Geen video signaal totdat het OS geladen is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik zit met het volgende probleem waar ik niet uit kom: Als ik mijn pc aanzet heb ik geen video signaal totdat mijn OS geladen wordt. Dan springt het beeld aan en is er niets meer aan de hand.

Ik heb dit probleem pas sinds ik een AMD videokaart heb. Ik had hiervoor een antieke HD7970 en nu een 6700XT. Daarvoor een RTX 2070 Super en nooit ergens last van gehad. Ik twijfel nog steeds of dit de juiste rubriek is om mijn probleem in te posten omdat ik niet zeker weet of het aan de videokaart te wijten valt.

Daarnaast draai ik Arch Linux als mijn OS maar aangezien dit probleem aanwezig is totdat het OS opstart, denk ik niet dat daar iets aan te wijten valt. Zodra Linux inlaadt zie je het beeld dan ook meteen aanspringen omdat dan de drivers ingeladen worden naar mijn idee.

Het gekke is als ik mijn pc aanzet en ik druk op reset dan werkt alles wel naar behoren. Ik zie dan dus wel mijn moederbord logo en de hele boot sequence.

Mijn hardware bestaat uit het volgende:
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Tray
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi
1VideokaartenAMD Radeon RX 6700 XT
1MonitorenAcer ED347CKR Zwart
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESC
1VoedingenCorsair SF600 (2018)

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
1. Nieuwe displayport kabel en verschillende poorten geprobeerd.
2. Moederbord bios down en upgraden.
3. Bios instellingen terug zetten naar standaard instellingen.

Ik had het ondertussen al geaccepteerd voor wat het is maar vanochtend irriteerde ik mij er weer aan. Mijn eigen pogingen hebben niet geholpen dus ik hoop hier iemand te vinden die enig idee heeft wat er aan de hand is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:45

BLACKfm

o_O

Ik denk dat het iets inherents aan de displayport techniek is. Een poort die mogelijk niet gelijk wordt geïnitieerd alvorens de drivers zijn ingeladen en het signaal wordt gedetecteerd.

Mijn systeem doet het niet anders met een 1080TI op de displayport aansluiting. Op HDMI had ik volgens mij altijd wel al eerder beeld.

Mijn monitor staat overigens altijd standby als ik het systeem uitschakel, ik zou het ook nog kunnen wijten aan het feit dat mijn monitor geen signaal naar de GPU stuurt van 'geef mij eens wat beeld terug' alvorens het in het OS is aangekomen.

Maar al het bovenstaande is een beetje giswerk, maar ik verwacht dat het normaal 'gedrag' is.

Heb jij bijvoorbeeld ook geen beeld van de POST als je de monitor aan zet en direct daarna de pc?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
BLACKfm schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:05:
Heb jij bijvoorbeeld ook geen beeld van de POST als je de monitor aan zet en direct daarna de pc?
Ik heb het zojuist even getest en het bevestigd volgens mij jouw uitspraak "Een poort die mogelijk niet gelijk wordt geïnitieerd alvorens de drivers zijn ingeladen en het signaal wordt gedetecteerd.".

Scenario 1: Monitor aanzetten en direct de pc aanzetten
Alles werkt zoals het hoort.

Scenario 2: Monitor staat in standby en de pc wordt aangezet
Acer ledlampje verandert van standby rood naar actief blauw. Echter blijft het scherm zwart. Ik zet de pc via de knop geforceerd uit. Het scherm gaat echter niet op standby maar het blauwe lampje blijft aan.

Ik snap dat mensen nu denken "wacht gewoon waarom zou je alles in je POST willen zien?". Mijn harde schijf is dus encrypted. Voordat mijn OS opgestart wordt moet ik eerst een wachtwoord ingeven. Dit is dus voor het punt dat de drivers ingeladen worden en ik dus een signaal krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9OoT7LWzbWXzTJhmGsEyyzOteo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uFg1IxiL4cQJFViSD13SoXIB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:45

BLACKfm

o_O

Wellicht geen oplossing voor het probleem, maar kun je het wachtwoord niet blind invoeren? Neem niet aan dat je wilt weten hoeveel sterretjes je typt :).

Voor die spaarzame momenten dat je dan wel de interface wilt zien voor het O/S kun je dan inderdaad eerst de monitor aan zetten / uit standby halen voordat je de computer opstart.

Maar goed, wellicht is er nog iemand met een praktischere oplossing :).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
BLACKfm schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:42:
Wellicht geen oplossing voor het probleem, maar kun je het wachtwoord niet blind invoeren? Neem niet aan dat je wilt weten hoeveel sterretjes je typt :).

Voor die spaarzame momenten dat je dan wel de interface wilt zien voor het O/S kun je dan inderdaad eerst de monitor aan zetten / uit standby halen voordat je de computer opstart.

Maar goed, wellicht is er nog iemand met een praktischere oplossing :).
Precies wat ik al deed inderdaad! Misschien was het eenvoudig op te lossen en zag ik iets simpels over het hoofd. Maar als het door een of andere limiet komt vanuit de DP spec dan ga ik bij dat gedeelte maar oprecht blind typen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaenir schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:54:

Daarnaast draai ik Arch Linux als mijn OS.
Tjah. Bleeding Edge etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Je had het door elk ander OS kunnen vervangen en dan had ik nog steeds hetzelfde probleem gehad.
Pagina: 1