Hallo, ik heb vorig jaar mijn huidige huis gekocht en ik zat de laatste tijd te denken aan de aanschaf van zonnepanelen. Ik heb via Solvari 3 offertes weten te regelen, maar het maakt de klus niet makkelijker. De een zegt dat de ander ongelijk heeft en vice versa. Ik open dit topic nu in de hoop dat ik via hier ook wat onafhankelijk advies kan krijgen voor deze aanschaf.
./f/image/tfVMtZuJe5XFNhVrgJBDHV40.png?f=fotoalbum_large)
Bovenstaand een luchtfoto van mijn huis (rood omcirkeld). De oriëntatie is noord-oost (achterzijde [plat dak]/zuid-west (voorzijde [schuin dak]
:strip_exif()/f/image/QHK9uZfrm3WMfrAVRyxuovAn.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorzijde
:strip_exif()/f/image/GVP74GdfafNZEVISk0Ki5VED.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde.
Mijn voorkeur is het plaatsen van de panelen op het platte dak, omdat ik zonnepanelen echt heel erg lelijk vind. Zo blijven ze mooi uit het zicht. Desondanks zeg ik geen nee als het echt niet anders kan.
Stroom
Mei; 111kWh, Juni: 94kWh; Juli 108 kWh; Augustus; 102kWh.
Gas
Mei; 67m³, Juni: 67m³; Juli67m³; Augustus; 4m³.
:strip_exif()/f/image/6EA5huP7EPuAej0u9O1Zf75J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pkwN0PMLf5Jk1GyisyCke97Q.jpg?f=fotoalbum_large)
.
Partij 1 heeft mij 2 offertes gegeven, 1 voor 6 panelen, 1 voor 8 panelen. Hij gaf aan dat ze op het schuine gedeelte voor een hoger renderement zouden hebben dan op het platte gedeelte aan de achterzijde. Dat vind ik vreemd, daar het platte dak van mijn uitbouw het hoogste punt in de wijk is.
Partij 2 denk ik sowieso niet voor te kiezen. Deze persoon dacht niet mee met de plaats en ging blind mee met mijn wens om ze op het platte dak te leggen. De panelen die hij bedacht zijn groot, ik verwacht niet dat die daar allemaal zullen passen en een goed rendement leveren als ze ook nog in een hoek moeten staan. Hij wilde de panelen in een hoek van 10% zetten. De €90 aftrek bij de kosten is korting voor het in een keer volledig betalen van de factuur.
Partij 3 gaf aan dat ze zowel op plat als schuin dak konden, de offerte is gemaakt voor het platte dak. De panelen die hij aanbood zijn nieuwer dan de panelen van partij 1 en 2 en er zit langer garantie op en is het jaarlijkse verlies lager. Ze zullen in een hoek van 15% gezet worden. Ik kan niet veel vinden over het type omvormer, heb vergelijkingswebsites bekeken om deze naast die Goodwe's te zetten, maar dat ik kon niets vinden. Daarnaast garandeert deze partij een jaarlijkse opbrengst van 1767 kWh, het verschil zeggen zij de eerste 7 jaar dan te compenseren. De €150 aftrek bij de kosten zit hem in het zelf regelen van de btw-teruggaaf.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hYouuoxx9OwTge0hxTs2UsbB.png?f=user_large)
Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb verschaft. Alvast erg bedankt voor het lezen en meedenken.
.
Foto's
/f/image/tfVMtZuJe5XFNhVrgJBDHV40.png?f=fotoalbum_large)
Bovenstaand een luchtfoto van mijn huis (rood omcirkeld). De oriëntatie is noord-oost (achterzijde [plat dak]/zuid-west (voorzijde [schuin dak]
:strip_exif()/f/image/QHK9uZfrm3WMfrAVRyxuovAn.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorzijde
:strip_exif()/f/image/GVP74GdfafNZEVISk0Ki5VED.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde.
Mijn voorkeur is het plaatsen van de panelen op het platte dak, omdat ik zonnepanelen echt heel erg lelijk vind. Zo blijven ze mooi uit het zicht. Desondanks zeg ik geen nee als het echt niet anders kan.
Beschikbare (dak)ruimte
Op het platte dak heb ik om en nabij de 16-18m² aan beschikbare ruimte. Dit dak is verder vrij van schoorstenen e.d. De voorzijde vind ik moeilijk in te schatten, maar uit het legplan van 1 offerte blijkt dat er wel 2 rijen zonnepanelen van 1,6m kwijt kan.Schaduw
Er staat in principe geen schaduw van hoge gebouwen, bomen op mijn huis. Dit geldt voor zowel mijn platte dak als mijn schuine dakJaarverbruik
Ik heb zoals je op de foto's ziet een tussenwoning en woon hier alleen. Mijn verbruik vorig jaar was 1728kWh en 1464m³ gas. Kanttekeningen: ik heb het afgelopen jaar vooral thuis gewerkt vanwege corona en ik heb afgelopen mei een nieuwe keuken + inductieplaat laten plaatsen. Daar kwam ook een nieuwe groepenkast en slimme beter bij. Sinds afgelopen mei tot nu is mijn gemiddelde maandelijkse verbruik ongeveer 100kWh en 20,75m³Stroom
Mei; 111kWh, Juni: 94kWh; Juli 108 kWh; Augustus; 102kWh.
Gas
Mei; 67m³, Juni: 67m³; Juli67m³; Augustus; 4m³.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik weet niet zo goed wat voor aansluiting ik nu heb. Vanwege de nieuwe keuken heb ik een nieuwe groepenkast laten plaatsen + slimme meter erbij. Liander heeft toen ook de aansluiting vanuit de straat naar mijn huis vervangen. Volgens mij is dat dan 3-fasen.Voor de beeldvorming, mijn groepenkast::strip_exif()/f/image/6EA5huP7EPuAej0u9O1Zf75J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pkwN0PMLf5Jk1GyisyCke97Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Mijn doel is om qua elektra gewoon zelfvoorzienend te zijn met ook wat oog voor de toekomst. Ik ben geen grootverbruiker.Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat de installatie doen.Bijhouden van data
Ik vind het leuk als er een app bij zit waarbij ik wat kan bijhouden, maar dit mag van mij gewoon het standaardapp van de fabrikant zijn.Reeds verkregen offertes
Ik heb 3 offertes gekregen, via Solvari. Ik heb via Vattenfall ook een aanvraag gedaan bij Feenstra, maar die gaven aan dat het dak van mijn huis niet geschikt wasPartij 1 heeft mij 2 offertes gegeven, 1 voor 6 panelen, 1 voor 8 panelen. Hij gaf aan dat ze op het schuine gedeelte voor een hoger renderement zouden hebben dan op het platte gedeelte aan de achterzijde. Dat vind ik vreemd, daar het platte dak van mijn uitbouw het hoogste punt in de wijk is.
Partij 2 denk ik sowieso niet voor te kiezen. Deze persoon dacht niet mee met de plaats en ging blind mee met mijn wens om ze op het platte dak te leggen. De panelen die hij bedacht zijn groot, ik verwacht niet dat die daar allemaal zullen passen en een goed rendement leveren als ze ook nog in een hoek moeten staan. Hij wilde de panelen in een hoek van 10% zetten. De €90 aftrek bij de kosten is korting voor het in een keer volledig betalen van de factuur.
Partij 3 gaf aan dat ze zowel op plat als schuin dak konden, de offerte is gemaakt voor het platte dak. De panelen die hij aanbood zijn nieuwer dan de panelen van partij 1 en 2 en er zit langer garantie op en is het jaarlijkse verlies lager. Ze zullen in een hoek van 15% gezet worden. Ik kan niet veel vinden over het type omvormer, heb vergelijkingswebsites bekeken om deze naast die Goodwe's te zetten, maar dat ik kon niets vinden. Daarnaast garandeert deze partij een jaarlijkse opbrengst van 1767 kWh, het verschil zeggen zij de eerste 7 jaar dan te compenseren. De €150 aftrek bij de kosten zit hem in het zelf regelen van de btw-teruggaaf.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hYouuoxx9OwTge0hxTs2UsbB.png?f=user_large)
Regio
Ik woon in FrieslandIk hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb verschaft. Alvast erg bedankt voor het lezen en meedenken.
[ Voor 3% gewijzigd door SleepTwitch op 08-09-2021 19:42 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/nYADFK66ASTZVQpSjMBA049y.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/KSxVams9P4qNXxBRImjNeBHw.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/nRsTEEPR8TavEIFn8Wwtpol7.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lJSfpn0uC6l2D9ctqhG3653x.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/jd95GoHCQ2VIW422r1r4nJ8f.png?f=user_large)