Lijmresten voor infrezen vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrstylo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-07 09:04
Beste allen,

Wij gaan in onze nieuwe woning vloerverwarming laten aanleggen.

Nu heb ik de oude laminaatvloer er al uit, maar er zit nog veel lijmresten van de oude parketvloer. Ene persoon van het bedrijf zegt dat er helemaal geen lijmresten moet zijn (omdat machine doorbrandt?) en andere zegt dat het zo goed is. Wat is jullie ervaring erin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pi7r07H7_ZcLPZHBqAwA7CwJwC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0pGnii55ttMbSqyD3E7QskR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die lijm wordt door de hitte van het frezen weer vloeibaar, en blijft aan de bladen van de freesmachine plakken. Dat wil je niet. Dus ik zou niet eens gaan beginnen met frezen als die lijmresten niet verwijderd zijn.

En met lijmverwijderaar van Alabestine heb je het er vrij eenvoudig van je dekvloer af.

Disclaimer: Geen aandelen van dat merk, maar uit eigen ervaring is dat gewoon prima spul

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-07 13:54
Ik had ook op 1 plek nog wat lijmresten zitten die ik er niet af kreeg. Daar kon gewoon doorheen gefreesd worden. Enige nadeel is dat - ondanks de egaline - je toch precies op die plek merkt dat de (PVC) vloer iets hoger ligt.

Denk niet dat iemand het doorheeft verder, tenzij je het weet. Maar is daarom wellicht wel een extra argument om toch even te kijken of je het weg kan krijgen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
Hier tegellijmresten gehad en daar werd ie niet vrolijk van. We hebben halsoverkop moeten stoppen en de rest moeten egaliseren met egaline zodat ze wel goed verder konden. Maargoed, in jouw geval vind ik het wel meevallen. Bij mij was het vele malen erger..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
weghalen voordat er gefreesd word.

Hierna zul je ook nog een vervolgbewerking hebben waarbij er geëgaliseerd word en/of getegeld.
voor de beste hechting haal je dat dus weg.

Ja het is k*twerk maar beter nu doen dan later spijt krijgen.

• mrstylo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-07 09:04
Bedankt voor jullie bijdrage! Gisteren tot negen uur mijn handen kapot gemaakt. 8)7

Maar ging gelukkig iets makkelijker met alabastine

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Had je beter gelijk een plamuurmes, spachmes of een schep/spa kunnen scoren als je toch in de bouwmarkt was. En met een schep/spa hoef je niet op je knieën te gaan, dat doe je maar voor je vriendin als je een ringetje koopt :P

Ey!! Macarena \o/

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
RaZ schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:54:
Had je beter gelijk een plamuurmes, spachmes of een schep/spa kunnen scoren als je toch in de bouwmarkt was. En met een schep/spa hoef je niet op je knieën te gaan, dat doe je maar voor je vriendin als je een ringetje koopt :P
Je kunt ook van de speciale wegstekers kopen met 15 of 30 cm blad.

Maar uit ervaring kan ik zeggen dat je alsnog op je knietjes moet met plamuurmes. Goede knievallen zijn dan één must

Kniebeschermer van fento zijn duur in aanschaf maar een genot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 13:40
Met een beton schuurmachine (ze hebben verschillende namen) haal je dat er zo vanaf.

Bijvoorbeeld zoiets:

https://www.bol.com/nl/nl...x-125mm/9300000006532630/

Festool noemt 'm Renofix:
https://www.festool.nl/pr...ne/576393---rg-130-e-plus

Daarmee haal je ook de "bergjes" uit je vloer zodat je minder hoeft te egaliseren over het geheel.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:51
ID-College schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:28:
Hier tegellijmresten gehad en daar werd ie niet vrolijk van. We hebben halsoverkop moeten stoppen en de rest moeten egaliseren met egaline zodat ze wel goed verder konden. Maargoed, in jouw geval vind ik het wel meevallen. Bij mij was het vele malen erger..
Het is al wat een ouder topic, toch een vraag:
Hoe helpt het aanbrengen van de egaline laag dan tegen het probleem (welk probleem was dat precies?) dat de lijm laag veroorzaakt?
Je brengt dan (denk ik) een dun laagje cement product op de lijmlaag aan en freest als nog door de lijm, toch?

Ik probeer het een beetje te snappen, we staan hier op het punt om 40 vierkante meter sisal tapijp uit 1995 te verwijderen en daar zit een dun laagje tapijplijm onder. Net een hoekje met de multitool en de schraper gedaan, spiegel glad, maar er zit nog wel wat lijm residue.

Ik wil voorkomen dat het straks of veel duurder wordt omdat die lijm de zaak verpest of dat er opeens een laag egaline overheen moet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik 4 keer VV zelf gevreesd met een duwvrees, regelmatig lijmlagen meegepakt zonder issues. De hoeveelheid gruis/stof in verhouding tot het laagje lijm kan onmogelijk tot gesmolten plakken zorgen die de vrees om zeep kan helpen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• tcw82
DukeBox schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:12:
Ik 4 keer VV zelf gevreesd met een duwvrees, regelmatig lijmlagen meegepakt zonder issues. De hoeveelheid gruis/stof in verhouding tot het laagje lijm kan onmogelijk tot gesmolten plakken zorgen die de vrees om zeep kan helpen.
Dank je, zelf doen staat op de lijst, het is even kijken naar de offertes. Boels spullen zijn 900 euro voor een week (grote stofafzuiging en zo een duwfrees), ik denk dat het geen week kost, maar je moet ergens een grens leggen. De eerste offerte (incl. Materialen, aansluiten etc. ex afsmeren) was 1995 euro. Die hebben overigens geen blik in de woning geworpen, geen fotos, geen plattegrond niets.

Zou je iets kunnen vertellen over hoe "moeilijk" het was, wat voor stofafzuiging je hebt gebruikt ?

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 26-09-2024 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

tcw82 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:17:
De eerste offerte (incl. Materialen, aansluiten etc. ex afsmeren) was 1995 euro.
Afhankelijk van het type verdeler een redelijk gangbare prijs voor 1 verdieping van een gemiddeld huis.
Ik zeg ook altijd, koop maar een paar mooie design radiatoren, dan kom je ook al een heen eind richting dergelijke bedragen.
Zou je iets kunnen vertellen over hoe "moeilijk" het was, wat voor stofafzuiging je hebt gebruikt ?
Ik heb het ooit laten doen, dat zag er zo makkelijk uit (binnen een paar uur lag het erin incl. afsmeren) daardoor dacht ik dat doe ik de volgende keer zelf wel. Daarna bij een kennis 2 verdiepingen gedaan samen met een bevriende loodgieter die wel eens had meegeholpen, moeilijk was het niet maar we hadden er toch best veel werk aan. Slakken patroon rekenen/tekenen, bochten inschatten met vrezen etc. was toch een klein beetje trial en error. Later nog 2 keer gedaan bij anderen, dat ging al een stuk makkelijker.

De eerste keer zat er een puinzuiger bij met grote zakken die je telkens moest wisselen, werkte prima.
Een andere keer had iemand een bouwstofzuiger geregeld.. nutteloos, om de meter zat dat ding vol.
De laatste keer zat er netjes een puinzuiger met voorscheider bij, dat was echt super netjes, bij het afsmeren hebben we zeker de helft van het fijnstof weer gebruikt i.c.m. epoxy om alles netjes te krijgen, voor 1 verdieping hadden we maar iets van 6 zakken puin over. n.b. Je hebt ze ook met een soort Y stuk zodat je zakken kan wisselen zonder te stoppen met frezen.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 26-09-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
tcw82 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:06:
[...]

Hoe helpt het aanbrengen van de egaline laag dan tegen het probleem (welk probleem was dat precies?) dat de lijm laag veroorzaakt?
Je brengt dan (denk ik) een dun laagje cement product op de lijmlaag aan en freest als nog door de lijm, toch?

Ik probeer het een beetje te snappen, we staan hier op het punt om 40 vierkante meter sisal tapijp uit 1995 te verwijderen en daar zit een dun laagje tapijplijm onder. Net een hoekje met de multitool en de schraper gedaan, spiegel glad, maar er zit nog wel wat lijm residue.

Ik wil voorkomen dat het straks of veel duurder wordt omdat die lijm de zaak verpest of dat er opeens een laag egaline overheen moet.
De lijm is t probleem niet, dat je vloer een krater is is het probleem. Die frees werkt het best op een vlakke ondergrond. Onze lijnen werden niet recht doordat de frees wiebelde, de bochten werden niet strak door t gewiebel en soms waren de gleuven niet diep genoeg omdat de vloer niet egaal was.
Als je mooi resultaat wilt moet je een vlakke vloer hebben, dan weet je zeker dat je straks geen problemen krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
ID-College schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 04:08:
[...]

De lijm is t probleem niet, dat je vloer een krater is is het probleem. Die frees werkt het best op een vlakke ondergrond. Onze lijnen werden niet recht doordat de frees wiebelde, de bochten werden niet strak door t gewiebel en soms waren de gleuven niet diep genoeg omdat de vloer niet egaal was.
Als je mooi resultaat wilt moet je een vlakke vloer hebben, dan weet je zeker dat je straks geen problemen krijgt..
De vlakheid heb ik dan wel weer ervaring mee, de beneden verdieping is door een soort tank ontdaan van volledig verlijmde ondervloer (spaanplaat broodjes) en hardhouten toplaag. Daar moest ook gefreesd worden, met een hoogte verschil van 25 mm ging het prima. Daarna kwam de uitdaging pas, toen moest de egaline erop en dat was dan weer wat meer dan gepland, o.a. door die kraters.

Hieronder een 3tal plaatjes van de vloer waar ik de vraag over stelde (gisteren). Deze is spiegelglad, er zit alleen een heel dun laagje lijm op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX-BTZqMm6OUIkecvgHtMgEcdfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuiAemvBXIPW0mccNpxOveCX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWdjiJcLtGk75sI9sqDAZM8vF0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lE9nzZWEQT0QhidXnlZVW3FY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxCd3XSptx3OAcHgSCYFXZpfXE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRISZwwmKfGfArfJJKijZKc1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ID-College schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 04:08:
De lijm is t probleem niet, dat je vloer een krater is is het probleem. Die frees werkt het best op een vlakke ondergrond.
Toevallig liep ik daar ook tegenaan, hoe je dat netjes freest hangt toch echt van de frees af, ik had er een met 6 grote wielen waardoor ik zelden last had van dat alles wegliep. Als ik van te voren zag dat er een lastig stuk aan kwam pakte ik een stuk dun triplex (sterk genoeg) om met een kant overheen te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DukeBox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:36:
[...]

Toevallig liep ik daar ook tegenaan, hoe je dat netjes freest hangt toch echt van de frees af, ik had er een met 6 grote wielen waardoor ik zelden last had van dat alles wegliep. Als ik van te voren zag dat er een lastig stuk aan kwam pakte ik een stuk dun triplex (sterk genoeg) om met een kant overheen te rijden.
Het voorbeeld dat ik aanhaalde was door een firma. Die liepen met 3 van die frezen door mijn woonkamer, maar die hadden geen enkele moeite.

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 27-09-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:06:
[...]

Die egaline zorgt inderdaad dat het mooi vlak word, maar ook dat de toplaag niet zo kruimelt bij bijv. een oudere vloer, vooral ook omdat je voor de egaline doet primen en je dus een mooie hechtlaag hebt.
Hier is het de gehele beneden verdieping gedaan, ong. 50m2 met egaline en een bijkamer zonder egaline (daar had een losse vloer op gelegen en was dus vlak). Wat denk je ? De 50m2 zag er echt veel beter uit waar de bijkamer kruimig werd na het frezen en dus moeilijker te frezen was en achteraf ook veel minder netjes eruit zag.
Zoals gezegd gaat die frees echt wel door de lijm heen, maar kijk dus ook eens goed naar de staat van je dekvloer, want daar gaat de egaline ook helpen :)

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
tcw82 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:42:
[...]

De vlakheid heb ik dan wel weer ervaring mee, de beneden verdieping is door een soort tank ontdaan van volledig verlijmde ondervloer (spaanplaat broodjes) en hardhouten toplaag. Daar moest ook gefreesd worden, met een hoogte verschil van 25 mm ging het prima. Daarna kwam de uitdaging pas, toen moest de egaline erop en dat was dan weer wat meer dan gepland, o.a. door die kraters.

Hieronder een 3tal plaatjes van de vloer waar ik de vraag over stelde (gisteren). Deze is spiegelglad, er zit alleen een heel dun laagje lijm op.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Niks aan de hand mee hoor, die van ons was veel meer een krater (door t uitrammen van de tegels)
DukeBox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:36:
[...]

Kan, geen idee. Ik heb t laten doen en met die frees ging het niet goed. Kleine meerprijs van 200 (oid) zwart hebben ze t geëgaliseerd. Moest wel zelf de egaline betalen maar dat was een gelukje bij een ongelukje

[ Voor 17% gewijzigd door ID-College op 27-09-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Only schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:01:
[...]

Die egaline zorgt inderdaad dat het mooi vlak word, maar ook dat de toplaag niet zo kruimelt bij bijv. een oudere vloer, vooral ook omdat je voor de egaline doet primen en je dus een mooie hechtlaag hebt.
Hier is het de gehele beneden verdieping gedaan, ong. 50m2 met egaline en een bijkamer zonder egaline (daar had een losse vloer op gelegen en was dus vlak). Wat denk je ? De 50m2 zag er echt veel beter uit waar de bijkamer kruimig werd na het frezen en dus moeilijker te frezen was en achteraf ook veel minder netjes eruit zag.
Zoals gezegd gaat die frees echt wel door de lijm heen, maar kijk dus ook eens goed naar de staat van je dekvloer, want daar gaat de egaline ook helpen :)
Bedankt voor je bericht. Kun je specificeren wat oud is? 10jaar? 25? 80?

De dekvloer is hard, heel erg egaal en 20 jaar oud.
Als het te frezen oppervlak een afgesmeerd zandcement vloer is, wat doet de egaline dan?

Als ik er weer ben zal ik wat grotere stukken vrij maken en dan fotos maken met rij/waterpas.
Pagina: 1