Try SCE to Aux
Ja dat leek mij ook het meest voor de hand liggend. Ik had wel op google gezocht hoe een rookkanaal in een floorplan word aangegeven maar kon niet iets vinden hierover.ImNotnoa schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:19:
Holle ruimtes voor leidingen voor roomgasafvoer? Ze lijken ongeveer ter hoogte van de schoorstenen te zitten
[ Voor 132% gewijzigd door Deshmir op 06-09-2021 18:30 ]
Ja het lijkt er idd op dat het rookkanalen zijn. ze gaan ook vanuit de kelder waarbij staat dat het de CV ruimte is door naar de bovenliggende verdiepingen.Deshmir schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:26:
@Artwido het lijkt op een gemetselde rookgasafvoer
tnx voor het meedenken!
Op moderne tekeningen zul je grote sparingen vinden, aangegeven met een rechthoek en diagonaal kruis erin.
Weet niet wat je moet intekenen, maar het rookkanaal met 3 kanalen is waarschijnlijk voor de CV in de kelder en openhaard in de kamer. Wellicht dat beluchting inpandige WC hier naartoe loopt.
Kanaal met 2 kanalen voor afzuigkap en beluchting badkamer.
Al je ander installaties dus niet in deze kanalen leggen. :-)
[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 06-09-2021 23:10 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik ben als zij-instromer voor servicemonteur cv installaties nu anderhalf jaar werkzaam.
Ik moet 3 jaar lang, 1 dag in de week naar school.
Ik zit nu in het tweede jaar.
Een lesonderdeel is het intekenen van de installatie. Dus gas, water, riolering en de verwarmings installatie.
Ik heb een stuk of 15 bouwtekeningen van verschillende soorten gebouwen met verschillende functies waarbij ik dit moet doen.
Voor mijn werk hoef ik dit normaal niet te doen maar het is een verplicht onderdeel. Zoals meer vakken waarmee ik in praktijk nauwelijks in aanraking zal komen.
[ Voor 17% gewijzigd door Artwido op 07-09-2021 14:37 ]
Want dat leer je hier mee
En natuurlijk hoe je een tekening moet lezen
[ Voor 17% gewijzigd door atsan op 07-09-2021 08:36 ]
De kelder zit niet onder de hele woning, alleen het deel linksboven. De wand op de bg is waarschijnlijk een lichte scheidingswand, de andere een kelderwand. Die hoeven niet per se boven elkaar te staan.Camperduck schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:51:
Misschien een stomme vraag maar; Bij de beganegrond zie je dat de rookkanalen aan de rechter kant zitten maar in de kelder aan de linkerkant. Is dat een fout of gaat het door de muur?
[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2021 09:07 ]
Het gaat vooral om dat je het volgens de normen aanlegt en ook de symbolering juist gebruikt.atsan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:35:
Dus in de praktijk hoef je niet te weten wat een logische indeling is van je leidingverloop?
Want dat leer je hier mee
En natuurlijk hoe je een tekening moet lezen
En idd om het ook kunnen lezen van een tekening.
http://wiki.bk.tudelft.nl..._Tekenen:_Tekentechnieken
Tnx. Handig en zeker leerzaam.Cheesy schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:06:
Misschien niet direct een antwoord op je vraag, maar als je wat meer wilt inlezen over technisch tekenen is het leerzaam om de volgende pagina door te nemen. Daar staan ook de meest gebruikte arceringen op:
http://wiki.bk.tudelft.nl..._Tekenen:_Tekentechnieken
In bestaande bouw toch zeker wel?Señor Sjon schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:09:
Wow, een stuk antiek. Spouwmuren van 270mm zie je niet veel meer.
[ Voor 10% gewijzigd door Boeryepes op 07-09-2021 11:03 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
het 3 dubbele kanaal 1 voor aanvoer lucht 1 voor rookgas afvoer en mogelijk 1 voor natuurlijke ventilatie van stookruimte.
Dit is een mooi overzicht.
Als je zoekt in die pagina op "schoorsteen" vind je de symbolen.
Wat je op jou tekening ziet (dikke zwarte lijnen) zijn de bestaande stenen schachten.
Gekgezegd... als je daar een kruis inzet (met evt. een tekstlabel) klopt het volgens mij al redelijk conform de technische normen...
Edit: Bij nader inzien, als dit een school opdracht is, misschien de arcering van de "uitstekende" schachten dus aanpassen zoals wordt aangegeven in het overzicht op die site...
Dus alleen de outline en afwisselend dik/dun 45°?!
Aan de andere kant... In de praktijk worden er van allerlei mooie tekeningen gemaakt die vaak half genormeerd en latere door een ander weer zijn gereviseerd.... Etc.., de theorie is leuk. Praktijk is gewoon vaak een warboel met info en pijlen en teksten... Leuk
[ Voor 50% gewijzigd door GeeEs op 07-09-2021 18:01 ]
Hobbymatig teken ik veel met Sketchup.
Nu vroeg ik mij af word naast platte bouwtekeningen ook isometrische bouwtekeningen aangeleverd?
Of is dat meer voor presentatie?
Ik kom het weinig tegen op traditionele tekeningen. Soms maakt het iets wel een stuk duidelijker, bijvoorbeeld bij instortvoorzieningen of bij zwembad-installaties.Artwido schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:47:
Nog even een vraag aan de professionals hier.
Nu vroeg ik mij af word naast platte bouwtekeningen ook isometrische bouwtekeningen aangeleverd?
Maar eigenlijk werken heel veel partijen tegenwoordig al in 3D en met IFC-modellen. Ik krijg de indruk dat je opleiding nogal traditioneel is
Ifc is een protocol? Net zoiets als BIM?Cheesy schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:56:
[...]
Ik kom het weinig tegen op traditionele tekeningen. Soms maakt het iets wel een stuk duidelijker, bijvoorbeeld bij instortvoorzieningen of bij zwembad-installaties.
Maar eigenlijk werken heel veel partijen tegenwoordig al in 3D en met IFC-modellen. Ik krijg de indruk dat je opleiding nogal traditioneel is
Waar tekenen huidige architecten mee?
Is dat Revit?
De opleiding is wat tekeningen lezen en maken idd basic. Het is voor mij sowieso bijzaak omdat ik er voor mijn werk zijdelings mee te maken krijg.
Maar persoonlijk interesseert het mij.
[ Voor 15% gewijzigd door Artwido op 10-09-2021 17:17 ]
En zou vragen voor een revit model. 2D is zo 1990
als je koudwaterleidingen moet tekenen in de vloer .. hou ze weg bij de CV leidingen (legionella)
Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput
De basis leren is niet verkeerd. Je moet eerst goed weten wat je tekent voordat je het kan tekenen. Ook een oude methode of op basis van oude tekeningen is niet verkeerd. Dan leer je tekeningen lezen. Dat zal een deel van de opdracht zijn. Voor sommige beroepen is dat voldoende. Voor andere is een verdieping nodig. Echt tekenen leer je pas op het werk.Artwido schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:14:
[...]
De opleiding is wat tekeningen lezen en maken idd basic. Het is voor mij sowieso bijzaak omdat ik er voor mijn werk zijdelings mee te maken krijg.Maar persoonlijk interesseert het mij.
Eigenlijk zou men weer op school ook eens handmatig moeten leren tekenen. Dan krijg je een gevoel bij schaal, lijndiktes, verschalen en Indeling (waar informatie neer te zetten). Als je die basis hebt weet je ook goed te tekenen. Veel mensen raken het overzicht kwijt op een klein scherm. Terwijl een gewinterde tekenaar heel snel kan schakelen.
Sketchup: Meer voor een leuk presentatie plaatje. Voor leuke plaatjes van een landschaparchitect of zo. Echt tekenwerk in 3D in bouwkunde veel het programma Autodesk Revit of BIM-achtige programma's. In de GWW met Autodesk Autocad Civil / Bently Microstation al dan niet in combinatie met Bently MX.Artwido schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:47:
Hobbymatig teken ik veel met Sketchup. Nu vroeg ik mij af word naast platte bouwtekeningen ook isometrische bouwtekeningen aangeleverd?
welkom op tweakers, je kan de volgende keer voor een dergelijke vraag gewoon een eigen topic makenLianne17 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In reactie op hetgeen eerder werd geplaatst, vanuit mij ook een vraag. Ook op deze bouwtekeningen van 1960 zijn meerdere rookkanalen getekend. Er zit echter verschil in de arceringen. Kan iemand me vertellen wat de arcering betekent die ik omcirkeld heb op de foto’s?
Hartelijk dank!
als antwoord op je vraag lijkt het mij een leidingschacht/luchtkanaal/schoorsteenkanaal.
Bouwplannen ga ik meestal traditioneel in 2D tekenen. Sketchup is voor mij (en mijn collega's) compleet not done. Dat is speelgoed voor de kindjes zeggen we hier.Artwido schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:47:
IFC modellen ben ik ook geen grote fan van. Allemaal heel mooi en indrukwekkend, maar als je het wil gebruiken is het meestal "jamaar, dat is nog niet juist", of "nee hoor, in realiteit is dat wel een cirkelboog".
Nee, geef mij maar 2D zichten, dat drukt ook gemakkelijker af.
Wat ik wel doe is bij tekeningen van onderdelen of kleine samenstellingen een isometrie bijplaatsen om een beter zicht te krijgen van het afgewerkte deel. Maar dat soort dingen teken ik in 3D, dus dan is een isometrie bijplaatsen een kwestie van 2 klikken. Bij bouwplannen ligt dat totaal anders.
In principe zijn er als bouwtekeningen geen isometrische tekeningen nodig. Althans, dat doen wij met het architectenbureau waar ik werk nooit.Artwido schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:47:
Echter is SketchUp een prima tool om 3D dingen in te tekenen. SketchUp Pro is een programma wat ook BIM-capaciteiten heeft. Er zijn zelfs bureaus die het volledige tekenwerk in SketchUp doen, van ontwerp tot technische uitwerking. Dus zeker geen 'speelgoed voor kindjes' zoals hierboven gezegd wordt.
Denk ook dat het goed is om je te ontwikkelen in het werken in BIM en 3D. Alleen 2D werken in bijvoorbeeld AutoCAD is ontzettend foutgevoelig en inmiddels echt achterhaald.