Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Call of Duty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-11 22:43
Hi allemaal,

Ik heb van die mooie lampjes onder mijn trapreden van de trap net na de voordeur maar die kan alleen aan als ik handmatig de stekker in het stopcontact steek. Stopcontact zit in de meterkast, ook net na de voordeur. Daarin loopt ook een internetkabel.

Ik heb al liggen:
Afbeeldingslocatie: https://homekitnews.com/wp-content/uploads/2019/05/mi-door-sensor_RV_FI.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.powerplanetonline.com/cdnassets/sensor_movimiento_xiaomi_aqara_motion_sensor_001_l_l.jpg
En een Raspberry Pi 3B

Optie A ) Ik kan een Xiaomi Zigbee gateway halen + een slimme tussenstekker halen. 41 euro samen.
Optie B ) Ik kan ook bij de Lidl een gateway een slimme tussenstekker halen: 30 euro.
Optie C ) ConBee II en een HA op mijn Raspberry zetten (wellicht in samenwerking met A of B als dat kan?)

Ik weet momenteel eigenlijk gewoon niet zo goed wat ik moet doen. HA lijkt me erg leuk maar ook erg technisch en lastig om in te stellen. Moet ik hiervoor programmeren? Ik zie mensen in de HA Draad met code gooien en ook in het front page artikel nu staan zaken om in de Rasperry de Bluetooth uit te schakelen etc, met code.

Wat denken jullie?

Alle reacties

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:25
Hangt er van af wat je wil, ga je het hele huis op den duur doen of blijft het hierbij?

Als je het hele huis gaat doen is het handiger te kijken wat je allemaal wilt en vanuit daar een controller uitzoeken.

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-11 15:15

Kryziek

bb || !bb

Van de opties zou ik sowieso voor C gaan. Dan ben je bijna niet meer merk gebonden en klaar voor de toekomst en meer opties qua sensoren en stekkers dan A en/of B.
HA valt tegenwoordig best mee hoe lastig dat is. Er is een interface gemaakt zodat je met een paar klikken je automations kunt maken. :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
Hier zijn we langzaamaan aan het beginnen en doorvoeren.

Ooit eens met Hue lightstrips en een paar Hue lampen begonnen incl de bridge. Echter toen gingen ze nog vol branden na een stroomonderbreking. Dus de losse lampen laten zitten voor wat het is en overgegaan op een Z-wave stick en de kamer van mijn dochter om daar met een fibaro dimmer aan de slag te gaan.

Toen viel pas de tl-bak uit in de keuken en na zoveel jaar en al eerder een reparatie gekozen voor een led paneel en inclusief fibaro dimmer.

De volgende kamer die staat te gebeuren krijgt dezelfde behandeling.

Zelf heb ik (we :P) gekozen voor een duurdere oplossing, maar dat is meer mijn gevoel.
Als je domotica gaat gebruiken kun je veelal verschillende aansturingen samen voegen.

• Call of Duty
akatar schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:27:
Hangt er van af wat je wil, ga je het hele huis op den duur doen of blijft het hierbij?

Als je het hele huis gaat doen is het handiger te kijken wat je allemaal wilt en vanuit daar een controller uitzoeken.
Ja, uiteindelijk zal er steeds meer bijkomen. Wat we precies willen is nog niet bekend maar alle spotjes zullen vervangen worden door smart spotjes bijvoorbeeld. We hebben al twee cameras, een robot stofzuiger, air purifier, etc. Allemaal van Xiaomi of subbrand die ook via de Mi Home app gaan.
Kryziek schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:38:
Van de opties zou ik sowieso voor C gaan. Dan ben je bijna niet meer merk gebonden en klaar voor de toekomst en meer opties qua sensoren en stekkers dan A en/of B.
HA valt tegenwoordig best mee hoe lastig dat is. Er is een interface gemaakt zodat je met een paar klikken je automations kunt maken. :)
OK, dat is goed om te lezen. Maar ik lees dat mijn Xiaomi spullen niet goed op die HA passen, wellicht dat ik door de tijd heen alles vervang door een meer merk met een wat meer open karakter en dan HA ga proberen.

• Call of Duty
Arunia schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:21:
Hier zijn we langzaamaan aan het beginnen en doorvoeren.

Ooit eens met Hue lightstrips en een paar Hue lampen begonnen incl de bridge. Echter toen gingen ze nog vol branden na een stroomonderbreking. Dus de losse lampen laten zitten voor wat het is en overgegaan op een Z-wave stick en de kamer van mijn dochter om daar met een fibaro dimmer aan de slag te gaan.

Toen viel pas de tl-bak uit in de keuken en na zoveel jaar en al eerder een reparatie gekozen voor een led paneel en inclusief fibaro dimmer.

De volgende kamer die staat te gebeuren krijgt dezelfde behandeling.

Zelf heb ik (we :P) gekozen voor een duurdere oplossing, maar dat is meer mijn gevoel.
Als je domotica gaat gebruiken kun je veelal verschillende aansturingen samen voegen.
Gaaf! Meestal begint het met een lampje inderdaad :D Hier ook. Maar het aan elkaar plakken van verschillende aansturingen, gaat dat wel echt zo goed dan? Ik kan mijn Mijia security cameras bijvoorbeeld niet terug zien in in HA.

• Arunia
@Call of Duty Qua camera's heb ik geen idee van. Wellicht dat het zich beperkt tot aan gaan op bepaalde acties. Bewegingssensor bijvoorbeeld waarbij het niet uit maakt of die sensor van Hue is, of Z-wave of iets anders.

Ik zou bijvoorbeeld in de kamer van mijn dochter een dubbele pulsdrukker kunnen gebruiken met de Fibaro dimmer. Hiermee zou ik met de één de centrale lamp in haar kamer kunnen besturen (aan/uit of dimmen) en de andere zou dan de hue lamp kunnen besturen met aan/uit of scenes. Beide regel je dan in HA.
Als HA via Z-wave een melding binnen krijgt dat je op de 2e drukker drukt, dan geeft deze dit door via het netwerk aan de Hue bridge welke dan de lightstrip inschakeld.

Wat ik voor de keuken ooit nog eens zou willen doen, is een bewegingssensor ophangen en wanneer de verlichting aan staat, op een gegeven moment dimmen als je er niet meer bent en als je binnen loopt, dat de lamp weer op volle sterkte gaat.
Het zou dan niet uit moeten maken van welk merk de bewegingssensor is bijvoorbeeld.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die Pi3 kan je gebruiken om te oefenen, daarna vervangen voor wat betrouwbaarders:
AUijtdehaag in "SilentScreamer's Home Assistant betrouwbaarheid en snelheid"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Arunia
@AUijtdehaag absoluut mee eens. Zelf een i5-8400, met van alles en nog wat. Maar die doet ook Plex, wat websites, bestanden serveren en wat nog meer.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
Call of Duty schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:28:
[...]

Ja, uiteindelijk zal er steeds meer bijkomen. Wat we precies willen is nog niet bekend maar alle spotjes zullen vervangen worden door smart spotjes bijvoorbeeld. We hebben al twee cameras, een robot stofzuiger, air purifier, etc. Allemaal van Xiaomi of subbrand die ook via de Mi Home app gaan.

[...]

OK, dat is goed om te lezen. Maar ik lees dat mijn Xiaomi spullen niet goed op die HA passen, wellicht dat ik door de tijd heen alles vervang door een meer merk met een wat meer open karakter en dan HA ga proberen.
Mijn Xiaomi spullen werkten prima op HA. (HA niet meer in gebruik, vandaar verleden tijd)

• Call of Duty
Tnx! Heb je die X850 V3.1 ooit werkend gekregen trouwens?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Call of Duty
Nee wilde niet fatsoenlijk booten.

Heb stuk of 8 odroids met emmc draaien bij mensen, sindsdien geen problemen meer

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1