Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaya_01
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-07 00:40
Wijze mensen van Tweakers, ik heb jullie advies nodig. Ik ga mijn PC upgraden. Nu zit er op mijn huidige CPU een Mugen 4 cooler. Mijn nieuwe CPU wordt een Ryzen 7 5800X. Wat adviseren jullie: mijn oude Mugen 4 overzetten, of toch voor de nieuwe Mugen 5 gaan? Qua prestaties maakt het volgens mij niet zoveel uit, maar vind het zonde om 50 euro uit te geven aan een nieuwe cooler als het niet nodig is. Wat is jullie mening?

PS: Budget voor watercooling is er niet en krijg ik er ook niet doorheen bij de leidinggevende: lees mijn vrouw :+

[ Voor 12% gewijzigd door Kaya_01 op 08-09-2021 21:36 ]

Zij die de minste tanden hebben, kauwen het meest

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Mocht je de juiste brackets hebben voor je nieuwe processor, probeer het. Mocht het toch niet goed genoeg presteren, kan je later altijd nog upgraden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaya_01
Hahn schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:36:
Mocht je de juiste brackets hebben voor je nieuwe processor, probeer het. Mocht het toch niet goed genoeg presteren, kan je later altijd nog upgraden.
Dat van die brackets weet ik dus niet. Heb nu een 4690K uit 2015 dus ik denk haast dat het niet standaard past met de generatie van nu. Zijn die gewoon te koop of via de fabrikant te krijgen? Stomme vraag misschien, maar ben een leek haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Weet ik ook niet uit m'n hoofd. Maar in plaats van je al het werk uit handen te nemen, zal ik je helpen zoeken: probeer bijvoorbeeld te zoeken naar 'AM4 brackets' en de naam van je koeler, en je vindt waarschijnlijk al genoeg.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaya_01
Hahn schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:41:
Weet ik ook niet uit m'n hoofd. Maar in plaats van je al het werk uit handen te nemen, zal ik je helpen zoeken: probeer bijvoorbeeld te zoeken naar 'AM4 brackets' en de naam van je koeler, en je vindt waarschijnlijk al genoeg.
Thanks! Was zelf inderdaad ook al even snel aan het googlen geslagen. Zag dat ze bij Alternate een
Scythe Mounting System AM4 Type A inbouwkit hebben. Als ik het goed begrijp kan ik daarmee de Mugen 4 op een AM4 board zetten.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Die inbouwkit moet je inderdaad kopen, anders past die koeler niet op AM4.

Ik zou bij je Mugen 4 blijven. Hier een review waar ze vergeleken worden: productreview: Scythe Mugen 5 review door Foritain. Voornaamste verschil is minder/geen overlap van geheugensloten en PCIe slots, betere mounting en een betere (vooral stillere) ventilator.

Die ventilator kun je ook zo kopen: pricewatch: Scythe Kaze Flex 120mm PWM 300-1200rpm. Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met mijn Mugen Max, Glidestream fan vervangen door een Kaze Flex van 140mm dan. Die gaat wel tot 1800rpm, de 120mm variant gaat tot 1200rpm en is daardoor zelfs op max rpm wel lekker stil, maar voor de 5800X zou ik een fan voorzien met wat meer marge, of een extra fan. Ik ben niet zeker dat de Mugen 4 geleverd werd met een tweede fan clip, dus misschien moet je dan wat creatief zijn.
Pagina: 1