Laptop voor studie - Is veel ram nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04 14:57
Wat ga je met je laptop doen?
Studeren. Zal hem soms thuis gebruiken, maar ook wekelijks mee nemen naar waar de opleiding wordt gegeven.

Vooral surfen en mailen. Powerpoint afspelen, video's afspelen. Video bewerken kan ik evt. met de PC doen.

Wat is je budget?
Liever 600-700. Als er iets veel beters is voor 900 wil ik dat wel voor neerleggen.

Tussen de 600-950 dus.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, in een rugtas zal hij eens per week mee moeten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zat te kijken naar Lenovo, ik kan daar tot 25%korting krijgen via email adres van opleiding. Zie alleen dat er een levertijd op zit van 5-6 weken. Heb hem over 1 week nodig.

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Laptop moet 4 jaar goed mee kunnen (liever meer natuurlijk).

- Ik begrijp dat 15,6 inch goed te doen om mee te nemen. Maar heb nog nooit een laptop gehad. Wil geen hele kleine hebben
- Vraag me af hoeveel ram nodig is. Bijna alles is 8, terwijl ik denk ik haal nu 16. Maar weet niet waarom er zoveel 8gb ram wordt aangeboden. Is dat voldoende?
- ik zocht naar 512 SSD. Misschien is 256GB ook wel voldoende..
- processor wil ik ook niet op bezuinigen. Hij moet 4 jaar snel blijven.
- Accu. Ik denk dat fijn is als hij een dagje mee kan. Maar overal zitten stopcontact tegenwoordig.

[ Voor 19% gewijzigd door Canon_nl3 op 08-09-2021 12:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-05 08:02
Paar tips in jouw geval;
  • Pin je niet vast aan de schermmaat in de pricewatch. Ik heb bijv. een 16" scherm in een 15,6" formfactor
  • Wil je er vier jaar mee doen? Zeker voor 16 GB gaan. Sommige fabrikanten solderen het RAM vast, waardoor je niet kunt wisselen.
  • 512 GB SSD doen en niet op bezuinigen. Windows 10 groeit (Windows 11!), maar ook Officeprorgramma's etc. Ook opslag zit weleens vastgesoldeerd aan het moederboard, waardoor uitbreiding erg lastig is. Je wilt nu gewoon écht 512 hebben, ook als 256 nu toereikend is. Straks niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04 14:57
Duidelijke tips.

Kom uit op:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00H0MH)

of
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5006PMH)

Mochten jullie op of aanmerkingen hebben, hoor ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-05 08:02
Van die twee apparaten heeft de laatste een aparte videokaart, wat handig kan als je bijv. ook naar gaming kijkt. Verwacht van een RTX3050 geen grote wonderen, maar op 1080p kun je wel met medium settings een eind komen. Videobewerken komt dan ook dichterbij. Zelf heb ik een laptop met een eigen videokaart en bij 4K video editing komt dat goed van pas, die 16 GB ram ook trouwens. Mocht dat allemaal niet zo belangrijk voor je zijn; let op gewicht en budget. Lenovo prima merk trouwens. :)

• JulianB03
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-04 20:13

JulianB03

JJB03

@Canon_nl3

Ik denk dat jij genoeg hebt aan een degelijke behuizing met 8- of 16GB RAM / 512GB ROM met een goede prijs-/kwaliteit. Aangezien je niet direct van plan bent om heftige games te gaan spelen is voor jou een Intel Core i5 processor met 8GB of 16GB RAM wel voldoende, of bijvoorbeeld een AMD Ryzen 5 of Ryzen 7. Maar natuurlijk is meeeeer RAM altijd handiger ;-)
Mocht je toch wat willen gaan doen met gamen of bijvoorbeeld video's bewerken, dan is zoals XooL schrijft een aparte videokaart echt beter. Toch heb jij mijns inziens geen 'superpower' videokaart of SoC (die processor) nodig, en zo kun je ook de prijs redelijk houden.

Lenovo is in principe een prima merk ja, maar ik heb kameraden die er behoorlijk slechte ervaringen mee hebben... De prijs-/kwaliteitsverhouding is echt goed, maar zij klaagden over schermbehuizingen die los gingen zitten, vingerafdrukscanners die het niet meer doen en touchpads die vervelend gaan klikken.
Tja, het zal meestal wel meevallen hoor, maar wil je echt 99,9% voor save gaan zeg maar, dan raad ik je sowieso een HP of bijvoorbeeld Dell van ca. boven de €600 aan.
Maar goed, hieronder nog wat tips waar ik sowieso goede ervaringen mee heb, mocht je nog geen keuze gemaakt hebben :-)

Goede en 'veilige' allrounder met 16GB/512GB: pricewatch: HP 15s-eq2730nd
Dus een HP 15,6 inch laptop met prima prestaties en genoeg opslag, voor een vriendelijke prijs. Met deze laptops heb ik tot nu alleen goede ervaringen gehad.
Een vriend van me had nog nooit een Ryzen processor gehad maar is helemaal verkocht qua prijs-/kwaliteit. Hierbij ben je in ieder geval verzekerd van een stevig apparaat die je prima in een sleeve kan meenemen onderweg. En ja: zo'n aparte videokaart maakt wel echt veel uit voor gamen en bewerken. Ook al is het een middelmatige, de laptop zal gewoon veel flexibeler en met prima resoluties presteren.

Voor 100 euries meer is dit wat mij betreft wel een mooie: pricewatch: Acer Aspire 5 (A515-55G-58U3)
Jij gaat waarschijnlijk niet een veel krachtiger videokaart dan deze nodig hebben, dus waarom zou je. Dat kost immers alleen maar meer geld.
Deze laptop kan er sowieso nog een tijdje tegenaan, aangezien 'ie ook WiFi6 en 5G ondersteuning heeft. Je speelt er makkelijk wat games op met niet te hoge settings, en die videobewerking lukt ook prima op een apparaat als deze. Je kunt hem ook prima onderweg bij je dragen.

Wil je erg graag een Lenovo met je korting: pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 G2 ITL (20VE00FJMH)
Deze ziet er echt heel stijlvol en kwalitatief uit, als je 't mij vraagt. Erg mooi apparaat met 16GB/512GB. Geen aparte videokaart hier, maar wel snel dus je zult bij bescheiden game resoluties prima kunnen spelen.
Het ontwerp is luxe van aluminium en je hebt bijvoorbeeld verlichte toetsen. En je kunt hier mooi je korting op loslaten zodat 'ie nog maar iets boven de €500 kost. Ook heeft hij veel (snelle) poorten voor het aansluiten van randapparatuur. En geloof me, te weinig poorten bij de nieuwste tech is tegenwoordig echt een veel voorkomend virus...

Nou heb je weer wat info ;-)
Hopelijk kun je er wat mee!
Zelf heb ik btw een HP Pavilion met Core i7. Goede ervaringen mee, luxe gebruikerservaring.

TweakFreakJulian