Eenfasige kookplaat aansluiten op perilex

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNick.
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 14:00
Ik heb een Inventum VKI6010 inductiekookplaat gekocht. Volgens de fabrikant is die kookplaat enkel geschikt voor een eenfaseaansluiting. Wordt ook met Schükostekker geleverd.

Nu ben ik verhuisd en is het stroomtechnisch eigenlijk gunstiger om de kookplaat aan te sluiten op de Perilexaansluiting in de keuken. Het aansluitblok van de kookplaat heeft ook een voorziening voor twee fasen (2L + 2N + aarde), en de printplaat wordt ook gebruikt voor andere inductiekookplaten met vermogens van 7 kW. Ik vermoed dat het ook dezelfde is als de IKI6010/IKI6030 met enkel wat softwarematige veranderingen.

Maar graag toch even jullie advies of het in dit geval ook mogelijk is, of dat ik potentieel mijn kookplaat om zeep help. Heb Inventum al gebeld maar ze konden niet zeggen of het aansluiten op twee fasen al dan niet mogelijk is.

En natuurlijk kan ik de stekker er ook afknippen en aansluiten op één fase van de perilexstekker, maar ik heb toch graag liever twee hele stekkers.

Beste antwoord (via DrNick. op 07-09-2021 11:36)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

* RaZ heeft de zelfde Inventum kookplaat.

Je hebt in je perilex stopcontact 2x 16a 230v (of 3x 16a 230v als je krachtstroom hebt voor een 11kW perilex stopcontact) waar je 1x 16a 230v van kan pakken. Je kan de stekker van de kookplaat afknippen, en er een perilex-stekker aan zetten.

Ik heb het anders gedaan, ik heb 2 contra-stekkers in een perilex-stekker aangesloten, en daar hangt m'n kookplaat aan de L1+N1+PE. En de oven zit op L2+N2+PE.

Niet geheel NEN1010 compliant hoor :P Maar het werkt prima en is volkomen veilig.

DIY adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/0kKvwSnuVVxEQmlAavCP6wp9.webp

Maar wat ik zelf heb gemaakt, kan je overigens ook gewoon kopen. Al is het dan wat duurder.

[ Voor 33% gewijzigd door RaZ op 02-09-2023 18:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kunt ook de perilexstopcontact vervangen door een normale en de extra fase afdoppen. Dat kan later altijd weer in de originele staat terug gebracht worden

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Wil je nu de kookplaat (evt zonder stekker knippen) aansluiten op de perilex WCD.
Of wil je de kookplaat "ombouwen" zodat hij beide fasen van de perilex kan gebruiken om toch een 7kW plaat te maken?

Die eerste kan prima. Stekker afknippen en op een perilex stekker aansluiten is het makkelijkst.
Als je het snoer intact wil laten zou je ook een snoer kunnen maken met een perilex stekker aan de ene kant en een contra deel van een schuco aan de andere kant. Dan kun je alles intact laten.

De kookplaat ombouwen naar de (ogenschijnlijk vergelijkbare) 7kW variant is niet te zeggen zonder het ding uitgebreid te onderzoeken. Maar ik zou er niet zomaar van uit gaan dat de hardware identiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Pas op dat je niet ineens 380V op je 220V kookplaat zet. Dat ding is ontworpen voor een 1F systeem.
Dat is echt wat anders als 2 verschillende fasen van een 380V groep pakken.

Dat ding pakt 2 16A groepen om zo 32A oftewel 7KW te kunnen leveren. Zonder een schema moet je uitkijken dat je niet een fase-fase kortsluiting maakt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat is idd de vraag: wat zit er in die Perilex. Is het 2 x 16A 1 fase, of 3 fases + nul?

Hie zit nu die 1F 230V aangesloten? In theorie zou je van een 1 fase perilex allebei de "L" kunnen gebruiken maar het wordt er niet veiliger op: het ding is ontworpen om achter één 16A zekering te hangen en wat je bereikt is dat je hem afzekert op 32A.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

DrNick. schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:17:
Het aansluitblok van de kookplaat heeft ook een voorziening voor twee fasen (2L + 2N + aarde),
Dat is waarschijnlijk geen twee fase aansluiting maar een één fase over een kookgroep (dwz twee gecombineerde zekerautomaten die samen 32A kunnen leveren; al zal jouw kookplaat daar geen gebruik van maken.)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Lustucru schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:08:
In theorie zou je van een 1 fase perilex allebei de "L" kunnen gebruiken maar het wordt er niet veiliger op: het ding is ontworpen om achter één 16A zekering te hangen en wat je bereikt is dat je hem afzekert op 32A.
Het apparaat is gemaakt voor 1x16. Afzekeren op een gekoppelde 2x16 om een quasi-32A te maken levert niks op en is ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat zeg ik. :) Moraal van het verhaal: niet doen dus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt in je perilex stopcontact 2x 16a 230v (of 3x 16a 230v als je krachtstroom hebt voor een 11kW perilex stopcontact) waar je 1x 16a 230v van kan pakken. Je kan de stekker van de kookplaat afknippen, en er een perilex-stekker aan zetten.

Ik heb het anders gedaan, ik heb 2 contra-stekkers in een perilex-stekker aangesloten, en daar hangt m'n kookplaat aan de L1+N1+PE. En de oven zit op L2+N2+PE.

Niet geheel NEN1010 compliant hoor :P Maar het werkt prima en is volkomen veilig.

DIY adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/0kKvwSnuVVxEQmlAavCP6wp9.webp

Maar wat ik zelf heb gemaakt, kan je overigens ook gewoon kopen. Al is het dan wat duurder.

[ Voor 33% gewijzigd door RaZ op 02-09-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNick.
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 14:00
Waar ik twee fasen zei bedoelde ik eigenlijk een kookgroep.
RaZ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:27:

Je hebt in je perilex stopcontact 2x 16a 230v (of 3x 16a 230v als je krachtstroom hebt voor een 11kW perilex stopcontact)waar je 1x16a 230v van kan pakken. Je kan de stekker van de kookplaat afknippen, en er een perilex-stekker aan zetten.

DIY adapter:
[Afbeelding]

En op deze foto zit m'n kookplaat aangesloten, en de oven nog niet:
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Ja dit is eigenlijk ook de beste oplossing denk ik. Houdt de stekkers intact en behoudt het beschikbare vermogen van de hele kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DrNick. schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:35:
Waar ik twee fasen zei bedoelde ik eigenlijk een kookgroep.

[...]

Ja dit is eigenlijk ook de beste oplossing denk ik. Houdt de stekkers intact en behoudt het beschikbare vermogen van de hele kookgroep.
Precies dat ja ;)

Het in een willekeurig stopcontact die kookplaat aansluiten, zit je al vrij snel boven de 3.860 watt, want die plaat verbruikt maximaal 3.500watt. Dus koken, computer en stereo aan, en dan nog ff een bakkie koffie gaat hem dan niet worden.

Het zou gewoon zonde zijn om 2x16a 230v niet te gebruiken waarvoor dat stopcontact in de keuken voor is gemaakt. en ik houd m'n spullen liever intact, en om het perilex stopcontact te vervangen voor een schuko en de meterkast aan te passen in een huurhuis vond ik ook geen succes. Dat moet immers weer hersteld worden. Deze diy-adapter kostte me 25 euro. Je kan ze overigens ook gewoon kopen hoor, maar dan ben je duurder uit. Enige punt is wel, de perilex standaard wordt compleet genegeerd binnen een huisinstallatie, dus je zal het moeten nameten waar welke ader zit. Een spanningszoeker van een euro voldoet dan ook :P
Pagina: 1