Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Wanneer je je kind(eren) opgeeft voor de peuter speelschool krijg je vanuit de opvang te horen hoeveel uur gemiddeld per maand je kind gebruik gaat maken van deze opvang.
Bij ons kwam dit uit op 26 uur.
Het is de bedoeling dat je op basis hiervan toeslag aanvraagt bij de belastingdienst, dit heb ik gedaan.
Nu hebben wij de factuur voor de eerste maand opvang binnengekregen en deze kwam uit op 36 uur.

Is het het bedoeling dat ik elke maand de toeslag aanpas naar het daadwerkelijke aantal uur aan opvang ?
Wanneer ik de toeslag laat staan op 26 uur, wordt dit dan aan het eind van het fiscale jaar verrekend bij het invullen van je belastingaangifte ?
Zo ja, moet je dan invullen van hoeveel uur opvang je gebruikt gemaakt hebt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:38
Ergens in februari krijg je meestal een jaaropgave van de kinderopvang met daarin het totale aantal uren en de kosten voor het jaar ervoor. Die kan je dan verwerken in je belastingaangifte voor dat jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
Daan schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:12:
Ergens in februari krijg je meestal een jaaropgave van de kinderopvang met daarin het totale aantal uren en de kosten voor het jaar ervoor. Die kan je dan verwerken in je belastingaangifte voor dat jaar.
Ok bedankt, helemaal duidelijk !
Dan kan dit topic dicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:00

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Wat je aanvraagt is een voorlopige toeslag, dit wordt in het jaar erna definitief berekend. Meeste mensen vullen het dus iets conservatiever in zodat ze geld terug krijgen ipv hoeven terug te betalen. Bij ons kwam de definitieve toeslag automatisch binnen afgelopen juni over 2020, hoefde niks in mijn aangifte in te vullen.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 16:25
So_Surreal schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:06:
Bij ons kwam dit uit op 26 uur.
Het is de bedoeling dat je op basis hiervan toeslag aanvraagt bij de belastingdienst, dit heb ik gedaan.
Nu hebben wij de factuur voor de eerste maand opvang binnengekregen en deze kwam uit op 36 uur.
Hoe kom je überhaupt op dit verschil uit?

Betreft 1 dag per week neem ik aan? 4 dagen x 9 uur? Het is geen uurtje factuurtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Peuterspeelzaal of KDV, nu zit er volgens mij niet zo veel verschil tussen qua activiteiten maar bij een KDV is het meestal duidelijker dat beide ouders werken bij de speelzaal kan het ook zo zijn dat het onderdeel is van een VVE traject waarin wellicht de gemeente meebetaald? (even google-fu vanuit mijn kant, dus sta open voor correctie).
Zit daar wellicht een verschil in? Dus dat de gemeente 10 uur betaald?

Bij opvang is het namelijk dat je inderdaad de ingeplande dagen betaald en niet hoeveel uur je kind aanwezig is van de ingeplande dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

President schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:39:
Hoe kom je überhaupt op dit verschil uit?
Twee halve dagen van 4 uur geeft 8 uur per week, 39 weken opvang geeft gemiddeld 26 uur per maand. Maar er zullen maanden bij kunnen zitten van 36 of zelfs 40 uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 15:43
Heb je het wel goed gedaan? Het werkt niet op uurbasis, maar op dagbasis. Een dag heeft 11 uur opvang. Het is dus breed genoeg zodat je je kinderen er kan brengen om 07:00, en kan ophalen om 15:00, of brengt om 9:00 en kan ophalen om 17:00. Of je je kind nu brengt van 07:00 tot 18:30 of van 13:00 tot 18:30, het aantal uren is altijd gelijk. Over het algemeen is het dus 11 uur.

Of jij er nu 11 uur gebruik van maakt, of 5, doet niks af aan het aantal uren. Dat is in beide gevallen 11 uur per dag (x het aantal dagen per maand). Je krijgt toeslag voor die 11 uren, ongeacht hoeveel je er daadwerkelijk gebruikt. Daarop is de toeslag gebaseerd en daarop betaal jij geld..

Ik vermoed dat jij rekent met de 'echte uren' en de opvang (en BD) met de 11 uur per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
eamelink schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:53:
[...]

Twee halve dagen van 4 uur geeft 8 uur per week, 39 weken opvang geeft gemiddeld 26 uur per maand. Maar er zullen maanden bij kunnen zitten van 36 of zelfs 40 uur :)
Zeker dat dit maar 4u is? Onze was namelijk van 7:30 tot 18:00. Een halve dag is dan al 5u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De_Bastaard schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:00:
Zeker dat dit maar 4u is? Onze was namelijk van 7:30 tot 18:00. Een halve dag is dan al 5u.
Sinds enkele jaren is er formeel geen onderscheid meer tussen peuterspeelzalen en 'normale' kinderopvang. Maar de oorspronkelijke peuterspeelzalen waren niet echt bedoeld als opvang en hadden typisch beperktere opvanguren. Inmiddels zal het wel wat door elkaar lopen.

Maar belangrijkste punt is dat het aantal uren in een willekeurige maand tot bijna 50% hoger kan zijn dan het gemiddelde per maand over het jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Nu online
Je krijgt toch toeslag op basis van de uren die de minst werkende ouder werkt? Dus waarschijnlijk werkt één van jullie 26 uur per maand?

Als je het met deze toeslag kan doen zou ik het laten staan, dan krijg je bij de definitieve aanslag waarschijnlijk wel wat terug.

Er is ook een app van de overheid, de kinderopvangtoeslag app.. hier kun je vrij snel gegevens aanpassen en bekijken...

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
fredhuizinga schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:30:
Je krijgt toch toeslag op basis van de uren die de minst werkende ouder werkt? Dus waarschijnlijk werkt één van jullie 26 uur per maand?

Als je het met deze toeslag kan doen zou ik het laten staan, dan krijg je bij de definitieve aanslag waarschijnlijk wel wat terug.

Er is ook een app van de overheid, de kinderopvangtoeslag app.. hier kun je vrij snel gegevens aanpassen en bekijken...
Dat zou wel raar zijn, ik ben namelijk in 2020 minder gaan werken (ouderschapsverlof) en kreeg wel meer toeslag. Uiteraard zijn partner e.d. bekend in Toeslagen.nl, en werkt mijn partner minder uren dan dat ik deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Nu online
Ah excuus ik weet het al, pas als ze vier jaar en ouder zijn gaat die regel in. Dan kun je nog maar voor een bepaald aantal uur toeslag krijgen... Mijn kinderen zijn al ouder, vandaar..

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
ID-College schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:55:
Heb je het wel goed gedaan? Het werkt niet op uurbasis, maar op dagbasis. Een dag heeft 11 uur opvang. Het is dus breed genoeg zodat je je kinderen er kan brengen om 07:00, en kan ophalen om 15:00, of brengt om 9:00 en kan ophalen om 17:00. Of je je kind nu brengt van 07:00 tot 18:30 of van 13:00 tot 18:30, het aantal uren is altijd gelijk. Over het algemeen is het dus 11 uur.

Of jij er nu 11 uur gebruik van maakt, of 5, doet niks af aan het aantal uren. Dat is in beide gevallen 11 uur per dag (x het aantal dagen per maand). Je krijgt toeslag voor die 11 uren, ongeacht hoeveel je er daadwerkelijk gebruikt. Daarop is de toeslag gebaseerd en daarop betaal jij geld..

Ik vermoed dat jij rekent met de 'echte uren' en de opvang (en BD) met de 11 uur per dag?
Het aantal uur per dag is afhankelijk van de opvang.
Bij jou is dat kennelijk 11 uur per dag, hier is het 12 uur per dag (van 07:00 tot 19:00 uur), verdeeld in 4 blokken van 3 uur.
Dat het "over het algemeen 11 uur is" is dus onzin. Het hangt af van wat de opvang aanbiedt.

Verder wel eens, dat je de contracturen betaald en niet de daadwerkelijk afgenomen uren (wel een goed business model, iedereen "accepteert" dat dit gewoon is, maar probeer het eens bij wat anders te doen, dan heb je de poppen aan het dansen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
BastaRhymez schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:29:
[...]

Het aantal uur per dag is afhankelijk van de opvang.
Bij jou is dat kennelijk 11 uur per dag, hier is het 12 uur per dag (van 07:00 tot 19:00 uur), verdeeld in 4 blokken van 3 uur.
Dat het "over het algemeen 11 uur is" is dus onzin. Het hangt af van wat de opvang aanbiedt.
Ik heb het over kinderopvang (zo heet de titel ook). Dat is bij mij niet 'kennelijk 11 uur per dag' het is een grote bekende naam met veel verschillende vestigingen (in deze regio) en het staat ook op hun site: van 07:30 tot 18:30. Er zijn 3 uitzonderingen dus "over het algemeen" is het hier 11 uur. Er zijn er vast meerdere maar die waren hier ook 11 uur, dus het is helemaal geen gekke aanname dat het over het algemeen 11 uur is..

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 06-09-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
De kleine is nog geen vier en gaat 2 ochtenden per week naar de peuter speelschool.
Dit is van 8:30 tot 12:30, dus 4 uur per keer en dus 8 uur per week.
Toen ik ze belde en vroeg hoe het zat met het aantal uur zeiden ze dat het een gemiddelde is, en dat als er bijvoorbeeld een schoolvakantie is dat er geen peuter speelschool is en je dus op een lager aantal uur dan gemiddeld uitkomt.

We kunnen het prima betalen, dus als het zo is dat we in februari met de belastingopgave over 2021 het daadwerkelijke aantal uren kunnen invoeren en dat verrekend krijgen is het geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 08:15

EiT

Je kan ook de kinderopvangtoeslag app downloaden en de wijzigingen iedere keer door geven. Vaak vind de facturatie vooraf plaats en voor het einde van de maand, tegen de 20e is het dan vaak wel verwerkt.

Dat is wel de voorkeur van de belastingdienst (niet verplicht).

Ik pas het hooguit 2-3x per jaar aan. Vaak omdat het belastbaar inkomen van mijn vrouw voor dat jaar niet duidelijk is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
ID-College schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:55:

Dit heb ik werkelijk nog nooit gehoord, ook niet zelf ondervonden. Is dit niet alleen bij jullie van toepassing? Wij konden onze kinderen zelfs bij wijze van 2 uur brengen op een dag en dat moesten we voor 2 uur betalen, zoals het ook zou horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:44
@So_Surreal je betaald ook voor de dagen dat ze dicht zijn.

Als je bijvoorbeeld altijd op maandag opvang afneemt, dan betaal je ook voor 2e paasdag, 2e pinksterdag etc etc.

Over een heel jaar tellen ze de opvang uren en dat delen ze door 12.
Kan zijn dat je in een maand maar 16u afneemt, maar kan dus ook zijn dat je 36u afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Orangelights23 schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:19:
[...]

Dit heb ik werkelijk nog nooit gehoord, ook niet zelf ondervonden. Is dit niet alleen bij jullie van toepassing? Wij konden onze kinderen zelfs bij wijze van 2 uur brengen op een dag en dat moesten we voor 2 uur betalen, zoals het ook zou horen.
Lang verhaal kort: nee.. hoe moeten ze het anders doen in jouw ogen als je toeslag krijgt? Van ieder kind bijhouden hoelang die er zit en dan dit specifiek factureren naar de ouder (en daarover weer gesteggel krijgen over 10 minuten min of meer, of dat mensen gaan frauderen met uren)? Hoe moet dan de toeslag berekend worden vanuit de BD? Die uren moeten dan weer doorgestuurd worden naar de BD die dan weer een specifieke toeslag berekend obv een variabel aantal uren per maand? Het wordt 1 grote papieren exercitie dan.. zo werkt het in de basis niet..
De basis is simpel: ik heb 48 uur KOV bij 1 dag per week. Ik krijg voor 48 uur toeslag vanuit de BD. Het bedrag van de factuur is altijd hetzelfde, en de toeslag vanuit de BD is ook hetzelfde. Of ik nu 48 uur mijn kind daar zet, of 40.. dat verandert niets aan de toeslag en/of factuur van de opvang.

Stel dat ik op vakantie ga of het hoeft een week niet, dan bel ik gewoon en kan ik m'n dag ruilen voor een andere. In de basis zit je dus altijd tussen de 40 of 48 uur..! De 1 zal zijn kind er wellicht 48 uur zetten, de ander 38, net afhankelijk wat voor diegene uitkomt (hoe ver zit je werk en hoelaat ben je bij de opvang). Daarom is de marge ook 11 uur en kan je om 7 uur al terecht. Zelfs mensen die 1.5 uur moeten reizen kunnen hun kind er al brengen en ophalen (tot 18:30)

[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 06-09-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
ID-College schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:07:
[...]

Lang verhaal kort: nee.. hoe moeten ze het anders doen in jouw ogen als je toeslag krijgt? Van ieder kind bijhouden hoelang die er zit en dan dit specifiek factureren naar de ouder (en daarover weer gesteggel krijgen over 10 minuten min of meer, of dat mensen gaan frauderen met uren)? Hoe moet dan de toeslag berekend worden vanuit de BD? Die uren moeten dan weer doorgestuurd worden naar de BD die dan weer een specifieke toeslag berekend obv een variabel aantal uren per maand? Het wordt 1 grote papieren exercitie dan.. zo werkt het in de basis niet..
De basis is simpel: ik heb 48 uur KOV bij 1 dag per week. Ik krijg voor 48 uur toeslag vanuit de BD. Het bedrag van de factuur is altijd hetzelfde, en de toeslag vanuit de BD is ook hetzelfde. Of ik nu 48 uur mijn kind daar zet, of 40.. dat verandert niets aan de toeslag en/of factuur van de opvang.

Stel dat ik op vakantie ga of het hoeft een week niet, dan bel ik gewoon en kan ik m'n dag ruilen voor een andere. In de basis zit je dus altijd tussen de 40 of 48 uur..! De 1 zal zijn kind er wellicht 48 uur zetten, de ander 38, net afhankelijk wat voor diegene uitkomt (hoe ver zit je werk en hoelaat ben je bij de opvang). Daarom is de marge ook 11 uur en kan je om 7 uur al terecht. Zelfs mensen die 1.5 uur moeten reizen kunnen hun kind er al brengen en ophalen (tot 18:30)
Prima dat dat zo werkt(e) bij jullie natuurlijk, maar zo werkt het simpelweg niet overal. Je berekening doet ook veel ingewikkelder voorkomen dan het in de praktijk werkt.

Wij hadden 2 dagen per week opvang, soms konden we de kinderen een extra ochtend brengen en kregen we die extra uren op de maandelijkse factuur te zien. De opvang stuurde elke week een overzicht met gemaakte uren: de extra uren moesten we accorderen. Vervolgens het jaar daarna kregen we netjes een overzicht van de opvang en belastingdienst en kregen we kinderopvangtoeslag voor de extra uren die we hadden afgenomen. Opgelost, zo moeilijk is het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Orangelights23 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:02:
[...]

Prima dat dat zo werkt(e) bij jullie natuurlijk, maar zo werkt het simpelweg niet overal. Je berekening doet ook veel ingewikkelder voorkomen dan het in de praktijk werkt.

Wij hadden 2 dagen per week opvang, soms konden we de kinderen een extra ochtend brengen en kregen we die extra uren op de maandelijkse factuur te zien. De opvang stuurde elke week een overzicht met gemaakte uren: de extra uren moesten we accorderen. Vervolgens het jaar daarna kregen we netjes een overzicht van de opvang en belastingdienst en kregen we kinderopvangtoeslag voor de extra uren die we hadden afgenomen. Opgelost, zo moeilijk is het niet :)
Hmm oke, bijzonder dat het zo verschilt, dat wist ik niet. Met de reguliere opvanguren werkt het denk ik wel hetzelfde?

Hier hebben we er een aantal bezocht eind vorig jaar en die gaven eigenlijk allemaal aan dat er teveel gefraudeerd wrodt met uren, en dat het vooral daarom nu zo werkt (zo werkte het eerst namelijk wel, maar mensen gaven stiekem meer uren op aan de BD waardoor ze meer terug kregen). Wat hier dus ook staat: https://www.om.nl/actueel...met-kinderopvangtoeslagen. Dit gebeurde heel veel, waardoor het systeem op de schop is gegaan..

Ook was het niet te doen om de lijst bij te houden met kinderen, omdat die komen en gaan, en ze vaak ook zelf druk zijn, dus niet helemaal in de gaten hebben hoelaat welk kind precies arriveert :)

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 07-09-2021 10:51 ]

Pagina: 1