Custom loop opdelen, heeft het nut ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
Om de OP titel te verduidelijken :

Op het moment loopt mijn custom loop op deze manier :
Pomp/reservoir -> GPU -> GPU memory block -> CPU -> eerste temp sensor (warmste punt) -> 1ste 360mm rad -> 2de temp sensor/2de 360mm rad -> pomp/reservoir

Het verschil tussen het warmste punt en koudste punt in de loop is 5 tot 6 graden, dit volledig belast (dat is +/- 500 watt).
GPU max 56 graden, GPU memory hot spot max 83 graden en CPU max.

An sich natuurlijk nog niet eens zo slecht.

Waar ik nou aan zit te denken is om de loop op te delen, en dan bedoel ik de GPU een 360mm rad en de CPU een 360mm rad.

Het zou er dus zo uit komen zien :
pomp/reservoir -> GPU -> GPU memory block -> 1ste temp sensor -> 1ste 360 mm rad -> CPU -> 2de 360mm rad -> 2de temp sensor/pomp/reservoir.

Zou ik hier nog iets van voordeel (lees iets lagere CPU temp) uit kunnen halen of is dit echt zo'n plan van leuk verzonnen maar compleet waardeloos en verspilling van je tijd :?

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 17:31

Fordox

00101010

In een gewone loop zal het niks uitmaken. Het vloeistof gaat zo snel rond in je loop waardoor het water overal in de loop eigenlijk dezelfde temperatuur heeft. Als dat niet zo is, heb je een sterkere pomp nodig (wat mogelijk de case is in jouw situatie, je hebt wel veel restrictieve onderdelen in je enkele loop).

Wat je wel kan doen, is de loops isoleren, dus een compleet aparte loop voor je GPU.

Wanneer je cpu intensieve tasks doet wanneer je gpu niks doet (of visa versa) dan kan het voorkomen dat het ene onderdeel de ander opwarmt.

Dit effect zul je altijd wel houden als er 2 ongelijke warmtebronnen zitten in je loop, maar het scheelt niet veel in koeling door ze te scheiden. Een extra pompreservoir combo zal een paar graden beter koelen maar dat is de 100 euro ook niet echt waard denk ik.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Fordox schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:40:
In een gewone loop zal het niks uitmaken. Het vloeistof gaat zo snel rond in je loop waardoor het water overal in de loop eigenlijk dezelfde temperatuur heeft. Als dat niet zo is, heb je een sterkere pomp nodig (wat mogelijk de case is in jouw situatie, je hebt wel veel restrictieve onderdelen in je enkele loop).

Wat je wel kan doen, is de loops isoleren, dus een compleet aparte loop voor je GPU.

Wanneer je cpu intensieve tasks doet wanneer je gpu niks doet (of visa versa) dan kan het voorkomen dat het ene onderdeel de ander opwarmt.

Dit effect zul je altijd wel houden als er 2 ongelijke warmtebronnen zitten in je loop, maar het scheelt niet veel in koeling door ze te scheiden. Een extra pompreservoir combo zal een paar graden beter koelen maar dat is de 100 euro ook niet echt waard denk ik.
Duidelijk dank je _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:08

PuijkeN

euhm ?

Zoals reeds gezegd zou het eigenlijk geen verschil mogen geven… de temperatuur zou uiteindelijk moeten stabiliseren en over de hele loop quasi gelijk zijn.

Ik heb ongeveer 1-2 graden verschil tussen het koudste punt (rad na de pomp) en het warmste punt (rad na de cpu). Ik heb had ook graag tussen gpu en cpu nog een rad gehad maar het is makkelijker/beter/netter om de loop eenvoudiger te maken dan lastige bochten of veel 90 graden bochten te maken. Ik heb dus gpu - cpu - rad - pomp/res - rad.

Wat ik me dan afvraag.. wat is je watertemperatuur en welke pomp draai je? Hoe dik zijn je rads? Zoals hierboven reeds gezegd lijkt er veel restrictie in de loop te zitten (gpu memory blok? geen full cover dus?) .. waarschijnlijk ga je meer halen door bv. een 2de pomp in de loop toe te voegen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
PuijkeN schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:15:
Zoals reeds gezegd zou het eigenlijk geen verschil mogen geven… de temperatuur zou uiteindelijk moeten stabiliseren en over de hele loop quasi gelijk zijn.

Ik heb ongeveer 1-2 graden verschil tussen het koudste punt (rad na de pomp) en het warmste punt (rad na de cpu). Ik heb had ook graag tussen gpu en cpu nog een rad gehad maar het is makkelijker/beter/netter om de loop eenvoudiger te maken dan lastige bochten of veel 90 graden bochten te maken. Ik heb dus gpu - cpu - rad - pomp/res - rad.

Wat ik me dan afvraag.. wat is je watertemperatuur en welke pomp draai je? Hoe dik zijn je rads? Zoals hierboven reeds gezegd lijkt er veel restrictie in de loop te zitten (gpu memory blok? geen full cover dus?) .. waarschijnlijk ga je meer halen door bv. een 2de pomp in de loop toe te voegen.
Ik gebruik een EK-Quantum Kinetic TBE 160 VTX PWM D-RGB - Acetal, draait tussen de 50 en 100% afhankelijk van de koelvloeistof temperatuur.
2 360mm radiatoren: 1 Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 360mm radiator en 1 Black Ice Nemesis Radiator GTS 360 - XFlow

GPU Memory cooler is een MP5Works cooler : https://www.mp5works.com/...bpc-serial-kit-clear-top/
Zit eigenlijk amper restrictie in :)

Kamer waar de desktop in staat is wel warm : in de ochtend rond de 22 en vanaf halverwege de middag gaat hetrichting 25 graden, plus dat de desktop ook nog eens extra meehelpt met de kamer warm stoken.

Als ik kijk bij het vullen van de loop lijkt de pomp zonder problemen te werken : hij drukt op 100% zonder problemen de meeste lucht weg.
Ook als de loop gevuld is lijkt hij weinig problemen te hebben, je ziet in het reservoir dat het koelwater behoorlijk word aangezogen op 100% toeren.

KvK temp idle is trouwens 30 warmste punt, 28/29 koudste punt.
Belast : warmste punt 40/41 en koudste punt 35/36

[ Voor 11% gewijzigd door dierkx36 op 07-09-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:08

PuijkeN

euhm ?

Ook al zijn het 2 vrij dunne rads, beide zijn Xflow dus die hebben eigenlijk ook amper restrictie. De backplate lijkt ook wel mee te vallen dus dan zit de grootste restrictie waarschijnlijk in je GPU blok en eventuele 90 graden bochten. De pomp ken ik niet maar is zo te zien een DDC-stijl pomp die dus veel opvoerdruk heeft maar daarbij ook bijna de flow rate heeft van een D5.

Ik pomp hier volledig belast ook ongeveer 500 watt in men loop en zelfs dan blijft de temperatuur redelijk in de buurt van elkaar (2°). De GPU duwt meestal de grootste brok warmte in de loop en die warmt de CPU eigenlijk amper meer op, de watertemperatuur is natuurlijk iets hoger dan wanneer enkel CPU belast wordt maar in uiteindelijk component temperaturen amper verschil.

Voel je ook een duidelijk verschil tussen de 2 rads qua lucht exit temperatuur? Of voelen beide rads redelijk gelijk aan? Je kan het altijd proberen natuurlijk maar ik denk niet dat aanpassingen of extra pompen je veel extra gaan opleveren .. Lijkt me dat je loop gewoon prima gebouwd is en eigenlijk normaal functioneert .. ook al is er een relatief groot verschil in warmste en koudste water temp wat ik niet kan verklaren. De 2 rads werken blijkbaar de warmte heel goed weg...

Het is niet toevallig gewoon een brakke sensor? :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
PuijkeN schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:27:
Ook al zijn het 2 vrij dunne rads, beide zijn Xflow dus die hebben eigenlijk ook amper restrictie. De backplate lijkt ook wel mee te vallen dus dan zit de grootste restrictie waarschijnlijk in je GPU blok en eventuele 90 graden bochten. De pomp ken ik niet maar is zo te zien een DDC-stijl pomp die dus veel opvoerdruk heeft maar daarbij ook bijna de flow rate heeft van een D5.

Ik pomp hier volledig belast ook ongeveer 500 watt in men loop en zelfs dan blijft de temperatuur redelijk in de buurt van elkaar (2°). De GPU duwt meestal de grootste brok warmte in de loop en die warmt de CPU eigenlijk amper meer op, de watertemperatuur is natuurlijk iets hoger dan wanneer enkel CPU belast wordt maar in uiteindelijk component temperaturen amper verschil.

Voel je ook een duidelijk verschil tussen de 2 rads qua lucht exit temperatuur? Of voelen beide rads redelijk gelijk aan? Je kan het altijd proberen natuurlijk maar ik denk niet dat aanpassingen of extra pompen je veel extra gaan opleveren .. Lijkt me dat je loop gewoon prima gebouwd is en eigenlijk normaal functioneert .. ook al is er een relatief groot verschil in warmste en koudste water temp wat ik niet kan verklaren. De 2 rads werken blijkbaar de warmte heel goed weg...

Het is niet toevallig gewoon een brakke sensor? :)
De temp sensors zijn al een keer uit gewisseld : resultaten waren hetzelfde dus die lijken in orde.
Tevens heb ik op een bijna apatische manier geprobeerd haakse overgangen en koppelingen te voorkomen :')
De haakse overgangen die er zijn en direct met de flow van de loop te maken hebben zijn van die 45 + 45 koppelingen : met zo'n recht overgangen ertussen : https://www.highflow.nl/w...45-degree-g1-4-black.html
Als het even mogelijk was heb ik in plaats van haaks 45 graden koppelingen gebruikt.
Voor het zicht niet mooi maar wel minder belemmering voor je flow.

Hier trouwens een plaatje van de desktop zoals die er nu uitziet :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw-0Yt7vKGE6uD6DBiqnCiIuT9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q73XRYznPVgdOPuUND3eutLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenin zit de Alphacool, en aan de zijkant die Black Ice.

Je merkt wel dat de bovenste radiator het meest voor zijn kiezen krijgt, wat logisch is gezien deze als eerst in de loop staat.
Na een aantal minuten trekt dit gelijk en komt er net zoveel warmte uit de zijradiator als de bovenste.
Dat gezegd : zelf ben ik niet te spreken over de Black Ice(zij radiator) : ik heb al tijden het vermoeden dat er ergens een blokkade inzit, zelfs na meerdere malen reinigen.
Deze wil ik nog gaan vervangen voor ook een Alphacool

Betreffende de fan's in totaal zijn het 8 120mm fan's van Noctua : 3 per rad, 1 onder de pomp en dan nog 1 daarnaast voor wat extra flow in de kast.
Deze fan's hebben volgens reviews de beste opbrengst bij 77% rpm, ik heb de loop zo ingesteld dat als de koelvloeistof 38 graden is de fan's op de radiatoren naar 77% gaan.
De fan's bij de pomp reageren ook op koelvloeistof temp alleen dan die van de 2de temp sensor (de koudste)

Gezien alles lijkt te werken zoals het hoort te werken is de enigste verklaring die ik voor het verschil in warm en koud kan geven de positie van de temp sensors.
De 1ste staat echt op het punt waar de koelvloeistof het warmst word : direct na de CPU, GPU memory cooler en GPU (koelvloeistof heeft dus nog geen radiator gezien)
De 2de zit op de pomp/reservoir : dat punt waar de koelvloeistof al door de radiatoren is heen geweest, een kouder punt kan je denk ik niet vinden in de loop.

PS :
Kleine aanvulling.
Het warmste wat ik de koelvloeistof tot nu toe gehad heb is 44 graden, dat was een aantal maanden geleden met die bloedhitte buiten (kamer temperatuur net geen 30 graden)
Met de huidige warmte komt de temperatuur niet boven de 42 graden.
Zoals ik het zie op HwInfo lijkt hij redelijk rap naar de warmste koelvloeistof temperatuur te gaan (+/- 3 minuten) waarna het direct stabiliseert en hij daar ook blijft.

Zodra de desktop van load afgaat zakt de koelvloeistof temperatuur binnen een paar minuten (2 á 3) terug naar 29/30 graden op zijn warmste punt.
Koudste punt zit dan rond de 27/28.

[ Voor 7% gewijzigd door dierkx36 op 08-09-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
@PuijkeN

Uit twijfel ben ik nou aan het testen : eerste een run 3DMark en vervolgens een half uur 3DMark stresstest.

Gezien ik geen infrarood thermometer heb moet ik het op gevoel doen.
Dus gewoon mijn hand gelegd op de radiatoren en ... voelen.

Tijdens de stresstest is de bovenste radiator (AlphaCool) net geen hand warm en over het hele oppervalk gelijk kwa warmte : dit lijkt goed.

Vervolgens de zijradiator (Black Ice)
Deze voelt koeler aan als de bovenste radiator, alleen de bovenzijde (zeg maar de bovenste 240 mm) is op gevoel beduidend warmer als de onderste 120mm

Dat de bovenste rad warmer is als de zij radiator kan ik nog verklaren doordat deze als eerste rad in de loop staat en het meest te verwerken krijgt.
Het warmte verschil bij de zij radiator ... mij lijkt het te komen door iets wat geblokkeerd/verstopt zit, ergens tussen de bovenste 240mm en de onderste 120mm.

Zodra load eraf gaat zijn ze wel allebei bijzonder snel weer op "kamer" temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Voor zij die het interesseren : probleem gevonden :)

Het was niet de radiator die verstopt zat maar het CPU block.
(Laatste keer dat ik een die koelvloeistof gebruikt, die kleuring zit echt overal tussen)
Deze daarnet schoongemaakt en net een stresstest met 3DMark.

Overal koelvloeistof temperatuur is 2 graden lager (39graden) bij dezelfde kamer temperatuur (26 graden)
Zowel de bovenste radiator (Alphacool) als de zijradiator (Black Ice) voelen kwa warmte hetzelfde aan.

CPU temperatuur belast is gezakt van 77/78 graden naar 72 graden.
GPU temp is 1 graden gezakt (54,8) memory junction 2/3 graden (70 graden) en memory hot spot 3 á 4 graden (78,7 graden)

Wel blijft het verschil tussen de warme en de koude temp sensor 5 graden belast, zodra de hardware op idel gaat is het verschil 2 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 09-09-2021 15:25 ]

Pagina: 1