Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anVeNiQ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-03-2024
Onlangs heb ik een nieuwe tv gekocht, een Samsung QN95A. Het valt me op dat als er een scene is met veel lichtbronnen (lampen, zon, licht dat door een raam valt, witte achtergrond) dat het beeld vrij wazig wordt. Sommige scenes zijn gewoon bijna niet meer te volgen. Bij een scene met kaarsen komt er bijvoorbeeld een hele waas om de kaars heen. Ik dacht dat dit nog wel te verbeteren was met instellingen (ik heb zo'n beetje alles geprobeerd), maar het effect blijft. Zo heb ik de helderheid op de helft staan, staat de tv in Film Modus (wat de beste preset zou moeten zijn) en heb ik veel beeldverwerking zaken uitstaan. Het effect blijft helaas bestaan. Volgens mij is de technische term die hiervoor gebruikt wordt backlight bleeding?

Ik merk dat ik me er nu toch wel aan begin te irriteren en zou hier graag een oplossing voor willen. Ik had gehoopt met de instellingen die naar voren kwamen in het artikel van Tweakers (reviews: De beste beeldinstellingen voor je tv) dat alles perfect zou zijn, maar helaas is dat niet zo. Zijn er mensen die hetzelfde probleem ervaren, en zo ja, weten hoe dit opgelost kan worden? Ik heb zelf haast het idee dat ik een defect scherm heb. Zou de tv misschien gekalibreerd moeten worden?

Mensen met ervaringen of tips, ik hoor graag van jullie O-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 15:51
Heeft wellicht te maken met het 'blooming-effect'? Doordat niet iedere pixel zoals bij OLED afzonderlijk wordt aangestuurd maar er allemaal kleine lampjes achter het paneel zitten kan er soms een gloed van lichtbronnen afkomen als dat op een donkere achtergrond wordt geprojecteerd. Wat je even zou kunnen proberen is de setting voor local dimming in het menu op hoog zetten, dat zou in het geval van blooming moeten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Klinkt inderdaad als blooming. Dat is inherent aan lcd's met FALD zeker met zo'n lichtkanon erin. Voor diep zwart en goede HDR is die combinatie nou eenmaal een vereiste. Het alternatief is oled met pixel dimming.

Kijk eens naar de instellingen van Rtings of FWD. Zet in ieder geval alle eco instellingen uit en richt je verder op lokaal dimmen, contrastverbetering en schaduwdetail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anVeNiQ
@benbaba @Giel1 bedankt voor jullie reacties. Ik ga er vanavond naar kijken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:01
In de meeste gevallen staat een TV gewoon veel te helder ingesteld. In zo'n geval 'straalt' het backlight teveel licht door het LCD paneel en krijg je inderdaad last van blooming. Afhankelijk van de bron (SDR of HDR) kan je met de instellingen spelen om dit effect te verminderen, maar compleet elimineren zal nooit lukken met een LCD TV welke een FALD backlight heeft. Je kan ook altijd proberen om bias verlichting achter je TV aan te brengen. Google eens op TV bias light als niet weet wat dit is. Ik heb bij de Action voor € 20,- een met app in te regelen LED strip van 5 mtr gehaald en die achter mijn Sony 75" LCD geplakt. Het effect op de zwartwaardes en daarmee de blooming is dramatisch (in goede zin).

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 11:34
"Een waas om de kaars heen" klinkt inderdaad wel als blooming maar "in een lichte scène wordt het beeld zo wazig dat het bijna niet meer te volgen is" klinkt wel heel extreem hoor.
En die TV is schijnbaar een dik high-end model, dan zou ik echt niet verwachten dat het beeld zo storend is dat je er een topic op tweakers over gaat openen.

Kan je proberen om het probleem vast te leggen op beeld? En ik zou ook zeker even in de instellingen kijken en dan met name naar je backlight/helderheid en ook welke beeldverbeteraars er aan staan.

• anVeNiQ
@Sebastiaannn Ik zal even kijken of ik wat screenshots kan maken vanaf de tv. Ik heb de helderheid op 23 staan van de 50. Dan is het wel minder. Maar, alsnog vind ik de lichte scenes wazig. Worden de scenes donkerder dan wordt het duidelijker/scherper. Beeldverbeteraars heb ik volgens mij allemaal uit staan.

[ Voor 10% gewijzigd door anVeNiQ op 09-09-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tav
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-12-2022

tav

heb pas een nieuwe samsung gekocht ,heb hetzelfde probleem.
het beeld bij binnenscenes is perfect maar zodra er over geschakeld wordt naar buiten beelden is het beeld veel te fel,ook als er binnenbeelden getoond worden met lichtinval door een raam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco1234321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-09 01:35
Zelf ook een qn95a, maar bij mij zijn de problemen ondertussen veel erger, langdurige nabranding, verkeerde kleurweergaven. Dacht eerst dat het misschien aan mijn ogen lag totdat ik dezelfde beelden op een andere tv testte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG55YsG_ArO_KhsdWUUjS42_rbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66onFaomsp8MuxDYTmWSdN9G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wsB818caMx8nHp3SMl5i0uy0ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7K9wvhPnFSWyQSXazvgaxoE5.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat men geen brilletje nodig heeft om dit te kunnen zien. Die golf die op het paarsachtige scherm te zien is bijna altijd zichtbaar dus permanent ingebrand in de qled. Die zenderkanalen staan daar maar horen daar niet, foto gemaakt na tv op radio gehad te hebben voor +/-10 minuten en toen hbo gestart.

Die rood roze foto hoord helemaal rood te zijn.

Test voor de zekerheid je beeld dus maar even zodat je zeker weet dat er niet nog meer mis is voordat je garantie verloopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Jacco1234321 op 25-02-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.