(Ubisoft) Games op Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 17:12
Hallo allen,

Ik heb een oude (maar bruikbare) pc waar ik tot vandaag de dag veel spelletjes mee speel. Het is een q9550 met 8gb ram en een gtx1050 Ti. En een Xbox one wireless controller. De laatste tijd stream ik overigens de spellen naar een pi3 met Moonlight en GFE. Op de pc draait Windows 10, op de pi raspberry pi OS. Alles werkt vrij prima.

Zoals jullie weten komt Windows 11 er aan. Die zal zeer waarschijnlijk niet (goed/ondersteund) gaan draaien op mijn systeem. Geen probleem, Windows 10 blijft naar mijn idee doordraaien tot 2025. Maar hierdoor komt mijn hobby ideetje weer een beetje boven drijven...

Vraag:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het werkend krijgen van spellen op Linux? Met name de Ubisoft spellen vormen naar mijn idee een uitdaging. Welke software gebruiken jullie? Welk OS? Hoe zit het met driver support? Hoe is de performance t.o.v. een Windows pc? En... als je het werkend hebt, kan je games streamen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Voor hardware, zie inleiding. De spellen bestaan grotendeels uit spellen in een steam library, Ubisoft library en een origin/e.a. library

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ubuntu (o.a. 20.04) met drivers van Nvidia, icm met steam (de Linux versie) en proton. Hoewel ik hiermee bijna niets 'out of the box' aan het lopen heb gekregen, werkten sommige spellen best wel prima. Wat me tegen viel is dat een paar Linux spellen (Tomb Raider, meende ik) uiteindelijk toch beter werkten op Windows. Vandaar toentertijd het projectje laten vallen...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 18:13
Ik gebruik dual-boot met een disk voor Ubuntu en een disk voor WIndows.
Dezelfde machine, andere disk, ander OS.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
En hoe tevreden ben je over je Ubuntu variant? Installeer je alles via steam+proton? Heb je ook Ubisoft games draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:02

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb goede ervaringen met Proton. Tot nog toe werkt eigenlijk alles dat ik er tegenaan heb gegooid. Dat is dan wel op m'n laptop (want de game-PC draait vanwege een Oculus Rift of Windows) maar toch; de meest recente game die ik ermee speel is Mini Motorways en dat gaat met Proton prima. Andersom kan ik ook bijvoorbeeld een oude game draaien als Freelancer.

Ik weet eigenlijk niet of Ubisoft-games om een bepaalde reden inherent niet werken, maar je kunt ze sowieso toevoegen aan je Steam bibliotheek en het proberen. Zo flexibel is Steam dan ook wel weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 06-09-2021 15:11 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Dat is de tweede reactie van iemand met ubuntu (en steam+proton waarschijnlijk). Is dat dan toch de gouden combinatie?

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met bijvoorbeeld Ubuntu gamepack, of zelfs een compleet andere distro?

En werkt GFE op Ubuntu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:02

Cyphax

Moderator LNX
Cageman1984 schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:28:
Dat is de tweede reactie van iemand met ubuntu (en steam+proton waarschijnlijk). Is dat dan toch de gouden combinatie?

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met bijvoorbeeld Ubuntu gamepack, of zelfs een compleet andere distro?

En werkt GFE op Ubuntu?
Oh niet Ubuntu bij mij, sorry, maar het heeft bij mij op Slackware en Arch gewoon zonder morren gedaan, ik ga er in eerste instantie een beetje vanuit dat het dan bij Ubuntu ongeveer net zo goed zou moeten gaan... als ze verder geen rare foefjes uithalen met Ubuntu die roet in het eten gooien.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:51
Ik speel niet de nieuwste games. Ik draai EndeavourOS (Arch) en speel via Steam.

Sommige van mijn games ondersteunen native Linux (Tomb Raider, Rise of the Tomb Raider en Cities: Skylines). Deze draaien zonder problemen op mijn Xeon E-2136, 32GB RAM met Nvidia GT 1030.

GTA V draait via Proton, al is de performance onder Windows 10 beter. Ik kan onder Windows 10 ook meer details aanzetten.

Command & Conquer Remastered draait goed via Proton.

Ik heb 1 Ubisoft game: Assassin's Creed Syndicate. Deze draait wel via Proton, maar de performance is aanmerkelijk beter onder Windows 10.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ray1992xD
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 21:56
Wine werkt perfect op veel oude games. Proton werkt erg lekker op Steam. Let wel op, als je Proton gaat gebruiken moet je soms zorgen dat je GPU en je drivers Vulkan ondersteunen. Je komt hier soms niet weg met de standaard open-source GPU drivers uit de Linux Kernel. Veel AMD en Nvidia drivers zijn uit de repo's te halen, sommige distro's, zoals MX Linux, hebben zelfs een Nvidia Driver Installer tool, die automatisch de juiste drivers pakt voor jouw Nvidia GPU. Sommige games, zoals Halo MCC, hebben beperkingen omdat sommige anti cheat oplossingen niet werken via Proton. In dat geval kan je alleen offline spelen zonder anti-cheat.

Wel erg nice dat gamen op Linux ieder jaar beter wordt.

Kijk voor meer info (voor opzoeken support voor je games en how-to's) op de appdb van Wine, en ProtonDB.

Mocht je oude games spelen die in de tijd liggen van 2000 tot aan 2010, dan kan het ook lonen om ReactOS in de gaten te houden en wellicht eens te proberen in een VM. Dit is nu nog in beta en heeft problemen met USB drivers en is redelijk instabiel, maar dit kan in de toekomst veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cageman1984
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga het eens proberen met de combi Ubuntu 20.04, Nvidia proprietary drivers en steam+proton

Spellen waarmee ik het ga proberen is Assassin's Creed black flag, dying light enhanced en een Tomb Raider. Ben benieuwd...
Pagina: 1