Geheugen "JEDEC snelheid" van "XMP snelheid" onderscheiden.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:40
Recent heb ik een HP Pavilion Gaming (15-ec2105nd) gekocht, hier wou ik achteraf wat extra geheugen in gooien maar ik loop tegen wat onduidelijkheid aan bij de aanschaf.

Veelal lees ik bij de reviews van modules dat ze afhankelijk zijn van XMP om de geadverteerde kloksnelheid te halen. Gezien dit een dichtgetimmerd HP BIOS betreft werd me verteld dat ik naar de JEDEC snelheid moet gaan kijken. Echter kan ik bij de webshops waar ik kijk niet duidelijk krijgen welke snelheid er geadverteerd wordt.

Een voorbeeld van modules die in vind is bijvoorbeeld maar hier zie ik het niet in de specs: https://www.corsair.com/e...IMM/p/CMSX16GX4M2A3200C22

Is er een manier om duidelijk te zien wat de daadwerkelijke snelheid is / hoe deze behaald wordt? Of is dit wellicht helemaal niet relevant?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat model heeft twee DIMM slots, gevuld met 2x 4GB. Dus beide vervangen.

De BIOS / UEFI is inderdaad dichtgetimmerd, dus dan kun je nog stoeien met Ryzen Master software misschien, maar persoonlijk zou ik modules kopen die 'certified' werken met jouw laptop.

Even jouw laptop in de Kingston Memory Search gegooid.

Daarom komt 3200MT/sec @ CL22 geheugen uit. Er is uiteraard sneller geheugen verkrijgbaar, maar de vraag is of je dat in de praktijk gaat merken, als je het al op die snelheid kunt krijgen. Bij on-board graphics heb je daar profijt van, maar jouw laptop heeft een losse nVidia GTX 1650 dus ik dat dit meevalt. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:40
Handige tool, meteen gevonden wat ik zocht. Dankjewel!

Is er wel nog een handigheidje om zonder zo'n tool vast te stellen wat voor geheugen je moet hebben als je geen XMP kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 11:12

Pos

Ben benieuwd hoe Ryzen Master hiermee om zou gaan.

Dat is een tool om binnen Windows behoorlijk wat settings te managen van je cpu, gpu en ram.

Heb het alleen nog niet gebruikt icm een locked bios.

Quick google search geeft aan dat je dan not available in de tool te zien krijgt bij de specifieke settings.

Maarja, it never hurts to try.