Tips/Suggesties nodig, probleem ethernet nieuwe studio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laantje07
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-12-2021
Dag Tweakers,

Ik ben een 24 jarige HBO Software Engineering student die nu het laatste jaar in gaat. Ik werk als bijbaan bij een Webdesign bedrijf. Zij hebben mij, vanwege dat ik naar de stad wil verhuizen en het enorm druk met school ga krijgen dit schooljaar, de mogelijkheid gegeven om 10 uur per week flexibel thuis te werken waarbij ik zelf mijn tijden kan invullen. Ideaal!

Dus ik op zoek naar een plekje in de stad, met veel geluk gelijk een bezichtiging. Bij de bezichtiging heb ik specifiek gevraagt naar ethernet poorten aangezien veel van mijn apparaten afhankelijk zijn van ethernet:

- Mijn PC waar ik op werk, deze heeft geen WIFI kaart.
- Mijn TV heeft alleen een ethernet poort
- Mijn lokale NAS servertje
- Mijn eigen routertje die ik voor VR gebruik
- Mijn Oculus Quest 2 VR headset die ik via de router hierboven aan mijn PC link

Ja hoor! Gelukkig heeft dit plekje 2 ethernet poorten die ik zelf met mijn eigen routertje wel kan splitten. Mevrouw van het bedrijf en de vorige bewoonster lieten mij dit zien, perfect! Krabbeltje gezet, alles geregeld en sleutels gekregen. Ik helemaal blij, totdat.... Oof! De ethernet poorten doen het beide niet. De ene ziet hij wel maar zonder verbinding, de ander doet helemaal niks. Ik de vorige bewoonster een appje gestuurd, zij had de poorten blijkbaar nooit gebruikt dus ze wist het niet.

Er is wel een gedeeld wifi netwerk, dus niet alleen van mijn huisje. Maarja.. ik heb kabel nodig. Ik kan wel een wifikaartje in mijn PC proppen, dan kan ik tenminste aan het werk, maar dan heb ik nog de andere apparaten die opeens niks meer waard zijn. Daarnaast weet ik niet hoe slim het is om op een gedeeld wifi netwerk te gaan werken aangezien mijn IP wordt gewhitelist op de servers van ons bedrijf.

Er staat wel een KPN kastje in mijn studio maar deze is nooit aangesloten. Wellicht is dit dus wel het plan voor de toekomst. Ik betaal mijn internet inclusief bij mijn huur dus de verantwoordelijkheid ligt wel bij de verhuurder.

Dus... reparatieverzoekje ingediend maar nog geen reactie. Ergens heb ik het gevoel dat mij verteld gaat worden dat het (nog) niet gaat lukken. Mijn school begint eind deze week weer en ik hoop voor de drukte aan nog een oplossing te vinden. Telkens terug naar thuis thuis om te werken is niet echt een optie vanwege de grote reistijd en het feit dat ik dan een kamer in beslag houd van mijn vader.

Ik ben nu dus op zoek naar (tijdelijke) oplossingen voor als ik geen of een teleurstellende reactie krijg. Dit zijn de opties waar ik momenteel aan denk:

- Een router/switch kopen die wifi weer omzet in meerdere kabels; alleen ben ik bang dat dit erg traag gaat worden aangezien het een gedeelde wifi is voor het hele pand en ik deze ook nog eens met 1 verbinding in 4 kabels split.
- Extra betalen en een eigen internet abbo fixen, het bedrag heb ik er wel voor over. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is en of ik hier recht op heb. Ik heb wel een eigen adres maar betaal bij mijn huur voor internet. Het is in een oud pand die 2 a 3 jaar geleden omgetoverd is tot studio's en mijn studio zit gelijk rechts van de hoofdingang op de begane grond.

Wellicht dat jullie mij meer kunnen vertellen of nog een andere suggestie hebben, dat zou ik in ieder geval erg waarderen!

Alvast bedankt!

TL;DR:
Nieuw huurhuisje, internet incl. bij huur, beloofde ethernet poorten werken niet. Ik kan nu niet echt thuiswerken dus ook nog niet verhuizen en een aantal apparaten kan ik nu ook niks mee. Wat nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt een wireless bridge gebruiken, dan zet je wifi weer om naar (koperen) ethernet.
Daarnaast weet ik niet hoe slim het is om op een gedeeld wifi netwerk te gaan werken aangezien mijn IP wordt gewhitelist op de servers van ons bedrijf.
Ik denk niet of je er vanuit mag gaan dat je een static IP zult hebben, dus whitelisten is zowiezo een probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Mijzelf op 06-09-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laantje07
Mijzelf schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:03:
Je kunt een wireless bridge gebruiken, dan zet je wifi weer om naar (koperen) ethernet.

[...]

Ik denk niet of je er vanuit mag gaan dat je een static IP zult hebben, dus whitelisten is zowiezo een probleem.
Oof ja daar heb je waarschijnlijk een punt. Misschien dat whitelisten met MAC adres een optie is? Ik weet niet zo heel goed hoe dit systeem in elkaar zit, dat zou ik met ons bedrijf moeten bespreken.

Zo'n wireless bridge, is dat een beetje stabiel en snel? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zat er inderdaad al aan te denken maar ik ben bang voor stabiliteits problemen aangezien het hele pand op dit netwerk zit en ik deze ook nog eens van wifi naar ethernet omzet, wat klinkt als extra vertraging. Wellicht overdrijf ik en heb ik nog te weinig vertrouwen in onze technologie van vandaag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Laantje07 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:51:
[...]

Oof ja daar heb je waarschijnlijk een punt. Misschien dat whitelisten met MAC adres een optie is? Ik weet niet zo heel goed hoe dit systeem in elkaar zit, dat zou ik met ons bedrijf moeten bespreken.

Zo'n wireless bridge, is dat een beetje stabiel en snel? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zat er inderdaad al aan te denken maar ik ben bang voor stabiliteits problemen aangezien het hele pand op dit netwerk zit en ik deze ook nog eens van wifi naar ethernet omzet, wat klinkt als extra vertraging. Wellicht overdrijf ik en heb ik nog te weinig vertrouwen in onze technologie van vandaag :P
Ethernet is natuurlijk het mooiste.
Omzetting wifi naar Ethernet hoeft tegenwoordig geen probleem meer te zijn, Mits je wifi ontvangst maar goed is. Je hebt hoogstens een lager bandbreedte, maar latency zal niet meer dan een paas ms extra zijn.

Whitelisting op Mac adres is volgens mij niet echt een bestaand iets, aangezien het internet IP gebaseerd is, en mac daarin alleen de laatste stap zijn. tenzij je deep packet inspection op alles wilt doen.

Ik zou me als bedrijf eerder focussen op een goede vpn server met 2fa.

Overigens is mijn consumenten ip adres in de afgelopen 10 jaar maar 1 keer spontaan gewisseld.
(en 2 keer toen ik van Provider wisselden) Maar N=1

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Laantje07 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:51:
[...]

MAC werkt alleen binnen je eigen LAN, je werkgever ziet jouw MAC adres helemaal niet.

Overigens heb je datzelfde probleem natuurlijk net zo goed wanneer die ethernetpoorten wel zouden werken: dan zit dat nog steeds achter die gedeelde internetverbinding die je deelt met de andere studio's blijkbaar.

Dat je bij je huur voor internet betaalt is verder vrij irrelevant voor of je wel of niet een eigen aansluiting zou kunnen krijgen. Dat is vooral een vraag van in hoeverre die installatie ook gesplitst is naar de individuele studio's of dat er enkel een centrale coax/telefoon/glas verbinding binnenkomt waar jij verder niks mee kan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laantje07
heuveltje schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:01:
[...]

Ethernet is natuurlijk het mooiste.
Omzetting wifi naar Ethernet hoeft tegenwoordig geen probleem meer te zijn, Mits je wifi ontvangst maar goed is. Je hebt hoogstens een lager bandbreedte, maar latency zal niet meer dan een paas ms extra zijn.

Whitelisting op Mac adres is volgens mij niet echt een bestaand iets, aangezien het internet IP gebaseerd is, en mac daarin alleen de laatste stap zijn. tenzij je deep packet inspection op alles wilt doen.

Ik zou me als bedrijf eerder focussen op een goede vpn server met 2fa.

Overigens is mijn consumenten ip adres in de afgelopen 10 jaar maar 1 keer spontaan gewisseld.
(en 2 keer toen ik van Provider wisselden) Maar N=1
Aah ja. Een beetje lagere brandbreedte met een beetje extra latency moet geen probleem zijn zolang de verbinding maar wel stabiel (weinig tot geen downtime) is. Ik speel zo nu en dan wel online games maar ik denk dat een paar extra ms niet voor merkbare problemen gaat zorgen.

Wat betreft de IP wisseling, als het inderdaad maar een keer per jaar of minder vaak is dan maakt dat niet zo heel veel uit inderdaad, maar als we praten over vaker per jaar dan gaat het wel in de weg zitten.
Orion84 schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:01:
[...]
MAC werkt alleen binnen je eigen LAN, je werkgever ziet jouw MAC adres helemaal niet.

Overigens heb je datzelfde probleem natuurlijk net zo goed wanneer die ethernetpoorten wel zouden werken: dan zit dat nog steeds achter die gedeelde internetverbinding die je deelt met de andere studio's blijkbaar.

Dat je bij je huur voor internet betaalt is verder vrij irrelevant voor of je wel of niet een eigen aansluiting zou kunnen krijgen. Dat is vooral een vraag van in hoeverre die installatie ook gesplitst is naar de individuele studio's of dat er enkel een centrale coax/telefoon/glas verbinding binnenkomt waar jij verder niks mee kan.
Het zou wel mogelijk moeten zijn denk ik; althans voor mij. Rechts en links van de hoofdingang zitten twee dezelfde kasten. In eentje hiervan zit de router, maar ze zijn beide op slot. Gelijk achter de rechter zit mijn studio. Mijn studio en de router zitten dus mogelijk vrijwel gelijk naast elkaar.

Ik kan alleen niet echt zien waar de bekabeling precies loopt tenzij ik dingen openbreek, ik denk niet dat mijn verhuurder daar zo blij mee is als ik dat doe haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan zijn dat je mazzel hebt dat er wat te regelen valt omdat je toevallig net naast de plek zit waar de centrale aansluiting zit. Maar het klinkt niet alsof je een eigen KPN ISRA / Ziggo AOP / Glas aansluiting hebt?

Hoe dan ook: iets om met je verhuurder te bespreken denk ik. Misschien is het centrale internet nu op basis van een Ziggo aansluiting en ligt er nog een ongebruikte KPN lijn waar jij een DSL abo op af kan sluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 06-09-2021 12:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laantje07 schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:29:
[...]

Wat betreft de IP wisseling, als het inderdaad maar een keer per jaar of minder vaak is dan maakt dat niet zo heel veel uit inderdaad, maar als we praten over vaker per jaar dan gaat het wel in de weg zitten.
1999 belt en wil z'n "security" oplossing terug. Voor dit soort toegang (remote access) zijn oplossingen als VPN uitgevonden. Vraag daar eens naar bij dat bedrijf, want geen consumentenabo van laatste decennium geeft fixed IP, en je hebt geen enkele zeggenschap over hoe vaak IP wisselt. Het kan jarenlang gelijk blijven, je kunt een periode hebben (bij werkzaamheden) dat je elke avond een nieuwe hebt.

Zo bijzonder is thuiswerken anno 2021 niet, en bedrijven die daaraan doen hebben in de regel betere voorzieningen dan een IP whitelist :o

Overigens, als een zakelijk abo met fixed IP daadwerkelijk vereist is, is het gebruikelijk dat bedrijf voor de kosten daarvan opdraait.
[...]

Het zou wel mogelijk moeten zijn denk ik; althans voor mij. Rechts en links van de hoofdingang zitten twee dezelfde kasten. In eentje hiervan zit de router, maar ze zijn beide op slot. Gelijk achter de rechter zit mijn studio. Mijn studio en de router zitten dus mogelijk vrijwel gelijk naast elkaar.

Ik kan alleen niet echt zien waar de bekabeling precies loopt tenzij ik dingen openbreek, ik denk niet dat mijn verhuurder daar zo blij mee is als ik dat doe haha
Jouw verhuurder heeft jou (mondeling, maar niet minder rechtsgeldig) toegezegd dat je werkende Ethernet hebt. Puur juridisch kun je ze in gebreke stellen. Allicht niet handig als eerste stap, maar beetje medewerking zou ik wel verwachten / vragen van ze. Je hebt twee Ethernetpoorten in je kamer. Een van die poorten doet *iets*, maar geeft je geen werkend internet.

Je zou op afstand eea kunnen proberen om te kijken wat exact, maar kans is groot dat het een van twee dingen is:
- internetverbinding gebruikt port-based VLANs om TV en internet te scheiden en poort in kwestie zit in TV-poort. Omprikken naar poort ernaast en je hebt internet.
- actieve poort hangt aan een switch, maar switch zit niet in router geprikt. Prik switch in router en je hebt internet.

Verhuurder erbij vragen om kast te openen zodat je orde op zaken kunt (laten) stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 06-09-2021 22:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laantje07
Wat betreft het ethernet probleem, ondanks dat ik geen bericht heb gekregen zag ik vandaag dat ze zijn langs geweest en hij werkt inmiddels! :)
dion_b schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:16:

Je zou op afstand eea kunnen proberen om te kijken wat exact, maar kans is groot dat het een van twee dingen is:
- internetverbinding gebruikt port-based VLANs om TV en internet te scheiden en poort in kwestie zit in TV-poort. Omprikken naar poort ernaast en je hebt internet.
- actieve poort hangt aan een switch, maar switch zit niet in router geprikt. Prik switch in router en je hebt internet.

Verhuurder erbij vragen om kast te openen zodat je orde op zaken kunt (laten) stellen.
Ik denk dat het de tweede optie was.

Ik vraag me nu alleen wel af of het netwerk ook per studio/appartement afgeschermd is of dat al mijn buren met mij kunnen verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laantje07 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:30:
Wat betreft het ethernet probleem, ondanks dat ik geen bericht heb gekregen zag ik vandaag dat ze zijn langs geweest en hij werkt inmiddels! :)
:D
[...]

Ik denk dat het de tweede optie was.

Ik vraag me nu alleen wel af of het netwerk ook per studio/appartement afgeschermd is of dat al mijn buren met mij kunnen verbinden.
Vroeger beschouwden we dat als feature en gebruikten we het om bestanden te delen en LAN-games met elkaar te spelen...

Maar als je daar minder in geinteresseerd bent, download eens Zenmap en doe een portscan van het subnet waar je in zit. Als daar meer computers op zitten kom je er vanzelf achter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laantje07
dion_b schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:46:
[...]

:D

[...]

Vroeger beschouwden we dat als feature en gebruikten we het om bestanden te delen en LAN-games met elkaar te spelen...

Maar als je daar minder in geinteresseerd bent, download eens Zenmap en doe een portscan van het subnet waar je in zit. Als daar meer computers op zitten kom je er vanzelf achter.
Dankje! Ik zal donderdag even de portscan doen, morgen helaas geen tijd meer om naar de stad te gaan.

Ik heb nu alleen een nieuw probleempje.
Ik heb daar dus maar een enkele werkende poort, dus dacht ik ff slim te zijn door mijn huidige router mee te nemen en deze in bridge modus als switch te gebruiken. Helaas werkt het niet, ik krijg geen verbinding met het internet.

Het wordt door het verhuurdersbedrijf afgeraden om eigen routers te gebruiken ivm ip conflicten, maar ik ben natuurlijk weer die ene vervelende bewoner. Ik moet namelijk mijn Oculus Quest 2 VR helm naar een eigen 5ghz draadloze netwerk van de router verbinden en via de router weer naar mijn PC omdat ik anders de helm niet draadloos op mijn PC kan gebruiken. Volgens mij moet dit toch wel zonder ip conflicten mogelijk zijn?

Ik heb DHCP uitstaan op mijn router en de kabel van de netwerk van het pand in LAN ipv WAN, dit heb ik zo binnen een paar minuten kunnen vinden via Google. Ik krijg nog geen internet en zie dat de lokale IP van mijn router (192.168.x.x) afwijkt van die van het pand (10.10.x.x). Dus ik heb statisch de IP adres naar 10.10.x.x proberen te zetten met als default gateway de router van het huis, maar dat resulteerde erin dat ik helemaal geen verbinding met mijn eigen router meer kon maken en heb toen het apparaatje maar een harde reset gegeven.

Volgens mij zit ik, zover ik online kan vinden, niet ver uit de buurt van de oplossing. Misschien een domme vraag, ik moet een statisch IP geven buiten de DHCP pool, kan ik deze weten zonder op de router van het pand te hoeven inloggen?

Groetjes, die ene ICTer die dan weer niks van de network kant weet :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het lokale IP van je router zou niets moeten uitmaken als je het alleen als switch gebruikt, DHCP uit staat en je via LAN-poort verbindt.

Interessantere vraag: je krijgt geen "internet", maar wat heb je exact wel en niet op je client PC op dat moment?

Wel/geen IP-adres?

Zo ja, wat voor? (als het privaat is kun je rustig hele IP posten, hele idee van private adressen is dat ze niet uniek zijn en irrelevant buiten je eigen LAN)
Krijg je er ook een gateway bij?
Kun je die gateway pingen?
Kun je een IP op het internet pingen (8.8.8.8 bijvoorbeeld)?
Kun je een hostname pingen (google.com bijvoorbeeld)?

Sowieso, je noemt al vijf apparaten die bedraad aangesloten moeten worden. Vrijwel geen router heeft >4 poorten, dus je gaat sowieso al een switch nodig hebben. Als je er niet al eentje hebt, haal een eenvoudige (tenzij je spanndende VLAN dingen doet is de goedkoopste TP-Link Gigaby switch al prima geschikt) en hang die er ipv de router tussen.

En mbt gehannes met statisch IP - waarom? Je wilt dat ding blijkbaar als router gebruiken, dan ga je het op dat moment via WAN-poort aansluiten waar je gewoon via DHCP een IP kan krijgen van de huisrouter.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 07-09-2021 22:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laantje07
dion_b schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:27:
Het lokale IP van je router zou niets moeten uitmaken als je het alleen als switch gebruikt, DHCP uit staat en je via LAN-poort verbindt.

Interessantere vraag: je krijgt geen "internet", maar wat heb je exact wel en niet op je client PC op dat moment?

Wel/geen IP-adres?

Zo ja, wat voor? (als het privaat is kun je rustig hele IP posten, hele idee van private adressen is dat ze niet uniek zijn en irrelevant buiten je eigen LAN)
Krijg je er ook een gateway bij?
Kun je die gateway pingen?
Kun je een IP op het internet pingen (8.8.8.8 bijvoorbeeld)?
Kun je een hostname pingen (google.com bijvoorbeeld)?

Sowieso, je noemt al vijf apparaten die bedraad aangesloten moeten worden. Vrijwel geen router heeft >4 poorten, dus je gaat sowieso al een switch nodig hebben. Als je er niet al eentje hebt, haal een eenvoudige (tenzij je spanndende VLAN dingen doet is de goedkoopste TP-Link Gigaby switch al prima geschikt) en hang die er ipv de router tussen.

En mbt gehannes met statisch IP - waarom? Je wilt dat ding blijkbaar als router gebruiken, dan ga je het op dat moment via WAN-poort aansluiten waar je gewoon via DHCP een IP kan krijgen van de huisrouter.
Wat die poorten betreft, het gaat om 4 apparaten, aangezien de laatste uit mijn lijstje (Oculus Quest 2) via wifi met de enelaatste uit het lijstje (eigen routertje) verbind. Maar inderdaad, zelfs dan kom ik eentje te kort, tenzij ik de ethernet kabel van het pand in de WAN doe, dan heb ik er wel precies 4.

Ik heb niks met pingen geprobeerd in de korte tijd dat ik er net was. Wel kan ik je wat meer vertellen over de lokale IP adressen:

Aangesloten rechtstreeks op pand ethernet kabel:
IP - 10.10.0.136 (een nul inderdaad, dat is geen typo)
Subnet: 255.255.255.248 (of 255.255.248.0, sorry ik heb het helaas niet opgeschreven)
Default Gateway - 10.10.1.1

Aangesloten op eigen router met pand ethernet kabel ook in deze router:
IP - 192.168.0.x (ff kwijt >.< was boven de 10 in ieder geval)
Subnet: 255.255.255.248 (of 255.255.248.0, sorry ik heb het helaas niet opgeschreven)
Default Gateway - 192.168.0.256

Vervolgens via Google op mijn mobiel snel in de korte tijd die ik had opzoeken hoe ik mijn router naar een switch met draadloos kan omzetten op een bestaand gedeeld netwerk. Daar werd mij via een thread op reddit verteld dat ik bij mijn eigen router dan de WAN poort moet leeg laten en de kabel juist in een LAN poort naast de andere apparaten moet doen. Daarnaast DHCP uit, want alleen de router van het pand moet de IP adressen geven.

Werkte niet, dus er werd mij weer in een andere thread verteld dat ik dan een statisch lokale IP moet geven aan de router met als default gateway en subnet die van de router van het pand. Dat ook geprobeerd, maar toen kwam ik niet meer op de router dus heb ik hem gereset :/

Verder ben ik helaas niet gekomen. Het is daar betaald parkeren en had het allemaal een beetje verkeerd ingeschat, dus toen maar terug naar huis. Donderdag ga ik er met het OV heen, dan kan ik rustig de tijd nemen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Laantje07 op 07-09-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laantje07 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:49:
[...]

Wat die poorten betreft, het gaat om 4 apparaten, aangezien de laatste uit mijn lijstje (Oculus Quest 2) via wifi met de enelaatste uit het lijstje (eigen routertje) verbind. Maar inderdaad, zelfs dan kom ik eentje te kort, tenzij ik de ethernet kabel van het pand in de WAN doe, dan heb ik er wel precies 4.

Ik heb niks met pingen geprobeerd in de korte tijd dat ik er net was. Wel kan ik je wat meer vertellen over de lokale IP adressen:

Aangesloten rechtstreeks op pand ethernet kabel:
IP - 10.10.0.136 (een nul inderdaad, dat is geen typo)
Default Gateway - 10.10.1.1
Die 255.255.255.248 vs 255.255.24.0 maakt nogal uit :o

De eerste is een /29, waar je 6 bruikbare IP-adressen mee hebt. In dat geval zou je eigen IP (ver) buiten het subnet zitten van de default gateway...
Tweede is een /21, waar je 2046 bruikbare IP-adressen hebt. Dan zitten 10.10.0.136 en 10.10.1.1 (ruim) in zelfde subnet, maar zit 10.10.1.1 op rare plek om gateway te zijn (je zou 10.10.0.1 of 10.10.7.254 verwachten...)
Aangesloten op eigen router met pand ethernet kabel ook in deze router:
IP - 192.168.0.x (ff kwijt >.< was boven de 10 in ieder geval)
Default Gateway - 192.168.0.256
Dan staat DHCP op je eigen router vrijwel zeker nog aan, en als je via LAN verbonden bent krijg je er dus een IP van. Als je op dat moment ook de verbinding naar huisrouter via LAN-poort liet lopen heb je internet voor overige huisgenoten mogelijk verstoord...
Vervolgens via Google op mijn mobiel snel in de korte tijd die ik had opzoeken hoe ik mijn router naar een switch met draadloos kan omzetten op een bestaand gedeeld netwerk. Daar werd mij via een thread op reddit verteld dat ik bij mijn eigen router dan de WAN poort moet leeg laten en de kabel juist in een LAN poort naast de andere apparaten moet doen. Daarnaast DHCP uit, want alleen de router van het pand moet de IP adressen geven.

Werkte niet, dus er werd mij weer in een andere thread verteld dat ik dan een statisch lokale IP moet geven aan de router met als default gateway en subnet die van de router van het pand. Dat ook geprobeerd, maar toen kwam ik niet meer op de router dus heb ik hem gereset :/
Klinkt als vrij veel klok-klepel. Geen overbodige luxe om een begincursus TCP/IP te nemen, kan ook in je werk handig zijn als je met de backend- en sysadmin mensen moet praten mijn partner doet backend en eh... ze zou vaak willen dat collega's iets meer snapten van hoe hun frontend-spul onder de motorkap werkte. TCP/IP for Dummies is wat dat betreft verbazingwekkend goed :)

Wat hier vrijwel zeker mis gaat is dat je fixed IP's gekozen hebt voor je netwerkhardware in andere subnets dan waar je eigen PC in zat, met als gevolg dat ze dus niet met elkaar kunnen praten. Als je subnetting beetje door begint te krijgen gaat dit wel goed.

Fixed IP's instellen in een range waar je geen idee hebt hoe de router geconfigureerd is, is sowieso geen goed idee. Dat je niet bij je router kan maakt trouwens als je het als switch gebruikt niets uit, je hoeft er ook niet bij voor die functionaliteit.
Verder ben ik helaas niet gekomen. Het is daar betaald parkeren en had het allemaal een beetje verkeerd ingeschat, dus toen maar terug naar huis. Donderdag ga ik er met het OV heen, dan kan ik rustig de tijd nemen :)
Goed plan :)

Oslik blyat! Oslik!

• Laantje07
Oke oke ik ben weer even kort langs geweest, vanavond weer heen met wat meer tijd.
dion_b schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:12:
Die 255.255.255.248 vs 255.255.24.0 maakt nogal uit :o

De eerste is een /29, waar je 6 bruikbare IP-adressen mee hebt. In dat geval zou je eigen IP (ver) buiten het subnet zitten van de default gateway...
Tweede is een /21, waar je 2046 bruikbare IP-adressen hebt. Dan zitten 10.10.0.136 en 10.10.1.1 (ruim) in zelfde subnet, maar zit 10.10.1.1 op rare plek om gateway te zijn (je zou 10.10.0.1 of 10.10.7.254 verwachten...)
Subnet is 255.255.248.0 kan ik nu met 100% zekerheid bevestigen. DHCP staat wel uit, die 192.168.x.x die ik eerder noemde was inderdaad nog voordat DHCP uit stond.
Wat hier vrijwel zeker mis gaat is dat je fixed IP's gekozen hebt voor je netwerkhardware in andere subnets dan waar je eigen PC in zat, met als gevolg dat ze dus niet met elkaar kunnen praten. Als je subnetting beetje door begint te krijgen gaat dit wel goed.
Ik heb nu een static IP voor de router neer kunnen zetten en inderdaad, door op mijn PC handmatig de juiste subnet en de lokale ip van mijn eigen routertje in te vullen kreeg ik gewoon weer toegang naar mijn eigen routertje. Ik dacht eerst dat mijn pc dit wel automatisch zou pakken, zo stond hij wel ingesteld. Maar desondanks nog steeds geen internet verbinding |:(

De lampjes van de router geven wel aan dat beide kabels reactie geven, maar ik zie bijvoorbeeld niet op mijn router pagina dat er 2 apparaten verbonden zijn, hij ziet alleen mijn PC. Wellicht is dit normaal, maar ik meld het er toch even bij.
Fixed IP's instellen in een range waar je geen idee hebt hoe de router geconfigureerd is, is sowieso geen goed idee. Dat je niet bij je router kan maakt trouwens als je het als switch gebruikt niets uit, je hoeft er ook niet bij voor die functionaliteit.
Ik moet wel toegang houden tot de router omdat ik hem ook als access point wil gebruiken. Ik kan de draadloze instellingen niet aanpassen als ik ook niet bij de router kom.
Klinkt als vrij veel klok-klepel. Geen overbodige luxe om een begincursus TCP/IP te nemen, kan ook in je werk handig zijn als je met de backend- en sysadmin mensen moet praten mijn partner doet backend en eh... ze zou vaak willen dat collega's iets meer snapten van hoe hun frontend-spul onder de motorkap werkte. TCP/IP for Dummies is wat dat betreft verbazingwekkend goed :)
En ja je hebt gelijk, ik zou me hier ook meer in moeten verdiepen. Sterker nog, als ik heel eerlijk ben, ik heb een aantal jaren terug wel een periode networking gehad op mijn opleiding maar het is me allemaal ontschoten nadat ik eenmaal volledig op software engineering ben gaan focussen :')

Ik zal me er weer wat meer in gaan verdiepen, zeker niet verkeerd voor mijn toekomst.
Pagina: 1