Wasmachine vulgewicht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:04
Na zo'n 8 jaar plezier gehad te hebben van mijn Samsung ecobubble, is bij mij ook het bekende euvel opgetreden met de printplaat en gebroken soldeerverbindingen.

Ik heb noch de spullen, noch de zin het zelf te repareren, dus ben aan het kijken naar een nieuwe.

Het valt me op dat 9kg vulgewicht de nieuwe standaard lijkt. In die categorie lijken de beste en zuinigste machines te zitten, maar voor een 1-persoons huishouden lijkt me dat erg onnodig, hoewel een aantal van die modellen ook een sensor of optie hebben voor een halve belading.

In hoeverre zou dat interessant kunnen zijn qua zuinigheid/was resultaat?

Dus eigenlijk 7 of 8kg wasmachine met energielabel C of D vs 9kg wasmachine met optie halve belading en energielabel A of B?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mijn 8-kilomachine (AEG) past het wasprogramma afhankelijk van de belading aan. Ik denk dat het in die zin niet zo gek veel uitmaakt welk formaat machine je koopt. En het extra vulgewicht is op zich wel prettig als je een keer wél een volle handdoekenwas met dekbedovertrek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik weet niet precies hoe het energielabel bepaald wordt. Maar is het niet zo dat een machine die (fictief) 2,5kWh gebruikt bij een vulgewicht van 9kg zuiniger scoort dan een machine die 2kWh gebruikt bij een vulgewicht van 7kg? Onder het motto: je wast met dezelfde energie meer wasgoed dus "is zuiniger"?

Daar schiet jij natuurlijk niet zo veel mee op als je hem toch niet vol laadt.

Ik zou me persoonlijk niet te veel aantrekken van het energielabel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 21:58

MsG

Forumzwerver

Overigens zou ik die ecotrouble of op marktplaats zetten met het bekende defect, of op V&A hier. Dan krijg je er nog een zakcentje voor en er zijn genoeg mensen waar de reparatie zo gepiept is. Dat scheelt weer een apparaat naar de stort.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

Honesty

kattenneus!

MsG schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:56:
Overigens zou ik die ecotrouble of op marktplaats zetten met het bekende defect, of op V&A hier. Dan krijg je er nog een zakcentje voor en er zijn genoeg mensen waar de reparatie zo gepiept is. Dat scheelt weer een apparaat naar de stort.
Maakt niet uit waar je hem koopt maar bij een nieuwe wasmachine halen ze altijd je oude weg.
Wij hebben 9kilo of zelfs 10 kilo maar zijn met zijn vieren dus altijd te weinig. Het is wel zo hoe meer lucht er in tussen de was zit hoe beter die wast dus dan zal ik zeggen hoe meer hoe beter ook al gebruik je maar 5kilo.zeker tegenwoordig met al die sensor zou het gewoon sneller moeten gaan.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:38:
Ik weet niet precies hoe het energielabel bepaald wordt. Maar is het niet zo dat een machine die (fictief) 2,5kWh gebruikt bij een vulgewicht van 9kg zuiniger scoort dan een machine die 2kWh gebruikt bij een vulgewicht van 7kg? Onder het motto: je wast met dezelfde energie meer wasgoed dus "is zuiniger"?

Daar schiet jij natuurlijk niet zo veel mee op als je hem toch niet vol laadt.

Ik zou me persoonlijk niet te veel aantrekken van het energielabel.
Bij meer was heb je ook meer warm water nodig. Verwarmen van water is veruit de grootste energiegebruiker van wasmachines.

De allergrootste besparing is dan ook om van 60°C naar 40 °C wasprogramma's te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hebben niet vrijwel alle modellen een beladingssensor die bepaald hoeveel water nodig is? Dat lijkt me de beste optie. Ik kan me haast niet voorstellen dat er, uitgezonderd enkel budgetmodellen, nog wasmachines zijn die geen beladingssensor hebben.
En het voordeel is dat je dan, indien nodig, het maximale gewicht kan gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door Tsurany op 08-09-2021 11:38 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 20:04
Tsurany schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:37:
Hebben niet vrijwel alle modellen een beladingssensor die bepaald hoeveel water nodig is? Dat lijkt me de beste optie. Ik kan me haast niet voorstellen dat er, uitgezonderd enkel budgetmodellen, nog wasmachines zijn die geen beladingssensor hebben.
En het voordeel is dat je dan, indien nodig, het maximale gewicht kan gebruiken.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik liet me misleiden door de optie "beladingssensor" naast de optie "halve belading". Ik dacht even dat die eerste te maken had met het gelijkmatig verdelen van de was.

Ik begrijp nu ook dat het energielabel gebaseerd wordt op 1 wasprogramma "40-60 eco" wat voor het nieuwe label aanwezig moet zijn. En dus verder niets zegt over de overige programma's.

Bedankt voor alle antwoorden, ik ga gewoon kijken naar een wasmachine die voldoet aan mijn eisen, zonder naar gewicht of label te kijken.

• dikke man
  • Laatst online: 20:22
Hét grote voordeel van een grotere trommel of veel vulgewicht is dat (minder) kleding in een grotere trommel meer ruimte heeft en minder kreukt.

Wasmachines passen tijdsduur en watergebruik aan aan de belading, mogelijk wel iets hoger verbruik met een minder volle trommel, keuzes dus.

De zuinigheid en het energielabel hebben te maken met de grootte van de trommel en het aantal liters waterverbruik.

[ Voor 17% gewijzigd door dikke man op 09-09-2021 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Een volle trommel is wel het zuinigst en het beste resultaat voor je gewone was, zie https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/grootte#no1 . Alleen voor fijnwas is een halve trommel beter. Consumentenbond tipt ook om je was gewoon eens te wegen. Negen kilogram is dan wel heel veel.

Helaas worden die dingen inderdaad steeds groter. Wij hadden hetzelfde "probleem" voor een droger. Die hoeft ook niet zo groot. (Nou gebruik ik die sowieso zo min mogelijk, maar in de winter is het soms wel fijn.)

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 00:17
Staar je niet blind op de energielabel. Dat is voor 1 programma alleen zo. Vaak is dat de Katoen op 30 graden en 3+ uur.
Draai jij andere/korte programma's, dan zal hij meer verbruiken dan aangegeven. Dan benut je de potentie van het energielabel niet.

Mijn ervaring is dat de zuinige programma's ervoor zorgen dat je was nog steeds blijft stinken, en doordat ze zo lang duren kleding sneller slijt.
Pagina: 1