Upgraden pc met Moederbord, CPU en DDR4 (en meer?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marnikxs
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-01 07:47
Beste Tweakers,

In de afgelopen 12 jaar heb ik alleen mijn GPU en SSD vervangen. De PC werkt nog geweldig, alleen met de toenemende vereisten voor games heb ik het gevoel dat ik toe ben aan wat upgrades. Momenteel ziet mijn pc er zo uit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7 3820 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P9-X79€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master HAF 912 Plus€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master GeminII SF524€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 105,-€ 105,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 58,51€ 58,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 163,51

* voeding kon ik niet terugvinden. Het is in ieder geval een Cooler Master van 700Watt.

Ik zoek een
Adequate vervanging voor bovengenoemde componenten. Misschien ook een nieuwe CPU cooler en Voeding(?)

Wat is je budget?
Ongeveer 500-600 euro. Het liefst onder de 600.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Momenteel heb ik de volgende componenten op het oog:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 281,-€ 281,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,90

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gewoon lekker gamen. Geen First person shooters of 144fps games. Vooral MMO's (WoW, New World, FFXIV) met soms vrij veel multitasking. Af en toe photoshop

Graag hoor ik wat jullie van deze onderdelen vinden :)

Alle reacties

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 14:29

SpamLame

niks

Voor gamin is intel Weer de betere Al's ik de bbgs mag geloven. Kijk die even na.
Hoe oud is je voeding?

• Marnikxs
SpamLame schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:53:
Voor gamin is intel Weer de betere Al's ik de bbgs mag geloven. Kijk die even na.
Hoe oud is je voeding?
Jaar of 9 inmiddels.

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-01 14:05
Marnikxs schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:49:
Graag hoor ik wat jullie van deze onderdelen vinden :)
Prima CPU&moederbord, zal je geen spijt van krijgen. In de meeste games scoort ie beter dan Intel's 11600K. Al ben je waarschijnlijk eerder gelimiteerd door je videokaart. Wel zou ik er een aftermarket koeler bijnemen, de stock koeler presteert ondermaats.

Qua geheugen: is rgb belangrijk voor je? Als ik het goed heb gezieb heb je een dichte kast. Je zou dit setje kunnen nemen, scheelt weer een tientje en werkt prima samen met deze CPU.

Edit: zie net dat je al een koeler hebt. Zou gewoon kijken of die afdoende koelt, zo niet kan je altijd nog een nieuwe kopen. Koop ook meteen een tray CPU, zie net dat er een winkel is die hem voor € 235.95 aanbiedt.

[ Voor 19% gewijzigd door Baardhaas op 08-09-2021 22:19 ]

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:54
Je voeding zou ik vervangen als die al 9 jaar oud is. Kans is groot dat je huidige voeding niet helemaal goed overweg kan met je huidige hardware. Daarbij is 9 jaar oud al wel echt flink oud.

AMD is in de meeste games het beste op dit moment. Kijk bijvoorbeeld eens naar de reviews: Processor Best Buy Guide - De beste cpu's in september 2021

Corsair en AMD gaan vaak niet echt goed samen. Vaak gaat Crucial en G.Skill beter werken. Controleer vooral even de QVL als je een kitje uitzoekt.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 14:29

SpamLame

niks

Voeding van 9 jaar zou ik vervangen.

Aanvulling op mijn post en reacties van anderen.

Je huidige koeler zou niet passen op AM4 en LGA1200 volgens deze kenmerken https://www.coolermaster....nii-sf524/#specifications
Hierdoor zal je of een boxed CPU moeten kopen of een conversie kit voor je koeler (indien die bestaat) of een nieuwe koeler (al dan niet i.c.m. een tray CPU).

AMD en Intel ontlopen elkaar niet zoveel a.d.h.v.
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2021 ,
reviews: Processor Best Buy Guide - De beste cpu's in september 2021
en
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2021

Intel is wat goedkoper (ook incl moederbord) en mogelijk minder kritisch met RAM QVLs .
AMD word gesuggereerd indien je bv je games wilt streamen en doet het beter in rauwe nummers.

Met welke performance + wat headroom voor de toekomst (paar jaar) zou je toekunnen?
Wil je je volledige budget besteden dan ga je voor het beste (AMD), hoewel je term adequaat suggereert dat je niet perse het beste wilt.
Anders ga je voor Intel met een goede prijs/prestatie verhouding en houd je nog wat budget over voor een optionele NVME SSD.

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-01 14:05
SpamLame schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:04:
Je huidige koeler zou niet passen op AM4 en LGA1200 volgens deze kenmerken https://www.coolermaster....nii-sf524/#specifications
Gaat prima passen hoor, coolermaster heeft gewoon nooit meer de info geupdate voor een oud model koeler, daardoor staan lga 1200 en AM4 er niet bij.
Je krijgt een Intel en een AMD montage bracket bij je koeler. De positie van de schroefgaten rondom de socket is al ruim een decennia hetzelfde. Wel moet TS dat AMD bracket nog bewaard hebben, anders wordt het lastig.

• Marnikxs
Baardhaas schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:06:
[...]

Prima CPU&moederbord, zal je geen spijt van krijgen. In de meeste games scoort ie beter dan Intel's 11600K. Al ben je waarschijnlijk eerder gelimiteerd door je videokaart. Wel zou ik er een aftermarket koeler bijnemen, de stock koeler presteert ondermaats.

Qua geheugen: is rgb belangrijk voor je? Als ik het goed heb gezieb heb je een dichte kast. Je zou dit setje kunnen nemen, scheelt weer een tientje en werkt prima samen met deze CPU.

Edit: zie net dat je al een koeler hebt. Zou gewoon kijken of die afdoende koelt, zo niet kan je altijd nog een nieuwe kopen. Koop ook meteen een tray CPU, zie net dat er een winkel is die hem voor € 235.95 aanbiedt.
Ja, rgb is niet heel belangrijk, maar misschien wil ik een nieuwe transparante kast kopen. Deze zag ik goed bij de r5 passen op verschillende sites.

Ik ga die twee eens vergelijken!

Zo te zien zijn tray cpus en boxed cpus nu bijna dezelfde prijs bij de r5 (...merkwaardig).
Pagina: 1