Ik heb het geheugen binnen voor mijn Dell Precision 7560. Deze was origineel geleverd met 16GB, maar dat wou ik graag uitbreiden. Er zit nu het volgende in:
CPU-Z memory pane
CPU-Z geeft de volgende informatie als ik met 2x8GB werk:
:strip_exif()/f/image/0zIhA3ItzUbK3UR9shFK1OMJ.png?f=user_large)
Met 2x8GB + 2x16GB ziet dit er als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/fWP6xrCIb4etBlwEmKITW0Lb.png?f=user_large)
In bank 1 en bank 3 zitten de 8GB modules (ik krijg exact dezelfde timings met 16GB en 48GB):
:strip_exif()/f/image/XL13y92FNvoALrg39bo20yF1.png?f=user_large)
In bank 2 en bank 4 zitten de 16 GB modules (die heb ik dus toegevoegd):
:strip_exif()/f/image/M12CWHTS0JCUJY2XsVMJalPJ.png?f=user_large)
Het probleem is eigenlijk dat ik niet goed kan testen met alleen 2x16GB (zou in principe genoeg moeten zijn), omdat dit geheugen onder het toetsenbord zit en dan moet ik erg veel loshalen.
Heb ik nu toch het verkeerde geheugen gekocht of werkt de laptop gewoon niet op de hoogste snelheid als er modules van verschillende groottes in zitten? Mijn CPU ondersteunt geen quad-channel, maar ik had wel verwacht dat het systeem op 3200Mhz zou blijven werken.
Had ik beter 2x8GB kunnen kopen en deze bij plaatsen? Of zou dat niet veel uitmaken?
- 2x 8GB - Micron DDR4-3200 (CL-22)
- 2x 16GB - Crucial DDR4-3200 (CL-22)
CPU-Z memory pane
CPU-Z geeft de volgende informatie als ik met 2x8GB werk:
:strip_exif()/f/image/0zIhA3ItzUbK3UR9shFK1OMJ.png?f=user_large)
Met 2x8GB + 2x16GB ziet dit er als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/fWP6xrCIb4etBlwEmKITW0Lb.png?f=user_large)
In bank 1 en bank 3 zitten de 8GB modules (ik krijg exact dezelfde timings met 16GB en 48GB):
:strip_exif()/f/image/XL13y92FNvoALrg39bo20yF1.png?f=user_large)
In bank 2 en bank 4 zitten de 16 GB modules (die heb ik dus toegevoegd):
:strip_exif()/f/image/M12CWHTS0JCUJY2XsVMJalPJ.png?f=user_large)
Het probleem is eigenlijk dat ik niet goed kan testen met alleen 2x16GB (zou in principe genoeg moeten zijn), omdat dit geheugen onder het toetsenbord zit en dan moet ik erg veel loshalen.
Heb ik nu toch het verkeerde geheugen gekocht of werkt de laptop gewoon niet op de hoogste snelheid als er modules van verschillende groottes in zitten? Mijn CPU ondersteunt geen quad-channel, maar ik had wel verwacht dat het systeem op 3200Mhz zou blijven werken.
Had ik beter 2x8GB kunnen kopen en deze bij plaatsen? Of zou dat niet veel uitmaken?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
:fill(white):strip_exif()/f/image/aErPghdTXYQ8igCGOOBZ5bsP.png?f=user_large)