Gewicht berekening van leveranciers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:53
Beste Mede Tweakeraars,

Momenteel druk bezig met offertes lobbyen en zelf narekenen voor Zonnepanelen voor mijn dak.

Ik zit alleen met 1 dilemma en dit is het gewicht verschil tussen verschillende offertes voor zonnepanelen te plaatsen op mijn dakkapellen, in de offertes worden 2 systemen aangeboden, het valkdouble zonneschans en de valkpro+.

Mijn dakkapellen zijn 3,70m breed bij 2,7m diep met een wind zone 2, de kapellen zijn +- 8m hoog.

Nu het grote verschil er zouden op mijn dakkapellen 4 panelen met kapel kunnen voor de Valkdouble zou dit 2 setjes van 2 panelen zijn met een gewicht van 85+21 kilo per schans (Totaal 212kg per Kappel)

De Valkpro+ wordt aangeboden met een totaal systeem per dakkapel met een gewicht van 385kg (Uitgerekend door valkpro zelf).

Nu mijn vraag hoe kan het dat deze gewichten zo gigantisch afwijken per systeem en gaat dit eigenlijk wel goed of weten de leveranciers niet goed wat ze doen? Uiteraard zeggen de leveranciers dat ze de voorschriften van de installatie volgen zonder zinnige onderbouwing....

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 15:09
Die onderbouwing is nog niet zo eenvoudig en dat verklaart de grote verschillen.
De windlast die tegen de systemen aankomt is nog redelijk te bepalen met de Eurocode. Waarbij je bij een dakkaplel wel erg veel randzones hebt, wat nadelig is. Maar het wordt lastig als je wilt vaststellen hoeveel gewicht je nodig hebt om te voorkomen dat de installatie gaat schuiven. Bij los op het dak geplaatste installaties hangt dat af van de gladheid van het dak. Wat is de wrijvingsweerstand van het natte dak? Die waarden hebben een grote variatie.

Overigens, het dak van je dakkapel kan waarschijnlijk helemaal geen 385 kg dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
MeTooPV schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:04:
Die onderbouwing is nog niet zo eenvoudig en dat verklaart de grote verschillen.
De windlast die tegen de systemen aankomt is nog redelijk te bepalen met de Eurocode. Waarbij je bij een dakkaplel wel erg veel randzones hebt, wat nadelig is. Maar het wordt lastig als je wilt vaststellen hoeveel gewicht je nodig hebt om te voorkomen dat de installatie gaat schuiven. Bij los op het dak geplaatste installaties hangt dat af van de gladheid van het dak. Wat is de wrijvingsweerstand van het natte dak? Die waarden hebben een grote variatie.

Overigens, het dak van je dakkapel kan waarschijnlijk helemaal geen 385 kg dragen.
Inderdaad het dak kan het gewicht van 385kg niet aan... daarnaast is het dak gemaakt van EPDM. vanuit dit perspectief maakt het voor mij erg lastig over wat acceptabel is voor belasting of niet. overigens geeft mijn dakkapel leverancier aan dat ze max +- 250kg aan kunnen.

Is er überhaupt hiervoor een optie om te controleren of dit enigszins klopt aangezien de verschillen zo gigantisch groot zijn... daarnaast zit ik niet te wachten in zonnepanelen in de tuin na een winderig dagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kun je geen EPDM ankers in het dak schroeven? Dus de rails aan de dakbalken van kapel bevestigen ipv met ballast werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:44:
Kun je geen EPDM ankers in het dak schroeven? Dus de rails aan de dakbalken van kapel bevestigen ipv met ballast werken?
Dat heb ik gevraagd aan enkele leveranciers, er is hier helaas geen een die dit aan durft... iets met lekkage garantie en dakkapel van derde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:03
Ik heb die valk schans en er zitten ook 4 beton voeten bij van 20 kilo per stuk. Dus je krijgt 85+80+2 panelen x 2 is zon 410 kilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
SolarConstruct heeft QS-ankers die met rails samen werken. De toplaag is EPDM die vast gebrand / gelijmd kan worden op je bestaande EPDM laag. Gegarandeerd waterdicht.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij mijn buren maken we gebruik van dual betonvoeten a 50 kg per stuk
3x 50 = 150
4x 20 = 80
totaal: 230 kg

In 5 jaar tijd nog geen mm opgeschoven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYfdqrmyJGICF5mk7IfRhq2hD4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AUijtdehaag schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:33:
Bij mijn buren maken we gebruik van dual betonvoeten a 50 kg per stuk
3x 50 = 150
4x 20 = 80
totaal: 230 kg

In 5 jaar tijd nog geen mm opgeschoven.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb deze betonvoeten ook voor een set van 6, alleen dan niet in een schans opstellingen, ik ben zeer te bespreken over de montage stevig en toch relatief lichtgewicht.

Het kan alleen uitdagend zijn om ze op hun plek te krijgen gezien ze niet heel erg goed hanteerbaar zijn,

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 08-09-2021 13:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Chrisverst
Vindt het wel interessant als ik jullie ervaringen zo lees met betrekking tot betonvoeten. Ik heb het gevoel dat leveranciers met hun berekeningen aan de extreem veilige kant gaan zitten om claims of dergelijks te voorkomen.
Pagina: 1