Neopreen kabel onder de grond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 23:19
Wij krijgen rondom ons huis een strook grind van 20 centimeter met daarnaast een pad van 80 centimeter. In de strook grind (wat tegen het huis aan ligt) wil ik grondspots maken.

De grondspots zijn 230v worden geleverd met een stuk neopreen kabel eruit.
Je ziet tegenwoordig IP68 dozen om deze met neopreen onder de grond te verbinden, zie bijvoorbeeld deze link.

Nu is de vraag: mag ik de spots met neopreen kabel rondom het huis met elkaar verbinden? Ik heb dan één plek waar de YmVK-AS kabel uitkomt, en vanaf daar wil ik verder met neopreen kabel.
Het gaat om afstanden van 4 meter tussen de spots.

Mag dit conform de regels?
Moet deze neopreen kabel dan boven of onder de grond liggen?
Kan ik voor de grond (led) spots 1.5mm ader dikte gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kan best, maar zou de kabel dan wel bovengronds houden of dusdanig vastzetten dat je er later niet per ongeluk doorheen gaat. Een grondkabel heeft nog een aardscherm dat als je daar met een schep doorheen gaat er een zekering/aardlek knalt.
1,5mm2 lijkt me ruim als het enkel om led-spots gaat, kwestie van het totaalvermogen optellen als dat niet ver over de 1000 Watt komt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 23:19
CyBeRSPiN schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:57:
Kan best, maar zou de kabel dan wel bovengronds houden of dusdanig vastzetten dat je er later niet per ongeluk doorheen gaat. Een grondkabel heeft nog een aardscherm dat als je daar met een schep doorheen gaat er een zekering/aardlek knalt.
1,5mm2 lijkt me ruim als het enkel om led-spots gaat, kwestie van het totaalvermogen optellen als dat niet ver over de 1000 Watt komt geen probleem.
Is er geen eis dat je alleen X/YmVK-AS moet in de grond dan? Ik kan slagvaste buis om de neopreen kabel doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:58

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

De eisen zeggen dat het onder de grond is dus dat je een -as kabel moet gebruiken. Dan zou je daarmee naar een lasdoos gaan en dan het aansluitsnoer daarop aansluiten en dan die boven de grond houden.

Praktisch gezien zou ik ze gewoon aan elkaar knopen en die aansluitkabel lekker in een mantel buisje door het grind halen. Graven in grind is toch een drama dus dat loopt ook wel los. Is dat volgens de normen, nee? Is het praktisch en voorkom je er extra lasdozen met potentiële issues mee, ja.