Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 13:27
Momenteel heb ik voor de opslag en backup van mijn foto's, video's, documenten etc. de laptop, NAS en een externe HD welke op mijn werk ligt. Alle zijn 1TB en beginnen vol te raken, dus zoek ik een andere oplossing. Voor nu wil ik de laptop nog behouden, want die doet het verder nog prima al is het geen snelheidsmonster.

Ik zoek dus een opslagstrategie voor zowel de foto's, video's, documenten etc.

Hiervoor zie ik twee opties.

Lokaal:
Nieuwe NAS met 2-bays waarbij beide schijven gespiegeld worden. Om het goed te doen heb ik dan ook een nieuwe SDD voor de laptop nodig en een nieuwe externe HDD voor de ofline backup. Die SSD voor de laptop zou ik mogelijk kunnen besparen als het direct werken vanaf de NAS beetje fatsoenlijk gaat.

Online:
Keuze om alles bijvoorbeeld bij Onedrive, Google drive, etc op te slaan. Echter een fotooplossing zoals SmugMug is ook interessant. Bij deze oplossing zou ik voor nu geen nieuwe externe HDD nodig hebben, maar wel een interne SSD.

Zijn er nog meer mogelijkheden of ideeën? Hoe goed werken online oplossingen en zijn die veilig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 11:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je voor een NAS gaat, ga dan voor een met minimaal 3 bays. Je hoeft ze niet allemaal te vullen en met 3 in RAID 5 heb je meer opslagruimte (66%) dan 2 in RAID 1 (50%).

Het beste is om voor thuis een NAS te gaan en ook op een externe locatie een NAS te hebben die automatisch gesynced wordt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Ventieldopje Voor die tweede NAS op een externe locatie zou ik eventueel mijn oude met 1 schijf kunnen gebruiken.

Waarom vind je lokaal op je NAS beter dan online?

Nadeel van een 3-bay NAS is wel dat de keuze van modellen erg beperkt wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door MRIdev op 07-09-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MRIdev E.e.a. hangt natuurlijk ook af van je beschikbare internetbandbreedte.

Geen idee of jij een symmetrische high speed FttH verbinding hebt b.v. Dan gaat synchroniseren natuurlijk een stuk sneller dan via een asymmetrische DSL of kabelverbinding.

Ik heb zelf ook lokaal een backup-NAS staan. Maar inmiddels wel ruim 4TB in RAID-5.
Daarnaast zoiets van 6TB (in z'n totaliteit) in m'n (foto)werkstation.

Die NAS is alleen bereikbaar, vanaf m'n PC, als ik een backup/sync draai. Via een 2 x 1Gb Static Link Aggregated verbinding tussen PC - switch - NAS. Om zo snel mogelijk data heen en weer te pompen.
Daarnaast synced de inhoud van die NAS regelmatig met een andere NAS (via FttH) bij een familielid.

Oh ja, en ik kan maximaal 5 backup versies terug. (heb ik nu zo ingesteld)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 07-09-2021 22:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

Persoonlijk zou ik de backup lokaal regelen.
Let op dat je nu voor Raid 1 gaat. En dat Raid geen backup is.
Raid is voor redudantie. Gaat 1 disk stuk, dan kan je nog bij je data.

Raid 1 is echter een spiegel. Dus map weg op disk 1 -> ook weg op disk 2.

Je data (foto's) staan gewoon primair op je pc/laptop.
Met een backup programma (synology ondersteun dat gewoon) maak je back-ups naar je NAS.
Zorg dat je hier versie beheer op hebt. Dus dat je ook terug in de tijd kunt naar een punt waar de data nog goed was.

Daarnaast kan je nadenken over situaties zoals brand e.d. Waardoor je ook je data (of deel daarvan) offsite opslaat. Dit kan een andere NAS zijn bij ouders. Maar ook een online backup locatie (zie online backup topic).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@DarkSide Dat is wat ik ook heb. Standaard opsalg op mijn laptop, backup op de NAS en daarnaast een losse externe HDD die op mijn werk ligt in het geval van brand. Deze neem ik om de paar weken mee naar huis om die te synchroniseren met mijn laptop. Die paar weken mogelijk verlies van data in geval van bijvoorbeeld brand is voor mij een ingecalculeerd risico.

@ehtweak Wat je noemt over 5 back ups terug is iets wat ik momenteel niet heb. Daar ga ik zeker over nadenken. Ook eens testen hoe snel mijn netwerk is.

Zelf ben ik meestal van de KISS en bedacht me dat het eigenlijke probleem de opslagcapaciteit is. Dan zou de aanschaf van nieuwe SDD/HDD mogelijk een simpele oplossing zijn. Echter heeft mijn DS110j ook het einde van zijn ondersteuning bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MRIdev schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:27:

Waarom vind je lokaal op je NAS beter dan online?

Nadeel van een 3-bay NAS is wel dat de keuze van modellen erg beperkt wordt.
Een NAS met 4 HDD's kan je ook met 3 stuks vullen ;)

my 2 cts, wat betreft lokaal vs online
Online is een omgeving die je niet controleert.
Het begint al met toegang, als jouw internetverbinding weg is, kan je er niet meer bij.
Daarnaast is bandbreedte van belang, 10 x 5 MB is prima te doen, maar als je een 'volle sessie' wilt ophalen/uploaden is dat vaak meer dan 100 / 1000MB, soms draait er hier een backup van 150GB met uitschieters naar 500, die wil je liever niet over je 4MB ziggo-lijntje verzenden
* Dit vervalt natuurlijk, als je een dikke glasverbinding hebt, dus dat is puur persoonlijk

Verder is online prima, maar ben je afhankelijk van de nukken van de aanbieder, Microsoft Onedrive is genoeg over te vinden recentelijk, Apple gaat foto's scannen die naar iCloud gaan.
Stack had 1TB online gratis opslag ... tot het ineens niet meer gratis was, net als Flickr.

Waar ga je naartoe als zo'n aanbieder de regels verandert, of je het niet eens bent met de richting die ze opgaan. ( Tumblr, OnlyFans )

Persoonlijk zie ik onlinediensten als een tijdelijke opslag, een virtuele USBdrive, leuk zolang het duurt
Je zet er zaken op waar je snel of makkelijk bij wilt komen ( online portfolio )
Vervalt de dienst, of heb je geen toegang meer, geen man overboord.

Uiteindelijk moet je er voor zorgen dat jij de controle hebt over deze zaken, en zoveel mogelijk in eigen beheer dit soort dingen opslaat.

Ergo, NAS + setje HDD's en evt daarnaast een online aanbieder
Echter heeft mijn DS110j ook het einde van zijn ondersteuning bereikt.
Einde ondersteuning, maar niet einde werking ...
Ik gebruik een DS211j intern, alle externe ( WAN ) verbindingen zijn er uit, interface van het ding is tegenwoordig megatraag ;) maar de SMB/NFS functie werkt nog naar behoren.
recent 2x4TB HDD's in gezet, en staat nu in de meterkast als externe opslag voor Plex en netwerkopslag.

[ Voor 10% gewijzigd door FreshMaker op 09-09-2021 08:19 ]

• MRIdev
Grofweg ga ik hetzelfde aanhouden als ik nu heb, maar alle opslag zal vervangen worden.
  • Primaire SSD laptop wordt vervangen door 1TB SSD die nu gebruikt wordt voor opslag. Voor die 1TB SSD komt een 4TB SSD voor in de plek. De 1TB externe harde schijf voor offline backup wordt vervangen door een 4TB versie. De 1TB HDD in de NAS wordt vervangen door een 6TB en daarop implementeer ik dan meerdere versies.
De NAS krijt geen toegang tot internet ivm de geëindigde ondersteuning.

Volgens mij heb ik dan het meeste afgekaart en redelijk op orde. De offline backup werk ik 1x per maand oid bij, maar dat risico accepteer ik.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MRIdev schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:36:
Grofweg ga ik hetzelfde aanhouden als ik nu heb, maar alle opslag zal vervangen worden.
  • Primaire SSD laptop wordt vervangen door 1TB SSD die nu gebruikt wordt voor opslag. Voor die 1TB SSD komt een 4TB SSD voor in de plek. De 1TB externe harde schijf voor offline backup wordt vervangen door een 4TB versie. De 1TB HDD in de NAS wordt vervangen door een 6TB en daarop implementeer ik dan meerdere versies.
De NAS krijt geen toegang tot internet ivm de geëindigde ondersteuning.

Volgens mij heb ik dan het meeste afgekaart en redelijk op orde. De offline backup werk ik 1x per maand oid bij, maar dat risico accepteer ik.
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoeveel data er verandert in die periode :+
Maar inderdaad, dat risico hou je altijd, ik sta er hetzelfde in.
Mijn offsite backup is een 6TB usb hdd, die in mijn werk-locker ligt.
( gewoon een losse harddisk, in zo'n protective hoesje, maar geen usb-behuizing )
Ik weet wat dat ding doet, niemand komt er in mijn locker, en er is geen risico dat iemand 'ff een harde schijf nodig heeft - iets wat met een los slingerende usbstick wel eens voorkomt.
Standaard is inderdaad één keer per maand (dezelfde) hdd vullen, en omruilen met die op het werk, tenzij er ineens een hele lading binnenstroomt aan foto's / filmpjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:48

4POX

Everybody is wired

RAID is in de jaren 80e ontwikkeld omdat 4*5MB harddisken goedkoper waren dan 1 van 20MB. Tien jaar geleden was een NAS met veel bays nog een voordeel. Vandaag de dag zijn de schijven zo groot en goedkoop dat je ook prima voor een 2bay nas kan gaan.

1. Goedkoper
2. Minder energie verbruik
3. Minder herrie
4. Minder schijven die stuk kunnen gaan.
5. Kleiner
Nadeel is dat je altijd ruimte verliest. 1 disk is mirror. En toekomstige uitbreiding is moeilijker. Maar je bent wel bewuster van je data gebruik omdat je niet kunt uitbreiden.

Mijn situatie. Ik heb een Synology DS220+ met 2x8TB. Dit is meer dan genoeg als je geen datahoarder of professional bent. De echt belangrijke data staat op mijn laptop. Die backup alles naar de nas. Alle belangrijke data wordt elk uur gebackupd met snapshots. Dit is data die opeens uit het zicht is van eventuele ransomware. Ik gebruik het BTRFS systeem. Dit maakt van je files een checksum. De NAS controleert of de bestanden nog steeds de juiste checksum hebben. Als dit afwijkt gaat de software proberen de file te repareren vanuit de informatie die in de raid staat.

Elke nacht gaat er een backup naar een kleine USB disk. En een backups over het internet naar een online locatie. (In mijn geval een andere nas. Maar dit kan ook google zijn of een andere partij). De kleine externe schijf kan ik loskopelen. Alles heeft encryptie.

Heb je veel ruimte nodig. Dan kan je voor een nas gaan met meer bays.

Ik wil niet alleen online storage gebruiken. Te veel dingen kunnen misgaan. Een hiccup met de betaling, een lek bij het bedrijf. Je account wordt opgezegd omdat de machine learning denkt dat jij een risico bent. ..... Vul zelf maar iets in. Tweakers.net heeft een artikel geschreven over mensen die hun online cloud zijn kwijtgeraakt. Wie bel je dan. Staat Google onder de G in de Goudengids?

AKA Rinkel weblog

• MRIdev
Dacht ik alles uitgevogeld te hebben heeft mijn vrouw ook nog wensen }:O. Ze gebruikte DSphoto om regelmatig foto's te kijken en eventueel te gebruiken voor bijvoorbeeld op haar werk.

met die wens zou ik de uitbreidingen van de laptop- en NAS-opslag hetzelfde houden, respectievelijk 4TB SSD en 6TB HDD. Maar de externe 4TB HDD wil ik dan laten vallen en deze inruilen voor een onlineopslag.
Na wat rondgeneusd te hebben op internet kwam ik uit bij pCloud. Heeft iemand daar ervaring mee? Het een cloudopslag dient welke niet specifiek gericht is op foto's maar wel de mogelijkheid om deze te kijken en video's kunnen ook bekeken worden. Een ander voordeel is dat de opslag in Europa plaatsvind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Het is wel zo netjes om de uiteindelijke gekozen oplossing te melden.

De HDD van mijn NAS is vervangen door een 6TB exemplaar en daar worden nu ook elke week versies van de bestanden gemaakt. Aangezien de DS110j uit de ondersteuning is heeft deze geen connecties meer naar buiten.
De primaire 128GB SSD van mijn laptop is vervangen door de voormalige 1TB SSD dataschijf. Die is op zijn beurt weer vervangen door een 4TB SSD.
Daarnaast ook besloten om met pCloud in zee te gaan en met overleg met mijn vrouw een life time abonnement gekocht. Reden voor pCloud zijn dat de data wordt opgeslagen in Europa en dat er ook de mogelijkheid is voor extra encryptie. Daarachter staat de Mijn Documenten map.
Pagina: 1