Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb twee Sony Z5 compact telefoons, een op Android 7 (normale updates) en eentje op Android 10 (custom ROM). Sinds een paar dagen willen die opeens in de avond en nacht niet meer updaten; je kunt de knop update all of de update knop bij individuele apps niet indrukken. Je kunt ook geen apps installeren of verwijderen via de Google Play app. Overdag geen probleem.

Mijn Blackberry Key2 en custom ROM Nexus 7 tablet hebben er geen last van, het is alleen bij de Sony telefoons en heel recent.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie hierboven:
Sony Z5c met Android 7.1, alle apps up to date
Sony Z5c met Android 10.0, alle apps up to date
Blackberry Key2 met Android 8, alle apps up to date
Nexus 7 2013 Wifi tablet met Android 10, alle apps up to date

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het lijkt op een soort van parental control, maar ik kan niets in de settings van de Play Store of van Android vinden. Heb de cache, dalvik cache etc geleegd, al meerdere keren opgestart. Op Google gegaan maar krijg blijkbaar de goede keywords niet bij elkaar, niets nuttigs kunnen vinden.

Herkent iemand dit? Heel idioot dat het alleen bij de Sony's gebeurt en alleen recent. Vast bedankt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:57
Eentje op andere tijdzone zetten al geprobeerd?
Iets aangezet in je netwerk om bepaalde devices te blokkeren in de nacht?
Eentje fabrieksinstellingen terugzetten en dan niet inloggen zodat er geen instellingen uit een profiel op komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
swhnld schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:55:
Eentje op andere tijdzone zetten al geprobeerd?
Iets aangezet in je netwerk om bepaalde devices te blokkeren in de nacht?
Eentje fabrieksinstellingen terugzetten en dan niet inloggen zodat er geen instellingen uit een profiel op komen?
Die tijdzone is een goed idee, ga ik vanavond eens proberen. Het heeft niets met het netwerk te maken, alles anders (Twitter, browser, email, Spotify) werkt gewoon op de telefoons. Het is puur de Play Store, en alleen op de Sony's.

Fabrieksinstellingen is een paardemiddel, waar ik nog even mee wacht :p . Ik kan wel eens uitloggen van het gmail account, en een andere gebruiken, kijken of dat werkt :)

Ik heb nog een andere oude Android foon liggen (BQ A4.5), zal eens kijken wat die doet.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 08-09-2021 20:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik heb een Sony Xperia XZ2 Compact en deze update ook 's nachts zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:30
gambieter schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:05:
Het heeft niets met het netwerk te maken, alles anders (Twitter, browser, email, Spotify) werkt gewoon op de telefoons. Het is puur de Play Store, en alleen op de Sony's.
Al geprobeerd zonder de wifi? Dus enkel met de dataverbinding? Dan ben je zeker dat het niet jouw netwerk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
D-Three schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:34:
Al geprobeerd zonder de wifi? Dus enkel met de dataverbinding? Dan ben je zeker dat het niet jouw netwerk is :)
Goed idee, ga ik vanavond proberen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ok, opgelost. Het blijkt een rogue app te zijn, genaamd iBlue. Zo'n bluelight filter die 's avonds inschakelt om je beter te laten slapen, minder vermoeide ogen etc. De Blackberry heeft dat in de settings, dus geen aparte app nodig, en zat niet op de tablet meer. De BQ A4.5 had hem wel, mooie test.

Ik had vanaf 21u elk uur een keer geprobeerd, het sloeg om 23u aan, wat al een hint was.
- tijdzone veranderen naar Amerikaanse westkust en reboot: updaten ging weer.
- tijdzone terug, Wifi uit en via mobiel internet: maakte geen verschil.
- uitloggen en inloggen als andere user: hielp niet, inloggen als zelfde user ook niet.

En toen dacht ik aan iBlue, omdat ik wel eens eerder met screen overlay apps gemerkt had dat die soms knoppen blokkeren. Dus iBlue er af gegooid, en alles weer normaal. Ook de BQ A4.5 wilde weer updaten, al is die zo oud en traag dat die echt alleen voor noodzaken bewaard wordt ;)

Opgelost dus. Dank voor de suggesties, die hebben geholpen om mogelijke oorzaken uit te sluiten :)

• D-Three
Zit dit tegenwoordig niet ingebakken in Android?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
D-Three schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:33:
Zit dit tegenwoordig niet ingebakken in Android?
Niet in Android 7.

• D-Three
Neen, maar één van die Sony's had 10, had ik begrepen ;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
D-Three schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:05:
Neen, maar één van die Sony's had 10, had ik begrepen ;) :P
Ach, je weet hoe het gaat. Je dumpt gewoon dezelfde apps na de custom ROM ;)

Het is een foon die ik als MP3 speler gebruik, niet als foon.

Pagina: 1