Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenMa_
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 14:30
Goedemiddag,

Sinds kort woon ik samen met mijn vriendin en ik wil graag van mijn soundbar af en naar een 2.1 of 5.1 opstelling. het enige waarom ik naar 5.1 zou willen is de center speaker.
De vraag is dan ook: Is de center speaker het waard om naar een 5.1 opstelling te gaan? Ik ga geen gebruik maken van speakers aan de zijkanten of speakers achter tegen de muur, want daar is geen plek voor. Ik zou het dus alleen doen voor de center speaker.

Wij luisteren veel muziek in huis en kijken ook veel films en series. Ik zie op sommige fora dat stemmen van acteurs door de centerspeaker komen en dit wel als fijn wordt ervaren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

RubenMa_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:43:
Goedemiddag,

Sinds kort woon ik samen met mijn vriendin en ik wil graag van mijn soundbar af en naar een 2.1 of 5.1 opstelling. het enige waarom ik naar 5.1 zou willen is de center speaker.
De vraag is dan ook: Is de center speaker het waard om naar een 5.1 opstelling te gaan? Ik ga geen gebruik maken van speakers aan de zijkanten of speakers achter tegen de muur, want daar is geen plek voor. Ik zou het dus alleen doen voor de center speaker.

Wij luisteren veel muziek in huis en kijken ook veel films en series. Ik zie op sommige fora dat stemmen van acteurs door de centerspeaker komen en dit wel als fijn wordt ervaren.
Hoe kunnen wij inschatten of het dat voor jouw waard is ?

Ik heb mijn 2.0 opzet uitgebreid naar een 3.0 (dus stereo speakers met centerspeaker)
Dat was het mij waard, voornamelijk omdat ik dan vaak de center wat harder kan zetten t.o.v. overige 2. dat helpt een beetje tegen "ik kan de stemmen amper horen, maar het huis stort in als er geschoten word"

maar helemaal optimaal is het nog steeds niet, en ligt ook aan je receiver of dat makkelijk in te stellen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

FeaR

In GoT we trust

RubenMa_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:43:
De vraag is dan ook: Is de center speaker het waard om naar een 5.1 opstelling te gaan?
5.1 ga je draaien als je de surround ervaring wilt, als je alleen een center mist ga je toch voor een 3.x setup? In elke receiver die ik heb gehad is in te stellen welke speakers aanwezig zijn dan welke niet. In dit geval dan geen surround back instellen waardoor informatie van die kanalen over de wel aanwezige speakers wordt verstuurd. Het staat je vrij speakers aan te sluiten. De stap is niet van 2.1 naar 5.1, daartussen zitten nog wat smaken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
Ik ging van 2.0 naar 2.1 (dus 1 subwoofer erbij), toen van 2.1 naar 3.1 (dus center erbij), toen van 3.1 naar 5.1 (2 rears erbij), van 5.1 naar 5.2 (2e subwoofer) en toen van 5.2 naar 7.2 (2 sides erbij). Toen van 7.2 naar DSP calibratie van de subwoofers, toen naar room treatment met diffusors en absorbers en nu ben ik mijn plafond aan het verlagen en naar Atmos plafond speakers aan het kijken...

Wat ik wil zeggen is dus je uiteindelijk geld spaart als je meteen goed begint, want je gaat uiteindelijk toch upgraden. :D

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:17
Andersom kan ook. Ik ging van 5.1 naar 3.1 en nu met kwalitatief veel betere speakers 2.1. Ik mis de center in films en series niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 11:49
Je zou ook een soundbar kunnen overwegen die 3.1 of 5.1 doet.
Ik ben en blijf altijd een voorstandig van een losse receiver met goede speakers maar ik heb mij wel verbaast wat voor geluid er tegenwoordig uit een soundbar kan komen.

Recent de Samsung HW Q900T gehoord, dit is een 7.1.2. bar waarbij de rear speakers dus worden gesimuleerd door het geluidsignaal via de muren te laten weerkaatsen. Tevens ook de Atmos speakers via het plafond weerkaatsen. Ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk was van deze soundbar tijdens een goede Dolby Atmos film!

[ Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 07-09-2021 14:57 ]

Pagina: 1