RobLemmens schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:00:
[...]
dat hoor ik dus als sinds de eerste led en ondanks kwaliteit te kopen heb ik al meerdere (van de =- 60) ledbalken kapot gehad in een opslag van amper 3 jaar oud en thuis zijn er ook al genoeg leds gestorven... allemaal zogenaamd goed spul uit europa dat zeker meer koste dan de genoemde 8 euro.
Kwestie van beter spul overwegen ipv het aller-aller goedkoopste. Ze kunnen het zo goedkoop met een reden.
Ik heb de afgelopen decennia niks anders gehad dan LED. Tot nu toe staan de vervangingen op: 1.
Dat was een van de 6 inbouwspots die er vanaf de vorige bewoner nog inzat in de badkamer. Al die korte-termijn temperatuurspikes en vochtigheid is niet bevorderlijk voor iets wat draait om metalen en elektra, als er dan een minder lampje tussen zit kan het hard gaan. Dan nog praat je al snel over een lampje dat er toen al >10 jaar in zat. De overige 5 zaten er nog origineel in toen ik weer ging verhuizen.
Al mijn eigen lampen hebben nu 4 verhuizingen meegedraait. LED eruit bij demonteren, weer erin bij monteren - en als ze los liggen met het verhuizen kunnen ze ook mooi in tijdelijk peertje. Deze gingen telkens op 1 hoop en dus ook weer random terug in de lampen en hebben aardig wat meegemaakt dan alleen aan/uit te gaan.
Het is maar net wat je referentie kader is. Goed LED spul kan echt veel hebben. Dat zie je ook terug bij bijvoorbeeld beursgenoteerde bedrijven. Menig bedrijf dat LED's levert heeft problemen gehad met hun businessmodel, omdat de hele business van eindeloos maar vervangen opgedroogd is. Niks elke 2-5 jaar nieuw lampje erin want de oude is doorgebrand. Op zich ook niet gek je bedenkt dat LED's decennia mee gaan. Van, zeg, elke 3 naar elke 20 jaar vervangen? Dan gaat het rap met de volumes die je kunt verkopen.
Ze zijn nu afhankelijk geworden van daar waar nieuwe verlichting komt of nieuwe technologie opzetten (zoals hue/smarthome integratie, uv-c voor desinfectie) om nieuwe vraag te creëren. Dat heeft aardig wat jaartjes gekost, om die bedrijfsmodellen om te gooien. Allemaal nodig omdat LED's zoveel langer mee gaan.
[
Voor 5% gewijzigd door
Xanaroth op 08-09-2021 09:05
]