mijn laptop herkent mijn ssd niet meer

Pagina: 1
Acties:

• richarddirk
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-09-2021
Hey guys,

Mijn laptop heeft onlangs een crash gehad ( bluescreen ) waar ik maar niet uitkwam. na het een en ander te proberen in cmd wou het maar niet lukken en daarbij heb heb ik perongeluk mijn ssd geformatteerd met een command waarvan ik niet op de hoogte was en het bleek dat die ene command mijn hele ssd heeft geformatteerd (letterlijk alles). Ik heb toen mijn ssd eruit geschroefd en geprobeerd aan te sluiten aan mijn andere laptop via een usb kabel in de hoop mijn bestanden eruit te kunnen halen maar omdat tie toen al blijkbaar helemaal geformatteerd was mocht dat niet meer baten. ik heb toen de ssd terug in mijn laptop gedaan en zag in de bios dat tie hem toen nog wel kon lezen ik heb de ssd daarna er nog een x uitgehaald en toen weer terug gedaan en toen opeens niet meer. dus nu wil ik windows 10 opnieuw installeren maar bij de optie selecteer een harde schijf waar je windows op wilt installeren geeft tie geen schijf aan ik loop nu vast bij selecteer een stuurprogramma om te installeren voor opslag. ik dacht dus dat het kwam doordat het de driver miste maar ik heb een aantal drivers geprobeerd maar ik kan er geen een selecteren dat komt denk ik door dat het niet de goede driver is. ik heb werkelijk waar geen idee meer en zit met me handen in het haar.
Misschien weet een van jullie toevallig hoe ik dit moet oplossen of zal het zo zijn dat mijn ssd nu stuk is?
ik heb geen idee

groetjes ;)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:15
Ik zou beginnen met kappen de spellingnazi uit te hangen :+
Modbreak:TS komt hier niet voor spelling- en grammatica advies.

Verder betreft je probleem.

Kijk eens in het BIOS en zorg ervoor dat AHCI en UEFI aan staan!
Per BIOS verschilt deze instelling dus het is even zoeken.

Kijk dan ook of je SSD wel gevonden wordt in het BIOS. Als hij daar wel staat, dan zou je SSD prima moeten werken.
Als je hem daar niet ziet, dan is er wat mis met de aansluiting. Controleer in dat geval de kabels van je SSD.
Mocht het een SATA SSD zijn, probeer dan eens een andere SATA poort te gebruiken.

Verder nog als laatste een opsomming van je hele systeem (moederbord, CPU, geheugen, koeler, andere schijven etc) zodat we je gerichter kunnen helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 06-09-2021 15:52 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
SSD gewist met diskpart/clean misschien?
Dan worden inderdaad alle partities verwijderd en zal inderdaad ook niets meer zichtbaar zijn met een externe USB.
Echter, misschien is een (gedeeltelijke) data recovery toch nog wel mogelijk, dus voordat je verder gaat moet je nagaan of er nog belangrijke gegevens op de SSD aanwezig waren?

• richarddirk
nee de bios herkent de ssd niet UEFI staat aan AHCI kan ik nergens vinden
in het begin vond de bios wel de ssd en nu niet meer heb de ssd meerdere keren losgekoppeld en vastgemaakt maar hij wilt m maar niet herkennen en er zitten geen kabels op aangesloten.
en het is geen sata ssd
het betreft een lenovo laptop zoveel dingen heeft het allemaal niet althans weet niet welke precies het zijn
CPU: i5 8th gen
8GB ram
SSD: western digital pc sn520 nvme 512gb

Heb het inderdaad met diskpart/clean gedaan en het maakt me niet meer uit wat er opstaat alles mag eraf als tie maar te fixen is

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:15
Als je SSD niet meer herkend wordt in het BIOS dan ben ik bang dat deze kapot gegaan is ergens tijdens het loskoppelen/vastmaken.

Een NVME M2 SSD zou het in principe gelijk moeten doen.
Enige dat je nog kan testen is de SSD in een andere PC/Laptop aansluiten en kijken of de SSD daar wel in het BIOS wordt herkend. Als hij daar ook niet wordt getoond, dan is het zo goed als zeker een dode SSD.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• richarddirk
Oke dan zal ik dat ff proberen
Pagina: 1