Toon posts:

Inregelventiel en retour vloeverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• turkeyhakan
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22-09 06:47
Goedendag,

Wij hebben sinds kort vloerverwarming op de begane grond en deze heb ik vandaag voor het eerst in gebruik genomen.

Echter een aantal zaken die op vielen:

- de retourventiel zat dicht, deze heb ik open laten zetten (waar is dit precies voor en maakt het uit dat het dicht zat?)

- onze verdeler heeft een inregelventiel. Ik kan niet zo goed plaatsen of ik het nu open of dicht moet laten. Zie volgende link: https://www.heatnet.eu/wo...lage-temepratuursystemen/ Wij hebben de PRO versie (dus waar het kopje met LTV inregelventiel begint). Moet deze nu open of dicht?

Verder heb ik nog andere vragen:

- op welke stand dient de motor te staan?
- hoe dien je te ontluchten? Moet je dit per leiding doen? Of mag het ook als alle leidingen op druk staan? Moet de stekker van de motor eruit en die van de CV?

[Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 07-09-2021 14:15]

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Wil je al verwarmen nu :-)
Om te ontluchten/vullen, wil je de retour dicht (geen lucht rest van je systeem laten), lussen dicht, ontluchter open. Dan eerste lus open, toevoer beetje open en als je water uit ontluchter ziet volgende lus open. Wellicht ga je meerdere keren water moeten bijvullen (ook in weken daarna zal er nog lucht uitkomen, dus ontluchten en druk in de gaten houden). Pas daarna pomp voeding geven (mag niet droog draaien).
Welke temperatuur gebruik je? Het inregelventiel regelt de menging, hoe kouder je systeemtemperatuur hoe meer die toe mag.
Retourventiel gebruik je voor waterzijdig inregelen; als elders zaken te weinig flow krijgen draai je die ! een beetje ! dicht.
Motorstand is volgens documentatie, doorgaans volgens aantal lussen (meer is harder).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• turkeyhakan
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22-09 06:47
naftebakje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:32:
Wil je al verwarmen nu :-)
Om te ontluchten/vullen, wil je de retour dicht (geen lucht rest van je systeem laten), lussen dicht, ontluchter open. Dan eerste lus open, toevoer beetje open en als je water uit ontluchter ziet volgende lus open. Wellicht ga je meerdere keren water moeten bijvullen (ook in weken daarna zal er nog lucht uitkomen, dus ontluchten en druk in de gaten houden). Pas daarna pomp voeding geven (mag niet droog draaien).
Welke temperatuur gebruik je? Het inregelventiel regelt de menging, hoe kouder je systeemtemperatuur hoe meer die toe mag.
Retourventiel gebruik je voor waterzijdig inregelen; als elders zaken te weinig flow krijgen draai je die ! een beetje ! dicht.
Motorstand is volgens documentatie, doorgaans volgens aantal lussen (meer is harder).
Ik wil de vloerverwarming opstarten, omdat de vloer 8 weken is gelegd..

Ik vind het best lastig hoe je het één en ander omschrijft (voor een niet techneut).

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Je bedoelt dat de chappe (ondervloer voor de NL'ers dacht ik) er 8 weken ligt? Volg netjes het voorgeschreven opstook-protocol (zeker het afkoelen is belangerijk, dan komen de barsten; en je wil die hebben voor de afwerkvloer er bovenop komt).

Ja, ik vind het best lastig om in te schatten hoe diep of oppervlakkig info moet gegeven worden; ik ken je niet en weet niet wat je wel en niet weet ;)
Kan je aangeven wat lukt en wat niet lukt?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee