Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb sinds kort pi-hole draaien. dit werkt naar tevredenheid als ik kijk naar de laptop en pc met een bekabelde verbinding en een vast ipadres in mijn netwerk.
Echter zijn er ook apparaten die gebruik maken van het zelfde netwerk (voornamelijk wifi) die ik ook via pi-hole zou willen laten lopen. (denk aan mobiele telefoon of sonos box).

Als ik kijk in PI-hole zie ik altijd alleen maar de vast ipadressen en nooit een telefoon.
In de router netgear R7000 heb ik ingesteld dat de dns moet lopen via het ipadres van mijn raspberry.

Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

lier

MikroTik nerd

Vaak geven eenvoudige routers ook zichzelf mee als DNS server. Dat zou je moeten kunnen achterhalen door een "ipconfig /all" van een client op te vragen en hier te posten. Of de IP instelligen van bijvoorbeeld een telefoon.

Daarnaast zijn er veel (IoT) devices die zelf bepalen met welke DNS server ze communiceren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 09:52
Als je je Pi-Hole als DNS instelt op je router, worden alle apparaten in je netwerk voorzien van deze DNS. (behalve als ze zelf een vaste DNS ingesteld hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de Pi-Hole reeds ingesteld hebt als DNS-server in de DHCP instellingen, is het een kwestie van tijd eigenlijk. Wanneer de clients de DHCP-server opnieuw contacteren om hun netwerksettings opnieuw op te halen (omdat de lease verlopen is), krijgen ze op den duur vanzelf de nieuwe DNS-server mee.

Voor Google apparaten (zoals de Google Home) kan het een idee zijn om een aparte (doodlopende) route in te stellen voor IP-adres 8.8.8.8. Die devices gebruiken namelijk (hardcoded) die DNS, tenzij die niet beschikbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 07-09-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:20
Je bedoelt denk ik dat apparaten (in de logs) het ipadres van de router mee krijgen (ipv hun eigen ip), zodat het lastig is te achterhalen waar de queries vandaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
dit is zoals ik heb ingesteld op de router.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW0g_i4LdsBHO53e004vlHAMC_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkB4STlwJCiLaPS47xMnFyrc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de ziggo modem in bridge staan.
mijn telefoon krijgt een ip toegewezen vanuit de router. Ik verwacht als ik dan ga internetten op mijn telefoon dat ik in pi hole bij query log dit ipadres krijgt te zien. Maar hier zie alleen de vaste ipadressen/bekabeld voorbij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
Mijn telefoon heeft nog steeds de dns adressen van voor mijn aanpassing van begin vorige week. Deze hangt niet altijd in de wifi dus is inmiddels diverse malen opnieuw aangemeld en ook de router is al diverse gereset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
pelt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:59:
Je bedoelt denk ik dat apparaten (in de logs) het ipadres van de router mee krijgen (ipv hun eigen ip), zodat het lastig is te achterhalen waar de queries vandaan komen?
nee in de log zie ik juiste en herkenbare ipadressen maar helaas geen mobiele telefoons of sonos apparaten ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
Je zou kunnen proberen ook bij secundaire dns het ipadres van je router pi-hole toe te voegen.

[ Voor 8% gewijzigd door pelt op 07-09-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
pelt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:18:
Je zou kunnen proberen ook bij secundaire dns het ipadres van je router toe te voegen.
Van de router of van de raspberry waar pi-hole opdraait (deze laatste staat op regel 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
Stitchie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:21:
[...]

Van de router of van de raspberry waar pi-hole opdraait (deze laatste staat op regel 1)
Pi hole bedoel ik inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
Dit heb ik gedaan maar nog niet het resultaat dat alle apparaten ook zonder vast ip mee gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Hoeveel uur of seconde is heb je ingesteld op DHCP lease? 8 uur 24uur oneindig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
24uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
Bij nader inzien lijkt het erop dat er geen dhcp lease opzit. Kan ook niet direct vinden hoe ik dat kan instellen op mijn router R-7000 van netgear.
Pagina: 1