• PatrickC
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:34
Per 31-12-2021 stop de Levensloopregeling. Het spaarpotje voor later, waar de overheid gewoon de stekker weer uit heeft getrokken. De enige optie (voor mij) lijkt het opnemen van het hele bedrag, waarbij in één keer inkomstenbelasting wordt geheven, nu nog tegen de maximale belastingschaal. Andere opties lijken er helaas niet te zijn, of zie ik iets over het hoofd?

En ik erger me ook aan de bureaucratie eromheen… ik heb de regeling bij Aegon en zij eisen dat ik bij het opnameformulier tevens een kopie van mijn paspoort opstuur en een kopie van mijn laatste afschrift van de rekening waarnaar het geld moet worden overgemaakt. En dit terwijl deze rekening gewoon al bij hun bekend is (is ook de tegenrekening van mijn Aegon Sparen rekening) en ik me dit jaar digitaal (via een app) heb moeten identificeren. Toen ik hier vragen over stelde, kreeg ik als antwoord dat ze deze gegevens gewoon opnieuw nodig hebben. Maar, kopieën van mijn paspoort en bankafschriften van mijn privé rekening bij een andere bank, geeft ik niet zo graag af. Maar.. ik lijk geen keus te hebben… :( Iemand anders hier ervaring mee?

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:02

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het was toch mogelijk om dit bij te storten in je pensioen?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Afhankelijk van je jaarruimte kan je het inderdaad bijstorten in je pensioen. Maar als het om een substantieel bedrag gaat had je dat eigenlijk de afgelopen jaren al moeten doen.

Een andere optie is om gewoon verlof op te nemen, zoals de regeling eigenlijk bedoeld was.

Het is ook niet alsof het nu opeens uit de lucht komt vallen. Het is al vanaf 2012 bekend dat het eind dit jaar over zou zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• PatrickC
@Woy Ik heb het hele verhaal omtrent het afschaffen van deze regeling eigenlijk niet meegekregen. Deze regeling was nog via mijn oude werkgever (dik 11 jaar geleden) en bij mijn nieuwe werkgever heb ik nooit deelgenomen. Pas begin dit jaar ontving ik e-mails van Aegon dat deze regeling afliep en het saldo opgenomen moest worden voor het einde van dit jaar. Ik heb dan waarschijnlijk ergens iets gemist in het landelijke nieuws hierover. Maar ja… deze spaarrekening komt ook nooit voorbij bij de jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte, omdat die erbuiten valt. Ik heb eigenlijk altijd gedacht, dat er geen bedragen meer konden worden gestort, maar dat ik het gewoon kon laten staan tot mijn pensioen. Foute aanname van mijn kant.

Verlof opnemen zou ik wel willen, maar dat gaat mijn huidige werkgever nooit goedkeuren. En het kan alleen met toestemming van de werkgever.

[Voor 8% gewijzigd door PatrickC op 06-09-2021 20:31]

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
PatrickC schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:28:
Verlof opnemen zou ik wel willen, maar dat gaat mijn huidige werkgever nooit goedkeuren. En het kan alleen met toestemming van de werkgever.
Dan is het toch zeker het overwegen waard wat @Woy & @YakuzA zeggen, kijk of je reserving & jaarruimte hebt, open een pensioen spaarrekening (voorbeeld), of pensioen belegging rekening (voorbeeld).

Dan moet je wellicht belasting betalen over wat je nu krijgt teruggestort, maar kan je dat voor zover mogelijk meteen weer verrekenen met de aanvulling op je pensioen (als je het in hetzelfde jaar doet, anders eerst betalen en jaar daarna terugkrijgen).

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 22:39
PatrickC schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:28:
@Woy IIk heb eigenlijk altijd gedacht, dat er geen bedragen meer konden worden gestort, maar dat ik het gewoon kon laten staan tot mijn pensioen. Foute aanname van mijn kant.
Ook in de oude situatie zou je dan een keer hebben moeten afrekenen met de fiscus, waarbij het uitgangspunt was dat het saldo vóór je AOW opgenomen wordt (dus tegen het hoge belastingtarief). In principe dus niet echt anders dan dat je het nu in een keer laat uitkeren.

Maar wat al gezegd is, als je intentie was om het als onderdeel van je pensioen te gebruiken, dan kun je kijken of je nog 'jaarruimte' hebt om extra pensioen te sparen over de afgelopen 7 jaar, en het uitgekeerde bedrag daarvoor gebruiken. Dan betaal je per saldo ook nu geen inkomstenbelasting.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:35
Levensloop is veelal opgenomen als pre-pensioen, dus om eerder te stoppen met werken. Ja, de uitkering is dan gewoon belast, maar niet tegen toptarief, want het inkomen uit werk stopt dan ook.

• PatrickC
BiLLY_daKid schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:00:
Levensloop is veelal opgenomen als pre-pensioen, dus om eerder te stoppen met werken. Ja, de uitkering is dan gewoon belast, maar niet tegen toptarief, want het inkomen uit werk stopt dan ook.
Dat was inderdaad het idee toen de overheid met deze regeling begon (of voor sabbaticals), maar volgende kabinetten schaffen zo’n regeling dan gewoon weer af. En dan niet door het verder storten van bedragen te stoppen en het bedrag gewoon te mogen laten staan om eerder te kunnen stoppen met werken (en opname tegen een lager tarief), maar de hele regeling op te heffen en verplicht het hele bedrag nu op te laten nemen. En mijn pensioen is nog ver weg! En je gaat nu niet alleen maar inkomstenbelasting betalen over het hele bedrag, maar vanaf volgend jaar ook nog eens vermogensrendementsheffing elk jaar. Al het huidige overheidsbeleid is om sparen te demotiveren en zo mensen dwingen hun geld nu uit te geven.

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 22:39
PatrickC schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:37:
[...]
En je gaat nu niet alleen maar inkomstenbelasting betalen over het hele bedrag, maar vanaf volgend jaar ook nog eens vermogensrendementsheffing elk jaar.
Als het toch bedoeld is voor je pensioen, dan kun je als je voldoende jaarruimte hebt 'opgebouwd' in de afgelopen 7 jaar, dat hele bedrag rechtstreeks doorstorten naar een pensioenproduct. Dan heb je dus ook geen last van inkomstenbelasting of vermogensrendementsheffing.

(Overigens had je in 2013 en 2015 dat zelfde kunnen doen, maar dan had je saldo maar voor 80% meegeteld voor de inkomstenbelasting. Was je dus juist extra voordelig uit geweest.)

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:21
Misschien helpt om je inkomen over 3 jaar te middelen, waardoor je mogelijk gunstiger uitkomt qua belastingtarief.

• Lordy79
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Lordy79

Fundamentalist

Joris748 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:43:
Misschien helpt om je inkomen over 3 jaar te middelen, waardoor je mogelijk gunstiger uitkomt qua belastingtarief.
Dit... Als je werkgever een 13 maand of andere bonus uitkeert laat ie dan niks uitkeren in het jaar dat die levensloop vrijvalt en "dubbel" in een jaar dat de levensloop niet vrijvalt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:21
Lordy79 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:30:
[...]

Dit... Als je werkgever een 13 maand of andere bonus uitkeert laat ie dan niks uitkeren in het jaar dat die levensloop vrijvalt en "dubbel" in een jaar dat de levensloop niet vrijvalt.
Uh, dat bedoelde ik niet.

Als je salaris in 1 jaar een uitschieter heeft, dan kun je voor de belastingaangifte je inkomen over 3 jaar middelen. Die piek wordt dan uitgesmeerd over 3 jaar.

Dat kan voordeliger uitpakken voor TS. Een financieel adviseur kan dat uitzoeken.

• Lordy79
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Lordy79

Fundamentalist

Joris748 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:05:
[...]

Uh, dat bedoelde ik niet.

Als je salaris in 1 jaar een uitschieter heeft, dan kun je voor de belastingaangifte je inkomen over 3 jaar middelen. Die piek wordt dan uitgesmeerd over 3 jaar.

Dat kan voordeliger uitpakken voor TS. Een financieel adviseur kan dat uitzoeken.
Nee dat bedoelde je niet. Ik heb het niet goed gequote.
Als aanvulling wilde ik aangeven dat TS ook met werkgever kan praten om die extra's slimmer te verdelen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee