Bluesound node (2021) of HDMI (e)ARC audio extractor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 13:19
Op welke wijze krijg ik de beste 'integratie' tussen LG OLED en (high end) stereo versterker?

Ik wil de hoogste mogelijke geluidskwaliteit (via een DAC) naar mijn stereo versterker laten lopen. Hiervoor wil ik de HDMI (e)ARC aansluiting gebruiken. Voorkeur is via HDMI aangezien de televisie zo dicht tegen de muur aan hangt dat zelfs een 90 graden koppelstuk toslink (optisch) bijna niet mogelijk is. Ook twijfel ik over de kwaliteit van zo'n koppelstukje.

Aangezien het een stereo versterker is, hoeft de oplossing niet alle surround codecs te hebben. LPCM is dus, denk ik, voldoende. Lossless audio (24/96 of 24/192) zou wel erg fijn zijn.

Wat heb ik gevonden?
Vorige week heb ik de Bluesound Node N130 (2021) besteld en aangesloten middels HDMI eARC op mijn LG OLED C9 televisie (ook eARC). De LG én de Bluesound zijn voorzien van de laatste firmware

Wat mij opviel is dat er toch sprake is van enig lip-sync problemen zodra ik de apps op de telvisie (LG WebOS) start. Opvallend genoeg is er geen sprake van lip-sync problemen zodra ik de apps afspeel via de Apple TV (toch een extra schakel in de keten, aangezien de ATV via HDMI is aangesloten op de LG en via eARC naar de Bluesound gaat).

Ook heb ik nu al 2 keer gehad dat ik de Bluesound moest herstarten omdat de app de speler niet meer zag in het netwerk.

Ik kan de volume op de Bluesound op 'fixed' zetten, volume regel ik op mijn stereo versterker. Helaas lukt dit niet, want de televisie laat dan het mute-icoontje zien (dit is een probleem van LG, denk ik). Als de Bluesound ook als voorversterker inzet, het icoontje verdwijnt. Gelukkig is het een digitale voorversterker, dus zal er geen kwaliteitsverschil zijn, maar gevoelsmatig hoort dat niet (een voorversterker achtere een voorversterker)...

Tot slot heeft de LG OLED als ook mijn Apple TV alle streamingsdiensten die ik wens te gebruiken. De meerwaarde van de Bluesound op dit vlak zie ik dan ook niet, multiroom ga ik niet gebruiken. Enige voordeel is nu dat de televisie uit kan blijven als ik alleen maar muziek luister, maar dit is geen breekpunt/meerwaarde voor mij.

Kortom; de Bluesound staat momenteel op de nominatie om retour afzender te gaan. Zoals jullie kunnen lezen ben ik niet tevreden over de €550 kostende Bluesound.

Alternatief
Na wat grasduinen op Tweakers zie ik dat er mensen zijn die gebruik maken van een HDMI ARC audio extractor. Als ik zoiets koppel aan een knappe D/A converter, ik het vermoeden heb dat ik er dan al ben... ? Of zie ik wat over het hoofd?

Mijn vragen
Kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten in (geluids)kwaliteit? Bewerkt (downsampling o.i.d.) zo'n extractor het signaal alvorens deze wordt doorgezet naar toslink/optisch uit? Hebben deze extractors ook last van lip-sync problemen? Zijn er alternatieven?

Ik snap dat het een kwestie van proberen is. Maar als nu al de verwachting is dat dit niet de gewenste kwaliteit oplevert, dit mij een hoop ergernis en tijd scheelt O-)

Opstelling

LG OLED55C9 televisie
Apple TV HD (t.z.t. naar de 4K uitvoering)
Musical Fidelity M6i versterker
Dynaudio Evoke 10 luidsprekers
REL T/9i subwoofer
DAC: n.n.b. (vermoedelijk Denafrips ARES II of Chord Quetest of SMSL SU-9 of .... ??) Ik sta open voor aanbevelingen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Hokkie op 06-09-2021 12:38 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Beste antwoord (via Hokkie op 10-09-2021 16:27)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:57

FeaR

In GoT we trust

Hokkie schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:41:
[...]
Voorkeur is via HDMI aangezien de televisie zo dicht tegen de muur aan hangt dat zelfs een 90 graden koppelstuk toslink (optisch) bijna niet mogelijk is. Ook twijfel ik over de kwaliteit van zo'n koppelstukje.
Een koppelstukje zal niets afdoen aan de kwaliteit van het signaal. Er zijn toch ook haakse optische kabels? Heb je al een verbinding minder en maakt de totaaloplossing mogelijk minder dik/grof. Ik zou die optie toch zeker proberen. Koppelstukje van een paar euro en een optische kabel van idem prijs en je hebt wat je wilt. Je bent met optisch beperkt tot twee kanaals LPCM maar met een stereo setup is dat geen issue. Mijns inziens zonde om tientallen of honderden euro's uit te geven voor een dergelijke HDMI eARC extractor om het dan toch terug te klappen naar stereo LPCM.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 06-09-2021 16:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet niet je precies wil bereiken maar persoonlijk zou ik eerst eens een normale optische kabel proberen deze kunnen best veel hebben vooral een goedkope simpele. Maar beschrijf eerst eens wat je wilt bereiken welke source waarop etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
Frogmen schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:57:Ik weet niet je precies wil bereiken maar persoonlijk zou ik eerst eens een normale optische kabel proberen deze kunnen best veel hebben vooral een goedkope simpele.
Voorkeur is via HDMI aangezien de televisie zo dicht tegen de muur aan hangt dat zelfs een 90 graden koppelstuk toslink (optisch) bijna niet mogelijk is. Ook twijfel ik over de kwaliteit van zo'n koppelstukje.
Frogmen schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:57:
Maar beschrijf eerst eens wat je wilt bereiken welke source waarop etc.
Ik wil de hoogste mogelijke geluidskwaliteit (via een DAC) naar mijn stereo versterker laten lopen.

Staat letterlijk in de eerste drie/vier zinnen van mijn vraag. De rest is achtergrond informatie

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Maar dat gaat dan om de TV als bron. Er zijn namelijk meer wegen die naar Rome leiden zoals je weet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hokkie schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:41:
[...]
Een koppelstukje zal niets afdoen aan de kwaliteit van het signaal. Er zijn toch ook haakse optische kabels? Heb je al een verbinding minder en maakt de totaaloplossing mogelijk minder dik/grof. Ik zou die optie toch zeker proberen. Koppelstukje van een paar euro en een optische kabel van idem prijs en je hebt wat je wilt. Je bent met optisch beperkt tot twee kanaals LPCM maar met een stereo setup is dat geen issue. Mijns inziens zonde om tientallen of honderden euro's uit te geven voor een dergelijke HDMI eARC extractor om het dan toch terug te klappen naar stereo LPCM.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 06-09-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Zeker niet voor een TV signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
Ok, beide dank.

Spotify (later dit jaar CD-kwaliteit), Netflix, Apple Music High-Res (via de Apple TV), gaat dan ook via de TV. Begrijp ik goed dat dit signaal dan onveranderd blijft via optisch? Ik meende ergens te lezen dat de TV het signaal automatisch downsampled naar een lagere bitrate Verder klopt wat je zegt, voor NLZIET is het geluid sowieso slecht, dus dat is dan ook secundair.

Een HDMI ARC extractor is €20 op Amazon, een koppelstukje ligt tussen de €5 en €10. Prijsverschil is verwaarloosbaar... dit even ter info. Maar dat helpt mij wel met ruimtegebrek en kabelmanagement :X

LINKJE naar Amazon

[ Voor 24% gewijzigd door Hokkie op 06-09-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hokkie schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:03:
Een HDMI ARC extractor is €20 op Amazon, een koppelstukje ligt tussen de €5 en €10. Prijsverschil is verwaarloosbaar... dit even ter info.
Ik dacht dat HDMI eARC Extractors hoger laten qua prijs. Mogelijk is de honderd of meer euro die je bij bepaalde merken ziet te veel maar twintig euro lijkt me een ander uiterste. Al blijf ik bij mijn mening over optisch. Geen gedoe met HDMI handshake issues of andere gekke dingen. Ook offer je geen HDMI poort op. Optisch is niet heilig maar kent minder nukken. Maar ik krijg het idee dat je vooral wilt horen een HDMI extractor te moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
FeaR schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:07:
[...]

Ik dacht dat HDMI eARC Extractors hoger laten qua prijs. Mogelijk is de honderd of meer euro die je bij bepaalde merken ziet te veel maar twintig euro lijkt me een ander uiterste. Al blijf ik bij mijn mening over optisch. Geen gedoe met HDMI handshake issues of andere gekke dingen. Optisch is niet heilig maar kent minder nukken. Maar ik krijg het idee dat je vooral wilt horen een HDMI extractor te moeten nemen...
Oh nee hoor, ik stuur niet aan op iets. Maar ik meende ergens hebben gelezen dat de optische uitgang van een TV aan downsampling doet en dat optisch niet de maximale bitrate haalt.

Mocht ik later naar high-res Apple Music willen luisteren of Lossless Spotify, ik mijzelf in de voet schiet als ik nu deze oplossing kies. Aan de andere kant, dan moet ik maar een andere bron (Raspberry Pi) kiezen i.p.v. TV als source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
FeaR schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:53:
[...]

@Frogmen @FeaR

Ik heb mijn DAC nu aangesloten middels optisch kabel rechtstreeks vanaf de TV. De optische uitgang zat toch iets dieper verzonken in de behuizing waardoor een haakse optische kabel past. Dank voor het meedenken.

Pagina: 1