWh, dan is de terugverdientijd voor twee paneeltjes meer dan 8 jaar.

Ik heb geen schaduw.

Ik gebruik ook nog een 1000 kuub gas per jaar in het pand. Voor warm water en verwarming.

Wat is het voordeel van een kleinere omvormer? Een hoger redenement? Hoeveel scheelt dat? Of de lagere aanschafprijs? Voor de voltages lijkt het niks uit te maken? Ik dacht als voordeel met deze grotere dat ik er makkelijk nog een keer een paar panelen bij kon leggen.
1 Fase misschien ook nog een idee... ik heb wat overhaast op de bestelknop gedrukt geloof ik. Maar denk er al een aar jaar over, en wist dat als ik langer ging twijfelen het alleen maar weer langer uitgesteld zou worden. De spullen zijn er nog niet, dus kan vast nog makkelijk wisselen.

Helemaal volleggen ga ik nu niet doen.

• Dre
  • Niet online

Dre

1-fase heeft als optimale spanning 360 Volt MPP
3-fase heeft als optimale spanning 660 Volt MPP

Rendement is van 1-fase vaak iets beter hierdoor bij lage spanning. Maar ik zou eerder kijken naar het financiële rendement. Een 1-fase 4,2 kW omvormer is een stuk goedkoper dan 3-fase 5 kW. En geeft dezelfde kWh per jaar.

Ik begrijp niet waarom je geen overschot wilt hebben (want te duur beweer je), maar wel 4950 kWp op het dak neer gaat leggen. Je kan ook 2500 Wp neerleggen met een 2 kW omvormer dan.

Voor de rest heb ik geen idee hoe het zakelijk zit.

En geen interesse om gas te besparen? Gas kost al snel 1 euro per kuub. 1000m3 gas is 8000 kWh bij COP=1. en 2000 kWh bij COP=4.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 09-09-2021 07:06 ]

• prijsstunt
Dank voor de hulp!
1 Fase is misschien een goed idee. Scheelt een paar honderd euro.
Het zou kunnen zijn dat ik zelf de komende jaren misschien iets meer stroom ga gebruiken, daarom had ik een klein stukje overschot genomen.
Helemaal volleggen zie ik op tegen het iets meer werk, en ik heb het niet doorgerrekend, maar zakelijk is de terugverdientijd denk ik wel lang.

Gas er uit heb ik eerlijk gezegd nog nooit over gedacht. Maar lijkt me vrij ingrijpend, want heb een gasheater in mijn hal en een combiketel in mijn kantoor met vloerverwarming.

Kantoor zou ik makkeljk kunnen verwarmen met een airco.. Maar dan nog, warm water oplossing, hal oplossing. Dan wordt het wel een heel project. 10 Zonnepanelen kunnen we er zo op een zaterdag op leggen..

[ Voor 15% gewijzigd door prijsstunt op 09-09-2021 07:15 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dre denkt dat particulieren ook eindeloos kunnen terugleveren tegen een hoge vergoeding.
Terwijl het ook allemaal ondernemers zijn geworden.
Het is niet een kwestie van wat, maar van wanneer het gebeurt dat ze melk koe worden.

Lekker bij het originele plan blijven met de driefase omvormer. Met mogelijkheid tot nog wat panelen extra

Je zou de zon nog direkt om kunnen zetten in warm tapwater ipv terugleveren. Aton power to heat.

Mocht je iets meer willen uitgeven aan mogelijkheden, dan zou je een SMA omvormer ook automatisch kunnen beperken bij terugleveren.
Ik zeg bewust bij terugleveren, want eigen verbruik moet er af zijn.
Is technisch mogelijk via modbus sturing

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2021 07:43 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
prijsstunt schreef op donderdag 9 september 2021 @ 07:13:
Dank voor de hulp!
1 Fase is misschien een goed idee. Scheelt een paar honderd euro.
Het zou kunnen zijn dat ik zelf de komende jaren misschien iets meer stroom ga gebruiken, daarom had ik een klein stukje overschot genomen.
Helemaal volleggen zie ik op tegen het iets meer werk, en ik heb het niet doorgerrekend, maar zakelijk is de terugverdientijd denk ik wel lang.

Gas er uit heb ik eerlijk gezegd nog nooit over gedacht. Maar lijkt me vrij ingrijpend, want heb een gasheater in mijn hal en een combiketel in mijn kantoor met vloerverwarming.

Kantoor zou ik makkeljk kunnen verwarmen met een airco.. Maar dan nog, warm water oplossing, hal oplossing. Dan wordt het wel een heel project. 10 Zonnepanelen kunnen we er zo op een zaterdag op leggen..
Monobloc op het dak, aansluiten op VVW en grote fancoil als halheater. Fancoils worden nu al vaak gebruikt icm gasketel, echter zul je wss een wat grotere moeten hebben ivm lagere Ta. Heb je ook in een dag gedaan, maar is wel meer werk.

Alternatief is alles met LL (airco) doen.

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:57
Waarom eigenlijk geen micro’s…?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
@Ro-Maniak2 omdat de enige geschikte optie voor dit paneel de Enphase iQ7A is a €155 per stuk + idioot kostbare bekabeling is?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
Omdat geen schaduw? (Althans niet over gesproken.)

• prijsstunt
Klopt, helemaal geen schaduw, geen andere gebouwen, geen bomen, geen pijpjes.
Heb nu toch mijn 3 fase 5000watt laten omruilen voor een enkelfase 4200 watt.
Scheelt toch een paar honderd euro en in de meterkast scheelt het ook nog weer een paar draadjes :-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb je enig idee hoe hoog de netspanning is?
https://www.tubantia.nl/a...at-nog-niet-aan~aa2a36ad/

Bij een al hoge netspanning en alles over 1 fase pushen, zal je eerder die grens bereiken met een 1-fase omvormer dan met een 3-fase omvormer.
Bij 253 V stopt die ermee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvvvR7TkxxdduJ4yqH9vdAwu8JM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfkVlXfL5qMJuMo6MrP66pr0.jpg?f=fotoalbum_tile

Nogmaals bij de "duurdere" fabrikanten heb je keuzes
https://www.my.sma-servic...40-SB-AV41?language=en_US

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2021 10:42 ]

• prijsstunt
zal straks even meten

• AUijtdehaag
  • Niet online
Opschieten er komt bewolking aan. ;)

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:30
Ik zou absoluut 3F leggen wegens net-voltage schommelingen en capaciteit naar de toekomst. Die 2 panelen erbij zou ik overigens doen. Ja totale TVT wordt zelfs wat lager. In de toekomst kun je niet meer salderen en moet je verbruiken wanneer er productie is of je bent het kwijt. Dit gaat dan helpen op die paar bewolkte dagen dat je een kleinverbruik hebt toch zoveel mogelijk van het dak te laten komen.

• prijsstunt
Inmiddels te laat, heb de spullen inclusief 1 fase growatt 4200 hier klaarliggen. Komt vast goed, en een paar procent meer of minder is ook niet superbelangrijk.
Nu nog kijken wanneer ik tijd heb voor montage..

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn ervaring is dat 99% van de woningen makkelijk op 1-fase kunnen met ~6 kWp op zuid. Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken. Mijn ervaring is wel met name binnen de bebouwde kom.

@AUijtdehaag
Meet niet alleen de spanning, maar ook (of vooral?) de netimpedantie:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Chinese GoodWe doet ook VOLT-WATT regeling.

• prijsstunt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18zC6L8WtYSkAEMGQ8RmpBATGBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knJTdhHSgGh6RASguK1yPIaV.jpg?f=fotoalbum_large

Ze liggen er op, gisteren gelegd. Alleen (hopelijk vandaag) nog even de meterkast.
Pagina: 1