Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 23:47
Beste,
Ik heb een Synology DS220+ aangeschaft, maar zit nog te twijfelen over welke HDD nu de beste zijn voor de juiste prijs. Ik zat te kijken voor de 4TB HDD, maar leun nu toch naar de 6TB voor net dat beetje meer.

Ik zoek een?
HDD voor de NAS/Synology DS220+

Wat is je budget?
Niet meer dan 180 euro per schijf, liefst minder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf heb ik dit gevonden wat hier onder het tabel staat, heb ik het dan wel zo gehad of? Zelf ken ik alleen seagate van de 2 merken net wat beter. Voor de rest niet echt een merken voorkeur als het maar van goede kwaliteit is.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 6TB (256MB cache, 5400rpm)€ 178,-€ 178,-
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 6TB (128MB cache)€ 167,67€ 167,67
Totaal€ 345,67

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Synology DS220+ in Raid zodat er 1 voor data(eigen cloud) is en 1 voor backup van die andere schijf (Thuis omgeving).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:26
Raid ≠ backup

Bij brand en diefstal ben je alles kwijt. Bij per ongeluk bestanden verwijderen ook. Het enige wat RAID 1 doet is het behouden van data als 1 schijf faalt. Dus je ontkomt er niet aan op als alsnog af en toe een backup te maken. Kan via een draagbare hardeschijf, computer of online.

Beide schijven zijn trouwens goed voor een nas. Maakt niet uit welke je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Djarune dank voor jouw antwoord, dus een 2e schijf staat gewoon parallel aan de andere schijf maar is geen backup als ik het goed begrijp?
Ik zie nog dat de Seagate meer cache heeft, maakt dit in de praktijk nog wat uit?

[ Voor 22% gewijzigd door dutchnltweaker op 06-09-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

dutchnltweaker schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:46:
@Djarune dank voor jouw antwoord, dus een 2e schijf staat gewoon parallel aan de andere schijf maar is geen backup als ik het goed begrijp?
...
Een echte backup zou dus een extra system bij bijv je ouders (als je daar niet zelf woont natuurlijk) wat je synced of elke dag/week ofzo een keer recht trekt.
Je hebt met een 2de schijf in raid1 wel redundantie. Wat ook heel erg fijn is.
dutchnltweaker schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:46:
...
Ik zie nog dat de Seagate meer cache heeft, maakt dit in de praktijk nog wat uit?
Als je vaak dezelfde files benadert dan misschien wel, maar dat ligt echt compleet aan het gebruik van je nas.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikRedbeard op 06-09-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
ErikRedbeard schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:58:
[...]

Een echte backup zou dus een extra system bij bijv je ouders (als je daar niet zelf woont natuurlijk) wat je elke dag/week ofzo een keer recht trekt.
Je hebt met een 2de schijf in raid1 wel redundantie. Wat ook heel erg fijn is.

[...]

Als je vaak dezelfde files benadert dan misschien wel, maar dat ligt echt compleet aan het gebruik van je nas.
Snap hem, dus bijvoorbeeld een externe hardeschijf aanschaffen voor een maandelijkse backup of aan de cloud hangen, dat was ik sowieso van plan. Toch bedankt voor het nogmaals aanduiden :).

Wordt gebruikt voor gewoon data storage, heel veel foto :+ En video's (niet van hele hoge kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

dutchnltweaker schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:04:
[...]

Snap hem, dus bijvoorbeeld een externe hardeschijf aanschaffen voor een maandelijkse backup of aan de cloud hangen, dat was ik sowieso van plan. Toch bedankt voor het nogmaals aanduiden :).

Wordt gebruikt voor gewoon data storage, heel veel foto :+ En video's (niet van hele hoge kwaliteit).
Dan verwacht ik niet dat de cache echt een verschil gaat geven.

En met dat heb je inderdaad een backup. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 16:38
Djarune schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:32:
Raid ≠ backup

Bij brand en diefstal ben je alles kwijt. Bij per ingeluk bestanden verwijderen ook. Het enige wat RAID 1 doet is het behouden van data als 1 schijf faalt. Dus je ontkomt er niet aan op als alsnog af en toe een backup te maken. Kan via een draagbare hardeschijf, computer of online.

Beide schijven zijn trouwens goed voor een nas. Maakt niet uit welke je neemt.
2 Schijven in SHR (RAID 1) zetten, BTRFS gebruiken en snapshots aanzetten, dan ben je wel gewoon beschermd tegen het per ongeluk verwijderen van bestanden & óók tegen het overlijden van 1 van de 2 schijven.
Pagina: 1