Asus 556L beeldscherm flikkert zonder netstroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:29
Het beeldscherm van de laptop van mijn vader, een Asus 556L, flikkert / knippert heel erg als de laptop niet op netstroom is aangesloten. Op netstroom geen problemen.
Ik kom er niet uit wat het probleem is.

De laptop draait op Windows 10 - 21H1

Wat heb ik al geprobeerd:

- Alle beeldscherm-instelling nagelopen, overal (windows-instellingen, intel-tool van de grafische chip) instellingen op 'maximale performance' gezet (om uit te sluiten dat een of ander besparings-idee het probleem is) (dus zowel bij beeldscherm-instellingen als bij energiebeheer etc)
- Drivers voor de grafische chip updaten, downgraden... hielp niet.
- Nieuwe batterij in de laptop gezet - probleem blijft het zelfde.

Ik denk dat het een hardware probleem van de laptop is. Het lijkt er op dat als het apparaat op batterij draait, er onvoldoende spanning/stroom naar het beeldscherm gaat.
Het apparaat is (denk ik) 6 jaar oud, dus garantie zal m niet gaan worden.
Iemand enig idee waar dit gedrag aan kan liggen, en of het enigszins te repareren is?

(edit: zie net dat het modelnummer een 556L is, en dat er meer klachten bestaan over dit probleem.
Probleem doet zich ook voor in het bios-scherm, dus in de display drivers hoef ik het denk ik niet te zoeken)

edit:
geprobeerd nav reacties:
- gecheckt of scherm op 60hz draait (ja)
- gecheckt of probleem verbetert/verergert tijdens openen/sluiten laptop (nee)
- gecheckt of er powersave opties in de bios zijn (nee)
- nieuwste bios geflasht (geen verschil - en nog steeds geen powersave opties)

[ Voor 20% gewijzigd door Sebas1979 op 06-09-2021 14:56 . Reden: verkeerd typenummer ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je dit bij zowel hoge als lage helderheid? Dit klinkt als een probleem met het inverter board.

Aangezien deze vaak geïntegreerd zit in het LCD panel, kan de enige oplossing maar zo een nieuw/ander scherm zijn.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
PD2JK schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:40:
Heb je dit bij zowel hoge als lage helderheid? Dit klinkt als een probleem met het inverter board.
Ja, net even getest (ben bij de 'klant' op locatie :+ ), helderheid maakt niet uit.

Hoe is wel/niet netstroom van invloed op het inverter-board? (disclaimer: electronica is niet mijn kennisgebied).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien ben ik iets te vroeg met mijn conclusie.

Ook in de BIOS/UEFI last van dit probleem?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
Ja, zie ook edit in eerste post - ook in bios-scherm knippert het display als ik de netstroom er af haal.

(Overigens speelt dit probleem al een hele tijd - vader vond het niet belangrijk genoeg want 'hij doet het toch met de stekker er in'. Ik dacht er toch eens even in te duiken...)

[ Voor 46% gewijzigd door Sebas1979 op 06-09-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:21
Op welke Hz staat deze? Als deze niet op 60 staat, wat gebeurd er als je hem op 60Hz zet?

Brightness aanpassen wil ook wel eens helpen.
Drivers volledig verwijderen. En daarna opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
corporalnl schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:59:
Op welke Hz staat deze? Als deze niet op 60 staat, wat gebeurd er als je hem op 60Hz zet?

Brightness aanpassen wil ook wel eens helpen.
Drivers volledig verwijderen. En daarna opnieuw installeren?
Scherm staat op 60Hz.
Drivers opnieuw installeren als het probleem ook in het bios-scherm speelt..? Ik kan het proberen, maar zie de logica niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:21
Sebas1979 schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:02:
[...]

Scherm staat op 60Hz.
Drivers opnieuw installeren als het probleem ook in het bios-scherm speelt..? Ik kan het proberen, maar zie de logica niet.
Ah excuus, heb dat stuk gemist. Als in Bios ook is dan is het een ander verhaal.

Heb je in bios een energie beheer optie? staat daar ook een optie met energie besparen op scherm? ( sommige hebben deze optie namelijk )

Als je het laptop scherm beweegt ( richting open en richting dicht ) zie je het dan erger flikkeren? Dan kan het een kabel zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door corporalnl op 06-09-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
Niks te vinden over powersave opties voor het beeldscherm in de bios. Enige dat ik daar aan grafische opties kan instellen is het aantal MB gereserveerde shared memory voor video. (aanpassen daarvan maakt geen verschil)

En het scherm open/dicht klappen maakt geen verschil: op netstroom blijft het prima werken, op batterij flikkert het scherm (maar niet erger of minder erg tijdens openen/sluiten van de laptop)

[ Voor 30% gewijzigd door Sebas1979 op 06-09-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
bios was uit 2015 zag ik. Net de nieuwste versie (uit 2019) geflasht. Probleem helaas niet verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
offtopic:
dank aan de onbekende mod voor de titelfix
Pagina: 1