Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SleepTwitch
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-11 15:35
Hallo, ik heb vorig jaar mijn huidige huis gekocht en ik zat de laatste tijd te denken aan de aanschaf van zonnepanelen. Ik heb via Solvari 3 offertes weten te regelen, maar het maakt de klus niet makkelijker. De een zegt dat de ander ongelijk heeft en vice versa. Ik open dit topic nu in de hoop dat ik via hier ook wat onafhankelijk advies kan krijgen voor deze aanschaf.
.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-nCZYekqxMZGOmi0jPLr1GC3Jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfVMtZuJe5XFNhVrgJBDHV40.png?f=fotoalbum_large
Bovenstaand een luchtfoto van mijn huis (rood omcirkeld). De oriëntatie is noord-oost (achterzijde [plat dak]/zuid-west (voorzijde [schuin dak]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxSQO4icgpvpMXoKplY4GXz-_cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHK9uZfrm3WMfrAVRyxuovAn.jpg?f=fotoalbum_large
Voorzijde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQoEuREdyz4EycupR3jR2mBENrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVP74GdfafNZEVISk0Ki5VED.jpg?f=fotoalbum_large
Achterzijde.

Mijn voorkeur is het plaatsen van de panelen op het platte dak, omdat ik zonnepanelen echt heel erg lelijk vind. Zo blijven ze mooi uit het zicht. Desondanks zeg ik geen nee als het echt niet anders kan.
Beschikbare (dak)ruimte
Op het platte dak heb ik om en nabij de 16-18m² aan beschikbare ruimte. Dit dak is verder vrij van schoorstenen e.d. De voorzijde vind ik moeilijk in te schatten, maar uit het legplan van 1 offerte blijkt dat er wel 2 rijen zonnepanelen van 1,6m kwijt kan.
Schaduw
Er staat in principe geen schaduw van hoge gebouwen, bomen op mijn huis. Dit geldt voor zowel mijn platte dak als mijn schuine dak
Jaarverbruik
Ik heb zoals je op de foto's ziet een tussenwoning en woon hier alleen. Mijn verbruik vorig jaar was 1728kWh en 1464m³ gas. Kanttekeningen: ik heb het afgelopen jaar vooral thuis gewerkt vanwege corona en ik heb afgelopen mei een nieuwe keuken + inductieplaat laten plaatsen. Daar kwam ook een nieuwe groepenkast en slimme beter bij. Sinds afgelopen mei tot nu is mijn gemiddelde maandelijkse verbruik ongeveer 100kWh en 20,75m³

Stroom
Mei; 111kWh, Juni: 94kWh; Juli 108 kWh; Augustus; 102kWh.

Gas
Mei; 67m³, Juni: 67m³; Juli67m³; Augustus; 4m³.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik weet niet zo goed wat voor aansluiting ik nu heb. Vanwege de nieuwe keuken heb ik een nieuwe groepenkast laten plaatsen + slimme meter erbij. Liander heeft toen ook de aansluiting vanuit de straat naar mijn huis vervangen. Volgens mij is dat dan 3-fasen.Voor de beeldvorming, mijn groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3GKKtVvOBo_-PgIeJduJ0xTTEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EA5huP7EPuAej0u9O1Zf75J.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO0UGb5ymQ5rRrnsNmT_I9foXEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkwN0PMLf5Jk1GyisyCke97Q.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Mijn doel is om qua elektra gewoon zelfvoorzienend te zijn met ook wat oog voor de toekomst. Ik ben geen grootverbruiker.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat de installatie doen.
Bijhouden van data
Ik vind het leuk als er een app bij zit waarbij ik wat kan bijhouden, maar dit mag van mij gewoon het standaardapp van de fabrikant zijn.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 3 offertes gekregen, via Solvari. Ik heb via Vattenfall ook een aanvraag gedaan bij Feenstra, maar die gaven aan dat het dak van mijn huis niet geschikt was :? .

Partij 1 heeft mij 2 offertes gegeven, 1 voor 6 panelen, 1 voor 8 panelen. Hij gaf aan dat ze op het schuine gedeelte voor een hoger renderement zouden hebben dan op het platte gedeelte aan de achterzijde. Dat vind ik vreemd, daar het platte dak van mijn uitbouw het hoogste punt in de wijk is.

Partij 2 denk ik sowieso niet voor te kiezen. Deze persoon dacht niet mee met de plaats en ging blind mee met mijn wens om ze op het platte dak te leggen. De panelen die hij bedacht zijn groot, ik verwacht niet dat die daar allemaal zullen passen en een goed rendement leveren als ze ook nog in een hoek moeten staan. Hij wilde de panelen in een hoek van 10% zetten. De €90 aftrek bij de kosten is korting voor het in een keer volledig betalen van de factuur.

Partij 3 gaf aan dat ze zowel op plat als schuin dak konden, de offerte is gemaakt voor het platte dak. De panelen die hij aanbood zijn nieuwer dan de panelen van partij 1 en 2 en er zit langer garantie op en is het jaarlijkse verlies lager. Ze zullen in een hoek van 15% gezet worden. Ik kan niet veel vinden over het type omvormer, heb vergelijkingswebsites bekeken om deze naast die Goodwe's te zetten, maar dat ik kon niets vinden. Daarnaast garandeert deze partij een jaarlijkse opbrengst van 1767 kWh, het verschil zeggen zij de eerste 7 jaar dan te compenseren. De €150 aftrek bij de kosten zit hem in het zelf regelen van de btw-teruggaaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwSg-CwXQsWy3BoDvbatTFW8RsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hYouuoxx9OwTge0hxTs2UsbB.png?f=user_large
Regio
Ik woon in Friesland

Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb verschaft. Alvast erg bedankt voor het lezen en meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door SleepTwitch op 08-09-2021 19:42 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Op het platte dak heb ik om en nabij de 16-18m² aan beschikbare ruimte. Dit dak is verder vrij van schoorstenen e.d. De voorzijde vind ik moeilijk in te schatten, maar uit het legplan van 1 offerte blijkt dat er wel 2 rijen zonnepanelen van 1,6m kwijt kan.
Het aantal m2 zegt ons niet zoveel.
We snappen het het best als je even een tekening maakt van je favoriete legplan en dan meteen de lengte en breedte van het dak bij in die tekening schrijft.
Ik weet niet zo goed wat voor aansluiting ik nu heb. Vanwege de nieuwe keuken heb ik een nieuwe groepenkast laten plaatsen + slimme meter erbij. Liander heeft toen ook de aansluiting vanuit de straat naar mijn huis vervangen. Volgens mij is dat dan 3-fasen.Voor de beeldvorming, mijn groepenkast:
De kabel van de straat naar de meterkast zou 3 fase kunnen zijn. Je elektriciteitsmeter is enkelfase. Dus je hebt een enkelfase aansluiting. Sowieso heb je met zo`n klein dak genoeg aan een enkelfase omvormer, prima.
Ik heb 3 offertes gekregen, via Solvari. Ik heb via Vattenfall ook een aanvraag gedaan bij Feenstra, maar die gaven aan dat het dak van mijn huis niet geschikt was :? .
Als dat platte dak een beetje stevig is kan het prima.
Partij 1 heeft mij 2 offertes gegeven, 1 voor 6 panelen, 1 voor 8 panelen. Hij gaf aan dat ze op het schuine gedeelte voor een hoger renderement zouden hebben dan op het platte gedeelte aan de achterzijde. Dat vind ik vreemd, daar het platte dak van mijn uitbouw het hoogste punt in de wijk is.
Zie deze tabel https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Op het platte dak zou je de panelen richting zuidoost kunnen leggen onder een hoek van bijvoorbeeld 13 graden. Dat levert op jaarbasis per paneel vrijwel hetzelfde als het schuine dak.
Partij 2 denk ik sowieso niet voor te kiezen. Deze persoon dacht niet mee met de plaats en ging blind mee met mijn wens om ze op het platte dak te leggen. De panelen die hij bedacht zijn groot, ik verwacht niet dat die daar allemaal zullen passen en een goed rendement leveren als ze ook nog in een hoek moeten staan. Hij wilde de panelen in een hoek van 10% zetten. De €90 aftrek bij de kosten is korting voor het in een keer volledig betalen van de factuur.
Op basis van je verhaal snap ik niet wat er mis is met partij 2. Hoe groot is dat dak precies? 10 graden helling is toch prima? Wil jij de panelen soms plat neerleggen?
Partij 3 gaf aan dat ze zowel op plat als schuin dak konden, de offerte is gemaakt voor het platte dak. De panelen die hij aanbood zijn nieuwer dan de panelen van partij 1 en 2 en er zit langer garantie op en is het jaarlijkse verlies lager. Ze zullen in een hoek van 15% gezet worden. Ik kan niet veel vinden over het type omvormer, heb vergelijkingswebsites bekeken om deze naast die Goodwe's te zetten, maar dat ik kon niets vinden. Daarnaast garandeert deze partij een jaarlijkse opbrengst van 1767 kWh, het verschil zeggen zij de eerste 7 jaar dan te compenseren. De €150 aftrek bij de kosten zit hem in het zelf regelen van de btw-teruggaaf.
Ik ben wel benieuwd wat er nieuwer aan die panelen is vergeleken met de andere aanbieding.

De tabel is al een mooi begin. Verwachte opbrengst, opp m2, opp totaal m2 en capaciteit vind ik niet zo relevant.
Kun je van iedere offerte nog de prijs per Wp excl btw kunnen toevoegen? Na korting.
Alle Goodwe's komen met 10 jaar garantie op het product zelf (mogelijk niet garantie op de installatie van de vervangende omvormer)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Hallo, goed dat je even je gedachten deelt op het forum.

Er zijn een aantal zaken waar ik in je verhaal tegen aan loop, ik zal ze even opsommen:

- Wat partij 1 hier schetst klopt, op het schuine dak heb je meer rendement, je dak helling is een 35 graden denk ik zo, dat is bijna 100% opbrengst als de zon er vol op staat, de hellingshoek op het platte dak ligt tussen de 8 en 13 graden afhankelijk van de wijze van plaatsen. Deze opstellingshoeken zijn niet ideaal en hebben daardoor minder rendement. Dat heeft helaas niets met de hoogte van het dak te maken.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe groot het platte dak is, lengt en breedte.

Welk merk en type panelen worden je aangeboden, je hebt het over nieuw type, ik weet dat panelen met 330 wp al oude voorraad zijn, maar wat bedoel je daarmee.

• SleepTwitch
Hallo busscherski en Robert,

Bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om mijn verhaal te lezen en te reageren. Ik zal mijn verhaal even aanvullen.
busscherski schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:05:
[...]

Het aantal m2 zegt ons niet zoveel.
We snappen het het best als je even een tekening maakt van je favoriete legplan en dan meteen de lengte en breedte van het dak bij in die tekening schrijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j2eUmAb6Iky7KapMAwc0mGDuR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nYADFK66ASTZVQpSjMBA049y.png?f=user_large

Dit is mijn ideale legplan. Mijn dakkapel is ongeveer 4,90m in de breedte en rond de 3,90 lengte op basis van de verkoopbrochure. Heb het zo goed als het kan nagemeten en kwam op ongeveer hetzelfde uit.

De legplannen van Partij 1 zien er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn2OoqONCf4o3Nl_ejOGj7N1n9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KSxVams9P4qNXxBRImjNeBHw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK1ssbdkwUGxqfiUsEO9TUT05fc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nRsTEEPR8TavEIFn8Wwtpol7.png?f=user_large

Dit is het legplan van partij 2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_363fDC4dw3elr9mfpTrmaFsp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lJSfpn0uC6l2D9ctqhG3653x.png?f=user_large

Partij 3 heeft geen visueel legplan, alleen een schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d5jgNRPHfPvjnF7tPWwdkadm64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jd95GoHCQ2VIW422r1r4nJ8f.png?f=user_large
Op basis van je verhaal snap ik niet wat er mis is met partij 2. Hoe groot is dat dak precies? 10 graden helling is toch prima? Wil jij de panelen soms plat neerleggen?
Nou, dat is ook waar ik nu tegen aan loop en dat ik mijn heil online zoek. Partij 1 gaf aan dat dat absoluut niet kon en liet dat ook zien met de software die hij gebruikte. Ze spreken elkaar tegen en ik heb geen idee wat nou waar is of niet. Wat ik wel zie is dat de panelen van partij 2 wel echt groter zijn dan die anderen, dus ik als leek denk dat er nog wel een kern van waarheid in kan zitten.
Ik ben wel benieuwd wat er nieuwer aan die panelen is vergeleken met de andere aanbieding.
Ik had die informatie wel toe kunnen voegen ja. De panelen van partij 3 zijn Jinko Tiger N-Type 60TR 355Wp
De tabel is al een mooi begin. Verwachte opbrengst, opp m2, opp totaal m2 en capaciteit vind ik niet zo relevant.
Kun je van iedere offerte nog de prijs per Wp excl btw kunnen toevoegen? Na korting.
Partij 1 Offerte 1 (6 panelen) €1,18
Partij 1 Offerte 2 (8 panelen) €1,13
Partij 2 €1,04
Partij 3 €1,32
Er zijn een aantal zaken waar ik in je verhaal tegen aan loop, ik zal ze even opsommen:
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe groot het platte dak is, lengt en breedte.
Mijn dakkapel is ongeveer 4,90m in de breedte en rond de 3,90 lengte op basis van de verkoopbrochure. Heb het zo goed als het kan nagemeten en kwam op ongeveer hetzelfde uit.
Welk merk en type panelen worden je aangeboden, je hebt het over nieuw type, ik weet dat panelen met 330 wp al oude voorraad zijn, maar wat bedoel je daarmee.
De panelen van:
Partij 1: DMEGC DM330G1-G60HBB 330Wp
Partij 2: DMEGC DM450M6-72HSW 450Wp
Partij 3: Jinko Tiger N-Type 60TR 355 Wp

• busscherski
Let op dat er verschil is tussen montage op een schans en de gebruikelijker "rijen" montage.

Met een schans heb je geen tussenruimte nodig. Dan past het dus allemaal makkelijk. Maar is minder gebruikelijk op een hoog dak.

Met de panelen en legplan van partij 2 en montage in rijen gericht op zuidwest wordt het volgens mij inderdaad erg krap als het dak niet groter dan 3.9 m is.
https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/
Met een tussenruimte van 80% van de aanbevolen hoeveelheid past het dan, maar dan heb je nog geen marge rondom.

6 panelen van <1.8 m in rij montage richting zuidoost zou wel makkelijk op het platte dak passen.
Ik had die informatie wel toe kunnen voegen ja. De panelen van partij 3 zijn Jinko Tiger N-Type 60TR 355Wp
N-type panelen lijken mij gemiddeld inderdaad beter bestand tegen degradatie.
Partij 1 Offerte 1 (6 panelen) €1,18
Partij 1 Offerte 2 (8 panelen) €1,13
Partij 2 €1,04
Partij 3 €1,32
Geen gekke prijzen voor een klein systeem denk ik, al zit partij 3 misschien ietsjes aan de hoge kant. Ik zou selecteren op prijs en op de partij die jouw gewenste legplan kan leggen.
Nee eigenlijk zou ik allebei de daken zo vol mogelijk laten leggen. Richting zuidoost op het platte dak. En dan kijken of je langzaam naar een L/W warmtepomp toe kunt. Gas kost tegenwoordig een euro / m3.

Een goed afgestelde warmtepomp zal 2 tot 2.5 kWh verbruiken voor elke m3 gas die vervangen wordt. Dus als je huis gasloos is met behulp van een warmtepomp komt er 3000 tot 3750 kWh per jaar bij.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• SleepTwitch
busscherski schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:46:

N-type panelen lijken mij gemiddeld inderdaad beter bestand tegen degradatie.

Geen gekke prijzen voor een klein systeem denk ik, al zit partij 3 misschien ietsjes aan de hoge kant. Ik zou selecteren op prijs en op de partij die jouw gewenste legplan kan leggen.
Nee eigenlijk zou ik allebei de daken zo vol mogelijk laten leggen. Richting zuidoost op het platte dak. En dan kijken of je langzaam naar een L/W warmtepomp toe kunt. Gas kost tegenwoordig een euro / m3.

Een goed afgestelde warmtepomp zal 2 tot 2.5 kWh verbruiken voor elke m3 gas die vervangen wordt. Dus als je huis gasloos is met behulp van een warmtepomp komt er 3000 tot 3750 kWh per jaar bij.
Dankjewel voor je advies. Ik begrijp alleen het zo vol mogelijk leggen van mijn dak niet zo. Dat is wel erg toekomstgericht en ook valt dat momenteel buiten mijn budget. Ik heb ook het idee dat het van het gas af verhaal zo zijn vaart niet zal lopen, maar misschien zie ik dat verkeerd. Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Zijn er voor jou zwaarwegende argumenten om te kiezen voor zonnepaneel of omvormer X of Y? Ik zie in je onderschrift dat jij een SolaX hebt, is die beter of gelijkwaardig aan die Goodwe?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Bij een schaduwloos dak is het voornamelijk zoveel mogelijk Wp voor zo min mogelijk geld.

Het advies om toekomstgerichtheid te overwegen is deels vanwege de kosten van later uitbreiden. Er zit een groot component vaste kosten in het laten komen van een installateur, 2e omvormer kopen, kabels leggen etc.

Mijn advies is om de scenario's in te voeren op gaslicht: Je huidig verbruik zonder panelen; met teruglevering volgens je huidig plan en met zoveel mogelijk. (En doe dan voor de lol eens de gasloze optie met WP en bijbehorend extra elektra verbruik)

Overweeg een van de grote online bedrijven: Solar bouwmarkt, Solar outlet, Winkelman (Als zij in jouw regio leggen). Kans dat zij nog eens 15-20% onder je tot nu laagste offerte kunnen.

Terugverdientijd van een precies pas systeem is zeker het kortste; maar rendement op extra is vaak richting 10%, en korter naarmate je verbruik gaat toenemen (Auto, Airco, WP). Het is daarom te overwegen om deels met (niet hypothecaire, rare hoge afsluitkosten) duurzaamheidslening te werken; rente <2%.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
Zowel de SolaX als Goodwe zijn prima producten. (ik houd ook logging bij van Goodwe omvormers)

Voordelen SolaX:
Aantrekkelijker uiterlijk (vind ik)

Nadelen SolaX:
Die van mij, van een paar jaar oud, heeft moeite met tegelijk weinig licht en een korte string. (Op jaarbasis merk je dat niet qua opbrengst). Wellicht zijn de nieuwere modellen beter.

Voordelen Goodwe:
Betere app.

Pagina: 1