Waarom schakelt geheugen terug van 3200Mhz naar 2933Mhz?

Pagina: 1
Acties:

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:21
Ik heb het geheugen binnen voor mijn Dell Precision 7560. Deze was origineel geleverd met 16GB, maar dat wou ik graag uitbreiden. Er zit nu het volgende in:
  • 2x 8GB - Micron DDR4-3200 (CL-22)
  • 2x 16GB - Crucial DDR4-3200 (CL-22)
Met de 2x8GB draaide het systeem op 3200Mhz en CL22. Nu ik de 2x16GB heb bijgeplaatst gaat die naar 2933Mhz en CL21. Nu heb ik CPU-Z gedraaid en daarmee alle timings opgehaald en daar zie ik eigenlijk niets vreemds. De timings met 16GB en 48GB zijn gelijk, maar ik zie wel afwijkingen in de geheugensnelheid.

CPU-Z memory pane
CPU-Z geeft de volgende informatie als ik met 2x8GB werk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHBD7lDHG7oV0XlSHPQXBOYUeYo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0zIhA3ItzUbK3UR9shFK1OMJ.png?f=user_large

Met 2x8GB + 2x16GB ziet dit er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz4IrK8VSOfSin2ChhtMS59dU1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fWP6xrCIb4etBlwEmKITW0Lb.png?f=user_large

In bank 1 en bank 3 zitten de 8GB modules (ik krijg exact dezelfde timings met 16GB en 48GB):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlEzDL6MY00ZVNx4pNtB1fYeG9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XL13y92FNvoALrg39bo20yF1.png?f=user_large

In bank 2 en bank 4 zitten de 16 GB modules (die heb ik dus toegevoegd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJQAx0-4tHFEoEsOfcIGzkWd8ZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M12CWHTS0JCUJY2XsVMJalPJ.png?f=user_large

Het probleem is eigenlijk dat ik niet goed kan testen met alleen 2x16GB (zou in principe genoeg moeten zijn), omdat dit geheugen onder het toetsenbord zit en dan moet ik erg veel loshalen.

Heb ik nu toch het verkeerde geheugen gekocht of werkt de laptop gewoon niet op de hoogste snelheid als er modules van verschillende groottes in zitten? Mijn CPU ondersteunt geen quad-channel, maar ik had wel verwacht dat het systeem op 3200Mhz zou blijven werken.

Had ik beter 2x8GB kunnen kopen en deze bij plaatsen? Of zou dat niet veel uitmaken?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welke cpu zit in het systeem?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Veel systemen kunnen 4 sticks minder snel laten runnen dan 2 sticks. Zoals uzska ook al aangaf, controleer xpu (en mobo)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:22
Lijkt erop dat de "rank" anders is.
Wikipedia: Memory rank

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Je draait nu effectief tri-rank per kanaal, verre van een ideale situatie. Dat, en afhankelijk van wat voor CPU/moederbord je hebt, is het nou eenmaal zo dat in een daisy-chain configuratie geheugen lastiger te benaderen is als er meer in zit. Je hebt nu effectief 3 rijen/kanaal en dan zijn hoge snelheden minder vanzelfsprekend voor de geheugencontroller. Ik heb het zien lukken op Zen3 controllers, en op 11th gen controllers (hoewel dan vaak in Gear2, niet dat dat wenselijk is), maar Zen+/Zen2 etc. is het wat lastiger op; naast dat het vaak ook een stukje overvolt vereist (hoewel met deze timings, het is niet alsof je 3600MHz met CL15 probeert... CL21 is absurd traag).

Ik zou suggereren: probeer in de uefi met de hand de snelheden te zetten op wat je wilt/voltage aan te passen; maar de laatste paar Dells die ik in hand had kenden geen handmatige geheugen aansturing in hun UEFI.

• BugBoy
@jeroen3 Dat zag ik inderdaad ook. Helaas stond bij Crucial op de website hier niets over vermeld en was deze kit compatibel met mijn laptop. Dat is die ook wel, maar een beetje te langzaam.

@Umbrah In de originele toestand draait het systeem op 3200Mhz en ook maar met CL22. Veel sneller zal het sowieso niet gaan lukken denk i.

Ik heb een Intel Core™ i9-11950H. In deze PDF (pagina 13/14) staan de ondersteunde configuraties en daar staat 2x8GB + 2x16GB inderdaad niet bij. Vreemd genoeg is 2x16GB en 2x32GB op 3200Mhz wel ondersteund.

Het zal wellicht ook afhangen van de CPU die in deze laptop zit. Er staan ook ECC configuraties bij en die zijn met mijn CPU helemaal niet ondersteund. Maar er is ook een Xeon CPU beschikbaar, dus daar zal dat wel voor gelden.

Ik kan in de BIOS echt helemaal niets instellen. De BIOS detecteert het geheugen en laat zien wat de snelheid is en that's it. Zou 4x8GB wel sneller werken (op zich kan ik prima vooruit met 32GB)? Of is 4 reepjes gewoon langzamer dan 2 reepjes?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• jeroen3
Het lijkt erop dat de processor deze config niet optimaal vindt.

https://www.intel.com/con...amily-datasheet-vol-1.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiMAxAX9lPAYc6IMjs2T-e9Fyto=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aErPghdTXYQ8igCGOOBZ5bsP.png?f=user_large

Van 2666 naar 2400 bij dual rank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dj3DLajHyc4B4HYPqSG8VudJlXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PHavl49SJcerTKtKLJh2VlMi.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 08-09-2021 11:27 ]

• BugBoy
@jeroen3 Ik ben een beetje een leek op gebied van geheugen, maar als ik naar een single-rank zou gaan dan zou ik wel op 3200Mhz moeten kunnen werken? Dan stuur ik deze kit terug en haal een 2x8GB kit (ik ga er vanuit dat deze single-rank is).

[ Voor 9% gewijzigd door BugBoy op 08-09-2021 13:47 ]

• jeroen3
Of je haalt nog een setje 2x16 Gb?

Volgens bovenstaande tabel bestaat er wel 2x8 dual rank. Ik zou dus even extra goed opletten.
Volgens mij kun je het zien aan het aantal chips. 8 of 4, je hebt er nu 8.
Bij memory is het plaatje vaak onjuist.

Ik probeer een setje single ranked te vinden, maar het valt tegen op 3200Mhz.
Deze werk vast: https://nl.farnell.com/mi...so-dimm-8gb-25/dp/3758018

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 08-09-2021 14:32 ]

• BugBoy
@jeroen3 Deze lijkt ook SR te zijn en een prima prijs: https://azerty.nl/product...2a-geheugen-ddr4-so-dimm-

Het probleem is een beetje dat ik de originele set liever niet verwijder. Daarvoor moet er van alles gedemonteerd worden (battery, toetsenbord en het mainboard). Met 32GB kan ik voorlopig ook nog prima vooruit. Mocht dat in de toekomst anders worden, dan kijk ik dan wel weer verder.

• jeroen3
Ja dat is er een, goed gevonden.

Gelukkig zit het niet vastgesoldeerd.

• BugBoy
jeroen3 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:22:
Ja dat is er een, goed gevonden. Gelukkig zit het niet vastgesoldeerd.
Dat klopt. Heb hier ook een Apple MacBook Pro (M1) liggen. Daar heb je dit soort problemen niet ;)

• BugBoy
@jeroen3 Vandaag de 2x8GB single-ranked binnen en ook dan schakelt die terug naar 2933Mhz. Dat setje kan dus retour :( Dit weekend maar eens de laptop helemaal openmaken en ook de originele set er eens uithalen en kijken wat we dan voor elkaar kunnen krijgen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:14
Dat je cpu met 1 set single rank geheugen 3200 MHz draait is leuk, maar flink buiten de specs van Intel, die gaan immers tot 2666.

Dat het 3200 MHz draait met 1 single rank Dimm per kanaal wil dus ook helemaal niet zeggen dat het ook op 3200 draait als je 2 ranks per kanaal gaat draaien. Dan belast je immers de geheugencontroller zwaarder.

Laat staan dat het werkt met een mix van Micron- en Crucial-geheugen.

Ook die 2933 is al boven de specs van Intel.

• BugBoy
Toch wordt deze CPU vaak geleverd met sets die op 3200Mhz draaien. Zou Dell gewoon bepaalde sets hebben geprobeerd en deze intern ingesteld dat die op 3200Mhz kunnen werken? Ook een 2x32GB configuratie adverteren ze met 3200Mhz (link). Wellicht moet ik gewoon de originele set verwijderen en die vervangen door 2x32GB set.

• BugBoy
Gisteravond toch maar even de laptop uit elkaar geschroefd om bij de eerste bank te komen (dan moet er best wat uit elkaar). Met de 2x16GB in de primaire slots draait het zaakje prima op 3200Mhz. Blijkbaar kan deze chipset niet met 4 banken overweg op 3200Mhz. Wellicht dat 4x16GB (identieke modules) wel had gewerkt, maar die heb ik niet liggen.

Ik blijf maar op 2933Mhz draaien. Dan draait het met CL21 en ik denk dat die configuratie met 48GB meer snelheid geeft dan 32GB op 3200Mhz en CL22. Hoe kan ik het beste dit verschil benchmarken?

Pagina: 1