Aanschaf nieuwe RAM, impact kloksnelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queen_M
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-12-2021
Goedendag!

Ik ben op zoek naar advies over de aanschaf van nieuwe RAM sticks.

Toen ik mijn computer liet bouwen (zie complete specs hieronder) heb ik gekozen voor 16gb RAM met 3000Mhz van corsair. Nu wil ik dit uitbreiden naar 32gb omdat mijn pc wat moeite heeft als ik vele taken tegelijk run. Nu leek het mij slim om meteen voor 2 nieuwe 16gb sticks te gaan in plaats van 2x 8gb erbij te prikken.

De huidige RAM:
Corsair Vengeance RGB Pro - Geheugen
DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - 288-PIN - 3000 MHz - CL15 - 1.35V - zwart

De nieuwe die ik voor ogen heb:
Corsair Vengeance RGB Pro - Geheugen
DDR4 - 32 GB: 2 x 16 GB - 288-PIN - 3600 MHz - CL18 - 1.35 V - zwart

Maar nu mijn vraag ik mij de volgende dingen af:
- Ga ik het verschil in snelheid merken tussen 3000MHz en 3600MHz?
- Kan mijn moederbord (GIGABYTE B360M DS3H) dit aan, in handleiding staat "Support for DDR4 2666/2400/2133 MHz memory modules", maar de huidige werken ook gewoon...?

Graag zal ik dus wat extra informatie willen van jullie, bij voorbaat dank!

Complete specs van computer:
Moederbord:
GIGABYTE B360M DS3H

Processor:
Intel Core i5-9600K (6x 3700MHz - Turbo 4600MHz) (Geen Overclock)

Processor-Koeler:
Cooler Master Hyper H412R

Geheugen[RAM]:
16GB DDR4 3000MHz (Corsair Vengeance PRO RGB)

Videokaart:
NVIDIA GTX 1050 2GB (GIGABYTE GTX 1050 D5 2G)

Harde schijf 1:
1000GB (1TB) Solid State Drive (Crucial MX500)

Harde schijf 2:
3000GB (3TB) Hard Disk Drive (7200RPM)

Voeding:
620Watt - Seasonic S12II

Beste antwoord (via Queen_M op 08-09-2021 12:56)

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:08
Kan je eens kijken met CPU-Z aan welke snelheid ze nu draaien ?
Aangezien je bord max 2666 aan kan en ik vermoed dat je zelf de bios niet hebt aangepast, gaan deze denk ik op 2133 MHz draaien.

Aangezien je met een 9de generatie CPU zit, kan je wel gaan tot die 2666 MHz als je het juiste XMP profiel gebruikt.

Voor de rest, dat is wel het maximum. Dus zelfs die 3600 MHz ram zal maar maximum op 2666 draaien.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Boermansjo
Kan je eens kijken met CPU-Z aan welke snelheid ze nu draaien ?
Aangezien je bord max 2666 aan kan en ik vermoed dat je zelf de bios niet hebt aangepast, gaan deze denk ik op 2133 MHz draaien.

Aangezien je met een 9de generatie CPU zit, kan je wel gaan tot die 2666 MHz als je het juiste XMP profiel gebruikt.

Voor de rest, dat is wel het maximum. Dus zelfs die 3600 MHz ram zal maar maximum op 2666 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queen_M
@Boermansjo

Volgens mij is dit wat je bedoeld en heb je helemaal gelijk wat betreft de 2133MHz. Wel jammer want toen ik deze pc samenstelde raadde de verkopers mij aan om voor de 3000MHz te gaan in plaats van een iets lagere omdat dat beter was......

Maar zou dit betekenen dat het ook handig is om mijn moederbord te vervangen of haal ik dan teveel ellende op mijn hals?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OG2klXWk4B92AapuWnwNLtHV4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JJYigmqjonSrRQMkuU544j7T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Queen_M op 08-09-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-04 09:19
Beter voor zijn beurs ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Moet je het xmp profiel wel aanzetten 😜. Duik je bios eens in, op b360 is dat geen garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boermansjo
Ik vraag mij wel af wat je eerst op die PC doet.
Ik heb zelf ook 16 GB ram en die loopt toch niet zo vol dat ik het merk. (En ja ik heb soms wel zeker 50 chrome tabs open + game + bluestack)
Draait hier wel met een ryzen 5 3600 en 3200 MHz.

Marges op ram vind ik ook meer een verkooptrucje. Ik zou dan eerder naar een iets betere CL gaan. (een lagere is meestal beter)

Als je dus nieuwe ram wil zou ik gaan naar :
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2A2666C16
of zelfs
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16
als die RGB niet echt nodig is.

Met een nieuw moederbord zal je waarschijnlijk ook je cpu moeten vervangen. (Niet noodzakelijk als het nieuwe moederbord deze nog ondersteund :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Queen_M
@Boermansjo

Ik gebruik het voornamelijk voor het analyseren van grote (aantal Gb) datasets.

Maar enorm bedankt voor je informatieve antwoorden, ik heb weer wat geleerd en weet nu wat de beste opties zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
Queen_M schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:56:
@Boermansjo

Maar enorm bedankt voor je informatieve antwoorden, ik heb weer wat geleerd en weet nu wat de beste opties zijn!
Blij dat ik kon helpen. Hopelijk geeft het XMP profiel niet te veel problemen op je moederbord.
Zoals @Umbrah aangeeft kan dat soms niet goed lopen.
Ik heb dat probleem ook gehad. En dan heb ik zelf de voltage wat moeten tweaken tot ik aan 3200 kwam.
Volledig 1600 MHz lukte niet. Dus ze staan nu op iets van 1599.6 :+
https://photos.app.goo.gl/zTNC3XS32KNiLSam6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41
Queen_M schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:56:
@Boermansjo

Ik zou eerst eens kijken in Taskmanager wat nu de beperkende factor is.

Is dat de cpu, 6 cores zonder Hyperthreading is maar 6 threads.
Is dat de 16 GB? Dan is 32 GB nuttig.

De vraag is echter of het vervangen van het volledige geheugen voor sneller geheugen wel zinvol is.

De cpu heeft tenslotte maar 6 threads, dus zo overdreven veel geheugenbandbreedte zal het ook niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Laatst online: 19:07
Zoals andere al zeggen, je gaat die snelheden niet halen van 300 mhz.Maar je kunt hem om 2666 mhz zetten via XMP. Maar kijk eens wat je beperkte factor is, lijkt mij dat analyseren van grote datasets behoorlijk wat van je CPU vereist.

overigens:
3000 Mhz op 15cl heeft 10 ns als true latency
3600 Mhz op 18cl heeft 10 ns als true latency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33

Tomatoman

Fulltime prutser

Queen_M schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:06:
- Ga ik het verschil in snelheid merken tussen 3000MHz en 3600MHz?
Nee, dat ga je onmogelijk merken. Een computer die minder dan 10% sneller rekent geeft geen merkbare snelheidsverbetering. Een snelheidsverhoging van meer dan pakweg 2% is echter wel meetbaar, alles daaronder valt over het algemeen binnen de meetonzekerheid. Uit vrijwel iedere serieuze test waarbij als enige variabele de snelheid van het geheugen wordt gevarieerd, blijkt dat sneller geheugen eigenlijk altijd minder dan 2% totale snelheidswinst oplevert, ook al zou je op grond van de specs van het geheugen veel meer verwachten. Veel tweakers willen het niet horen, maar de meerprijs voor sneller geheugen staat in groot contrast met de verwaarloosbare performancewinst die het oplevert.

Het is alom bekend dat er weinig applicaties zo veel profiteren van extra RAM als grote databases. Zolang de database groter is dan de beschikbare hoeveelheid RAM, levert iedere geheugenuitbreiding betere systeemprestaties op.

In jouw geval zou ik daarom het geld steken in zoveel mogelijk extra RAM en daarbij geen stuiver extra uitgeven aan sneller geheugen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wat dacht je van een vergelijkbaar (2x16) 32 GB setje van Corsair (dus zelfde snelheid en timings) halen en die bij je huidige werkgeheugen erbij prikken... heb je 48 GB Ram totaal :)
Draait het niet lekker kan je alsnog besluiten je oude setje er uit te laten

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Tomatoman schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:16:
[...]

Nee, dat ga je onmogelijk merken. Een computer die minder dan 10% sneller rekent geeft geen merkbare snelheidsverbetering. Een snelheidsverhoging van meer dan pakweg 2% is echter wel meetbaar, alles daaronder valt over het algemeen binnen de meetonzekerheid. Uit vrijwel iedere serieuze test waarbij als enige variabele de snelheid van het geheugen wordt gevarieerd, blijkt dat sneller geheugen eigenlijk altijd minder dan 2% totale snelheidswinst oplevert, ook al zou je op grond van de specs van het geheugen veel meer verwachten. Veel tweakers willen het niet horen, maar de meerprijs voor sneller geheugen staat in groot contrast met de verwaarloosbare performancewinst die het oplevert.

Het is alom bekend dat er weinig applicaties zo veel profiteren van extra RAM als grote databases. Zolang de database groter is dan de beschikbare hoeveelheid RAM, levert iedere geheugenuitbreiding betere systeemprestaties op.

In jouw geval zou ik daarom het geld steken in zoveel mogelijk extra RAM en daarbij geen stuiver extra uitgeven aan sneller geheugen.
Aansluitend hierop, zijn cpu is niet snel genoeg om er daadwerkelijk profijt van te hebben. Daarnaast hebben Intels voor de 10e generatie vrij weinig last van een memory snelheid bottleneck.

Je kan waarschijnlijk net zo goed voor die 48GB optie gaan :P.
Pagina: 1