Toon posts:

Tekening lezen

Pagina: 1
Acties:

• Artwido
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:35
Voor mijn opleiding moet ik leidingen en kanalen leren intekenen.
Nu heb ik twee vragen:
_ Op de tekening, die ik als voorbeeld hier laat zien heb ik met rood omcirkeld waarvan ik niet weet wat het is.
Iemand die het weet?
- En hoe geef je rookkanalen aan op een tekening?

• ImNotnoa
  • Registratie: september 2011
  • Nu online

ImNotnoa

Meisje!

Holle ruimtes voor leidingen voor rookgasafvoer? Ze lijken ongeveer ter hoogte van de schoorstenen te zitten

In my defence: I wás left unsupervised.

• Artwido
ImNotnoa schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:19:
Holle ruimtes voor leidingen voor roomgasafvoer? Ze lijken ongeveer ter hoogte van de schoorstenen te zitten
Ja dat leek mij ook het meest voor de hand liggend. Ik had wel op google gezocht hoe een rookkanaal in een floorplan word aangegeven maar kon niet iets vinden hierover.

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 11:07
@Artwido het lijkt op een gemetselde rookgasafvoer

[Voor 132% gewijzigd door Deshmir op 06-09-2021 18:30]

• Artwido
Ja het lijkt er idd op dat het rookkanalen zijn. ze gaan ook vanuit de kelder waarbij staat dat het de CV ruimte is door naar de bovenliggende verdiepingen.

tnx voor het meedenken!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10:54
Wat een oude tekeningen. Dat is niet hoe er nu getekend wordt. Zijn inderdaad gemetselde rookkanalen.En dat wordt volgens mij niet meer toegepast. Je kan ook goed op de gevelaanzichten de schoorstenen zien.
Op moderne tekeningen zul je grote sparingen vinden, aangegeven met een rechthoek en diagonaal kruis erin.

Weet niet wat je moet intekenen, maar het rookkanaal met 3 kanalen is waarschijnlijk voor de CV in de kelder en openhaard in de kamer. Wellicht dat beluchting inpandige WC hier naartoe loopt.

Kanaal met 2 kanalen voor afzuigkap en beluchting badkamer.

Al je ander installaties dus niet in deze kanalen leggen. :-)

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:22
Het hoeft niet per se gemetseld te zijn hoor. Ik heb dergelijke kanalen op de bouwtekeningen staan van een woning en deze zijn van bimsteen. Deze zijn niet constructief. Hierdoor loopt de standleiding en ontluchting/ventilatie van kruipruimte.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-09 23:12

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Wow, een stuk antiek. Spouwmuren van 270mm zie je niet veel meer. :P Hoort dit niet gewoon ergens in je lesstof te staan?

[Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 06-09-2021 23:10]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Artwido
Ter info:

Ik ben als zij-instromer voor servicemonteur cv installaties nu anderhalf jaar werkzaam.
Ik moet 3 jaar lang, 1 dag in de week naar school.
Ik zit nu in het tweede jaar.
Een lesonderdeel is het intekenen van de installatie. Dus gas, water, riolering en de verwarmings installatie.
Ik heb een stuk of 15 bouwtekeningen van verschillende soorten gebouwen met verschillende functies waarbij ik dit moet doen.
Voor mijn werk hoef ik dit normaal niet te doen maar het is een verplicht onderdeel. Zoals meer vakken waarmee ik in praktijk nauwelijks in aanraking zal komen.

[Voor 17% gewijzigd door Artwido op 07-09-2021 14:37]

• atsan
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Dus in de praktijk hoef je niet te weten wat een logische indeling is van je leidingverloop?

Want dat leer je hier mee :)

En natuurlijk hoe je een tekening moet lezen :)

[Voor 17% gewijzigd door atsan op 07-09-2021 08:36]

• Camperduck
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 10:59
Misschien een stomme vraag maar; Bij de beganegrond zie je dat de rookkanalen aan de rechter kant zitten maar in de kelder aan de linkerkant. Is dat een fout of gaat het door de muur?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Camperduck schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:51:
Misschien een stomme vraag maar; Bij de beganegrond zie je dat de rookkanalen aan de rechter kant zitten maar in de kelder aan de linkerkant. Is dat een fout of gaat het door de muur?
De kelder zit niet onder de hele woning, alleen het deel linksboven. De wand op de bg is waarschijnlijk een lichte scheidingswand, de andere een kelderwand. Die hoeven niet per se boven elkaar te staan.

[Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2021 09:07]

• Artwido
atsan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:35:
Dus in de praktijk hoef je niet te weten wat een logische indeling is van je leidingverloop?

Want dat leer je hier mee :)

En natuurlijk hoe je een tekening moet lezen :)
Het gaat vooral om dat je het volgens de normen aanlegt en ook de symbolering juist gebruikt.
En idd om het ook kunnen lezen van een tekening.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Misschien niet direct een antwoord op je vraag, maar als je wat meer wilt inlezen over technisch tekenen is het leerzaam om de volgende pagina door te nemen. Daar staan ook de meest gebruikte arceringen op:

http://wiki.bk.tudelft.nl..._Tekenen:_Tekentechnieken

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Artwido
Kees_B schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:06:
Misschien niet direct een antwoord op je vraag, maar als je wat meer wilt inlezen over technisch tekenen is het leerzaam om de volgende pagina door te nemen. Daar staan ook de meest gebruikte arceringen op:

http://wiki.bk.tudelft.nl..._Tekenen:_Tekentechnieken
Tnx. Handig en zeker leerzaam.

• Boeryepes
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 10:33
Señor Sjon schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:09:
Wow, een stuk antiek. Spouwmuren van 270mm zie je niet veel meer. :P
In bestaande bouw toch zeker wel?

[Voor 10% gewijzigd door Boeryepes op 07-09-2021 11:03]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Klopt. Alleen daar ga je vaak weer niet met een leidingverloop aan de slag. :P

• Phoca
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 17-09 18:19
Op de technische tekening van mijn huis staan ze ook, alleen dan twee ronde kanalen in plaats van drie vierkante kanalen. Op die technische tekening staat een pijl ingetekend met de begeleidende tekst 'afvoer ventilatie keuken - toevoer ventilatie'.

• rc5proxy
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 09:15
Het dubbele kanaal zal zijn 1 voor keuken 1 voor badkamer
het 3 dubbele kanaal 1 voor aanvoer lucht 1 voor rookgas afvoer en mogelijk 1 voor natuurlijke ventilatie van stookruimte.

• GeeEs
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 10:43
https://www.joostdevree.n...n_in_bouwtekeningen.shtml

Dit is een mooi overzicht.
Als je zoekt in die pagina op "schoorsteen" vind je de symbolen.
Wat je op jou tekening ziet (dikke zwarte lijnen) zijn de bestaande stenen schachten.

Gekgezegd... als je daar een kruis inzet (met evt. een tekstlabel) klopt het volgens mij al redelijk conform de technische normen...

Edit: Bij nader inzien, als dit een school opdracht is, misschien de arcering van de "uitstekende" schachten dus aanpassen zoals wordt aangegeven in het overzicht op die site...
Dus alleen de outline en afwisselend dik/dun 45°?!

Aan de andere kant... In de praktijk worden er van allerlei mooie tekeningen gemaakt die vaak half genormeerd en latere door een ander weer zijn gereviseerd.... Etc.., de theorie is leuk. Praktijk is gewoon vaak een warboel met info en pijlen en teksten... Leuk ;) Krijg dagelijks dergelijke tekeningen over m'n bureau... Iedereen doet maar wat is mijn idee vaak. Het gaat erom dat de volgende het zo goed mogelijk snapt en het maar op 1 manier is te interpreteren... :+

[Voor 50% gewijzigd door GeeEs op 07-09-2021 18:01]

• Artwido
@GeeEs
Bedankt voor de tip!

• Artwido
Nog even een vraag aan de professionals hier.
Hobbymatig teken ik veel met Sketchup.
Nu vroeg ik mij af word naast platte bouwtekeningen ook isometrische bouwtekeningen aangeleverd?
Of is dat meer voor presentatie?

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Artwido schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:47:
Nog even een vraag aan de professionals hier.
Hobbymatig teken ik veel met Sketchup.
Nu vroeg ik mij af word naast platte bouwtekeningen ook isometrische bouwtekeningen aangeleverd?
Of is dat meer voor presentatie?
Ik kom het weinig tegen op traditionele tekeningen. Soms maakt het iets wel een stuk duidelijker, bijvoorbeeld bij instortvoorzieningen of bij zwembad-installaties.

Maar eigenlijk werken heel veel partijen tegenwoordig al in 3D en met IFC-modellen. Ik krijg de indruk dat je opleiding nogal traditioneel is ;)

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Artwido
Kees_B schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:56:
[...]

Ik kom het weinig tegen op traditionele tekeningen. Soms maakt het iets wel een stuk duidelijker, bijvoorbeeld bij instortvoorzieningen of bij zwembad-installaties.

Maar eigenlijk werken heel veel partijen tegenwoordig al in 3D en met IFC-modellen. Ik krijg de indruk dat je opleiding nogal traditioneel is ;)
Ifc is een protocol? Net zoiets als BIM?
Waar tekenen huidige architecten mee?
Is dat Revit?

De opleiding is wat tekeningen lezen en maken idd basic. Het is voor mij sowieso bijzaak omdat ik er voor mijn werk zijdelings mee te maken krijg.
Maar persoonlijk interesseert het mij.

[Voor 15% gewijzigd door Artwido op 10-09-2021 17:17]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee