Schemaatje op tijdschakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Op een systeem zit een tijdklok. De pinnetjes van deze klok blijven niet meer in de aan-positie op sommige uren, dus ik wil hem vervangen. Mijn ervaring op dit soort spul is echter 0.

Nu heb ik op Conrad gekeken en vind het volgende aansluitschema van een andere tijdklok:

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/506032_SZ_01_FB/image.jpg?x=600&y=600

Het ziet er eenvoudig uit, maar ik snap de punten 1,2,3 niet. Staat M hier overigens voor motor bij de L/N draad? Op de huidige klok ziet het schema er iets anders uit, daar zijn punten 1 en 2 verwisseld. 2 is een niet verbonden streepje. Ik Google me suf maar ik word er niet echt wijzer uit. Op dit moment zijn 1 en 3 (dus de 1 en 3 zoals op deze nieuwe klok) verbonden... maar ik zou ook willen begrijpen waarom. Wanneer gebruik je dan contactpunt 2?

De volledige link naar de klok is overigens : https://www.conrad.nl/p/f...-16-a-dagprogramma-506032

Het gaat om een opbouw op een paneel van 72 mm, ik snap echter ook het blokje onder de klok niet op de foto? Is dit verwijderbaar?

Ontzettend bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-09 14:59
Zie hier het aansluitschema:

https://www.manualslib.co...Series.html?page=7#manual

Op de L / N sluit je de spanning aan. Normaal gesproken staat de M op deze wijze voor motor. Maar bij dit component begrijp ik m niet helemaal.

De contacten 1, 2 en 3 is je wisselcontact
2 is de NC (normally closed), dus het moment dat je de tijdschakelaar op uit hebt ingesteld is 3 met 2 verbonden.

1 is de NO (normally open), op de ingestelde tijden wordt de spoel in het relais bekrachtigd en krijg je verbinding tussen 3 en 1.

Alles wat je achter contact 2 aansluit werkt dus op tijden dat je de pinnen niet ingedrukt hebt.

Simpel voorbeeld, je hebt een vijver en overdag moet het fonteintje aan en snachts moet het fonteinje uit maar de lampen aan, deze heb je nooit tegelijk aan.

Dan sluit je de lampen aan op contact 1, de fontein op contact 2. De tijdklok stel je in op de tijden dat je lamp moet branden en voila!

Wat betreft de opbouw, het is bedoeld voor een paneel van 72x72. En waarschijnlijk zit dat blokje aan de onderzijde ervoor om de contacten aan te sluiten en dat het een beetje afgeschermd is? Op pagina 10 staat de maatvoeringstekening, en daar lijkt dat onderste blok er niet bij te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Normaal gesproken staat de M op deze wijze voor motor. Maar bij dit component begrijp ik m niet helemaal.
Heel simpel, in een "klassieke" tijdklok zit doorgaans een klein synchroon motortje. En hoe piepklein ook, het blijft, ook in schema's, gewoon een motor, het is zinloos om daarvoor een apart symbool te introduceren. In moderne klokken is dit onderdeel weliswaar vervangen door elektronica, tegenwoordig een chip. D.w.z. er zitten geen bewegende delen meer in, maar het wordt voor de duidelijkheid in schema's meestal nog steeds op de "ouderwetse" manier aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Bedankt voor jullie reactie, helder!