Bokszak ophangen aan opbouw van opbouw (houtskelet)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:05
Ik heb een vraag over het ophangen van een double end ball (een soort bokszak) aan het plafond van de opbouw. Ik kan namelijk niet goed inschatten of wat ik wil wel mogelijk is qua belasting en veiligheid.

Situatie
De opbouw is uit 2002 en het skelet is van hout met een afmeting van ongeveer 5mx4m. Het plafond is afgewerkt met spack. Het gebruikte plaatmateriaal voor het plafond is onbekend, wellicht gipsplaat of gyproc? Op het dak staan zonnepanelen (relevant ivm belasting?)

Wat ik wil doen
Ik wil graag een bokszak ophangen van dit type:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG-duAG7eSMwaoW5cHQXn_HIZeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HVqhyoXMnrTvHwMxA77dd9LZ.png?f=user_large

Video van dynamische belasting:
YouTube: VASYL LOMACHENKO SHOWS CRAZY ACCURACY W/COMBINATIONS ON DOUBLE END B...

Qua gewicht stelt het niet zoveel voor, maar de bal kan wel alle kanten op vliegen. Mijn idee was om een haak met 2 bevestigingspunten te gebruiken met gipsplaatpluggen. Bijv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M0WJOjDQYF3XkjW-c25wbBe7Ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9l2Vn0la1RptPcIeouK3atpm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJTALCAtjkZH7r2kKfwXqNJ8XME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AFdGUho2eGL1y0aGNhtTqTS4.png?f=user_large

Kunnen jullie een inschatting maken of wat ik wil mogelijk is? Welke informatie mist eventueel nog voor een goede inschatting? Alvast bedankt. :)

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Als je dit wilt denk ik dat je het beste op zoek kan gaan naar een dragende balk (geen rachel) in het plafond en het daarin kan ophangen. Gips kan best wat hebben, maar dit soort wisselende belasting lijkt mij niet zo'n strak plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Ik denk dat het qua belastingen op de constructie allemaal geen probleem is, maar het 'wrikken' aan de schroeven in je gipsplaat is wel echt een probleem.

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een constructiebalk.

Als dat niet kan: grotere multiplex plaat (zeg 60x60cm) aan het plafond met stuk of 8 schroeven rondom. Daar dan dat oog van je boksunit aan. Denk dat dat wel goed gaat dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 11:34
Je kunt tussen de haak en de bevestiging van de double end ball ook nog een bokszakveer plaatsen. Dat vangt een stukje van de belasting op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rehBobJu-uH5ZyvvdGf9qJNOw9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eUvAv991B62GdK2enwUGINvh.jpg?f=user_large

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:29
de 120Kg zal waarschinlijk voor de dwarskracht zijn, en niet trekkracht (zo'n plug in gipsplaat trek je zo weer los met klauwhamer). Je wilt, zoals @WeetIkHetNou aangeeft op de dragende constructie monteren. De gipsplaten of rachels zullen gaan bewegen met de dynamische belasting en daar kan je afwerklaag best slecht tegen (krijg je scheuren). Dragende balken daarentegen zijn meer dan sterk genoeg (er kan immers ook over de constructie gelopen worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
banaliteit schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:16:
Qua gewicht stelt het niet zoveel voor, maar de bal kan wel alle kanten op vliegen. Mijn idee was om een haak met 2 bevestigingspunten te gebruiken met gipsplaatpluggen. Bijv:
[Afbeelding]
Omdat het ding alle kanten op kan, gaan de krachten dat misschien ook in meer of mindere mate? Dan zou ik juist een vierkante montageplaat met 4 schroeven nemen, denk ik. Zo'n strip met twee schroeven is in de lengterichting goed stevig, maar kan in de breedte misschien makkelijker gaan wrikken.

Maar ik ben geen expert, dus ik laat me graag verbeteren, als ik iets over het hoofd zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:05
Iemand enig idee hoe ik de draagbalken kan identificeren?

Ik weet dat je kan kloppen, maar daarmee weet ik nog steeds niet exact waar de balk zich bevindt. Ik dacht eraan om een warmtebeeldcamera te gebruiken, alleen is het nog te warm buiten. Dit werkte vorige winter goed voor de muren.

Volgens mij hangen ze de elektra van rookmelder en lampen aan de houtenbalk en niet los op een plaat. De vraag is alleen hoe ver ze uit elkaar staan en of mijn redenering klopt.

Iemand tips?

Hieronder fisheye foto van plafond met mijn schets. Afstand tussen lamp en rookmelder is 40 cm. Volgens mij is dit ook een gangbare afstand voor de balken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IylG0btpiiq9BQlFJfXeGlLN3vM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxxdp1en6IopwlEH3jagHMcf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door banaliteit op 06-09-2021 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 11:34
Misschien komt een studfinder hier van pas, of magneten gebruiken om de bevestigingsschroeven van de platen in de balken te vinden.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
gebruikelijk rachelwerk zit 40cm hoh, maar in welke richting hangt wel een beetje van de constructie af. Zijn er geen foto's van de bouw beschikbaar (of wellicht een tekening/berekening)? Als het een opbouw/uitbouw betreft is die meestal wel beschikbaar.

Er bestaan wel van die "detectie" apparaatjes (studfinder) die je ook voor leidingen hebt, maar geen idee of die (heel) goed werken. (staat er trouwens links een stalen kolom ? linksboven op je foto)

Ik zou idd een van de dragende balken zoeken en daarop die ring zetten die je al postte. Let wel op dat die wat "dieper" liggen dan het rachelwerk. De gipspluggen zou ik niet gebruiken die kunnen statisch tot een kg of 20 dragen (afhankelijk van je gipsplaat), de ring heeft een capaciteit van 70kg (vond ik het net). Ik ga ervanuit dat je daar dus boven gaat komen.

De electra kunnen ze "plaatsen" waar jij dat wilt... hier in de uitbouw zit de centraal doos boven de tafel, die niet helemaal correspondeert met de balken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:29
hangen beide lampen aan een doosje? Anders kun je wellicht op die manier aan de achterkant van het plafond kijken om te zien wat waar loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Diepie schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:32:
Misschien komt een studfinder hier van pas, of magneten gebruiken om de bevestigingsschroeven van de platen in de balken te vinden.
Studfinder for the win inderdaad..

Zo heb ik ook onze binnen schommel/hangmat haken opgehangen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:44
Heb je iets soortgelijks niet staand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
ToolkiT schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:44:
[...]

Studfinder for the win inderdaad..

Zo heb ik ook onze binnen schommel/hangmat haken opgehangen..
Met een studfinder ga je hier toch alleen de rachels vinden, of mis ik iets? De plafonds die ik heb gezet (beton en houtconstructie) hingen de rachels toch wel een stukkie onder de dragende constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

WeetIkHetNou schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:01:
[...]

Met een studfinder ga je hier toch alleen de rachels vinden, of mis ik iets? De plafonds die ik heb gezet (beton en houtconstructie) hingen de rachels toch wel een stukkie onder de dragende constructie.
Zo'n ding vind dichtheid.. dus daarmee kan je kijken hoe de balken liggen.. en dan moet je een beetje nadenken en goed kijken wat-wat is.. bij mij thuis was het duidelijk dat de houten dwarsbalken waren die op de metalen H-balk lagen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:16
Eerst met kloppen uitvinden waar de balk ongeveer zit, dan met een heel dun schroevedraaiertje prikken. Heb je de balk te pakken, dan een beetje link/rechts totdat je precies de breedte van de balk hebt. Dan in het midden van de balk gaan zitten :)

Je loopt inderdaad het risico dat je iets meer gaatjes prikt dan dat de montageplaat afdekt. Kun je eventueel oplossen door een "sierplankje" ertussen te monteren.

Qua belasting: hoeveel N krijgt zo'n haak te verduren? Plafond is natuurlijk wel gemaakt om een paar gipsplaten egaal belast op te hangen. Ik weet niet hoe het met scheurvorming zit je als je enthousiast gaat meppen, en het plafond ook steeds een mep krijgt. (Anderzijds, een huis is om erin te leven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
Zwartoog schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:34:

Qua belasting: hoeveel N krijgt zo'n haak te verduren? Plafond is natuurlijk wel gemaakt om een paar gipsplaten egaal belast op te hangen. Ik weet niet hoe het met scheurvorming zit je als je enthousiast gaat meppen, en het plafond ook steeds een mep krijgt. (Anderzijds, een huis is om erin te leven.)
Op internet zag ik dat een dergelijke haak oog 70kg/700N kan hebben. Geen idee of dat statisch of dynamisch is. Maar lijkt me te veel om met 2 gips pluggen in de gipsplaat te doen.
Pagina: 1