Nieuwe desktop voor office, web en af en toe foto bewerking.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:30
Mijn vader is toe aan een nieuwe PC. De bedoeling is dat het systeem nog tot wel 10 jaar meegaat.
We zoeken dus een compact systeem dat iets of wat overkill is en zo voldoende lang mee kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal het meest gebruikt worden voor web browsing (er staan redelijk wat chrome vensters open) en office. Bijkomend doet mijn vader ook nog aan fotobewerking en doet hij updates aan zijn website via Dreamweaver. Bij fotobewerking staan de lopende projecten nog op de PC, waarna ze naar externe opslag gaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
We hadden gedacht aan een prijs tot 1200-1300, inclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen. Initieel gaan er wel een aantal HDDs overgeplaatst worden met de bedoeling deze op termijn te vervangen door (NVME) SSDs.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst

Dit was mijn denkwijze...
Processor gekozen met GPU, zodat er geen aparte GPU gekocht moet worden (te duur op het moment).
Moederbord, B550 + 2x M.2 zodat er later gebruik gemaakt kan worden van sneller PCIe 4.0 en een 2de SSD als scratch.
Behuizing is modulair, klein genoeg en heeft de mogelijkheid voor I/O aan de zijkant = makkelijk bereikbaar.
+ extra 14mm fan voor achteraan (200mm fan voor inbegrepen bij kast)
Corsair vengeance 32GB 3600MT/s - misschien iets meer geheugen omdat dit gedeeld wordt met de GPU + future proofing.
Voeding - Liefst modulair, maar geen idee voor de rest TBH.
NVME - voldoende opslag om nu mee te beginnen en later te gebruiken als scratch bij een upgrade naar een PCIe 4.0 SSD

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH€ 77,18€ 77,18
1BehuizingenThermaltake Core V21€ 81,93€ 81,93
1VentilatorenNZXT Aer P, 140mm€ 13,89€ 13,89
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 139,-€ 139,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 60,91€ 60,91
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 736,81

Ivm de monitoren had ik al een paar opties bekeken. Niet zeker als ik dit hier samen bij het DAA kan bespreken...
Deze monitoren voldoen op zich, maar ik vraag me af wat de beste optie is. Onze ideeën zijn misschien niet juist; Kromming en fotobewerking zijn geen goede combinatie? VA met een breder scherm levert een slechtere kijkhoek?

1MonitorenAcer Nitro XV340CKP Zwart€ 489,-€ 489,-
1MonitorenDell S3422DWG Zwart€ 468,-€ 468,-
1MonitorenSamsung C34H890WGR Zwart€ 479,-€ 479,-
Totaal€ 1.436,-

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn vader wil graag een voldoende groot scherm, zodat hij twee applicaties naast elkaar kan gebruiken.
Een hogere refresh rate (100hz +) zodat het allemaal wat zachter/vloeiender werkt. Voor de desktop liefst een kleine kast omdat deze op de bureau komt te staan. Voldoende airflow is belangrijker dan geluid van de ventilatoren.

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog een aantal vragen waar ik zelf niet weet wat best is:
- Is de 5600G sterk genoeg om een 3440x1440 scherm aan te sturen met +100Hz?
- RAM geheugen is misschien wat veel, maar hoe zit het met de compatibiliteit? Ik hoor soms van problemen in combinatie met AMD processoren.
- Voeding, totaal geen idee. Hier kan ik zeker wat hulp gebruiken.
- Welk scherm zouden jullie aanraden voor dit gebruik? Of zouden we zelfs naar een 4k kunnen gaan?
- Andere tips, opmerkingen?

Alle reacties

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40

Ja dat werkt prima, ik heb een AMD Ryzen 5 1600 en twee schermen van 4096 × 2160 wel is waar 60Hz. Maar omdat het er twee zijn, zijn het nog steeds meer pixels per seconde dan 1 scherm van 3440x1440. Moraal van het verhaal als ik op een bijna 5 jaar oude dezelfde serie CPU meer aankan dan wat jij aangeeft. Dan moet het met jou gekozen CPU helemaal lukken. Volgens mij ligt het meer aan je videokaart. Er staat bij de videokaart of moederbord ook altijd bij max ondersteunde resolutie. Ik heb een Nvidia RTX 2070.

- RAM geheugen is misschien wat veel, maar hoe zit het met de compatibiliteit? Ik hoor soms van problemen in combinatie met AMD processoren.
Dat is wel een puntje van aandacht, vooral bij de eerste generatie procesorren die ik heb was het niet altijd even stabiel. Dat hebben ze opgelost met een Bios Update. AMD ryzen is nu al 5 jaar op de markt, dus de kinderziektes zijn er uit, kwa instabiliteit. Maar ik zou niet zomaar blind even een geheugenkit pakken, kijk even of hij in de QVL van je moederbord staat.

Het handigste is een gold certificated voeding met de aanbevolen wattage van je videokaart + 50W.

- Welk scherm zouden jullie aanraden voor dit gebruik? Of zouden we zelfs naar een 4k kunnen gaan?
4K is echte een genot voor het oog en veel makkelijker werken mits 27 inch. Neem dan 2 schermen. Doordat je 4x zoveel pixel pers scherm heb tov 1080P kan je makkelijk 2 programma's op het ene scherm openen en 2 op het andere scherm.

Neem een M2 SSD, je hebt dan geen laadtijden meer.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
SonnyBBQ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:15:
zodat er later gebruik gemaakt kan worden van sneller PCIe 4.0 en een 2de SSD als scratch.
5600G ondersteunt geen PCI-e4.0.

Pure Power 11 is niet interessant. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is veel beter voor dezelfde prijs.

• SonnyBBQ
Glamourt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:33:

Ja dat werkt prima, ik heb een AMD Ryzen 5 1600 en twee schermen van 4096 × 2160 wel is waar 60Hz. Maar omdat het er twee zijn, zijn het nog steeds meer pixels per seconde dan 1 scherm van 3440x1440. Moraal van het verhaal als ik op een bijna 5 jaar oude dezelfde serie CPU meer aankan dan wat jij aangeeft. Dan moet het met jou gekozen CPU helemaal lukken. Volgens mij ligt het meer aan je videokaart. Er staat bij de videokaart of moederbord ook altijd bij max ondersteunde resolutie. Ik heb een Nvidia RTX 2070.

Dat is wel een puntje van aandacht, vooral bij de eerste generatie procesorren die ik heb was het niet altijd even stabiel. Dat hebben ze opgelost met een Bios Update. AMD ryzen is nu al 5 jaar op de markt, dus de kinderziektes zijn er uit, kwa instabiliteit. Maar ik zou niet zomaar blind even een geheugenkit pakken, kijk even of hij in de QVL van je moederbord staat.

Het handigste is een gold certificated voeding met de aanbevolen wattage van je videokaart + 50W.

4K is echte een genot voor het oog en veel makkelijker werken mits 27 inch. Neem dan 2 schermen. Doordat je 4x zoveel pixel pers scherm heb tov 1080P kan je makkelijk 2 programma's op het ene scherm openen en 2 op het andere scherm.

Neem een M2 SSD, je hebt dan geen laadtijden meer.
Thanks. Het geheugen op de QVL lijst in combinatie met de 5600G is zeer beperkt. Maar misschien moet ik dan eens naar een ander MoBo kijken.
In verband met 4k op 2x 27 inch. Dat is te overwegen, maar dan moet de refresh rate wel naar onder. Anders is het ver over budget. Ik ga het toch eens bespreken.
Een M2 SSD had ik er nu inderdaad in.
Uszka schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:10:
[...]

5600G ondersteunt geen PCI-e4.0.

Pure Power 11 is niet interessant. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is veel beter voor dezelfde prijs.
Bedankt, en goed dat je het opmerkt. Ik was eerst naar een combo van 5600X + GPU aan het kijken en daarna gemist dat de 5600G maar tot PCI-e 3.0 gaat. Het was geen harde eis, maar fijn als het er was.
Ik pas de voeding aan. (y)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Corsair Vengeance nooit gebruiken in een Ryzen tenzij het van het Z type is. 2x pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B werkt altijd en is met 4 stuks dual rank. Je kunt ook eerst 1x die kit pakken en pas upgraden wanneer nodig.

3200CL16 is net zo snel als 3600CL18.

pricewatch: Corsair TX550M is ook een goede voeding met klein voordeel dat ie semi-modulair is wat fijn is in zo’n compacte behuizing.

[ Voor 22% gewijzigd door Djarune op 07-09-2021 11:38 ]

• SonnyBBQ
Bedankt allemaal. Ik bekijk straks nog even de opties voor een ander moederbord (denk niet dat er nog heel veel te besparen is), maar dan zit ik voorlopig op dit:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH€ 77,18€ 77,18
1BehuizingenThermaltake Core V21€ 81,93€ 81,93
1VentilatorenNZXT Aer P, 140mm€ 13,89€ 13,89
2Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 80,93€ 161,86
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 757,76
Pagina: 1