Het beeldscherm van de laptop van mijn vader, een Asus 556L, flikkert / knippert heel erg als de laptop niet op netstroom is aangesloten. Op netstroom geen problemen.
Ik kom er niet uit wat het probleem is.
De laptop draait op Windows 10 - 21H1
Wat heb ik al geprobeerd:
- Alle beeldscherm-instelling nagelopen, overal (windows-instellingen, intel-tool van de grafische chip) instellingen op 'maximale performance' gezet (om uit te sluiten dat een of ander besparings-idee het probleem is) (dus zowel bij beeldscherm-instellingen als bij energiebeheer etc)
- Drivers voor de grafische chip updaten, downgraden... hielp niet.
- Nieuwe batterij in de laptop gezet - probleem blijft het zelfde.
Ik denk dat het een hardware probleem van de laptop is. Het lijkt er op dat als het apparaat op batterij draait, er onvoldoende spanning/stroom naar het beeldscherm gaat.
Het apparaat is (denk ik) 6 jaar oud, dus garantie zal m niet gaan worden.
Iemand enig idee waar dit gedrag aan kan liggen, en of het enigszins te repareren is?
(edit: zie net dat het modelnummer een 556L is, en dat er meer klachten bestaan over dit probleem.
Probleem doet zich ook voor in het bios-scherm, dus in de display drivers hoef ik het denk ik niet te zoeken)
edit:
geprobeerd nav reacties:
- gecheckt of scherm op 60hz draait (ja)
- gecheckt of probleem verbetert/verergert tijdens openen/sluiten laptop (nee)
- gecheckt of er powersave opties in de bios zijn (nee)
- nieuwste bios geflasht (geen verschil - en nog steeds geen powersave opties)
Ik kom er niet uit wat het probleem is.
De laptop draait op Windows 10 - 21H1
Wat heb ik al geprobeerd:
- Alle beeldscherm-instelling nagelopen, overal (windows-instellingen, intel-tool van de grafische chip) instellingen op 'maximale performance' gezet (om uit te sluiten dat een of ander besparings-idee het probleem is) (dus zowel bij beeldscherm-instellingen als bij energiebeheer etc)
- Drivers voor de grafische chip updaten, downgraden... hielp niet.
- Nieuwe batterij in de laptop gezet - probleem blijft het zelfde.
Ik denk dat het een hardware probleem van de laptop is. Het lijkt er op dat als het apparaat op batterij draait, er onvoldoende spanning/stroom naar het beeldscherm gaat.
Het apparaat is (denk ik) 6 jaar oud, dus garantie zal m niet gaan worden.
Iemand enig idee waar dit gedrag aan kan liggen, en of het enigszins te repareren is?
(edit: zie net dat het modelnummer een 556L is, en dat er meer klachten bestaan over dit probleem.
Probleem doet zich ook voor in het bios-scherm, dus in de display drivers hoef ik het denk ik niet te zoeken)
edit:
geprobeerd nav reacties:
- gecheckt of scherm op 60hz draait (ja)
- gecheckt of probleem verbetert/verergert tijdens openen/sluiten laptop (nee)
- gecheckt of er powersave opties in de bios zijn (nee)
- nieuwste bios geflasht (geen verschil - en nog steeds geen powersave opties)
[ Voor 20% gewijzigd door Sebas1979 op 06-09-2021 14:56 . Reden: verkeerd typenummer ]