Stripe API & iDeal ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:44
Hoi,

Ik ben met een no-code platform (Bubble.io) een marktplaats aan het maken gericht op de Nederlandse markt. Nu wil ik omdat het Nederland betreft natuurlijk graag iDeal ondersteunen. Ik wil Stripe Connect gebruiken zodat ik een % commissie kan rekenen voor de dienstverlening.

Helaas loop ik hier tegen wat problemen aan en ik begrijp niet helemaal goed wat er nu misgaat. Ik heb al een paar keer contact geprobeerd te zoeken met Stripe, maar daar zit je al snel vast aan een chatbot die je enkele links geeft waar ik niet veel verder mee kom.

Waar ik op uit ben is dit proces:

Opdrachtgever plaatst opdracht --> Uitvoerder accepteert, voert uit --> Uitvoerder geeft aan "klaar" --> Opdrachtgever krijgt een betaalverzoek/rekening en betaalt --> Happy flow klaar.

Nu loop ik er tegenaan dat zodra ik een customer maak (via de api) of door de gebruiker laat aanmaken (checkout) zij alléén de optie zien om Google Pay, Apple Pay of Creditcard te gebruiken.

Na wat zoekwerk blijkt dat dit ligt aan de payment method óf aan de capabilities. Ik heb vervolgens dus via een API call een PaymentMethod "ideal" aangemaakt en gebruik vervolgens de optie "attach paymentmethod to customer" om zo iDeal aan de customer te hangen. Dan krijg ik echter doodleuk de melding terug "je mag iDeal niet aan een customer koppelen".

Naar mijn idee is dat hoe het toch moet werken? De uitvoerder klikt op "klaar" en triggert hiermee een PaymentIntent die gekoppeld wordt aan de Customer. Die kan deze dan goedkeuren en zou dan een betaalmethode moeten kiezen.

Ik heb overal waar het kan iDeal geactiveerd en daar zie ik ook geen openstaande acties staan.

Waarschijnlijk begrijp ik het proces in Stripe verkeerd maar ik kom er, zelfs met hun uitgebreide documentatie, echt niet uit. Is er toevallig hier een tweaker die eerder met iDeal & Stripe heeft gewerkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je wilt geen PaymentMethod aan de Customer hangen, dat is voor het opslaan van een eerdere betaalmethode. Op de PaymentIntent voeg je ideal toe onder payment_method_types, en dan zou dat een mogelijke betaalmethode moeten worden.

Zie https://stripe.com/docs/payments/ideal/accept-a-payment

[ Voor 12% gewijzigd door EagleTitan op 06-09-2021 16:03 . Reden: Link naar relevante docs toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:32

krvabo

MATERIALISE!

Geen idee of het toevallig al gelukt is, maar aangezien ik recentelijk stripe connect heb toegevoegd aan een project kan ik misschien helpen.

Jij hebt het hoofdaccount op Stripe. Iedereen die betalingen via je platform wil doen moet zich registreren op stripe via jouw account (onboarding). Daarbij geven ze hun bedrijfsdetails op. Je krijgt een ID terug van de aangemaakte account. Hierbij stuur je via de API eerst wat gegevens naar Stripe, zoals welke capabilities je wil ondersteunen. Hierbij moet je altijd minstens Transfers aanzetten als je een payment fee wil krijgen. Daarnaast moet je dus in jouw geval ook Ideal meesturen als capability. Je kunt ook achteraf nog capabilities toevoegen aan een account, maar dan moet de klant mogelijk weer opnieuw actie ondernemen mbt documenten sturen.

Als een klant van jouw connected accounts een betaling gaat doen maak je een charge aan. Hierbij stuur je via de parameter 'on_behalf_of' jouw eigen ID mee en je payment fee (in de currency van de betaling). De payment fee wordt dan getransfered naar jouw eigen account.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
krvabo schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:26:
Geen idee of het toevallig al gelukt is, maar aangezien ik recentelijk stripe connect heb toegevoegd aan een project kan ik misschien helpen.

Jij hebt het hoofdaccount op Stripe. Iedereen die betalingen via je platform wil doen moet zich registreren op stripe via jouw account (onboarding). Daarbij geven ze hun bedrijfsdetails op. Je krijgt een ID terug van de aangemaakte account. Hierbij stuur je via de API eerst wat gegevens naar Stripe, zoals welke capabilities je wil ondersteunen. Hierbij moet je altijd minstens Transfers aanzetten als je een payment fee wil krijgen. Daarnaast moet je dus in jouw geval ook Ideal meesturen als capability. Je kunt ook achteraf nog capabilities toevoegen aan een account, maar dan moet de klant mogelijk weer opnieuw actie ondernemen mbt documenten sturen.

Als een klant van jouw connected accounts een betaling gaat doen maak je een charge aan. Hierbij stuur je via de parameter 'on_behalf_of' jouw eigen ID mee en je payment fee (in de currency van de betaling). De payment fee wordt dan getransfered naar jouw eigen account.
Hey,

Excuses voor de late reactie. Omdat het me niet lukte en aan 't verbouwen was heb ik een tijd niet meer naar dit project gekeken.

Inmiddels ben ik zover dat mijn Connected Accounts allemaal per default iDeal, overschrijvingen, Bancontact, etc. accepteren. Hier zit volgens mij het probleem nu ook niet meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAgVWuFYzTcIJLngxJoF5PDqoDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WI2pcHmBt6PS2WrZXKXL9aJT.png?f=fotoalbum_large

Het klant object maak ik vervolgens aan bij het registreren van het account op mijn platform. Deze heeft echter iDeal als betaalmethode. Er staat simpelweg in het Stripe Dashboard "Geen", en als ik dan handmatig (in het kader van testen) een betaalmethode wil toevoegen, heb ik maar twee opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AKh_xvhnH4x_QpMg801mLoQO34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cm9RgDOQgjdqo5EALkxlCm82.png?f=user_large

Kan ik überhaupt een iDeal betaling (door klant geautoriseerd) starten vanuit de verkoper? Daar begin ik nu wel sterk aan te twijfelen. Een creditcard charge is meer fire-and-forget.

Als ik nu dus een charge start vanuit dat connected account op het klant object dan krijgt ik een error op de charge api: insufficient funds. Logisch ook, want ik doe geen directe afschrijving maar wil een door de klant geautoriseerde betaling doen.

Nu ik dit zo schrijf vraag ik me af of dat überhaupt wel handig is, je creëert hiermee natuurlijk de situatie dat er zaken geleverd zijn voordat de klant betaalt met alle gevolgen van dien.

Stel ik zou er nu voor willen kiezen om het geld te willen incasseren van een normale betaalrekening (dus geen credit card). Hoe voeg ik die betaalmethode dan toe aan de klant? Via het Dashboard kan het in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:24
Om iDeal aan te bieden moet je in het bezit zijn van een KvK inschrijving, misschien dat Stripe je dit dus niet laat doen vanuit de klant, maar enkel vanuit jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Je moet een PaymentIntent aanmaken met een bedrag en als betaalmethode iDeal. En je moet een webhook aanmaken om de status-update te krijgen over de betaling, de klant springt (i.t.t. credit cards) naar een externe bankomgeving. Al krijg je de status ook mee via de return URL, maar daar kun je uiteraard niet (volledig) op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De merchants bij iDeal worden door Currence aan enige voorwaarden gehouden. CPSPs moet hiervoor ook KYC uitvoeren.

Hoe wordt dit gedaan voor de merchants (lees: de uitvoerders in jouw termen) ?

Je denkt er misschien te makkelijk over nu. Kom aub ook niet zomaar met je eigen rekening en dan doorbetalen als implementatie, want dan mag je ook meer inlezen over derdengeldenrekeningen etc.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Voutloos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:55:
De merchants bij iDeal worden door Currence aan enige voorwaarden gehouden. CPSPs moet hiervoor ook KYC uitvoeren.

Hoe wordt dit gedaan voor de merchants (lees: de uitvoerders in jouw termen) ?

Je denkt er misschien te makkelijk over nu. Kom aub ook niet zomaar met je eigen rekening en dan doorbetalen als implementatie, want dan mag je ook meer inlezen over derdengeldenrekeningen etc.
Nee hoor, het is nooit mijn intentie geweest om mijn rekening en/of zakelijke rekening te gebruiken om dit soort betalingen te faciliteren. Het idee is altijd geweest om de customer de merchant te laten betalen en dat mijn platform er dan een % van neemt voor het faciliteren van het platform. Stripe Connect faciliteert dit.

Ik zit dus inderdaad ook niet te wachten op een derdengeldenrekening en het bijkomende gedoe.

En ja, waarschijnlijk denk ik er ook te makkelijk over - hence mijn post hier. Ik dacht even simpel gezegd om iDeal betalingen tussen particulieren (waarbij de merchant dus géén KvK heeft) en tussen particulier en onderneming te kunnen faciliteren. Dat lijkt helaas dus een stuk lastiger als gedacht. Met een Credit Card is het volgens mij vrij straight forward, maar dat wordt in Nederland een stuk minder gebruikt. Hier is het meer iDeal / PayPal.

PayPal biedt ook een platform oplossing maar die is weer niet beschikbaar in Nederland :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Inmiddels in contact met “online payment platform” in Nederland. Zij verzorgen o.a de betalingsverzoeken voor marktplaats.

Zou customer 2 customer moeten ondersteunen en dus voor mij goed moeten uitkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:07:
Zij verzorgen o.a de betalingsverzoeken voor marktplaats.
Lees dan ook even de reviews hoe het zit met die verwerker.

C2C blijft een lastige met tussenrekeningen (stichting derdengelden) en dan het geld van klant A naar B doorsturen (kost je altijd geld).

Als ik jou was zou ik dat voorlopig even opzij zetten en de keuze houden op: contant, rembours, tikkie, bankoverschrijving

Neemt niet weg dat je altijd te maken zult hebben met oplichters.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12

Tubby

or not to be

heb laatst ook een Stripe integratie zitten bakken en voor zover ik begrijp moet je bij een checkout session de payments methods aangeven ( https://stripe.com/docs/a...sion-payment_method_types )

Op geen manier kon ik daar onderuit komen en/of gebruikt hij daar default de instellingen van het Stripe account. Helaas :)

Ik maak daar verder geen gebruik van customer oid, dat is/was in eerste instantie ff mvp maar ik zie ook niet echt waarom Stripe daar iets mee van doen zou hebben bij een checkout session.

[ Voor 20% gewijzigd door Tubby op 28-10-2021 13:27 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Tubby schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:25:
heb laatst ook een Stripe integratie zitten bakken en voor zover ik begrijp moet je bij een checkout session de payments methods aangeven ( https://stripe.com/docs/a...sion-payment_method_types )

Op geen manier kon ik daar onderuit komen en/of gebruikt hij daar default de instellingen van het Stripe account. Helaas :)

Ik maak daar verder geen gebruik van customer oid, dat is/was in eerste instantie ff mvp maar ik zie ook niet echt waarom Stripe daar iets mee van doen zou hebben bij een checkout session.
En iDeal werkt dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12

Tubby

or not to be

Als de klant dat goedkeur proces thingie gedaan heeft wel neem ik aan; ik ga dat voor mijn testaccount niet instellen. https://stripe.com/ideal/legal

Op dit moment heb ik nog niet gehoord dat klanten niet werkend krijgen, maar ben daar ook niet zelf mee bezig. Ik zal dat eens rondvragen.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Pagina: 1