[SQL] Compleet statement in variable

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 10:36
Beste Tweakers,

Iedereen heeft recht op zijn dagelijkse n00b-momentje. Zo heb ik er een vandaag.

Dagelijks loopt er een scriptje op onze database die gebruikers na 18 maanden inactiviteit blokkeert. Er worden 2 tabellen bijgewerkt (geanonimiseerd) na een select van de inactieve users.

Het gaat mij om het "SELECT DISTINCT" gedeelte. Dit komt 2 keer voor en is identiek. Elke aanpassing moet ik dus 2 keer doen, 1 in de bovenste en 1 in de onderste. Dit moet simpeler kunnen dacht ik zo. De gehele select in een variable. Dus met een hoop DECLARE, SET en een partij komma's, quote's etc etc in de weer geweest en ... 0 resultaat: MSMS vreet het niet.

Hoe vlieg ik dit aan??

SQL: query.txt
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
------------------------------
-- This script is used to block and anonimyze useraccounts after 18 months of inactivity (GDPR).
-- The field [LastActiveDate] is used for this and this field is active since 04-03-2020.
-- Therefore, the script itself is active sinds 04-03-2020 + 18 months = 04-09-2021.
-- First, it cleans the UserRevision table with the inactive users.
-- Afterwards the useraccount itself is being blocked.
--
-- Be aware that all admin accounts and accounts from TEST countries are ignored.
--
------------------------------

UPDATE [DP].[dbo].[UserRevisions]
   SET [Name] = 'Anonymized'
      ,[Activated] = 0
      ,[EmailAddress] = CAST([UserID] as varchar) + '@Anonymized.com'
      ,[CompanyName] = 'Anonymized'
      ,[CompanyAddress] = 'Anonymized'
      ,[CompanyZipCode] = 'Anonymized'
      ,[CompanyCity] = 'Anonymized'
      ,[CompanyCountry] = NULL
      ,[CompanyPhoneNumber] = 0
      ,[CompanyEmailAddress] = 'Anonymized'
      ,[] = 0
      ,[PhoneNumber] = 0
      ,[JobFunction] = 'Anonymized'
      ,[LastModifiedByUserId] = 30480
      ,[WorkflowState] = 'Deactivated'
    WHERE [UserID] IN 
( 
SELECT DISTINCT U.[UserId] FROM [DP].[dbo].[Users] U

INNER JOIN [DP].[dbo].[TsCountries] C
ON U.[TsCountryId] = C.[TsCountryId]

INNER JOIN [dbo].[UserAccountGroups] AG
ON U.[UserId] = AG.[UserId]

WHERE   
        U.[WorkflowState] ='Active' AND         -- All active users in state
        U.[Activated] = 1 AND                   -- All active users in enabled state
        U.[Name] NOT LIKE '%admin%' AND         -- Excluding names with "Admin" in it
        AG.AccountGroupId <> 32 AND             -- No Account Group "Administrators"
        AG.AccountGroupId <> 57 AND             -- No Account Group "Klantnaam Specificiation"
        AG.AccountGroupId <> 52 AND             -- No Account Group "Klantnaam Support"
        AG.AccountGroupId <> 34 AND             -- No Account Group "User Administrator"
        U.[LastActiveDate] < DATEADD(MONTH,-18,GETDATE()) AND
        C.[TsCountryId] <> 124 AND
        C.[TestCountry] = 0
)

UPDATE [DP].[dbo].[Users]
      SET 
       [Name] = 'Anonymized',
       [Activated] = 0,
       [LoginName] = NULL,
       [EmailAddress] = CAST([UserID] as varchar) + '@Anonymized.com',
       [CompanyName] = NULL,
       [CompanyAddress] = NULL,
       [CompanyZipCode] = NULL,
       [CompanyCity] = NULL,
       [CompanyCountry] = NULL,
       [CompanyPhoneNumber] = NULL,
       [CompanyEmailAddress] = 'Anonymized',
       [OldEmailAddress] = CAST([UserID] as varchar) + '@Anonymized.com',
       [] = NULL,
       [PhoneNumber] = NULL,
       [JobFunction] = NULL,
       [UserRoleId] = 1,
       [LastModifiedByUserId] = 30480,
       [SecurityLastModified] = GETDATE(),
       [WorkflowState] = 'Deactivated',
       [MobilePhoneNumber] = 1
   WHERE [UserID] IN 

(

WHERE   
        AG.AccountGroupId <> 57 AND             -- No Account Group "Klantnaam Specificiation"
        AG.AccountGroupId <> 34 AND             -- No Account Group "User Administrator"
        C.[TestCountry] = 0
)

MyMeuk

Beste antwoord (via martijn946 op 08-09-2021 13:28)

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou het SELECT DISTINCT gedeelte ombouwen naar een view (bijv met naam INACTIVE_USERS). Vervolgens kan je je twee update statements ombouwen naar
code:
1
2
update <table> set .... where user_id in
 (select user_id from INACTIVE_USERS)

When life gives you lemons, start a battery factory

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou de revision tabel via een trigger updaten, dan hoef je de history niet in elke operatie op de Users tabel mee te nemen maar gebeurt het automatisch bij elke update ongeacht hoe de update gedaan wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Ik zou het SELECT DISTINCT gedeelte ombouwen naar een view (bijv met naam INACTIVE_USERS). Vervolgens kan je je twee update statements ombouwen naar
code:
1
2
update <table> set .... where user_id in
 (select user_id from INACTIVE_USERS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 15:54
Kan je die in-actieve gebruikers niet gewoon in een temp table stoppen en die steeds joinen?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Donders mensen, ik mag wel zeer zeggen: zeer goede suggesties waar ik bij allen nog niet aan had gedacht. Ik dank jullie hartelijk!

MyMeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
martijn946 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:27:
Donders mensen, ik mag wel zeer zeggen: zeer goede suggesties waar ik bij allen nog niet aan had gedacht. Ik dank jullie hartelijk!
Mooi, weer een probleem opgelost. Overigens, mocht ik mezelf ooit onsterfelijk willen maken in jullie database, dan hoef ik mezelf alleen maar kaboutersuperadmin te noemen. Heb je niet een betere conditie dan name not like '%admin%' om admins uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33
KabouterSuper schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:14:
[...]

Mooi, weer een probleem opgelost. Overigens, mocht ik mezelf ooit onsterfelijk willen maken in jullie database, dan hoef ik mezelf alleen maar kaboutersuperadmin te noemen. Heb je niet een betere conditie dan name not like '%admin%' om admins uit te sluiten?
en waarom zou een admin account na 18 maanden niet OOK uitgeschakeld moeten worden?
doorgaans hebben mensen maar 5 weken vakantie per jaar, niet 18 maanden...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Volgens mij kan je met MSSQL ook insert en update statements in je CTE verwerken. Je krijgt dan dit:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
WITH lijst AS (
    WHERE   
        C.[TestCountry] = 0
    )
),
tabel1 AS (
    UPDATE [DP].[dbo].[UserRevisions]
    OUTPUT INSERTED.UserID
    SET [Name] = 'Anonymized'
        ,[Activated] = 0
        ,[EmailAddress] = CAST([UserID] as varchar) + '@Anonymized.com'
        ,[CompanyName] = 'Anonymized'
        ,[CompanyAddress] = 'Anonymized'
        ,[CompanyZipCode] = 'Anonymized'
        ,[CompanyCity] = 'Anonymized'
        ,[CompanyCountry] = NULL
        ,[CompanyPhoneNumber] = 0
        ,[CompanyEmailAddress] = 'Anonymized'
        ,[] = 0
        ,[PhoneNumber] = 0
        ,[JobFunction] = 'Anonymized'
        ,[LastModifiedByUserId] = 30480
        ,[WorkflowState] = 'Deactivated'
    WHERE [UserID] IN (SELECT [UserId] FROM lijst)
)
UPDATE [DP].[dbo].[Users]
OUTPUT INSERTED.UserID
SET 
     [Name] = 'Anonymized',
     [Activated] = 0,
     [LoginName] = NULL,
     [EmailAddress] = CAST([UserID] as varchar) + '@Anonymized.com',
     [CompanyName] = NULL,
     [CompanyAddress] = NULL,
     [CompanyZipCode] = NULL,
     [CompanyCity] = NULL,
     [CompanyCountry] = NULL,
     [CompanyPhoneNumber] = NULL,
     [CompanyEmailAddress] = 'Anonymized',
     [OldEmailAddress] = CAST([UserID] as varchar) + '@Anonymized.com',
     [] = NULL,
     [PhoneNumber] = NULL,
     [JobFunction] = NULL,
     [UserRoleId] = 1,
     [LastModifiedByUserId] = 30480,
     [SecurityLastModified] = GETDATE(),
     [WorkflowState] = 'Deactivated',
     [MobilePhoneNumber] = 1
WHERE [UserID] IN (SELECT [UserId] FROM lijst)
UNION ALL
SELECT * FROM tabel1

Die OUTPUT INSERTED.UserID heb ik net even van internet geplukt. Het gaat er daarbij om dat je de tweede CTE wel moet aanroepen, omdat die anders wordt overgeslagen. Ik dacht dat op te lossen door gewoon een lijstje van updated UserID's te laten teruggeven. Kan zijn dat dat niet zo werkt, maar het idee is hetzelfde. Ik ben zelf vooral een PostgreSQL dialect spreker en geen MSSQL :)

Ik zeg niet dat het een beter idee is, maar dat het óók een optie ter overweging is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
KabouterSuper schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:14:
[...]
Heb je niet een betere conditie dan name not like '%admin%' om admins uit te sluiten?
Terechte vraag. Laat ik zeggen dat mijn SQL kennis op schaal van 1-10 eeeh....3 is. Dus deze conditie zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar werkt wel. Ik had het ook up UserID kunnen doen of een bepaald land waar de admin aan gekoppeld is (zie de JOIN). Ik vond mijn manier echter in 1 oogopslag duidelijk wat het doet.
GarBaGe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:24:
en waarom zou een admin account na 18 maanden niet OOK uitgeschakeld moeten worden?
doorgaans hebben mensen maar 5 weken vakantie per jaar, niet 18 maanden...
Dat is een hele andere discussie ;)

In het kader van GDPR en shit hebben we besloten alle gebruikers niet actief zijn op onze database te anonimiseren EN te blokkeren na 18 maanden van inactiviteit. Een adminaccount (die nooit gebruikt mag worden, maar toch belangrijk is in het kader van nood etc) moet uitgesloten blijven. Befehl ist befehl!
CurlyMo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:25:
Volgens mij kan je met MSSQL ook insert en update statements in je CTE verwerken. Je krijgt dan dit:...
Ik zeg niet dat het een beter idee is, maar dat het óók een optie ter overweging is.
Dit is voor mij hogere SQL-kunde. Ik snap wat het doet als ik het lees, maar zou er zelf nooit op zijn gekomen, soms denk ik te moeilijk.....denk ik 8)

Overigens heb ik mijn "probleem" opgelost met de VIEW optie die werd geboden en liep als de brandweer.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn946 op 08-09-2021 15:41 ]

MyMeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
martijn946 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:27:
[...]
Terechte vraag. Laat ik zeggen dat mijn SQL kennis op schaal van 1-10 eeeh....3 is. Dus deze conditie zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar werkt wel. Ik had het ook up UserID kunnen doen of een bepaald land waar de admin aan gekoppeld is (zie de JOIN). Ik vond mijn manier echter in 1 oogopslag duidelijk wat het doet.
Voeg dan gewoon een veld toe die aangeeft of het een admin account is en niet of er toevallig admin in de naam voorkomt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:10

DataGhost

iPL dev

Woy schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:00:
[...]

Voeg dan gewoon een veld toe die aangeeft of het een admin account is en niet of er toevallig admin in de naam voorkomt.
Inderdaad. Koenraad Minnema zou niet blij zijn met deze regel als blijkt dat over 20 jaar zijn gegevens nog steeds in de database staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
martijn946 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:27:
[...]
Dit is voor mij hogere SQL-kunde. Ik snap wat het doet als ik het lees, maar zou er zelf nooit op zijn gekomen, soms denk ik te moeilijk.....denk ik 8)
Een CTE is een soort view maar dan eentje die je adhoc integreert in je query. Daarbij is bij PostgreSQL het nadeel dat het optimalization gap is. Oftewel, de query planner kan er minder goed mee uit de voeten, dan wanneer je de inhoud repeterend in je query zelf zet. Bijv. bij stukjes logica hergebruiken in meerdere joins. Overigens kan dat ook van toepassing zijn op (slecht geschreven) views. Normaal gesproken gebruik je CTE's ook voor het voorkomen van redundantie in je joins.

Maar in een CTE kunnen ook update, delete en insert (UDI) statements gedraaid worden. Voorwaarden is wel dat er enige vorm van data gegeneerd wordt door de CTE. Dus je CTE UDI moeten data teruggeven anders is de CTE niet aan te roepen in een select zoals ik in het voorbeeld laat zien. Als je dat eenmaal weet dan kan je heel gemakkelijk deze UDI logica in één query met meerdere CTE's te stoppen om bijv. een gebruikers ID aan te maken in een andere tabel als de gebruikers info. Daarmee blijven de statements bij elkaar en draait het geheel per definitie als één transactie. Dat kan je ook in je controller doen of middels triggers. Het is maar wat je voorkeur heeft en de eisen zijn van je architectuur.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• martijn946
DataGhost schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:07:
[...]

Inderdaad. Koenraad Minnema zou niet blij zijn met deze regel als blijkt dat over 20 jaar zijn gegevens nog steeds in de database staan.
Klopt. Echter worden accounts die handmatig geblokkeerd worden (bijvoorbeeld bij uitdiensttreding) ook geanomiseerd. Dus Koenemeloentje is dan alsnog niet meer traceerbaar.
Dank voor je heldere uitleg, wederom weer wijzer geworden.

MyMeuk

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
martijn946 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:38:
[...]
Klopt. Echter worden accounts die handmatig geblokkeerd worden (bijvoorbeeld bij uitdiensttreding) ook geanomiseerd. Dus Koenemeloentje is dan alsnog niet meer traceerbaar.
Aangezien niet alle accounts handmatig geblokkeerd worden ( Anders had deze query niet zoveel nut ;) ), is dat dus niet voldoende. Punt is gewoon dat mensen de substring 'admin' in hun naam kunnen hebben. Als je een uitputtende lijst met admin account namen hebt zou je ze met een IN ( .... ) clause kunnen afdekken, maar veel makkelijker en beter is gewoon een extra boolean veld IsAdmin o.i.d. ( Of checken op lidmaatschap van een groep ofzo ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
Woy schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:59:
[...]

Aangezien niet alle accounts handmatig geblokkeerd worden ( Anders had deze query niet zoveel nut ;) ), is dat dus niet voldoende. Punt is gewoon dat mensen de substring 'admin' in hun naam kunnen hebben. Als je een uitputtende lijst met admin account namen hebt zou je ze met een IN ( .... ) clause kunnen afdekken, maar veel makkelijker en beter is gewoon een extra boolean veld IsAdmin o.i.d. ( Of checken op lidmaatschap van een groep ofzo ).
Zeker, is ook zo. Gaan we ook alsnog toevoegen in de database.

MyMeuk

Pagina: 1