1 dockingstation en 2 laptops

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_fab
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-09-2021
Ik zoek een oplossing om 2 laptops op 1 docking station aan te sluiten.

Waarom: Ik heb een hele fijne laptop en setup thuis. Maar om tenminste een gedeelte van mijn werk voor mijn werkgever te kunnen doen, moet ik de laptop van mijn werk gebruiken (ook niet slecht trouwens. Alleen een lichte videokaart).

Mijn laptops zijn: privé een Lenovo Blak Legion laptop en zakelijk een HP Elitebook. Allebei Intel 7i.

Daarbij heb ik een DELL 6000 dockingstation waarop 3 monitoren aangesloten (1 via display poort en 2 via hdmi).

Als ik online zoek op een oplossing die ik hier in Nederland kan kopen kom ik iedere keer bij een KVM USB 3.0 docking station van Startech. Maar naast de prijs die mij niet bevalt heeft deze niet genoeg monitor aansluitingen voor zover ik begrijp.

Nu kan ik een losse KVM switch kopen, maar welke is geschikt om deze op een dockingstation aan te sluiten en volledig zijn werk te doen? De enige die ik zie en dit specifiek aangeeft is de Plugable Sharing Switch (USB3-SWITCH2). Op zich prima (als ik naar de prijs kijk), maar ik kan mij niet voorstellen dat dit de enige oplossing is. Bovendien gaat dat via Amazon en het liefst wil ik via een Nederlands bedrijf iets kopen (vanwege consumenten rechten in Nederland, weet ik tenminste waar ik sta).

O ja, ik ben functioneel applicatiebeheerder, ik snap redelijk wat van hardware, maar het is absoluut niet mijn specialiteit, daarom mijn zoektocht naar personen of aliens die dit wel beheersen. :D

Beste antwoord (via Marc_fab op 08-09-2021 12:52)

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:20
Zelf los ik dit meestal op door via RDP op mijn werklaptop in te loggen. Dan kan mijn privélaptop aangekoppeld blijven.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
Zelf los ik dit meestal op door via RDP op mijn werklaptop in te loggen. Dan kan mijn privélaptop aangekoppeld blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_fab
Paul,

Dank voor je snelle reactie. Dat heb ik via teamviewer en een alternatief geprobeerd, alleen ondanks dat ik zeg dat ik als consument inlog, stoppen ze toch na een paar weken met werken.

Bovendien is een deel van mijn werk om rapporten te maken en dan is rdp niet echt ideaal (kleiner scherm).

Of is er een betere methode die ik nog niet ken?

Mvrgrt,
Marc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Paul-
RDP kan gewoon full-screen over al je monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 13:34
Ik zelf gebruik een dockingstation die ik met USB-C koppel aan mijn systemen.

Zo kan ik thuis eenvoudig wisselen tussen mijn persoonlijke systeem en mijn laptop van de zaak.
Dat is dan enkel de USB-C stekker omwisselen en 1 HDMI stekker (voor het 3e scherm, mijn docking station ondersteunt enkel 2 schermen).

Of wilde je de 2 laptops tegelijkertijd aan en verbonden hebben? Dan werkt dat niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_fab
-Paul- schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:48:
RDP kan gewoon full-screen over al je monitoren.
Paul, Ik heb Windows 10 Home en ontdek nu dat deze geen Remote Desktop standaard ondersteunt. Hier moet ik dus nog wat verder naar kijken. Dank en ik ga er dieper induiken.
pickboy schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:55:
Ik zelf gebruik een dockingstation die ik met USB-C koppel aan mijn systemen.

Zo kan ik thuis eenvoudig wisselen tussen mijn persoonlijke systeem en mijn laptop van de zaak.
Dat is dan enkel de USB-C stekker omwisselen en 1 HDMI stekker (voor het 3e scherm, mijn docking station ondersteunt enkel 2 schermen).

Of wilde je de 2 laptops tegelijkertijd aan en verbonden hebben? Dan werkt dat niet natuurlijk.
Pickboy, dank voor je reactie en idd dat laatste. Ik wil graag 2 laptops tegelijkertijd aansluiten. Zodat ik lekker lui 's morgens opstart en niks meer hoef te veranderen. Bovendien vindt ik het wel fijn dat ik ff snel kan switchen. Om af en toe ook wat ander werk te doen zo tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Hier nog een stem voor Remote Desktop.

Klein stappenplannetje:
- Werklaptop aanzetten en Remote Desktop inschakelen.
- Ergens in huis verbonden aan het netwerk aan zetten.
- Op je privé laptop met Remote Desktop verbinden naar het IP adres van je werklaptop.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_fab
hans_lenze schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:23:
Hier nog een stem voor Remote Desktop.

Klein stappenplannetje:
- Werklaptop aanzetten en Remote Desktop inschakelen.
- Ergens in huis verbonden aan het netwerk aan zetten.
- Op je privé laptop met Remote Desktop verbinden naar het IP adres van je werklaptop.
Hoi Hans,

Dank voor je antwoord en ik zie ook de voordelen van RDP, maar nog niet de kosten voor een upgrade naar Windows 10 Pro. :| De Home editie ondersteund geen RDP en destijds bij de keuze van mijn laptop heb ik hier niet bij stilgestaan. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Marc_fab schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:44:
[...]

Hoi Hans,

Dank voor je antwoord en ik zie ook de voordelen van RDP, maar nog niet de kosten voor een upgrade naar Windows 10 Pro. :| De Home editie ondersteund geen RDP en destijds bij de keuze van mijn laptop heb ik hier niet bij stilgestaan. |:(
Heeft je werklaptop Windows 10 Pro? Dat is het enige dat telt.

In de Windows 10 Home variant zit wel de client (waarmee je een andere computer kunt bedienen) maar niet de server (het stukje software op de computer waar je de verbinding naartoe maakt).

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:21
Je kunt de RDP settings opslaan op je privè laptop zodat hij twee monitoren maakt, geluid doorstuurt en in maximale bandbreedte werkt. Als beide via LAN zijn aangesloten is dit heel goed te doen.

Zolang je niet uren achtereen CAD achtige software hoeft te gebruiken, want werkt gewoon merkbaar minder soepel.

Level1techs werkt aan een USB-C KVM, maar volgens mij is die nog niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Is iets als TightVNC een optie? Werkt net als Teamviewer maar is gratis.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig laatst zoiets voorbij zien komen: Pazo in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 125"
Ik tag @Pazo even, kan ie meteen text en uitleg geven :)

Overigens zit ik in de zelfde situatie, ook met een D6000 dock en twee laptops. KVM zou handig zijn. Alleen ben ik niet bereid er 100en euro's aan uit te geven ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

@The Eagle Is wel een dure. Kan je 3 systemen op aansluiten; 1x USB-C en 2x Displaypoort, met 4K resolutie.
Ik ben er overigens erg tevreden mee, werkt als een trein :)

pricewatch: Aten 3-Port USB-C True 4K DisplayPort Hybrid KVM Switch with USB ...

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_fab
Dank allemaal. Ik ben met al het advies aan de slag gegaan (of ik moet er nog mee aan de slag gaan) om te kijken wat mijn beste oplossing is.

@Pazo Dat systeem is wel erg duur. Voorlopig is dat nog niet rendable, maar ik onthoud.... schrap dat...ik heb het opgeschreven. :-D

@The Eagle Dank voor het taggen. Trouwens, een KVM switch is toch niet zo duur? Dacht ik. :-)

@Sharky Moet ik nog nader bekijken. Dank voor de tip.

@jeroen3 en @hans_lenze RDP was mijn eerste keuze, maar mijn laptop roept steeds dat ik geen verbinding kan maken. Dank in ieder geval. :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Marc_fab schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:58:
@jeroen3 en @hans_lenze RDP was mijn eerste keuze, maar mijn laptop roept steeds dat ik geen verbinding kan maken. Dank in ieder geval. :-D
RDP staat standaard ook niet aan in nieuwere Windows versies. Dat moet je dan wel ff (kunnen) enablen. Als er niks op de RDP poort luistert wanneer je verbind, kan je ook niet verbinden inderdaad.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Welke laptop roept dat je geen verbinding kan maken?
Waarschijnlijk heeft je werklaptop (HP Elitebook) wel Windows 10 Pro, dus zou die de RDP server moeten hebben. Dat kan je zo aanzetten. Daar staat ook hoe je de client opent/zoekt op je Lenovo.

Als het dan nog niet werkt, moet je kijken of de poort 3389 op beide laptops open staat. Ik verwacht dat die automatisch open gezet wordt als je RDP inschakelt, maar het lijkt me goed om dat te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_fab
Allen, dank.

De fout zat hem in dat ik in mijn docking "alleen" de vaste bekabeling had, terwijl mijn werklaptop op mijn wifi zat. Toen ik eenmaal mijn eigen laptop ook op de wifi had, ging het vlekkeloos.

Case closed. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Marc_fab Dat zou geen problemen hoeven op te leveren als je eigen laptop via ethernet een IP krijgt in dezelfde range als je werklaptop. Ik gok dat hij via Wi-Fi een dynamisch IP krijgt in dezelfde range, en je de "vaste" adapter van je docking station een vast IP hebt gegeven in een andere range? Dat kan er voor zorgen dat ze elkaar ook niet kunnen vinden op computernaam, al zou het via IP nog wel kunnen werken.
Kijk voor de zekerheid de instellingen van je netwerkadapter van het docking station na, misschien is het simpel op te lossen door die op automatisch te zetten.
Pagina: 1