Mobiele airco als ontvochtiger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterbeelen
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-12-2024
Goedemorgen,

Ik ben al sinds enige tijd in het bezit van een mobiele airco. De Amcor 10ke-410.
Volgens de gebruikershandleiding kan deze unit een kleine 29l/24h aan lucht ontvochtigen. Maar mijn vraag is hoe ik dit voor elkaar krijg. Er zit namelijk niet een specifieke "ontvochtigstand" op de unit.
Kan dit alleen maar door de temperatuur te verlagen in de ruimte? Het is nu 22 graden, ik zou dit dan wellicht nog kunnen verlagen naar 21. Of kan het ook op een andere manier?

Bij voorbaat dank voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 19:30
Wat is de reden dat je wilt ontvochtigen?

Volgens mij onttrekken airco's altijd wel wat vocht uit de lucht, maar is de dry mode vooral geschikt als je niet wilt koelen maar wel vocht wilt onttrekken. Weet je zeker dat je airco geen dry mode heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Volgens je handleiding is dit de enige manier van Dehumidification:

"Dehumidification
If the unit will be used mainly as dehumidification, do not connect the exhaust hose
and let the warm air return in the room. Continuous drainage is then convenient
and more efficient."

Airco gebruiken en de warme lucht ook weer je kamer in, dus. Niet erg efficient. Een echte luchtontvochtiger lijkt me een beter idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:53

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 472287 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:26:
Volgens je handleiding is dit de enige manier van Dehumidification:

"Dehumidification
If the unit will be used mainly as dehumidification, do not connect the exhaust hose
and let the warm air return in the room. Continuous drainage is then convenient
and more efficient."

Airco gebruiken en de warme lucht ook weer je kamer in, dus. Niet erg efficient. Een echte luchtontvochtiger lijkt me een beter idee.
Een 'echte' luchtontvochtiger werkt anders exact hetzelfde, tenzij je een minder efficiënte peltier ontvochtiger gebruikt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterbeelen
De reden is dat de louchtvochtigheid op twee kamers nogal hoog is (rond de 70%),
Dit zou ik willen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterbeelen
Janoz schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:38:
[...]

Een 'echte' luchtontvochtiger werkt anders exact hetzelfde, tenzij je een minder efficiënte peltier ontvochtiger gebruikt.
Maar is het dan ook noodzakelijk dat je de temperatuur verlaagd? Of geldt dat zolang hij lucht "verwerkt" hij het ook standaard ontvochtigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:42

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je al naar oorzaken gekeken voor die hoge luchtvochtigheid? Kan dat niet worden opgelost met betere ventilatie of zo? Lijkt me een stuk goedkoper (en minder herrie) dan zo'n mobiele airco laten draaien.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterbeelen
Het heeft te maken met dat de kamers op de zolder nieuw gebouw zijn (dus eenmalig zit er nog wat vocht) maar ook doordat op zolder kleding wordt opgehangen om te drogen. Met gewone ventialtie schommelt het tussen de 50 en 70%. Maar aangezien zilvervisje hier goed gedijen wil ik het vochtgehalte proberen (tijdelijk) te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wouterbeelen schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:47:
[...]

Maar is het dan ook noodzakelijk dat je de temperatuur verlaagd? Of geldt dat zolang hij lucht "verwerkt" hij het ook standaard ontvochtigd?
Een ‘echte ontvochtiger’ heeft de verdamper en condensor direct achter elkaar zitten. Netto effect is een hele lichte stijging van de uitgaande temperatuur.

Dit proces is noodzakelijk omdat het vocht in de ruimte moet condenseren op een koud oppervlak.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 18:05
Anoniem: 472287 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:26:

Zoek eens op hoe een warmtepompdroger werkt, die werkt precies zo. Het is een prima manier.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ontvochtigen met een airco (warmtepomp) is basic natuurkunde. Het koudemiddel wordt rondgepompt en onttrekt warmte via de condensor (verdamper). De koelribben op de condensor worden koud en er condenseert water op. Dat water wordt opgevangen (of weggevoerd via een slang). Als je vervolgens met een ventilator de koude lucht over de koelribben de ruimte in blaast zal de temperatuur van de kamer dalen. Op de "ontvochtiger" stand draait de ventilator niet of minimaal. Hierdoor heb je heel weinig koudeverplaatsing en dus daling van de kamertemperatuur, maar zal er nog steeds vocht condenseren. Vaak moet de ventilator minimaal aan omdat je ook geen ijsvorming wil op je koelribben. Maar de ruimte zal door gebrek aan convectie niet significant in temperatuur dalen, wél in relatieve luchtvochtigheid

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1