Ticket/helpdesk systeem freeware of opensource opties?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie79
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04:48
Voor een non-profit organisatie waar ik voor werk ben ik op zoek naar een gratis te gebruiken ticket / helpdesk systeem. Eigen webhosting is voor ons geen probleem.

Mogelijkheden die ik al gevonden heb zijn:
OSTicket
en Spiceworks (die wel geheel gratis is, maar wel advertenties toont).

Heeft iemand van jullie ervaring met gratis ticket/helpdesk systemen, en zo ja welke is aan te bevelen en waarom?

We wilden eerst voor TOPdesk gaan, maar de kosten daarvan waren voor ons veel te hoog. Daarbij zijn we niet gecharmeerd van het model dat je bij de meeste ticket systemen per maand per behandelaar betaald, een eenmalig aanschaf voor een klein bedrag zou voor ons nog een optie zijn.

We willen in ieder geval wel dat er cliëntportal in zit, zodat alle gebruikers zelf hun tickets kunnen aanmaken en bekijken. Liefst ook in te stellen in het Nederlands. En een pre zou ook al zijn als we onze hardware (computers/printers) erin kunnen administreren. We hebben minimaal 5 tot 10 behandelaars nodig.

Hoop dat iemand kan helpen met een goede suggestie.

[ Voor 4% gewijzigd door Jurrie79 op 08-09-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:00
Otrs.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 14:55

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Het voelt een beetje als 'Let me Google that for you', maar heb je deze al eens bekeken? :)
https://medevel.com/17-ticket-system-self-hosted/

Komt idd via een Google search :+

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie79
Otrs ziet er mooi uit, maar is niet gratis, en voor prijzen moet ik een offerte aanvragen.
Google verteld me dat het basis pakket voor 10 behandelaars $4995 per jaar kost.
Dus zeker geen optie voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 12:25

NeHoX

Gamer + PV

Freshservice is niet gratis maar wel betaalbaar en goed.

Onderzoek ook even goed of je als non profit geen pakket (semi)gratis kan krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door NeHoX op 08-09-2021 13:09 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie79
Kixtart schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:58:
Het voelt een beetje als 'Let me Google that for you', maar heb je deze al eens bekeken? :)
https://medevel.com/17-ticket-system-self-hosted/

Komt idd via een Google search :+
Bedankt voor de link, zal er naar kijken.

Mijn vraag was niet echt bedoeld van Google het maar even voor mij, hoop dat er tweakers zijn die zelf ervaring hebben met een ticket systeem die ze gebruiken of gebruikten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

In principe kan je Jira daar ook wel voor gebruiken, alleen gratis tot maximaal 3 agents.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:10
Is een issue tracker ook goed?
Bijvoorbeeld Mantis: https://www.mantisbt.org/

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie79
Standeman schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:12:
In principe kan je Jira daar ook wel voor gebruiken, alleen gratis tot maximaal 3 agents.
Bedankt voor onze organisatie hebben we al snel minimaal 5 tot 10 agents nodig. Zal mijn hoofd post nog even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien toch Jira?

https://www.atlassian.com...community-license-request
Atlassian’s Community licenses and subscriptions are designed for qualifying charitable non-profit organizations that are non-government, non-academic, non-commercial, non-political, and have no religious affiliation. To verify eligibility, we’ve partnered with Percent - a leading nonprofit technology platform. When completed and submitted, the information on this form will be sent to Percent for thorough vetting against Atlassian’s Community guidelines.

Atlassian’s Community offerings include free self-managed Data Center licensing or cloud subscriptions at 75% off list price.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@asing stuude me hier heen. :)
@Jurrie79 Al eens gekeken naar iTop CMDB?
https://www.combodo.com/itop-193

Zelf de nodige jaren gebruikt in een kleine organisatie (2 ICT, 50 FTE totaal + 40-50 flexkrachten). Goed klein in te richten, maar tegelijkertijd ook geschikt voor veel grotere organisaties.

Belangrijkste keuzes die je moet maken is of je het in ITIL-Light modus installeert, of niet en welke modules je mee start. (Je kunt niet van ITIL-Light naar full-ITIL en als je een module hebt geïnstalleerd, kun je 'm wel disablen, maar niet de-installeren.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d8nser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 16:05
Als het klein en overzichtelijk moet zijn, kan je ook kijken naar Trello.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Da's alleen de IP admin module die ook los te gebruiken is. :)
Het hele systeem heet iTop CMDB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Jurrie79 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:05:
[...]

Otrs ziet er mooi uit, maar is niet gratis, en voor prijzen moet ik een offerte aanvragen.
Google verteld me dat het basis pakket voor 10 behandelaars $4995 per jaar kost.
Dus zeker geen optie voor ons.
Volgens mij is/was ORTS wel gratis: https://github.com/OTRS/otrs mogelijk dat ze het niet meer op die manier actief aanbieden.

https://github.com/OTRS/otrs

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:20
Ik zie dat 4Me (voorheen ITRP) een Freemium versie heeft voor gebruik tot 40 agents, wel met een hoop features minder natuurlijk.
https://www.4me.com/pricing/

Ik heb aardig wat (positieve) ervaring met 4Me. Erg veelzijdig met een goeie interface. De freemium ken ik verder niet, maar wellicht heb je er wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Dat is wel een goed punt eigenlijk. Er zijn meer pakketten te vinden die gratis zijn voor nonprofit. Ik was altijd wel blij met Kayako en in oude documenten hebben ze het ook over een non-profit versie: https://classichelp.kayak...For-a-Non-profit-License-

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:32
Gratis ITAM systeem. https://snipeitapp.com/

Ticket systeem zijn er genoeg te vinden, je wilt wel een zelf service portaal wat vaak sowieso geld kost.

Vraag eens na wat ze bij Servicecamp van Teamviewer willen voor 10 stuks. Zal niet veel zijn, strak simpel ticketsystem met portaal.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:37
ManageEngine Servicedesk Plus?

https://www.manageengine....t-help-desk-software.html

Is volgens mij gratis tot een bepaald punt qua opties. Kun thet iig gratis proberen :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 10:36

MrG

vTiger CRM kun je kosteloos ticketmodule bij gebruiken. Allemaal open-source en er zijn ontwikkelaars actief die dingen voor je kunnen bouwen als het je zelf niet lukt.
Volgens mij kun je er ook wel asset management in kwijt. Sowieso service contracts etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Jurrie79 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:52:
Voor een non-profit organisatie waar ik voor werk ben ik op zoek naar een gratis te gebruiken ticket / helpdesk systeem. Eigen webhosting is voor ons geen probleem.

Mogelijkheden die ik al gevonden heb zijn:
OSTicket
en Spiceworks (die wel geheel gratis is, maar wel advertenties toont).

Heeft iemand van jullie ervaring met gratis ticket/helpdesk systemen, en zo ja welke is aan te bevelen en waarom?

We wilden eerst voor TOPdesk gaan, maar de kosten daarvan waren voor ons veel te hoog. Daarbij zijn we niet gecharmeerd van het model dat je bij de meeste ticket systemen per maand per behandelaar betaald, een eenmalig aanschaf voor een klein bedrag zou voor ons nog een optie zijn.

We willen in ieder geval wel dat er cliëntportal in zit, zodat alle gebruikers zelf hun tickets kunnen aanmaken en bekijken. Liefst ook in te stellen in het Nederlands. En een pre zou ook al zijn als we onze hardware (computers/printers) erin kunnen administreren. We hebben minimaal 5 tot 10 behandelaars nodig.

Hoop dat iemand kan helpen met een goede suggestie.
toon volledige bericht
Als ik jouw requirements zo lees bestaat hier geen freeware voor vziw .....
Je zult toch echt op een of andere manier budget moet regelen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 13:40
Wij gebruiken zelf al 4 jaar OSticket naar tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Turdie schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:14:
[...]
Als ik jouw requirements zo lees bestaat hier geen freeware voor vziw .....
Je zult toch echt op een of andere manier budget moet regelen hiervoor.
Mwah.
Ik zie geen requirements die niet mogelijk zijn met de gratis versie van iTop CMDB.

- Clientportal --> Check
- CMDB --> Check (hence the name...)
- Multi-tennant --> Check

Alleen NL twijfel ik over.

OSTicket (zoals @MustacheNick zegt, voldoet ws ook. Alleen weet ik niet of daar een CMDB in zit. Was wel een van de pakketten die ik zelf heb bekeken en er toen iig prima bruikbaar uit zag.

[ Voor 19% gewijzigd door unezra op 08-09-2021 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@unezra sinds wanneer heb jij een nieuwe avatar? Had je niet herkend :+
Then again verbaast het me ook niks dat iemand je hierheen stuurde en je het antwoord gaf wat je gaf :+

Ontopic: je kunt op zoek gaan, sure. Maar kijk als mogelijke oplossing ook eens of er bijvoorbeeld iets is waat je recht op hebt en dat je kunt gebruiken. Dan denk ik aan iets als azure devops, wat bij sommige MS licenties gratis bijgeleverd wordt, danwel je voor weinig kunt gebruiken.

Verder valt het me op dat er meteen gesteld wordt dat het niks mag kosten want non-profit organiatie. Nou snap ik dat een NP geen winst mag maken, maar dat wil niet zeggen dat er geen geld is. Als jij al 10 man hebt zitten die met een ticketsysteem moeten werken, dan ben je niet klein meer en is er dus wel degelijkee. Hoop geld dat er omgaat.
Wat je eigenlijk zou moeten doen is een kosten/baten analyse maken, ook voor de opties die zeg 5k, 10k of meer kosten. De andere kant is namelijk wat je nu kwijt bent aan verlies aan personele uren, en dus wat je er mee zou winnen als je dat verlies niet meer hebt. Personele lasten gaan vaak heel hard. Snel rekensommetje:
Stel zo'n helpdesker kost de werkgever 2880 per maand all in (loon, sociale lasten, etc). Dan kost ie per uur 18 euro. Dat zijn er 10, dus een uur per week besparen (dat red je ws wel) voor iedereen is 180 euro bespaard. Doe dat 52 weken en je spaart 9360 uit. Een oplossing van 5k die te duur geacht wordt, verdient zichzelf dus al na een half jaar terug :) Zo moet je kijken, en niet anders.

Mocht er echt alleen naar de kosten gekeken worden: zoek een ander baan. Levert alleen maar ellende op. Been there, done that :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Klein detail @The Eagle, een NP mag wel degelijk winst maken. Het is zelfs heel gezond. (Want opbouwen buffer, etc.) Het mag alleen afhankelijk van de exacte bstuursvorm vaak geen winstoogmerk hebben. :)

Maar verder, 100%, ook bij een NP moet je een kosten/baten analyse er op los laten. Personeel kost geld. Tools kosten geld. Helemaal niet erg. Zolang je kosten/baten maar op orde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 21:09
Zammad super om te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:59
Nu ben ik zelf meest bekend met Jira Software en heb nooit Jira Service Desk geproefd... Maar de combinatie van dat Spiceworks al gevonden was als mogelijkheid en asset/inventory management als "nice to have" zou ik zelf eerder naar Spiceworks neigen dan Jira.
Al zegt dat misschien iets over m'n haat/liefdeverhouding met Jira en een prima ervaring met Spiceworks :p

Servicenow kan ook nog een optie zijn, al heb ik geen idee of ze een leuke deal hebben voor non-profits... Anders zit je hiermee aan 4/5-digits per jaar.

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 13:40
Wij hebben inderdaad OSTicket voor (tadaa) de tickets. Tevens zit hier een knowledgebase bij. Voor de CMDB gebruiken wij GLPI. GLPI draait bij ons op een aparte server met daarop OSticket en GLPI. OSTicket is bij ons verdeeld in meerdere bedrijven. Als bedrijf X een e-mail stuurt kijkt OSticket naar het e-mailadres en wat er na de @ staat. Hierop wordt hij automatisch aan een Department gekoppeld.

Voorbeeld:

Jan@jansken.nl mailt: Help problemen. naar het e-mailadres tickets@wijbiedenhulp.nl

Deze e-mails komen dan binnen in OSticket en daarin ziet het pakket @jansken. Okee dan is de Department/bedrijf Jansken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrie79
Bedankt voor alle suggesties en reacties!

We hebben OSTicket en iTop (Community versie), welke beide gratis te gebruiken zijn, even getest en vergeleken.

Onze keuze gaat op iTop vallen, bedankt unezra voor deze tip!

Omdat iTop een stuk moderne er uit ziet dan OSTicket en beter (door)ontwikkelt lijkt.
En de features heeft die wij nodig hebben.
Daarbij is iTop ook heel eenvoudig in het Nederlands in te stellen.

Scheelt ons bedrijf weer duizenden euro's per jaar wat we anders voor TopDesk hadden kwijt geweest.

Nogmaals super bedankt voor de hulp bij het vinden van het voor ons juiste ticket systeem!

• The Eagle

The Eagle

Jurrie79 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:30:
Bedankt voor alle suggesties en reacties!

We hebben OSTicket en iTop (Community versie), welke beide gratis te gebruiken zijn, even getest en vergeleken.

Onze keuze gaat op iTop vallen, bedankt unezra voor deze tip!

Omdat iTop een stuk moderne er uit ziet dan OSTicket en beter (door)ontwikkelt lijkt.
En de features heeft die wij nodig hebben.
Daarbij is iTop ook heel eenvoudig in het Nederlands in te stellen.

Scheelt ons bedrijf weer duizenden euro's per jaar wat we anders voor TopDesk hadden kwijt geweest.

Nogmaals super bedankt voor de hulp bij het vinden van het voor ons juiste goedkoopste ticket systeem! in aanschaf
There, FTFY ;)
Doe jezelf serieus een lol, ga er even voor zitten. DIt kost niks maar het is niet alleen het systeem dat je nodig hebt, je moet het ook inrichten, ontsluiten, mensen trainen, in gebruik nemen, etc etc.
Wie gaat je stamgegevens vullen / beheren?
Wie gaat je gebruikers opleiden?
Hoe regel je security af?
Is er iemand die je kan begeleiden of moet je alles zelf uitzoeken? In geval van het laatste, hoeveel uren kost je dat wel niet? En wanneer ga je quitte draaien?

Leg die vragen ook even aan je manager voor. Benieuwd hoe die reageert ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• unezra

unezra

The Eagle schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:31:
[...]
There, FTFY ;)
Doe jezelf serieus een lol, ga er even voor zitten. DIt kost niks maar het is niet alleen het systeem dat je nodig hebt, je moet het ook inrichten, ontsluiten, mensen trainen, in gebruik nemen, etc etc.
Wie gaat je stamgegevens vullen / beheren?
Wie gaat je gebruikers opleiden?
Hoe regel je security af?
Is er iemand die je kan begeleiden of moet je alles zelf uitzoeken? In geval van het laatste, hoeveel uren kost je dat wel niet? En wanneer ga je quitte draaien?

Leg die vragen ook even aan je manager voor. Benieuwd hoe die reageert ;)
Eens. Zoiets begint bij het schrijven van een fatsoenlijke businesscase.

Niet dat iTop onder hoeft te doen voor TopDesk, allesbehalve en beiden hebben ze kosten. In beiden zijn alle bovenstaande punten van toepassing. In beide gevallen kan het zinvol zijn op zijn minst contact te hebben met een partij die enige mate van support kan bieden op de software en/of deze goed voor je kan inrichten. (Zelf goed inrichten kan ook, maar trek er wel even de tijd voor uit en die uren zou je in principe ook mee moeten nemen in de business case. Eigen uren kosten ook geld.)

Ik geloof zonder meer dat iTop een goede keuze is, maar het op basis van een korte test implementeren vind ik ook geen goed idee. In the end maak je in de basis een keuze voor de komende jaren. Een misser hier, kan lang gevolgen hebben.

• The Eagle

The Eagle

Dat idd. Als je een gratis korte implementatie wilt hebben: knal een Excel op teams waar iedereen gedeeld in kan werken. Afspraken maken over hoe je er mee om gaat. Werkt ook. Diirt alleen niet zo lang, en dan is excel te beperkt voor wat je wilt :P

Pagina: 1