Mijn vader is toe aan een nieuwe PC. De bedoeling is dat het systeem nog tot wel 10 jaar meegaat.
We zoeken dus een compact systeem dat iets of wat overkill is en zo voldoende lang mee kan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal het meest gebruikt worden voor web browsing (er staan redelijk wat chrome vensters open) en office. Bijkomend doet mijn vader ook nog aan fotobewerking en doet hij updates aan zijn website via Dreamweaver. Bij fotobewerking staan de lopende projecten nog op de PC, waarna ze naar externe opslag gaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
We hadden gedacht aan een prijs tot 1200-1300, inclusief monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen. Initieel gaan er wel een aantal HDDs overgeplaatst worden met de bedoeling deze op termijn te vervangen door (NVME) SSDs.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst
Dit was mijn denkwijze...
Processor gekozen met GPU, zodat er geen aparte GPU gekocht moet worden (te duur op het moment).
Moederbord, B550 + 2x M.2 zodat er later gebruik gemaakt kan worden van sneller PCIe 4.0 en een 2de SSD als scratch.
Behuizing is modulair, klein genoeg en heeft de mogelijkheid voor I/O aan de zijkant = makkelijk bereikbaar.
+ extra 14mm fan voor achteraan (200mm fan voor inbegrepen bij kast)
Corsair vengeance 32GB 3600MT/s - misschien iets meer geheugen omdat dit gedeeld wordt met de GPU + future proofing.
Voeding - Liefst modulair, maar geen idee voor de rest TBH.
NVME - voldoende opslag om nu mee te beginnen en later te gebruiken als scratch bij een upgrade naar een PCIe 4.0 SSD
Ivm de monitoren had ik al een paar opties bekeken. Niet zeker als ik dit hier samen bij het DAA kan bespreken...
Deze monitoren voldoen op zich, maar ik vraag me af wat de beste optie is. Onze ideeën zijn misschien niet juist; Kromming en fotobewerking zijn geen goede combinatie? VA met een breder scherm levert een slechtere kijkhoek?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn vader wil graag een voldoende groot scherm, zodat hij twee applicaties naast elkaar kan gebruiken.
Een hogere refresh rate (100hz +) zodat het allemaal wat zachter/vloeiender werkt. Voor de desktop liefst een kleine kast omdat deze op de bureau komt te staan. Voldoende airflow is belangrijker dan geluid van de ventilatoren.
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog een aantal vragen waar ik zelf niet weet wat best is:
- Is de 5600G sterk genoeg om een 3440x1440 scherm aan te sturen met +100Hz?
- RAM geheugen is misschien wat veel, maar hoe zit het met de compatibiliteit? Ik hoor soms van problemen in combinatie met AMD processoren.
- Voeding, totaal geen idee. Hier kan ik zeker wat hulp gebruiken.
- Welk scherm zouden jullie aanraden voor dit gebruik? Of zouden we zelfs naar een 4k kunnen gaan?
- Andere tips, opmerkingen?
We zoeken dus een compact systeem dat iets of wat overkill is en zo voldoende lang mee kan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal het meest gebruikt worden voor web browsing (er staan redelijk wat chrome vensters open) en office. Bijkomend doet mijn vader ook nog aan fotobewerking en doet hij updates aan zijn website via Dreamweaver. Bij fotobewerking staan de lopende projecten nog op de PC, waarna ze naar externe opslag gaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
We hadden gedacht aan een prijs tot 1200-1300, inclusief monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen. Initieel gaan er wel een aantal HDDs overgeplaatst worden met de bedoeling deze op termijn te vervangen door (NVME) SSDs.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst
Dit was mijn denkwijze...
Processor gekozen met GPU, zodat er geen aparte GPU gekocht moet worden (te duur op het moment).
Moederbord, B550 + 2x M.2 zodat er later gebruik gemaakt kan worden van sneller PCIe 4.0 en een 2de SSD als scratch.
Behuizing is modulair, klein genoeg en heeft de mogelijkheid voor I/O aan de zijkant = makkelijk bereikbaar.
+ extra 14mm fan voor achteraan (200mm fan voor inbegrepen bij kast)
Corsair vengeance 32GB 3600MT/s - misschien iets meer geheugen omdat dit gedeeld wordt met de GPU + future proofing.
Voeding - Liefst modulair, maar geen idee voor de rest TBH.
NVME - voldoende opslag om nu mee te beginnen en later te gebruiken als scratch bij een upgrade naar een PCIe 4.0 SSD
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 269,- | € 269,- |
| 1 | Moederborden | MSI B550M PRO-VDH | € 77,18 | € 77,18 |
| 1 | Behuizingen | Thermaltake Core V21 | € 81,93 | € 81,93 |
| 1 | Ventilatoren | NZXT Aer P, 140mm | € 13,89 | € 13,89 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W CM | € 60,91 | € 60,91 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 94,90 | € 94,90 |
| Totaal | € 736,81 | |||
Ivm de monitoren had ik al een paar opties bekeken. Niet zeker als ik dit hier samen bij het DAA kan bespreken...
Deze monitoren voldoen op zich, maar ik vraag me af wat de beste optie is. Onze ideeën zijn misschien niet juist; Kromming en fotobewerking zijn geen goede combinatie? VA met een breder scherm levert een slechtere kijkhoek?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Monitoren | Acer Nitro XV340CKP Zwart | € 489,- | € 489,- |
| 1 | Monitoren | Dell S3422DWG Zwart | € 468,- | € 468,- |
| 1 | Monitoren | Samsung C34H890WGR Zwart | € 479,- | € 479,- |
| Totaal | € 1.436,- | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn vader wil graag een voldoende groot scherm, zodat hij twee applicaties naast elkaar kan gebruiken.
Een hogere refresh rate (100hz +) zodat het allemaal wat zachter/vloeiender werkt. Voor de desktop liefst een kleine kast omdat deze op de bureau komt te staan. Voldoende airflow is belangrijker dan geluid van de ventilatoren.
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog een aantal vragen waar ik zelf niet weet wat best is:
- Is de 5600G sterk genoeg om een 3440x1440 scherm aan te sturen met +100Hz?
- RAM geheugen is misschien wat veel, maar hoe zit het met de compatibiliteit? Ik hoor soms van problemen in combinatie met AMD processoren.
- Voeding, totaal geen idee. Hier kan ik zeker wat hulp gebruiken.
- Welk scherm zouden jullie aanraden voor dit gebruik? Of zouden we zelfs naar een 4k kunnen gaan?
- Andere tips, opmerkingen?