BTW in webshop na brexit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Mijn vrouw en ik hebben een kleine webshop waarmee we producten over de hele wereld verkopen. Na de brexit zijn we gestopt met verkopen aan klanten in het VK omdat onze webshop provider (mijnwebwinkel) niet in staat is om BTW op basis van aankoopbedrag te rekenen (20% voor aankopen <135 pond en anders 0%, zie ook https://www.kvk.nl/advies...e-in-verenigd-koninkrijk/).

We hebben daar in januari al contact over opgenomen met ze maar het is kennelijk geen prioriteit voor ze (we zijn dan ook op zoek naar een andere provider). Het gekke is dat na veelvuldig contact ze beweren dat wij de enige partij zijn die hier om vragen. Ik heb een beetje moeite om te geloven dat er geen enkele webwinkel naast ons is die producten in het VK verkoopt, dus... hoe doen ze dat dan? Hebben wij de regels verkeerd begrepen of heeft iedereen er schijt aan, rekenen ze gewoon 0% BTW voor alles en er kraait verder geen haan naar? Iemand hier een idee?

Subklacht; mijnwebwinkel heeft geen mogelijkheid om de hele shop te exporteren, ik heb ze erop gewezen dat de GDPR / AVG ze daartoe verplicht in het kader van dataportabiliteit, maar dat leggen ze ook gewoon naast zich neer. Ben ik nou zo'n mierenneuker of zijn zij nou zulke cowboys? Die regels zijn er toch niet voor niets?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:15
Wij hebben een webwinkel (WooCommerce) en zijn sinds Brexit gestopt met verkoop aan het VK. De 2 a 3 bestellingen per maand uit het VK waren niet de moeite waard om de webwinkel er op aan te passen (bij ons ging het voornamelijk om de HS codes die we ineens moesten invullen bij de vervoerder, dat van die BTW had ik me niet eens gerealiseerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 13:41

DaFeliX

Tnet Devver
Shapeshifter schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:22:
[...]

Subklacht; mijnwebwinkel heeft geen mogelijkheid om de hele shop te exporteren, ik heb ze erop gewezen dat de GDPR / AVG ze daartoe verplicht in het kader van dataportabiliteit, maar dat leggen ze ook gewoon naast zich neer. Ben ik nou zo'n mierenneuker of zijn zij nou zulke cowboys? Die regels zijn er toch niet voor niets?
De AVG gaat om persoonsgegevens, en volgens mij wil jij bedrijfsgegevens opvragen.

Als een klant van jou vraagt om een export van zijn gegevens, valt dat wel onder de AVG. Dat jij als bedrijf de "hele shop" wil exporteren niet. Ik vrees dus dat je juridisch gezien geen recht hebt op zo'n export, naast de vraag in hoeverre je er überhaupt iets aan hebt als je het niet ergens anders kunt importeren.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Er is een topic op Tweakers over ervaringen met de andere kant van het verhaal: kopen in het buitenland (meestal China), misschien had je dat al gevonden: Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU. Conclusie is dat PostNL behoorlijk wat moeite heeft om dit proces ingeregeld te krijgen.

Ik weet niet hoe groot je e-winkel is, want daar heeft het natuurlijk ook mee te maken of je wel zelf de moeite wilt gaan doen voor de aanpassingen voor het innen en afdragen van BTW in Engeland en zeker ook voor het op een speciale manier verzenden zodat de ontvanger geen dubbele BTW gaat betalen.

Het schijnt dat eBay het al redelijk goed geregeld heeft, mits je ook eBay gebruikt om je spullen te versturen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Josk79 schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:49:
Wij hebben een webwinkel (WooCommerce) en zijn sinds Brexit gestopt met verkoop aan het VK. De 2 a 3 bestellingen per maand uit het VK waren niet de moeite waard om de webwinkel er op aan te passen (bij ons ging het voornamelijk om de HS codes die we ineens moesten invullen bij de vervoerder, dat van die BTW had ik me niet eens gerealiseerd).
De HS codes zijn voor al onze producten hetzelfde, dus dat is nog wel te doen. Het gaat bij ons ook om enkele bestellingen per maand, maar toch.
DaFeliX schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:23:
[...]

De AVG gaat om persoonsgegevens, en volgens mij wil jij bedrijfsgegevens opvragen.

Als een klant van jou vraagt om een export van zijn gegevens, valt dat wel onder de AVG. Dat jij als bedrijf de "hele shop" wil exporteren niet. Ik vrees dus dat je juridisch gezien geen recht hebt op zo'n export, naast de vraag in hoeverre je er überhaupt iets aan hebt als je het niet ergens anders kunt importeren.
Ja daar was ik al bang voor, desalniettemin vind ik het wel irritant. Vind het inventarismanagement maar krakkemikkig dus maak ik zelf wat, moet je alle productdetails weer met het handje gaan kopieren. Why.
aawe mwan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:45:
Er is een topic op Tweakers over ervaringen met de andere kant van het verhaal: kopen in het buitenland (meestal China), misschien had je dat al gevonden: Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU. Conclusie is dat PostNL behoorlijk wat moeite heeft om dit proces ingeregeld te krijgen.

Ik weet niet hoe groot je e-winkel is, want daar heeft het natuurlijk ook mee te maken of je wel zelf de moeite wilt gaan doen voor de aanpassingen voor het innen en afdragen van BTW in Engeland en zeker ook voor het op een speciale manier verzenden zodat de ontvanger geen dubbele BTW gaat betalen.

Het schijnt dat eBay het al redelijk goed geregeld heeft, mits je ook eBay gebruikt om je spullen te versturen.
Ja die had ik al wel gezien, maar dat is inderdaad vanaf de andere kant. Dit heeft ook niet echt met PostNL te maken; ik behoor BTW in rekening te brengen bij orders van minder dan 135 pond, maar niet bij orders meer dan 135 pond. Die BTW moet ik weer afdragen aan de Britse belastingdienst (ik heb ook gewoon een EORI nummer). Probleem is dat de webshop alleen maar 0% kan. Dat zou betekenen dat als iemand iets koopt van minder dan 135 pond ik een aparte factuur moet gaan sturen voor de BTW zodat ik die kan afdragen, dat is natuurlijk onzinnig, dus zijn we gestopt met orders <135 pond zolang dat niet automatisch kan. Kennelijk is dat _heul_ moeilijk (zucht), maar ik wil ook geen gezeik met de belastingdienst. Hoe anderen dat doen ontgaat me dus (die zullen ook wel gewoon gestopt zijn met kleine orders ofzo, of doen gewoon alles zonder BTW). Het speciaal verzenden valt wel mee, zolang we netjes op de factuur zetten dat het een Dutch preferred origin heeft hoeven onze klanten volgens mij geen extra importheffingen te betalen en voor de rest gelden de BTW regels.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:19

Sabbi

je denkt aan mij.

Je moet inderdaad Engelse btw afdragen voor bestellingen onder de 135 pond, en als je een normale btw-factuur stuurt waar dat opstaat krijgen je klanten geen gedoe bij import.

Ik zie dat mijnwebwinkel een API aanbiedt, als je daar toegang voor aanvraagt kan je al je klanten en orders
enzo exporteren.
https://community.mijnweb...r-export-bestellingen-332
Pagina: 1