Geen geluid na Windows update, ook niet in Ubuntu meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 06:22
Beste Tweakers,

Na een Windows update deed het geluid van mijn laptop (Lenovo Ideapad 520S 14IKB) het ineens niet meer. Deze update is ergens geinstalleerd ergens in de afgelopen 2 weken.

Afijn, zal wel een driver dingetje zijn. Opnieuw driver geinstalleerd, niks. Andere generieke drivers geprobeerd in Device Manager, niks. Dan maar systeemherstel naar het punt voor de update. Niks.

Besloten windows maar opnieuw te installeren, ik heb toch niks belangrijks op de laptop. Ook geen geluid. Device Manager geeft ook geen fout aan. Vaag, voor de update deed het geluid het nog gewoon. Dat weet ik 100% zeker omdat ik nog met mijn zoontje gegamed heb.

Dan maar Ubuntu live booten om te kijken of ik daar wel geluid heb. Wederom niks. Geen systeemgeluiden, geen youtube, 0 geluid.

Als ik een bedrade koptelefoon aansluit hoor ik een eentonige hoge piep, af en toe wisselt de frequentie kort maar het blijft een hoge piep. Verder werkt het geluid wel als ik de laptop via HDMI aansluit op de televisie, en een bluetooth koptelefoon geeft ook geluid.

Ik vermoedde initieel een driver probleem, maar omdat het geluid het in Ubuntu het ook niet doet lijkt het hardware matig te zijn. Maar ik heb niks aan mijn laptop gedaan in die tijd. De klep onderop is weleens open geweest, maar ik heb enkel toen de batterij even losgekoppeld. Er is nooit water overheen gevallen of iets verder.

De microfoon lijkt het wel te doen. Als ik geluid opneem zie ik wel de corresponderende golven verschijnen.

Wat zou het gebrek aan geluid en de hoge piep kunnen veroorzaken? Zou een windows update hardware kapot kunnen maken?

Het betreft dus een Lenovo Ideapad 520S-14IKB van nog geen 2 jaar oud. Geen idee of er nog garantie op zit aangezien ik de klep weleens heb opengemaakt om dus de batterij los te koppelen. Zou dat uitmaken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Zakelijke Thinkpads zijn zo ongeveer de beste laptops die er zijn, maar het consumentenspul van Lenovo (waaronder ook deze Ideapad als ik de specs op Tweakers bekijk) kan je het beste mijden.
Het ligt waarschijnlijk niet aan de (Windows) update, maar aan de hardware zoals je ook zelf aangaf.
Het kan zijn dat de koptelefoon/audio uitgang op een onjuiste manier is gebruikt en/of dat de aansluiting op een andere manier defect is geraakt.
Als je in Configuratiescherm naar Geluid gaat, dan zou je moeten zien dat de (interne) speakers uitslaan op het moment dat je (een filmpje met) geluid afspeelt. Is dat wel of niet het geval?
Ook zou je nog in de BIOS instellingen kunnen kijken of daar de (interne) audio niet op disabled staat.

Als de koptelefoonuitgang stuk blijkt te zijn zou ik geen geld investeren in de reparatie van een dergelijk (goedkoop) machientje, maar voortaan gebruik maken van ofwel HDMI ofwel Bluetooth audio.
Ubuntu gebruiken gebruiken heeft geen enkele zin, want de kans dat het daarbij wel werkt en onder Windows (zeker na een factory reset inclusief alle originele drivers) niet werkt is nihil.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
soedesh schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:33:
Zakelijke Thinkpads zijn zo ongeveer de beste laptops die er zijn, maar het consumentenspul van Lenovo (waaronder ook deze Ideapad als ik de specs op Tweakers bekijk) kan je het beste mijden.
Het ligt waarschijnlijk niet aan de (Windows) update, maar aan de hardware zoals je ook zelf aangaf.
Het kan zijn dat de koptelefoon/audio uitgang op een onjuiste manier is gebruikt en/of dat de aansluiting op een andere manier defect is geraakt.
Als je in Configuratiescherm naar Geluid gaat, dan zou je moeten zien dat de (interne) speakers uitslaan op het moment dat je (een filmpje met) geluid afspeelt. Is dat wel of niet het geval?
Ook zou je nog in de BIOS instellingen kunnen kijken of daar de (interne) audio niet op disabled staat.

Als de koptelefoonuitgang stuk blijkt te zijn zou ik geen geld investeren in de reparatie van een dergelijk (goedkoop) machientje, maar voortaan gebruik maken van ofwel HDMI ofwel Bluetooth audio.
Ubuntu gebruiken gebruiken heeft geen enkele zin, want de kans dat het daarbij wel werkt en onder Windows (zeker na een factory reset inclusief alle originele drivers) niet werkt is nihil.
Bedankt voor je antwoord.

Vergeleken met voorgaande laptops die ik heb gehad (MSI, Samsung, ACER en BTO) moet ik zeggen dat ik juist de kwaliteit van deze Lenovo erg goed vind. Stevige aluminium behuizing die nauwelijks te torderen is, goed scherm, snelle accurate vingerafdruk scanner, keyboard met backlight. De enige laptop die van betere kwaliteit was was de BTO. Toegegeven is het niet de snelste CPU, maar meer dan dit heb ik niet nodig.

Afijn, het lijkt me ook een hardwarematig probleem, daar zijn we het beide mee eens. Maar het is pas ontstaan NA de windows update. Daarvoor deed het geluid het gewoon, en ik plug vrijwel nooit iets in de mini-jack poort en het lijkt me dan ook sterk dat het daardoor defect is geraakt.

Als ik naar configuratiescherm -> geluid ga, dan zie ik het balkje inderdaad uit slaan. De reden dat ik Ubuntu aan had geslingerd was om toch zeker te zijn dat het niet aan windows ligt. BIOS instellingen heb ik nog niet bekeken, en zal ik dadelijk doen. Ik heb niet aan de BIOS gezeten, maar je weet maar nooit..

Bluetooth of HDMI audio gebruiken zal erg vervelend zijn. Ik plug nauwelijks iets in, maar speel audio via de speakers. Het is niet de audio poort die me stoort, maar het feit dat ik helemaal geen geluid meer heb.

Mocht ik er uiteindelijk (met behulp van anderen) niet uit komen, dan probeer ik het op de garantie te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
Toevoeging: Ik heb geen opties voor audio in de BIOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Maar het is pas ontstaan NA de windows update
Nu is de vraag: is het ontstaan als gevolg van die update (met andere woorden: heeft een update iets gedaan waardoor de hardware defect is geraakt) of is de boel gewoon op enig moment overleden, en heb je dat pas gemerkt na de update.
Daar zit een wereld van verschil tussen... en heeft ook zijn impact op de manier van oplossen, lijkt mij.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
Jester-NL schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:14:
[...]

Nu is de vraag: is het ontstaan als gevolg van die update (met andere woorden: heeft een update iets gedaan waardoor de hardware defect is geraakt) of is de boel gewoon op enig moment overleden, en heb je dat pas gemerkt na de update.
Daar zit een wereld van verschil tussen... en heeft ook zijn impact op de manier van oplossen, lijkt mij.
Dat is de vraag. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een update de hardware kapot maak, maar niet onmogelijk.

De avond ervoor heb ik dus nog gegamed (met geluid), en de updates heb ik daarna gedraaid. In de ochtend na het completen van de updates deed het geluid het niet. Het is wel heel toevallig.

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
@skunkopaat Er zijn uiteraard uitzonderingen mogelijk waarbij consumentenlaptops (hij kwam immers met Windows Home) wel van goede kwaliteit zijn.
Mijn ervaring met Game laptops of laptops met een snelle grafische kaart is ronduit slecht.
Welke GPU heeft deze Lenovo?
Ze gaan namelijk vrijwel allemaal stuk vanwege de hitte die de GPU produceert (iets wat met bijv. Imacs ook het geval was/is). Kan zijn dat ook in dit geval de GPU de boosdoener is (je gaf aan daarvoor gegamed te hebben) en de boel van binnen heeft beschadigd door teveel hitte. Dat de update daarna de oorzaak was is vrijwel uit te sluiten.
Kortom: Gamen moet je doen op een échte (game)PC (of op een game console) met een goed gekoelde grafische kaart. Laptops zijn eigenlijk slechts geschikt voor business applicaties.
Een business laptop met een simpele (liefst de simpelste) GPU is daarom meestal de beste keuze.
Als fabrikanten game laptops (of andere slechte hardware) aanbieden dan moet ze uiteraard ook garantie geven, dus ik hoop dat het via die weg lukt met Lenovo. Echter heb je dan (net zoals bij Apple bijv.) geen enkele garantie dat het probleem zich niet herhaalt.
Ik bak weleens GPU's in de oven voor klanten, maar ook dan is het: garantie tot aan de deur! (ik ben meestal wel iets coulanter dan dat ;-))

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

• skunkopaat
soedesh schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:01:
@skunkopaat Er zijn uiteraard uitzonderingen mogelijk waarbij consumentenlaptops (hij kwam immers met Windows Home) wel van goede kwaliteit zijn.
Mijn ervaring met Game laptops of laptops met een snelle grafische kaart is ronduit slecht.
Welke GPU heeft deze Lenovo?
Ze gaan namelijk vrijwel allemaal stuk vanwege de hitte die de GPU produceert (iets wat met bijv. Imacs ook het geval was/is). Kan zijn dat ook in dit geval de GPU de boosdoener is (je gaf aan daarvoor gegamed te hebben) en de boel van binnen heeft beschadigd door teveel hitte. Dat de update daarna de oorzaak was is vrijwel uit te sluiten.
Kortom: Gamen moet je doen op een échte (game)PC (of op een game console) met een goed gekoelde grafische kaart. Laptops zijn eigenlijk slechts geschikt voor business applicaties.
Een business laptop met een simpele (liefst de simpelste) GPU is daarom meestal de beste keuze.
Als fabrikanten game laptops (of andere slechte hardware) aanbieden dan moet ze uiteraard ook garantie geven, dus ik hoop dat het via die weg lukt met Lenovo. Echter heb je dan (net zoals bij Apple bijv.) geen enkele garantie dat het probleem zich niet herhaalt.
Ik bak weleens GPU's in de oven voor klanten, maar ook dan is het: garantie tot aan de deur! (ik ben meestal wel iets coulanter dan dat ;-))
Het is een geïntegreerde GPU, Intel HD 620. Met gamen bedoelde ik Minecraft. De CPU/GPU wordt er nauwelijks warm van (speel op de laagste settings ook, het is toch blokkerig..)

Verder speel ik weleens oude spellen zoals red alert 2 of een SNES emulator. Niks spectaculairs en zwaars.

In ieder geval bedankt voor je antwoord. Ik denk niet dat het te fixen is zelf. Ik ga het gooien op de garantie en hopen dat dat lukt.
Pagina: 1