Toon posts:

Tweede versnelling te zwaar - Shimano Nexus 7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aojudo
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 15-09 07:53
Hoi allemaal, de tweede versnelling van mijn Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf is te zwaar. Voelt ongeveer even zwaar als de vierde versnelling. Ik heb de naaf opnieuw afgesteld en de versnellingskabel gesmeerd. Alles loopt soepel en de andere zes versnellingen werken naar behoren.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Kan hier nog wat aan gedaan worden, of moet het hele binnenwerk vervangen?

Alvast dank!

Alle reacties

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:35
Is de 3e versnelling dan effectief lichter dan je huidige 2e? Kan zijn dat er in de 'versnellingsbak' die er in de naaf zit iets niet lekker gaat. Sommige naven kun je (en mag je) intern smeren met een speciale olie. Of dat voor deze Nexus 7 het geval is weet ik niet.

• aojudo
MJV schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:23:
Is de 3e versnelling dan effectief lichter dan je huidige 2e? Kan zijn dat er in de 'versnellingsbak' die er in de naaf zit iets niet lekker gaat. Sommige naven kun je (en mag je) intern smeren met een speciale olie. Of dat voor deze Nexus 7 het geval is weet ik niet.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij is de tweede nu inderdaad zwaarder dan de derde.

Deze heeft geen gaatje om te smeren. Heb wel een filmpje voorbij zien komen van iemand die het binnenwerk eruit haalde en een nacht in de motorolie zette. Zal niet volgens de handleiding zijn, maar prima werken.

Ik ben alleen bang dat als de smering het probleem was, meer versnellingen raar gedaan zouden hebben. Of hoeft dat niet het geval te zijn?

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:35
Smering an sich is misschien niet het juiste woord. Zo'n naaf is complex, dus als er een tandwiel niet verplaatst zoals het hoort ontstaat dit, en mogelijk voor één versnelling. Voordat ik de naaf uit elkaar zou halen zou ik eerst proberen met wat olie vanaf de zijkant, demonteren lijkt me best ingewikkeld (geen ervaring mee, dus misschien zit ik mis).

[Voor 11% gewijzigd door MJV op 06-09-2021 21:31]

• aojudo
MJV schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:31:
Smering an sich is misschien niet het juiste woord. Zo'n naaf is complex, dus als er een tandwiel niet verplaatst zoals het hoort ontstaat dit, en mogelijk voor één versnelling. Voordat ik de naaf uit elkaar zou halen zou ik eerst proberen met wat olie vanaf de zijkant, demonteren lijkt me best ingewikkeld (geen ervaring mee, dus misschien zit ik mis).
Olie vanaf de zijkant lukt dus niet, omdat er geen gaatje om te smeren meer in zit. Enige optie is openmaken. Dan zou ik het binnenwerk er in z'n geheel uithalen, die kan dan in de olie.

Het binnenwerk uit elkaar halen is niet zo handig denk ik, dat wordt nog wel ingewikkeld. Maar denk je dat smeren van het geheel nut heeft? Of zou er eerder wat kapot zijn?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spoelen is wat Shimano adviseert, nooit gedaan eerlijk gezegd.
In de 4 afgesteld dat streepjes gelijk staan ?
Loopt de kabel goed langs het frame, en in de houder achter ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• aojudo
Hackus schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:46:
Spoelen is wat Shimano adviseert, nooit gedaan eerlijk gezegd.
In de 4 afgesteld dat streepjes gelijk staan ?
Loopt de kabel goed langs het frame, en in de houder achter ?
Ja dat spoelen bedoelde ik inderdaad. Alleen dan met motor olie; de shimano olie is niet zo goedkoop...

In de 4 staan streepjes gelijk. Kabel loopt netjes. Zoals ik zei doen alle andere versnellingen het prima. Lijkt dus echt iets met de tweede versnelling specifiek te zijn.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
@aojudo Motorolie zou ik niet doen. Synthetische ATF zou beter moeten werken.

• aojudo
_JGC_ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 00:05:
@aojudo Motorolie zou ik niet doen. Synthetische ATF zou beter moeten werken.
Oké top, die neem ik mee. Dan rest nu nog de vraag of het smeren waarschijnlijk de oplossing is, of dat het moeite voor niks is.

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Hoe bedoel je "te zwaar" ?
Is de snelheid verkeerd (trap tempo bij dezelfde snelheid niet wat je verwacht) of is er extra wrijving/weerstand in de 2e versnelling?

Naven repareren is erg tijdrovend en ik denk dat er weinig fietsenmakers zijn die de naaf zelf gaan repareren. Meest voorkomende probleem is vocht in de naaf. Als de kogellagers in de naaf dan verroest zijn is reparatie niet meer rendabel.

Denk dat er dus twee opties zijn:
1. Als je het zelf leuk vind kun je altijd de naaf openmaken en kijken.
2. Als de fiets een reparatie waard is en je houdt niet van sleutelen, dan zal een fietsenmaker denk ik het complete wiel met naaf vervangen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• aojudo
DaWaN schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:43:
Hoe bedoel je "te zwaar" ?
Is de snelheid verkeerd (trap tempo bij dezelfde snelheid niet wat je verwacht) of is er extra wrijving/weerstand in de 2e versnelling?

Naven repareren is erg tijdrovend en ik denk dat er weinig fietsenmakers zijn die de naaf zelf gaan repareren. Meest voorkomende probleem is vocht in de naaf. Als de kogellagers in de naaf dan verroest zijn is reparatie niet meer rendabel.

Denk dat er dus twee opties zijn:
1. Als je het zelf leuk vind kun je altijd de naaf openmaken en kijken.
2. Als de fiets een reparatie waard is en je houdt niet van sleutelen, dan zal een fietsenmaker denk ik het complete wiel met naaf vervangen.
Te zwaar is inderdaad niet helemaal duidelijk; ik bedoel dat het traptempo in de tweede versnelling ongeveer gelijk is aan het traptempo in de vierde versnelling, bij dezelfde snelheid.

Ik verwacht dus niet dat het iets is als verroeste kogellagers, omdat hij dan eerder aan zou lopen/te zwaar (als in hoge wrijving) zou zijn. Het lijkt eerder alsof er iets in de naaf niet helemaal lekker meebeweegt, waardoor de tweede versnelling blijft hangen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

aojudo schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:24:
[...]

Ja dat spoelen bedoelde ik inderdaad. Alleen dan met motor olie; de shimano olie is niet zo goedkoop...

In de 4 staan streepjes gelijk. Kabel loopt netjes. Zoals ik zei doen alle andere versnellingen het prima. Lijkt dus echt iets met de tweede versnelling specifiek te zijn.
Badje/bakje met ATF olie => https://www.bol.com/nl/nl...olie-1l/9200000093518606/
(olie kun je vaker gebruiken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

aojudo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:26:
[...]
Te zwaar is inderdaad niet helemaal duidelijk; ik bedoel dat het traptempo in de tweede versnelling ongeveer gelijk is aan het traptempo in de vierde versnelling, bij dezelfde snelheid.

Ik verwacht dus niet dat het iets is als verroeste kogellagers, omdat hij dan eerder aan zou lopen/te zwaar (als in hoge wrijving) zou zijn. Het lijkt eerder alsof er iets in de naaf niet helemaal lekker meebeweegt, waardoor de tweede versnelling blijft hangen.
Aha, hij schakelt dus niet goed.
Lijkt mij in dat geval het meest waarschijnlijk dat er vuil bij de aansluiting op de naaf zit of dat de shifter niet goed meer is.
Als je het wiel uit de fiets haalt kun je vrij gemakkelijk de aansluiting van de kabel van de naaf afhalen. Dan kun je contoleren of daar alles nog soepel loopt/draait.
Wat voor shifter heb je precies?

• aojudo
Dat filmpje had ik inderdaad gezien :P
DaWaN schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:57:
[...]

Aha, hij schakelt dus niet goed.
Lijkt mij in dat geval het meest waarschijnlijk dat er vuil bij de aansluiting op de naaf zit of dat de shifter niet goed meer is.
Als je het wiel uit de fiets haalt kun je vrij gemakkelijk de aansluiting van de kabel van de naaf afhalen. Dan kun je contoleren of daar alles nog soepel loopt/draait.
Wat voor shifter heb je precies?
Shifter is een recente shimano Nexus 7 shifter, afgelopen jaar vervangen. Die lijkt het prima te doen.

Ik zal het wiel er in het weekend uithalen, maar als ik zo kijk beweegt het zwarte plastic schijfje dat op de naaf zit (met het raampje met geel afstelpuntje) goed met de shifter mee. Hij blijft niet hangen ofzo. Of kan het tussen dat schijfje en de naaf in ook nog mis gaan?

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

aojudo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:04:
Ik zal het wiel er in het weekend uithalen, maar als ik zo kijk beweegt het zwarte plastic schijfje dat op de naaf zit (met het raampje met geel afstelpuntje) goed met de shifter mee. Hij blijft niet hangen ofzo. Of kan het tussen dat schijfje en de naaf in ook nog mis gaan?
Ik zou het niet uitsluiten voordat je er naar gekeken hebt.
Je kunt zo'n cassette joint ook vrij makkelijk vervangen.

De shifter lijnt uit op de joint, maar mocht de joint niet goed op de naaf zitten dan is het uiteindelijk nog niet goed uitgelijnd :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DaWaN schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:20:
[...]

[Afbeelding]

De shifter lijnt uit op de joint, maar mocht de joint niet goed op de naaf zitten dan is het uiteindelijk nog niet goed uitgelijnd :)
kan ook, is ook niet echt prijzig E 10-15

• aojudo
DaWaN schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:20:
[...]

[Afbeelding]

Ah ik wist niet dat de joint ook verkeerd op de naaf kon zitten. Over de tijd is dat wiel er al vaker uitgehaald, dus zou best kunnen dat die dan niet helemaal lekker meer zit. Dit weekend zal ik hem uit elkaar halen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meestal voel je dat wel, of het niet goed zit

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Check even heel goed welke olie shimano voorschrijft om te spoelen. Ik weet dat ze voor hydraulische schijfremmen, in tegenstelling tot veel concurrenten, minerale olie gebruiken. En die is niet zo heel duur.

Synthetisch en mineraal mengt niet.

• aojudo
Joris748 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:47:
Check even heel goed welke olie shimano voorschrijft om te spoelen. Ik weet dat ze voor hydraulische schijfremmen, in tegenstelling tot veel concurrenten, minerale olie gebruiken. En die is niet zo heel duur.

Het gaat om de naaf, daar hebben ze speciale olie voor van ongeveer 70 euro per liter, deze https://hollandbikeshop.c...opping&utm_medium=organic.

Ik weet niet of dit minerale olie is; ik denk het niet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joris748 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:47:

Je haalt het binnenwerk er uit, en er blijft niets achter van oorspronkelijke olie.
Het beste is ook om de naaf een nacht over in de ATF olie te laten staan. Het is niet zo dat je olie bijvult

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee