Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-07 21:38
Ik kan over 2021 een substantieel bedrag aan gemaakte kosten (reiskosten, kosten voor thuiskantoor, etc.) belastingvrij uitruilen. Het gevolg van die uitruil is dat mijn sv-loon lager wordt, en dat ik de gemaakte kosten netto uitbetaald krijg. Een potentieel voordeel van enkele honderden euro's: geen verschil van leven of dood, wel mooi meegenomen :) Maar...

Ik ben benieuwd in hoeverre eerder verdiend loon invloed heeft op mijn maximale hypotheekhoogte.

Ik heb een tijdelijk contract, maar kan mogelijk een werkgeversverklaring krijgen. Als je met een werkgeversverklaring aan komt bij de bank, kijken ze dan ook naar het loon dat je in eerdere jaren hebt verdiend; of werken ze met het bedrag dat op de werkgeversverklaring vermeld wordt?

Met andere woorden: wordt mijn toekomstige hypotheek lager als ik werkkosten over 2021 belastingvrij uitruil en vervolgens over een aantal maanden met een werkgeversverklaring bij de bank kom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik weet de exacte situatie niet, maar je kan tijdens je hypotheekaanvraag (bij sommige verstrekkers) ook een uitdraai van het UWV van de afgelopen 3 jaar aanleveren zodat ze daar over middelen en dan kijken wat je kan lenen.

Dan kijken ze dus wel naar voorgaande jaren t.o.v. alleen je loonstrookjes/verklaring

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07 07:31

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

De meeste banken kijken bij tijdelijk contract naar het gemiddelde van de afgelopen 3 (kalender)jaren en het huidige bruto-salaris, en pakken dan de laagste van die 2. Bij een werkgeversverklaring gaan ze (zover ik kan zien) vooral uit van het bruto-salaris dat er op je strookje staat.

In beide gevallen gaat je maximale hypotheek dus omlaag als je een deel van dat salaris als 'niet-salaris' (lees:onkostenvergoeding) ontvangt, en hou je dan meer geld over in je portemonee. Een onkostenvergoeding is namelijk precies dat, geld dat je krijgt om door jou gemaakte (werk-)kosten te vergoeden. Can't have your cake and eat it, too.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-07 11:14
alcx schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:50:

Ik ben benieuwd in hoeverre eerder verdiend loon invloed heeft op mijn maximale hypotheekhoogte.

Ik heb een tijdelijk contract, maar kan mogelijk een werkgeversverklaring krijgen. Als je met een werkgeversverklaring aan komt bij de bank, kijken ze dan ook naar het loon dat je in eerdere jaren hebt verdiend; of werken ze met het bedrag dat op de werkgeversverklaring vermeld wordt?
Het hangt er van af hoe de werkgeversverklaring ingevuld wordt.
Geeft je werkgever aan dat ze de intentie hebben om na je tijdelijke contract een vast contract (voor onbepaalde tijd) aan te bieden dan wordt er normaal gesproken gerekend met je inkomen zoals dat nu is. Vult de werkgever in dat je geen vast contract krijgt hierna (dus opnieuw een bepaalde tijd contract of helemaal geen verlenging) dan wordt er teruggekeken naar de afgelopen jaren (ook hier bestaan nog wel varianten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
LAD93 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:52:
Ik weet de exacte situatie niet, maar je kan tijdens je hypotheekaanvraag (bij sommige verstrekkers) ook een uitdraai van het UWV van de afgelopen 3 jaar aanleveren zodat ze daar over middelen en dan kijken wat je kan lenen.

Dan kijken ze dus wel naar voorgaande jaren t.o.v. alleen je loonstrookjes/verklaring
Weet je of bij een intentieverklaring tot een vaste aanstelling wordt gekeken naar voorgaande jaren?
FreezeXJ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:26:
De meeste banken kijken bij tijdelijk contract naar het gemiddelde van de afgelopen 3 (kalender)jaren en het huidige bruto-salaris, en pakken dan de laagste van die 2. Bij een werkgeversverklaring gaan ze (zover ik kan zien) vooral uit van het bruto-salaris dat er op je strookje staat.

In beide gevallen gaat je maximale hypotheek dus omlaag als je een deel van dat salaris als 'niet-salaris' (lees:onkostenvergoeding) ontvangt, en hou je dan meer geld over in je portemonee. Een onkostenvergoeding is namelijk precies dat, geld dat je krijgt om door jou gemaakte (werk-)kosten te vergoeden. Can't have your cake and eat it, too.
Maar als ik in 2022 een intentieverklaring voor vast contact krijg, waarop mijn jaarsalaris voor 2022 vermeld staat, dan is inkomen uit 2021 niet meer relevant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
alcx schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:33:
[...]
Weet je of bij een intentieverklaring tot een vaste aanstelling wordt gekeken naar voorgaande jaren?
[...]
Dat zou ik niet durven zeggen..

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:28
Hoelang werk je nu met het tijdelijke contract?

Sommige banken willen dat je minimaal 6 maanden werkt.
Daarnaast is een intentie verklaring een intentie verklaring. Dit maakt niet uit hoe het opgezet wordt, ze zullen dan naar voorgaande jaren kijken.

Maar als je het echt wil weten, kan je het beste met een adviseur in gesprek gaan om te kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door corporalnl op 07-09-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:00
Ik zou gewoon een vrijblijvend gesprek aangaan met een hypotheekadviseur.

Deze geeft je ook precies aan wat je mag lenen indien je een intentieverklaring krijgt en kan rekening houden met alle andere dingen.

De tools van hyptoheekverstrekkers online zijn leuk, maar geven zeker niet altijd de juiste informatie.
Bij mij zat er toch wel een groot verschil tussen, wat ik online kon lenen en wat de hypotheekverstrekker tegen mij zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 17:18
als je een intentie verklaring tot vast contract pakken ze huidig loon, tenzij jij aangeeft ik heb gemiddelde over het afgelopen 3 jaar meer verdient dan ik nu verdien, dan kun je die laten tellen.

Indien je als zzp-er werkt, dien je altijd gemiddeld 3 jaar te pakken tenzij je organisatie langer dan 3 jaar bestaat.

Voor intentie verklaring gelden wel paar regels:
1: je moet door je proef periode heen zijn.
2: de datum dat je over gaat naar vast contract is > 2 maanden, anders moet je een contract overleggen waarin ze bevestigen dat je vast contract krijgt.

daarnaast zul je 1 tot 3x een loonstrook moeten aanleveren.

[ Voor 36% gewijzigd door badboyqxy op 07-09-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
Ik werk langer dan 6 maanden, en het zou inderdaad een intentieverklaring tot vast contract zijn. Ik had gehoopt dat hier een soort standaard omgangsmethode voor zou zijn, maar dat kan dus verschillen per bank en situatie.

Ik ga contact opnemen met een paar hypotheekadviseurs. Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Over het algemeen kijkt de bank naar je bruto loon en dingen die op je werkgevers verklaring als onvoorwaardelijke inkomensbestanddelen gemarkeerd staan.

Alle bruto/netto truken om hoger netto loon door te vergaren kijken ze niet echt naar in mijn ervaring.

/edit:
(die truken horen ook geen effect op je bruto loon bovenaan je loonstrook te hebben, daar staat eerst je echte bruto loon, dan een aantal -posten om de bruto uit te ruilen en dan onder de belastingafdracht zie je dezelfde posten weer als +posten netto verschijnen)

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2021 10:30 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1