BOM samen stellen / aansluit tekening etc (bv: CV)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Doel van dit topic is niet "mijn" project maar handig is wel een voorbeeld te hebben.

TLDR: hoe kan je het beste een B.O.M. (lijst van materialen) en de bijbehorende tekening maken.

ik heb besloten mijn HRE CW4 ketel die nu aangesloten is via knelkoppelingen --> dikwandig pijpen de hele "infra" structuur om te gooien naar:
- Pex flexibele buis
- nieuwe T33 radiatoren (scheelt bakken euro's versus LTV aluminium radiatoren.en de huidige presteren sub-par (ook na de nodige onderhoud/doorspoel sessies)

De "hoofd" leiding word een geisoleerde 24-36mm buis van CV, Expansievat en Radiatoren
deze doe ik in 2 kleuren (rood/blauw) dat lijkt me makkelijker werken, isolatie is een keuze omdat ik deze leidingen 100% weg zal werken in/achter de wand en/of koofjes maar wel zo dicht mogelijk bij de uiteindelijke locatie.

Dichtbij de radiatoren komt dus de hoofd-leiding uit de muur en vandaaruit wil ik vertakken (lees versmallen) naar bv 16mm klem koppeling(en) of 20mm flexibel (ongeveer zelfde interne diameter?) deze zijn niet geisoleerd.

ik heb nu de radiatoren met redelijke overcapaciteit, en het is nog onzeker of we vloerverwarming aanleggen of goedkoop LTV radiatoren proberen te scoren..

tot zover het globale "plan"
hieruit is een excel document met materialen die ik denk nodig te gaan hebben.
- radiatoren + capaciteit bv

Afsluitkranen bv zit ik zelf aan "schroefbare" elementen te denken omdat als deze defect raken je makkelijker vervangt dan een knel variant.

Daarnaast vraag ik me af bv
- prefilter (0,5micron zodat tijdens het vullen wellicht minder vuil in de leiding werk komt)
- veiligheidsventiel (overdruk ventiel)
- kalk vanger / vuilvanger ..
- aarding van de radiatoren ?
- ontluchter (zit al in de CV ingebouwd)
en eventuele plaatsing van kranen noodzakelijk / handig is ..

de B.O.M en Tekening
Het zou makkelijk zijn om een tekening te maken in een "tool" .. tot zover ik zoek zijn er niet echt tools die dat makkelijker maken ..

visio / draw.io naast cad zijn wel erg "intensief" en houd je eigenlijk een schematische tekening over zonder een BOM

wat is nu een handig werk methode ? .. toch eerst schematisch tekenen (al dan niet digitaal) en dan de bom aan de hand daarvan samenstellen ?

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Per ruimte noteren wat je nodig denkt te hebben aan materialen en koppelingen. Dat in een excel zetten, ruim bestellen en met de leverancier afspreken dat alles wat over is retourgenomen kan worden, uiteraard mits in dezelfde staat als het geleverd is. Zorg voor een leverancier in de buurt waar je ook zo naar binnen kunt wandelen op het moment dat je ergens een koppeling te weinig van hebt waardoor je niet verder kunt.

Ga je het zelf installeren of komt er een installateur? Denk bij DHZ aan een perstang om de boel goed te kunnen persen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:09
ik doe weleens een klusje. ik haal dan voor 100 euro aan fittingen bij de wartmeservice en breng
wat ik over heb weer terug. niet is zo vervelend als een gebrek aan spullen.
wel nog 1 puntje beter stalen fittingen dan kunststof fitingen gebruiken.
en 26 mm is vervanger van 22. mm.

de radiotor in de bad kamer moet geaard zijn. dmv een stalaen draad. rvs.
https://www.elektramat.nl...-Qrx5QaRi7PBoC9xcQAvD_BwE
deze klem moet op de kraan./voetventiel. 1tje is goed.

ontluchters daarop alle punten waar de lucht zich kan verzamelen. is een beetje logisch nadenken.
en weet of je ze wel of niet extra nodig hebt. ik heb liever een ontluchtings punt teveel dan te weinig.

kranen zijn leuk als je ketel beneden zit en er drie verdiepingen afgetapt moeten worden.
zit je cv boven in je huis is het een beetje onzin.

veiligheid ventiel verplicht in de aanvoer van je ketel. (kijk de handleiding er maar op na)
https://www.warmteservice...fLxUUyRhEW9xoCNAkQAvD_BwE
vuilvanger. https://www.warmteservice...sv5-mMILxRhxoCL_0QAvD_BwE in de retour van je ketel.
vul en aftap kraan ook in de retour van je ketel. en echt alleen vullen als je cv uit staat/is afgekoelt.
geen koud water in een hete cv ketel gooien. daar kan je warmte wiselaar van scheuren.

prefilter kan wel maar ik doe het nooit. gewoon vullen die hab met kraanwater.

en als je toch bezig bent. denk alvast na over een zone regeling eventueel.
anders moet je alles twee keer gaan aanpassen. pak het dan in een keer beet.

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 10-09-2021 23:43 ]