Domme vraag: vgaswitcheroo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Topicstarter
Waarschijnlijk een domme vraag, maar het lukt me nog niet. Ik probeer met vgaswitcheroo de 9600M aan te zetten, en de 9400M uit. Dit werkt handmatig prima (uitloggen gdm stop, switcheroo, gdm start, klaar).

Alleen als ik het probeer te automatiseren, no go. Ik krijg met geen mogelijkheid het voor elkaar om dit uit te voeren voordat GDM start. En als ik dan even naar de CLI spring met CTRL-ALT-F2 en dan gdm stop dan wordt de switch geactiveerd, en als ik dan gdm weer start is alles tip top. Ik heb al een service gemaakt, in rc-local gezet, op andere momenten, maakt allemaal niks uit lijkt het.

De reden hiervoor is dat ik Linux heb geinstalleerd op een 2009 MBP en de 9600MGT blijft altijd aan. Als de machine boot met de IGP (9400M) actief dan ziet het systeem de 9600 met wat instabiliteits problemen tot gevolg. Vandaar dat ik wil forceren op de 9600M en de 9400M power-off

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Aanvullende info: ik heb inmiddels Zorin, Elementary, Fedora, Kubuntu, Manjaro en nog een paar meer geprobeerd, allen hebben hetzelfde probleem. En dat is dus dat de GUI met regelmaat bevriest voor tot een paar minuten en dan weer doorgaat. Dit lijkt gerelateerd aan de graphics driver.

Nouveau driver is geladen; installeren van de Nvidia (340 voor de 9xxx M serie) kan niet geinstalleerd worden door een vage error. Zowel niet via de Ubuntu extra drivers als handmatig van de Nvidia download.

EDIT: Nvidia driver kan niet geinstalleerd worden aangezien deze geen kernel nieuwer dan 5.4 ondersteund. Begin te denken dat ik dus SOL ben, aangezien de Nouvea driver instabiel en ruk is.

[ Voor 16% gewijzigd door afterburn op 06-09-2021 17:35 ]

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13
Je moet deze hebben, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
@hcQd dank je.Heb het geprobeerd, maar ik geef op. Heb twee keer kunnen booten met die driver en nu krijg ik alleen een zwart scherm. Ik gooi er wel weer W10 op, dat werkt tenminste. Ik ga geen linux installeren van tig jaar oud omvervolgens na 1 update weer met problemen te zitten omdat de kernel geupdate wordt.

Door dit soort driver BS blijft Linux gekeutel in de marge. Ja, Nvidia helpt niet mee door niet meer ondersteuning te leveren, maar (propriety) drivers zouden geen harde afhankelijkheid moeten mogen hebben met de kernel versie. Dat is gewoon geen handig design en kan ook anders.

Deze Macbook Pro is nog te goed te gebruiken voor licht werk om hem bij de vuilnis te zetten, maar blijkbaar is Linux daarvoor niet de oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door afterburn op 08-09-2021 09:58 ]

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Had je Linux via EFI geïnstalleerd en draaien of via MBR/Bootcamp? Want via EFI is het tien keer ruk en kut op Apple hardware. En als je via EFI draaide, is dat ook gelijk de reden van de error bij het installeren van de gesloten driver. De 340.xx legacy moet gewoon werken op recentere kernels. Bij Debian zie ik in de changelog dat er zelfs fixes voor 5.10 aanwezig zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:24:
Had je Linux via EFI geïnstalleerd en draaien of via MBR/Bootcamp? Want via EFI is het tien keer ruk en kut op Apple hardware. En als je via EFI draaide, is dat ook gelijk de reden van de error bij het installeren van de gesloten driver. De 340.xx legacy moet gewoon werken op recentere kernels. Bij Debian zie ik in de changelog dat er zelfs fixes voor 5.10 aanwezig zijn.
Ik heb er geen osx meer op staan. Kun je dan nog steeds gewoon via mbr? Gewoon alle partities verwijderen, hele schijf gebruiken en geen efi partitie meer aanmaken?

Overigens heb ik nog een nieuwe poging gewaagd met kubuntu 18.04. Deze installeert prima, ook nvidia driver maar ook hier gui freezes. Zowel nouveau als Nvidia.

Schiet mij maar lek.

Computer specs

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Het lijkt er vooralsnog op dat werken *zonder* drivers (nouveau.modeset=0) stabiel is en nog het beste werkt. Triest, ik weet het maar waar. Het draait in ieder geval op de native 1440x900 resolutie. Uiteraard zonder enige vorm van acceleratie, maar het ding wordt alleen op de desktop gebruikt en dan is het niet zo'n ramp. Sterker nog, desktop performance lijkt beter als met nouveau en voorlopig zonder de crashes van zowel nouveau als nvidia drivers.

Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zonder MacOS kan je nog steeds via MBR/bootcamp opstarten. Je moet dan wel de option (alt) toets ingedrukt houden als je gaat opstarten zodat je een menu krijgt met opties. Anders blijf je via EFI starten en heb je precies het issue waar je nu last van hebt. Ooit, lang geleden, had ik namelijk ook eens Linux (en Windows) gedraaid via EFI maar dat gaf zo ongelooflijk veel gezeik met video drivers omdat er een video BIOS van de videokaart wordt verwacht, maar die is er niet als je via EFI start.

Zoek maar online naar tutorials hoe je dit allemaal kan doen zonder MacOS, dat gaan we hier niet herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Het enigste wat ik er over kan vinden is 6 tot meer dan 10 jaar oud en lijkt niet echt relevant heden ten dage. Hoe dan ook, ik heb het inmiddels werkend. Het lijkt wel degelijk een distro ding: mijn vrouw heeft namelijk Mint Cinnamon uiteindelijk uitgezocht als iets wat ze wilde proberen (het is haar laptop) en die werkt wel goed. Niet met nouveau, maar de nvidia drivers installeren en werken zonder problemen waar dat met andere distributies niet zo is. Wat frappant is, aangezien Mint ook Ubuntu gebaseeerd is, en Kubuntu als officiele Ubuntu release de drivers niet kon installeren zonder errors en niet op te lossen dependancy problemen of kernel versie issue, werkt het met Mint wel.

Dit heeft helaas wel weer voor mij het hoge hobbybobby klus verhaal van Linux bevestigd. Als je hardware out-of-the-box ondersteund wordt werkt het als een tierelier, maar owe als er ergens iets scheef zit.Ik heb verder niks tegen linux, in tegendeel zelfs, maar ready for primetime desktop, laat me niet lachen.

Computer specs

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-08 18:29
Hoewel ik je frustratie begrijp, is het niet helemaal fair om je mening te baseren op een ervaring met een bedrijf (NVIDIA) dat een bijzonder slechte verhouding heeft met de open-source community in general. De nouveau drivers kunnen nooit echt goed worden doordat dit bedrijf kritieke informatie achter houdt, en het is een godswonder dat er nog mensen zijn die de 340x binary blobs - die je nodig hebt voor deze antieke GPUs - nog aan de gang gekregen hebben op nieuwere kernels.

Windows 10 op die hardware met GPU switching en alles? No fucking way.

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Morzzz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:25:
Hoewel ik je frustratie begrijp, is het niet helemaal fair om je mening te baseren op een ervaring met een bedrijf (NVIDIA) dat een bijzonder slechte verhouding heeft met de open-source community in general. De nouveau drivers kunnen nooit echt goed worden doordat dit bedrijf kritieke informatie achter houdt, en het is een godswonder dat er nog mensen zijn die de 340x binary blobs - die je nodig hebt voor deze antieke GPUs - nog aan de gang gekregen hebben op nieuwere kernels.

Windows 10 op die hardware met GPU switching en alles? No fucking way.
GPU switching werkt sowieso niet op een Macbook met W10, maar het is wel stabiel. Klachten over de nouveau driver freezes gaan terug tot Debian Jesse (2015) dat ik kon vinden. Dat de performance van deze OS drivers te wensen overlaat omdat Nvidia geen gegevens vrijgeeft is een ding, dat er gewoon niet stabiel mee te werken valt in bepaalde situaties/hardware is iets totaal anders. Laten we wel wezen, de Linux community prijst zichzelf over het feit dat hardware een langer leven beschoren is met Linux doordat deze oude hardware goed (blijven) ondersteunen.

Maargoed, het werkt nu.

Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je klacht komt met een ervaring op hardware dat ook al enorm dicht getimmerd is en de fabrikant er zo veel mogelijk aan heeft gedaan om z'n eigen ding te kunnen doen. Dat er wat anders ook mogelijk is, wordt door het hobbybobby werk bevestigd, maar je hebt wel de meest shitty hardware gepakt om je eerste ervaring met Linux te verkrijgen.

Ready for primetime desktop is Linux echt wel. Je moet alleen geen gesloten hardware zut hebben van een fabrikant die een volledig gesloten ecosysteem hanteert.

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:24:
maar je hebt wel de meest shitty hardware gepakt om je eerste ervaring met Linux te verkrijgen.
No offense, maar ik heb Linux geleerd op Yggdrasil Linux in 1994. Ooit van gehoord? This is not my first rodeo. Daarnaast is een Macbook ook maar gewoon een PC. Als er een processor in zit kan er Linux op draaien, dat is wat de fanboys toch altijd roepen? Dat er EFI op zit was 15 jaar geleden een probleem ja, maar tegenwoordig werkt alles met EFI dus dat is geen excuus.

Het feit dat het met Mint wel gewoon goed werkt, laat ook zien dat het geen enkel probleem hoeft te zijn en het geen technische beperking is. Sterker nog, als Mint het kan is er geen enkel excuus waarom het op een professionele distro als Ubuntu niet goed werkt. En dan kun je op je teentjes getrapt zijn dat niet iedereen de OSS religie volgt of vind dat Linux de beste uitvinding sinds voorgesneden brood is en het bij de gebruiker neerleggen, maar feit is dat JUIST oude Mac's die door Apple in de steek gelaten zijn ideaal zijn om verder gebruikt te worden met Linux.

Dus wees aub reeel en kom niet met dit soort fanboy-achtige onzin aan.

Peace, out.

Computer specs

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat er UEFI is tegenwoordig zegt geen drol over de EFI die Apple al jaren gebruikt, lang voordat Windows pc's er naar keken. Mijn punt blijft staan. Want ik heb er zelf ook mee gewerkt. En ik gaf ook eerder al aan dat je via MBR/Bootcamp moet draaien. De installatie van Mint heeft dat blijkbaar gedaan voor je, terwijl je met Ubuntu via EFI werkte.

Jij komt nu met de kortzichtige opmerking dat Mint gewoon werkt en Linux voor de hobbyist is. Onzin. Het grootste obstakel waar je tegenaan loopt is de Apple hardware. Dat is geen fanboy-achtige onzin, maar feit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
@afterburn Je klacht richting "Linux" is ongegrond, je moet klagen bij de hardware boer(en).

Of ga je, als de vakgarage je Tesla niet kan tepareren omdat Tesla geen onderdelen en documentatie verstrekt, daar de vakgarage de schuld van geven in plaats van Tesla?

Dat vrijwel alle techbedrijven hun hardware gesloten proberen te maken is niet de schuld van de linux community.

[ Voor 18% gewijzigd door jbhc op 18-09-2021 13:58 ]

Pagina: 1