Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ataturk
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-07 21:22
Situatie:
Ik ben sinds kort begonnen bij een nieuwe werkgever. Een internationale speler. Met kantoren in België en Nederland.

Ik heb altijd in NL gewerkt met een Nederlands (4 jaar+). Dus hierdoor opzettelijk op een Nederlandse functie gesolliciteerd bij mijn nieuwe werkgever.
Tijdens sollicitatie uitdrukkelijk aangegeven dat ik specifiek voor Nederlandse contract wil gaan omdat ik al pensioen opbouw in NL. Verder zou dit ook nadelig zijn BRUTO NETTO, belasting technisch en plus ook nog eens vakantiedagen, dus die zou ik nog moeten opbouwen dit jaar voor volgend jaar, dus geheel 2021 geen vakantiedagen behalve ADV + in 2021 dus maar 1/2 wettelijke vakantiedagen.
Ik ben hier dus niet echt eens mee, in NL had ik nu 12 + ADV dagen in 2021 en 25 + ADV dagen in 2022.

Wat ik persoonlijk denk is dat ik op lange termijn veel meer ga kosten voor de werkgever in NL dan in BE, en dus tactisch vooraf een Belgisch contract hebben laten tekenen. Ik weet persoonlijk dat als ik in NL was begonnen veel sneller in salaris kan groeien dan in BE, maar dit is zeker niet mijn reden waarom ik een NL contract wil. Ik zou gewoon willen dat ze de nadelige dingen kunnen wegspelen.

Mijn vraag is dus:
A) Tevreden nemen wat ik heb gekregen, en zwijgen
B) Mijn ontevredenheid uitdrukken, en laten weten dat het toch niet ik niet zo goed in mijn vel zit door dit gebeuren
C) Alsnog een Nederlands contract proberen te krijgen
D) Proberen mijn vakantiedagen op te krikken

[ Voor 20% gewijzigd door Ataturk op 10-09-2021 02:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Denk er zeker ook aan dat je in België zelf je pensioen moet voorzien.
Je brutosalaris moet een goede 20% hoger zijn wilt het echt nuttig zijn.

Tegelijkertijd, het is een functie die je wilt, wat maken die paar euro's dan uit. Desnoods kan je later altijd nog terug naar NL, met meer jaren werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ataturk
99ruud99 schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:29:
Denk er zeker ook aan dat je in België zelf je pensioen moet voorzien.
Je brutosalaris moet een goede 20% hoger zijn wilt het echt nuttig zijn.

Tegelijkertijd, het is een functie die je wilt, wat maken die paar euro's dan uit. Desnoods kan je later altijd nog terug naar NL, met meer jaren werkervaring.
Het gaat mij ook 0,0 om het geld maar om het pensioen, verlof dagen die ik kwijt ben 1,5 jaar lang.
Hoe minder ik in NL werk hoe minder AOW dat ik opbouw, wat toch een belangrijke factor is in het pensioen stelsel in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
In België doe je zelf aan pensioensparen, dus op zich kan je dat gewoon ernaast hebben.

Betekend wel dat je 20% van je inkomen weg moet zetten. Ik weet dat je dat niet gewend bent maar komt op zelfde neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:56
Dus, als ik het goed begrijp:
* minder vakantiedagen
* geen pensioenopbouw
* geen AOW-opbouw
Of lees ik het niet goed? Daarbij gedoe met IB-aangiftes, moet je uitbesteden (is ervaring binnen familie) om dit goed geregeld te krijgen. Worden al deze financiele nadelen gecompenseert door een hoger loon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 21:19
Er zijn volgens mij nog wat voordelen aan het Belgische contract:

- (veel) Lagere bijtelling, voordeel alle aard in BE.
- Geen ziektekostenverzekering benodigd in NL, scheelt je zo ~ €100,00 p/m.
- Collectieve groepsverzekering, hospitalisatie verzekering.
- 13de maand welke je vaak in NL niet hebt.
- Maaltijdcheques, is zo €160,00 p/m.
- Ecocheques €250,00 p/j.
-etc.
Bekijk bovenstaande even, alles bij elkaar scheelt je zo elke maand ~ €600,00 netto per maand met een beetje lease auto t.o.v. NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:05
Vakantiedagen werken een beetje anders België maar zoals iedereen in de EU heb je gewoon recht op 20 vakantiedagen per FTE per jaar als je wilt. Deze worden dan van het vakantiegeld van het volgende jaar afgetrokken*. Uiteindelijk krijg je die opgespaarde dagen voor het volgende jaar weer uitbetaald als je weer naar Nederland verhuist.

*) Ook wel Europese vakantiedagen genoemd naar aanleiding van een rechtszaak die de Belgische staat verloor.

En in België bouw je toch ook gewoon pensioen op en je opgebouwde AOW verlies je toch niet? Je kan pensioenen uit verschillende landen in de EU combineren.

[ Voor 15% gewijzigd door Zeus op 06-09-2021 23:31 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Nicklazzz schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:38:

-etc.
Bekijk bovenstaande even, alles bij elkaar scheelt je zo elke maand ~ €600,00 netto per maand met een beetje lease auto t.o.v. NL.
Mag je ook even opsommen wat een doosje paracetamol bij jullie kost en dat je die niet mag kopen bij de plaatselijke Colruyt of Kruidvat. En wat je betaald bij de huisarts voor een bezoek.

Hospitalisatie verzekering is niet nodig bij ons, zit in de ziektekosten verzekering.

Weet niet met wat voor werkgevers je vergelijkt, maar 13e maand is in de 20 jaar die ik werk standaard geweest bij al mijn werkgevers.

Onze vakantiedagen krijg je vooruit en niet achteraf dus dat is echt wel een nadeel voor het geval van TS.

Eco cheques en maaltijdcheques, tja vind de kantines in onze Belgische filialen een stuk duurder dan die in Nederland, want in Nederland worden de kantines vaak gesponsord door de werkgever. Komt op het zelfde neer.

En ja bedrijfswagen is stuk goedkoper, maar het is me niet duidelijk of TS nu zich gaat vestigen in België of niet, maar aangezien hij het over verliezen van AOW opbouw waarschijnlijk dus wel. Anders pakt een bedrijfswagen wellicht ook niet goed uit.

België wordt pas interessant bij een goede job met manager salaris wat ik van mijn Nederlandse collega's begrijp. Mede door de leuke goedkope bedrijfswagen regeling en de lagere huizenprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ataturk
bvdbos schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:26:
Dus, als ik het goed begrijp:
* minder vakantiedagen
* geen pensioenopbouw
* geen AOW-opbouw
Of lees ik het niet goed? Daarbij gedoe met IB-aangiftes, moet je uitbesteden (is ervaring binnen familie) om dit goed geregeld te krijgen. Worden al deze financiele nadelen gecompenseert door een hoger loon?
Wel Belgische pensioen opbouw maar die is pover ten opzichte van het Nederlandse stelsel. Minder vakantiedagen 2022, geen enkele in 2021. Erna wel terug normaal dus in 2023

-etc.
13de maand was hetzelfde gebleven doordat het jaarsalaris hetzelfde is. Maaltijdcheques heb ik niet. Die vakantiedagen de eerste 1,5 jaar doen mij toch redelijk pijn.
Zeus schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:27:
Vakantiedagen werken een beetje anders België maar zoals iedereen in de EU heb je gewoon recht op 20 vakantiedagen per FTE per jaar als je wilt. Deze worden dan van het vakantiegeld van het volgende jaar afgetrokken*. Uiteindelijk krijg je die opgespaarde dagen voor het volgende jaar weer uitbetaald als je weer naar Nederland verhuist.

*) Ook wel Europese vakantiedagen genoemd naar aanleiding van een rechtszaak die de Belgische staat verloor.

En in België bouw je toch ook gewoon pensioen op en je opgebouwde AOW verlies je toch niet? Je kan pensioenen uit verschillende landen in de EU combineren.
Dat er een Europese wet is weet ik, maar ik vind het absurd dat ik daar zelf voor zou moeten betalen, terwijl ik lekker met een Nederlands contract al dat heisa niet had.

Combineren is mogelijk maar België = slechte pensioen tov Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ataturk
Barrycade schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:55:
[...]

Mag je ook even opsommen wat een doosje paracetamol bij jullie kost en dat je die niet mag kopen bij de plaatselijke Colruyt of Kruidvat. En wat je betaald bij de huisarts voor een bezoek.

Hospitalisatie verzekering is niet nodig bij ons, zit in de ziektekosten verzekering.

Weet niet met wat voor werkgevers je vergelijkt, maar 13e maand is in de 20 jaar die ik werk standaard geweest bij al mijn werkgevers.

Onze vakantiedagen krijg je vooruit en niet achteraf dus dat is echt wel een nadeel voor het geval van TS.

Eco cheques en maaltijdcheques, tja vind de kantines in onze Belgische filialen een stuk duurder dan die in Nederland, want in Nederland worden de kantines vaak gesponsord door de werkgever. Komt op het zelfde neer.

En ja bedrijfswagen is stuk goedkoper, maar het is me niet duidelijk of TS nu zich gaat vestigen in België of niet, maar aangezien hij het over verliezen van AOW opbouw waarschijnlijk dus wel. Anders pakt een bedrijfswagen wellicht ook niet goed uit.

België wordt pas interessant bij een goede job met manager salaris wat ik van mijn Nederlandse collega's begrijp. Mede door de leuke goedkope bedrijfswagen regeling en de lagere huizenprijzen.
Ik woon gewoon in België en mijn salaris is nog ver van een manager functie. Maar heb wel een auto met tankkaart, anders had ik de functie ook nooit geaccepteerd. Maar het blijft een moeilijke, geen maaltijdcheques daar had ik wel op gehoopt ( €140 euro netto vergoeding per maand is wel erg leuk, die mag je ook gebruiken in de supermarkt). Ik ga het zeker aanhalen van de vakantiedagen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Heb je dan wel in Nederland gewoond dan? Want als je dus in België woont kan je geen AOW opbouwen ook niet onder een Nederlands contract.

Maar klinkt alles bij elkaar niet als een goede deal, behalve dan je bedrijfswagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ataturk
Barrycade schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 00:33:
Heb je dan wel in Nederland gewoond dan? Want als je dus in België woont kan je geen AOW opbouwen ook niet onder een Nederlands contract.

Maar klinkt alles bij elkaar niet als een goede deal, behalve dan je bedrijfswagen.
Je bouwt zeker weten AOW als je werkt in Nederland en woont in België.

‘‘Iedereen die in Nederland woont of werkt, bouwt in de 50 jaar voor zijn AOW-leeftijd automatisch AOW-pensioen op. Het maakt niet uit wat uw nationaliteit is. En ook niet of u in loondienst werkt of als zelfstandige. U bouwt alleen voor uzelf pensioen op.’’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Als je geen sociale premies meer afdraagt in NL via belastingen (en dus geen AOW verder opbouwt). Dan is er een mogelijkheid om je vrijwillig bij te verzekeren.

Zie de details op https://www.svb.nl/nl/vv/

Je zal zelf moeten uitrekenen of dat wijs is. Oa kijk je dan naar de verwachte premie die je moet betalen, hoeveel jaar nog, en als je buiten NL gaat wonen na je pensioen leefdtijd wat het uitkeringspercentage is van de AOW voor dat land.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:58
Er is wel degelijk een verschil, zoals je hierboven al leest. Wat is het verschil voor hun dan dat ze je sturen in de richting van een Belgisch contract?

Zelf heb ik de stap enkele jaren terug gemaakt. Maar, om het 'makkelijker' te maken in Belgie gaan wonen. Maar eerlijk, als je in NLD woont, zou ik een NLD contract willen. De auto, (eco / maaltijd) cheques en ziektekosten (hospitalisatie) zijn inderdaad voordelen. Maar dat staat niet tegenover de kost voor de svb.

Mijn reactie zou simpel zijn, als er volgens jullie geen verschil is, dan gaat mijn voorkeur naar een NLD contract. Want ja, dat heb ik liever :) Anders moeten ze maar met overtuigende argumenten komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:47
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het prima mogelijk is. Nederlands (vast)contract, werkzaam in België. (edit: ik zie hieronder dat je in België woont, misschien is het onderstaande dan niet helemaal van toepassing)

Je hebt als eerste een A1 verklaring nodig (link)
Wanneer je >183 dagen per jaar in het buitenland werkt (en niet dagelijks tussen Nederland en België reist) dan moet je belasting gaan betalen in België (link) En vanaf dan komt er een hoop bij kijken.

De Nederlandse belastingdruk is lager dan die in België. In mijn geval werd op mijn loonstrook een hypothetische tax ingehouden als voorschot op de Belgische loonbelasting. Echter zal je moeten toeleggen want de ingehouden belasting op mijn Nederlandse loonstrook was bij verre niet voldoende om dat van België af te dekken. In mijn contract stond echter gelukkig dat de werkgever verantwoordelijk was om het verschil in belasting bij te leggen.

Daarnaast moet je belastingaangifte gaan doen in België. Regel hiervoor een accountant (op de kosten van de baas). Het is vrij lastig en kleine foutjes hebben grote gevolgen. Hou er rekening mee dat internationale belastingafspraken langdurig zijn en dat het meerdere jaren kan duren voordat je belastingaangifte helemaal rond is.

[ Voor 7% gewijzigd door kevi-n1 op 07-09-2021 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Let even op dat je WEL een NL zorgverzekering nodig hebt als je in NL blijft wonen.
Als je vaak in België werkt moet je OOK een Belgische.

*Lees net dat je in België woont, dan kan een Belgisch contract ook kleine voordelen hebben, maar denk zelf eraan dat je extra inlevert.

[ Voor 33% gewijzigd door 99ruud99 op 07-09-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar werk je daadwerkelijk met je Belgische contract dan wel in een filiaal in Nederland? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Dat klinkt dan als op alle vlakken achteruitgang tov wat je hiervoor had.
Zeker tov je AOW opbouw (waar je blijkbaar erg aan hecht).

Waarom heb je dan überhaupt dat contract getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04

-etc.
Een belangrijk deel van die verschillen hebben te maken met waar je belastingplichtig bent, niet met waar je contract vandaan komt. Je krijgt geen Belgische bijtelling als je in NL woont en belastingplichtig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ataturk
Even voor de duidelijkheid ik heb altijd al in Nederland gewerkt, en gewoond in België. Discussie gaat niet of het kan of niet denk ik maar wat ik best kan doen om het recht te zetten.
Ik weet de verschillen in bruto netto, belastingsplicht bij beide landen etc. Ik voel mij gewoon benadeeld met het Belgische contract.

[ Voor 27% gewijzigd door Ataturk op 07-09-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ataturk
Barrycade schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:59:
Maar werk je daadwerkelijk met je Belgische contract dan wel in een filiaal in Nederland? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Ja, voornamelijk thuis uit maar mijn hoofdkantoor en eigenlijke staanplek is in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ataturk
Barrycade schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:59:

Tijdsdruk, en wou wel echt de functie hebben die ik nu heb. Nier erg goed bij stilgestaan
Pagina: 1