Ontevreden over Rayban custom zonnebril

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 15:06
Ik weet niet zeker of mijn topic hier thuis hoort, anders hoor ik het graag.

Het volgende, ik heb al een aantal jaren een Rayban zonnebril, maar de glazen waren beschadigd. Nu heb ik 2 weken geleden een nieuwe "custom" Rayban zonnebril besteld op hun eigen webshop.

Custom in de zin van, je kiest de glazen en de kleur van het montuur (voorkant en pootjes). In mijn geval heb ik een transparant blauwe voorkant en zwarte pootjes gekozen.

Eenmaal gearriveerd lijkt de voorkant eerder zwart en zie je enkel blauw wanneer er licht op schijnt. Ook de pootjes zijn hoogglans. Echt een verschrikkelijke combinatie die naar mijn inziens afwijkt van de afbeelding op webshop.

Nu wil ik het product retourneren, maar dat gaat dus niet omdat het een custom bril betreft. Ze vragen nu om foto's met een witte achtergrond, zonder spiegeling met helder licht. Morgen ga ik deze foto aanleveren maar ja, ik geloof wel als ik op deze manier een foto maak, de blauwe kleur wel beter zichtbaar gaat zijn. Dit is namelijk hoe veel foto's worden geschoten. Maar dat neemt niet weg dat de bril er onder normale omstandigheden er heel anders uit ziet.

Ik vrees dus dat ik met een bril zit van 200 euro die ik niet kan retourneren. Daarnaast ben ik gaan kijken op Trustpilot en zie ik een gemiddelde score van 1,5 sterren. Ik zie daar allerlei verhalen over een zeer slechte klantenservice. Dit kan ik inmiddels beamen en deze is ook nog eens volledig in het Engels.

Mijn vraag, wat zijn mijn rechten? Wat kan ik nog doen? Stel, ze wijzen mijn aanvraag af, moet ik dit dan maar accepteren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:10
Dit staat er in de voorwaarden.
Als je van mening bent dat de geleverde producten (inclusief gepersonaliseerde producten - (zonne)brillen en accessoires - dat wil zeggen Custom Lab-producten) niet met de beschrijving overeenstemmen of beschadigd of defect zijn en we niet in staat zijn om het defect op redelijkerwijs te verhelpen zodat het product aan jouw eisen voldoet, dan mogen deze producten geretourneerd worden zonder dat een willekeurig recht dat door de wet geboden wordt daardoor wordt benadeeld. Lees ons Retourneringsbeleid door voor meer informatie over de retournering van de producten.
Ik denk dat het niet heel lastig is om aan te tonen dat het er anders uitziet dan de tool die ze gebruiken.

Ik heb het even geprobeerd samen te stellen. Ik kom op dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kIgecmqKOflogYTqGRhevEbG_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zbADCZNE2nlNrExvqiGpIYZM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
Foutje.

[ Voor 103% gewijzigd door Spelvout op 08-09-2021 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:10
@Spelvout

Ow joh, dat is geen discussie. Daar is een fout gemaakt met in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
ppeterr schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:37:
@Spelvout

Ow joh, dat is geen discussie. Daar is een fout gemaakt met in elkaar zetten.
Nou er zit wel blauw in, maar alleen bij goed licht. Nu ik de afbeelding nog eens naast elkaar hou, zie ik wel hele grote verschillen. Ik ga morgen de foto's maken en versturen. Met de tekst die jij mij linkt, heb ik er misschien toch wel een beetje vertrouwen in 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Spelvout op 08-09-2021 14:39 . Reden: Spellen blijft lastig. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 19:39
@Spelvout Erg vervelend en volgens mij sta je volledig in je recht.
Mocht je je geld terug krijgen zou ik je adviseren om eens naar Serengeti zonnebrillen. Dan betaal je vooral voor de kwaliteit en niet voor een hippe naam.
Vroeger was Rayban echt een goed merk maar sinds de italianen het hebben overgenomen is de kwaliteit veel minder geworden. En blijkbaar ook op andere vlakken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
chrisborst schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:44:
@Spelvout Erg vervelend en volgens mij sta je volledig in je recht.
Mocht je je geld terug krijgen zou ik je adviseren om eens naar Serengeti zonnebrillen. Dan betaal je vooral voor de kwaliteit en niet voor een hippe naam.
Vroeger was Rayban echt een goed merk maar sinds de italianen het hebben overgenomen is de kwaliteit veel minder geworden. En blijkbaar ook op andere vlakken :P
Bijna alle (zonne)brillen komen vanuit hetzelfde concern.

Die Serengeti zijn wel waanzinnig duur, gaat al snel ruim boven de 300euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 19:39
Homeland schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:51:
[...]

Bijna alle (zonne)brillen komen vanuit hetzelfde concern.

Die Serengeti zijn wel waanzinnig duur, gaat al snel ruim boven de 300euro.
Precies en daarom moet je even kritisch kijken naar die merken.
Serengeti worden in Japan gemaakt en prijzen beginnen net iets boven de 200 euro, geen 300.
Jaren heb ik een simpele Polaroid zonnebril (50 euro) gehad en nu een Serengeti.
Het verschil is echt bizar groot, dus als je jaren met een bril doet is die 100 euro extra best te verdedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:40
Hier drie foto's van een blauwe rayban van mezelf. Overigens niet zelf samengesteld.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BthE5Tf.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pbiHe66.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KWiFdng.jpg
Hier zie je dus ook dat bij direct (zon)licht het echt blauw is en bij weinig licht en een andere hoek veel donkerder en zelfs zwart lijkt.

[ Voor 14% gewijzigd door PROnline op 08-09-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 20:30
En als je een foto maakt met een wit blad erachter? Als dit anders is dan het voorbeeld dan heb je sowieso een case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
Ik heb de verkeerde kleur gepost. Nog een keer de vergelijking. Saillant detail, de kleur kan ik ook niet meer vinden op de webshop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BddpLWQnAjpmKUEKqCeymduVSwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qKalZGPIaf59Y4i59iN50S24.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaOo6mcglklMBKdVSDJJIOeYJsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OClPKjxo1rPNLqk96OFLoPql.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
Ik ga morgen nieuwe foto's maken en naar Rayban versturen. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corporalnl
@Spelvout Zou de foute geposte foto weghalen, dit maakt heel veel verwarring. Daarnaast zou ik betere foto's maken want die in het donker helpt niet echt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verkeerd geleverd is inderdaad 1 aspect. Het andere aspect is de vraag wat precies onder maatwerk valt als men zich beroept op die uitzondering binnen de retournerings wet.
Ik heb hier op GoT al wel op een paar plekken gelezen dat indien het middels 'standaard-keuzes' gekocht is, dit niet als maatwerk gezien wordt. Maar dan heb je nog gelijk hebben en gelijk krijgen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
chrisborst schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:55:
[...]

Precies en daarom moet je even kritisch kijken naar die merken.
Serengeti worden in Japan gemaakt en prijzen beginnen net iets boven de 200 euro, geen 300.
Jaren heb ik een simpele Polaroid zonnebril (50 euro) gehad en nu een Serengeti.
Het verschil is echt bizar groot, dus als je jaren met een bril doet is die 100 euro extra best te verdedigen.
Hier ook al jaren een enthousiaste gebruiker van serengeti brillen.

Kwaliteit van glazen en montuur is zo hoog dat die initiële extra kosten eigenlijk niet meer boeien na jaren gebruik

Voor mij geen andere zonnebril meer, mogelijk zou TS er toch eens naar kunnen kijken, mocht hij geld terug krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
bartvl schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:08:
Verkeerd geleverd is inderdaad 1 aspect. Het andere aspect is de vraag wat precies onder maatwerk valt als men zich beroept op die uitzondering binnen de retournerings wet.
Ik heb hier op GoT al wel op een paar plekken gelezen dat indien het middels 'standaard-keuzes' gekocht is, dit niet als maatwerk gezien wordt. Maar dan heb je nog gelijk hebben en gelijk krijgen.
Klopt, dit is geen maatwerk. Misschien als ze op sterkte waren maar dan nog is het een vrij standaard product in een standaard bril. Maar ze zullen het daar waarschijnlijk wel op gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik zou niet per se de overeenkomst willen ontbinden. Ik zou het eerder gooien op het nakomen van de overeenkomst en het hen laten fixen; je bestelt (licht aangezet) een blauwe bril en krijgt een zwarte.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Freeaqingme schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:14:
Ik zou niet per se de overeenkomst willen ontbinden. Ik zou het eerder gooien op het nakomen van de overeenkomst en het hen laten fixen; je bestelt (licht aangezet) een blauwe bril en krijgt een zwarte.
Maar in zonlicht is hij wel blauw (deze foto van PROnline lijkt sprekend op wat er is besteld), en dat is precies de omgeving waarin je gewoonlijk een zonnebril draagt. De verkoper zal vermoedelijk stellen dat de bril wel aan de overeenkomst beantwoordt.

Voor dit montuur (new wayfarer) kun je kiezen uit 24 glazen, 19 frontjes en 27 pootjes die daarna in elkaar worden geschroefd. Dat lijkt mij niet voldoende om van maatwerk te spreken in de zin van de Wet koop op afstand. Van die wet is uitgezonderd:
de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
Er is inmiddels een uitspraak waarin een rechter bevestigt dat een keuze uit door de verkoper gepresenteerde opties niet leidt tot maatwerk:
De door [eiser] gekochte lamp is vervaardigd (materiaal, soort verlichting en diameters) volgens de specificaties die [gedaagde] op haar website heeft opgegeven. Het feit dat [eiser] qua materiaal, soort verlichting en diameters de keuze had tussen verschillende opties, doet dit niet anders zijn. Voor zover juist is dat de producent van de lamp eerst tot de productie van de door [eiser] gekochte lamp overgaat nadat zij daarvoor van [gedaagde] een bestelling heeft ontvangen, leidt dat evenmin tot een andere conclusie.
De Wet koop op afstand biedt daarom een mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden zonder discussie over de kleur. Helaas stelt de verkoper dat het wel maatwerk is en dat de Wet koop op afstand niet van toepassing is.

Je hebt twee wegen om de koop te ontbinden, waarbij een beroep op de Wet koop op afstand de kansrijkste is. Je hoeft vooraf geen harde keuze te maken en kunt beide wegen bewandelen, maar je zult mogelijk wel langs de rechtbank moeten als de verkoper niet wil meewerken. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Reviews van (andere) zonnebrillenmerken mogen achterwege blijven. Deze helpen TS hier niet verder met zijn geschil.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spelvout schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:02:
Ik weet niet zeker of mijn topic hier thuis hoort, anders hoor ik het graag.

Het volgende, ik heb al een aantal jaren een Rayban zonnebril, maar de glazen waren beschadigd. Nu heb ik 2 weken geleden een nieuwe "custom" Rayban zonnebril besteld op hun eigen webshop.

Custom in de zin van, je kiest de glazen en de kleur van het montuur (voorkant en pootjes). In mijn geval heb ik een transparant blauwe voorkant en zwarte pootjes gekozen.

Eenmaal gearriveerd lijkt de voorkant eerder zwart en zie je enkel blauw wanneer er licht op schijnt. Ook de pootjes zijn hoogglans. Echt een verschrikkelijke combinatie die naar mijn inziens afwijkt van de afbeelding op webshop.

Nu wil ik het product retourneren, maar dat gaat dus niet omdat het een custom bril betreft. Ze vragen nu om foto's met een witte achtergrond, zonder spiegeling met helder licht. Morgen ga ik deze foto aanleveren maar ja, ik geloof wel als ik op deze manier een foto maak, de blauwe kleur wel beter zichtbaar gaat zijn. Dit is namelijk hoe veel foto's worden geschoten. Maar dat neemt niet weg dat de bril er onder normale omstandigheden er heel anders uit ziet.

Ik vrees dus dat ik met een bril zit van 200 euro die ik niet kan retourneren. Daarnaast ben ik gaan kijken op Trustpilot en zie ik een gemiddelde score van 1,5 sterren. Ik zie daar allerlei verhalen over een zeer slechte klantenservice. Dit kan ik inmiddels beamen en deze is ook nog eens volledig in het Engels.

Mijn vraag, wat zijn mijn rechten? Wat kan ik nog doen? Stel, ze wijzen mijn aanvraag af, moet ik dit dan maar accepteren?
Als consument heb je het recht een gekocht goed binnen 14 dagen te retourneren(melding te geven van)
(herroepingsrecht onder wettelijke bedenktijd)
Deze termijn gaat in op de dag van ontvangt, dus niet vanaf de besteldatum. Kan zelfs langer zijn, maar dat verschilt met wat je bent overeengekomen.

* Customized is hier niet uitgesloten van deze wettelijke bedenktijd, dat geldt alleen wanneer oa de glazen of het montuur is gegraveerd(met jouw naam, initialen). Het is in deze gewoon een optie die iedereen kan kiezen.

* Ik zou hen dus snel laten weten dat je gebruik wilt maken van dit wettelijke, en dat het zgn customizen niet uitgesloten is.

Een foto kan, geeft vaak een vertekend beeld. Het gekocht voldoet gewoon niet aan jouw verwachtingen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:39
Een mooie uitleg staat hier (webwinkelkeur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
fopjurist schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:27:
[...]

Maar in zonlicht is hij wel blauw (deze foto van PROnline lijkt sprekend op wat er is besteld), en dat is precies de omgeving waarin je gewoonlijk een zonnebril draagt. De verkoper zal vermoedelijk stellen dat de bril wel aan de overeenkomst beantwoordt.

Voor dit montuur (new wayfarer) kun je kiezen uit 24 glazen, 19 frontjes en 27 pootjes die daarna in elkaar worden geschroefd. Dat lijkt mij niet voldoende om van maatwerk te spreken in de zin van de Wet koop op afstand. Van die wet is uitgezonderd:

[...]

Er is inmiddels een uitspraak waarin een rechter bevestigt dat een keuze uit door de verkoper gepresenteerde opties niet leidt tot maatwerk:

[...]

De Wet koop op afstand biedt daarom een mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden zonder discussie over de kleur. Helaas stelt de verkoper dat het wel maatwerk is en dat de Wet koop op afstand niet van toepassing is.

Je hebt twee wegen om de koop te ontbinden, waarbij een beroep op de Wet koop op afstand de kansrijkste is. Je hoeft vooraf geen harde keuze te maken en kunt beide wegen bewandelen, maar je zult mogelijk wel langs de rechtbank moeten als de verkoper niet wil meewerken. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Sprekend? Het is een veel donkere kleur blauw dan op de foto.

Maar inderdaad, sla de vele topics maar er op na. Dan zal je zien dat dit geen maatwerk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
@Spelvout en al betere foto's kunnen maken? En evt antwoord al van de webshop?
Pagina: 1