Toon posts:

Nederlandse Nationaliteit, Portugees Rijbewijs

Pagina: 1
Acties:

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Heren,

Donderdag moet ik ff snel met het vliegtuig van PT naar NL, ik woon namelijk in Portuga, Nederlandse nationaliteit, initieel mijn rijbewijs ook gewoon in NL gehaald en heb een portugees rijbewijs. (dat moet als je deze dient te verlengen en niet meer woonzaam in NL bent) Hoe zit het nu precies met het rijbewijs en welke auto uit bepaalde landen je niet / wel mag rijden? Een kameraad van mij wil zijn V8 uitlenen, wat natuurlijk een heel nobel gebaar is, maar ik zit ff met het rijbewijs gebeuren. Mijn broer is ook woonzaam in Duitsland en mag bijv geen auto's met Nederlands kenteken rijden. Iets met verzekering. Kameraad zegt op zijn beurt weer gewoon zeggen dat het voor een proefrit is, gezien hij handeld in auto's / Bovag toestanden.

Wat is nu het juiste?

[Voor 10% gewijzigd door Jism op 08-09-2021 18:54]

M'n magische bol werken.

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
Verzekering zit in nl op de auto (dat is niet in alle landen het geval), zolamg je een geldig rijbewijs hebt is die gewoon verzekert.

Mbt de wet.. Je mag met een Nederlands rijbewijs niet in een buitenlandse auto rijden in nl (geen buitenlands kenteken), omgekeerd is het geen probleem.

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09:13
Je hebt waarschijnlijk gewoon een Europees rijbewijs, en als Nederlander zonder NL kenteken dien je als nog de bpm te betalen.

Je kan hier wel vrijstelling voor aanvragen.

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:46
Er zitten hier geen dames?

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
mathy_ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:04:
Je hebt waarschijnlijk gewoon een Europees rijbewijs, en als Nederlander zonder NL kenteken dien je als nog de bpm te betalen.

Je kan hier wel vrijstelling voor aanvragen.
Huh pbm? Hij leent een auto.. Hij koopt niks.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 12:34

Tens

functie elders

Als Nederlander mag je in NL geen buitenlands kenteken rijden.
Jouw geval is net andersom
Jouw PT rijbewijs is hier gewoon geldig.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• Jism
  • Niet online
Maar ik mag dan een nederlands voertuig rijden? En dat is allemaal gewoon gedekt, verzekerd etc in het geval van een ongeval?

Mijn broer had als duitser met een duits rijbewijs iets van dat ie niet in een Nederlands voertuig rijden mocht. Of andersom. Ik mocht als nederlander met een nederlands rijbewijs weer niet in zijn auto rijden.

M'n magische bol werken.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:10
Als dat zo zou zijn kun je nooit een auto huren in het buitenland.

Je vriend moet gewoon even met zijn verzekering checken. Lijkt mij verder geen probleem.

• dijkmane
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:17

dijkmane

biertje ?

lijkt me geen probleem.
als je geen auto leent, kun je met je rijbewijs toch overal een auto huren, die auto heeft ook het kenteken van het land waar je bent.

als je die geleende auto in de prak rijdt, jammer, de eigenaar van de auto is verzekerd en de andere partij stelt hem aansprakelijk, dat is het risico van de eigenaar bij uitlenen.
jij moet t dan wel ff naar hem verantwoorden..
polisvoorwaarden spreken eigenlijk altijd over europees rijbewijs, die zul je hebben, dus is het gedekt

specs : wil je niet weten

• Jism
  • Niet online
Top.

M'n magische bol werken.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Blijkbaar gaat er regulier met groene praten gereden worden. Als er dan wat gebeurt is er niets gedekt.

• Jism
  • Niet online
Staat op naam van de garage, en betreft geen groene platen.

M'n magische bol werken.

• Zeus
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online
Schildpadje schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:04:
Verzekering zit in nl op de auto (dat is niet in alle landen het geval), zolamg je een geldig rijbewijs hebt is die gewoon verzekert.

Mbt de wet.. Je mag met een Nederlands rijbewijs niet in een buitenlandse auto rijden in nl (geen buitenlands kenteken), omgekeerd is het geen probleem.
Dat is niet waar als je niet in Nederland woont. Dit is een belasting kwestie. Als je in NL woont en daar belasting betaald mag je niet in een auto met buitenlandse kentekenplaat rijden tenzij je een vrijstelling voor BPM vraagt. Ben je geen inzetende van Nederland geldt dit niet.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:10
Jism schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:14:
Staat op naam van de garage, en betreft geen groene platen.
Als je van de verzekering alleen een proefrit mag maken volgens de voorwaarden dan is dat het risico van die vriend als je er wat mee gebeurd. Ik ken die polis niet dus blijft lekker gissen.

• sanderhgv
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:47
Kom hier net een Volkswagen met kenteken uit Texas tegen, waarom zou je dat doen, moet toch handen vol geld kosten om je auto mee te nemen op vakantie?

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:39
sanderhgv schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:50:
Kom hier net een Volkswagen met kenteken uit Texas tegen, waarom zou je dat doen, moet toch handen vol geld kosten om je auto mee te nemen op vakantie?
Militair wellicht?

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• sanderhgv
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:47
Dat zou idd kunnen, ik zit niet echt in de buurt van een Amerikaanse basis, dus zie het bijna nooit. Wel bijzonder om te zien.

Vond net dit: https://www.startpagina.n...enteken-nederland-rijden/

[Voor 36% gewijzigd door sanderhgv op 18-09-2021 16:10]

• Jism
  • Niet online
Je kunt je auto ook gewoon oversea laten transporten middels een container ofzo. Wellicht gaat dat ding in de verkoop (import) hier.

M'n magische bol werken.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee